آیا شبکه های اجتماعی بر خواب تاثیر می گذارند؟

آیا شبکه های اجتماعی بر خواب تاثیر می گذارند؟

شکی نیست که رسانه‌های اجتماعی دنیایی را که ما در آن زندگی می‌کنیم متحول کرده‌اند. تعداد روزافزون خدمات رسانه‌های اجتماعی به کاربران این امکان را می‌دهند که در یک لحظه با مردم سراسر جهان ارتباط برقرار کنند و ارتباط، اخبار و سرگرمی‌های زیادی را ارائه دهند.

نزدیک به اکثر افراد چه برای یافتن اطلاعات، چت یا اشتراک‌گذاری تصاویر، رسانه‌های اجتماعی خود را حداقل یک بار در روز چک می‌کنند و بسیاری همچنان نزدیک به زمان خواب به شبکه‌های اجتماعی نگاه می‌کنند.

متأسفانه، استفاده ی بیش از حد رسانه های اجتماعی میتواند در روند خواب اختلالاتی ایجاد کند . استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی نزدیک به زمان خواب می تواند کیفیت خواب را کاهش دهد و خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات خواب را افزایش دهد.

آیا شبکه های اجتماعی بر خواب تاثیر می گذارند؟

بررسی رسانه‌های اجتماعی، ارسال ایمیل یا نگاه کردن به اخبار قبل از خواب می‌تواند ما را بیدار نگه دارد، زیرا استفاده شبانه از وسایل الکترونیکی می‌تواند از طریق اثرات محرک نور صفحه‌های دیجیتال بر خواب تأثیر بگذارد.

در حالی که همه نورها می توانند با ریتم های شبانه روزی ما تداخل داشته باشند، ریتم های داخلی  بدن 24 ساعته که فرآیندهایی مانند چرخه خواب و بیداری را کنترلمی کند، نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش های الکترونیکی بیشترین تأثیر را بر خواب  دارد.

نور آبی قسمت‌هایی از مغز را تحریک می‌کند که به ما احساس هوشیاری می‌دهد، و در زمان خواب، زمانی که مغزمان باید در حال خاموش شدن باشد، انرژی می‌گیریم.

اثرات قرار گرفتن در معرض نور آبی ممکن است برای کسانی که از خواب بیدارمی شوند تا تلفن خود را چک کنند پس از به خواب رفتن بدتر باشد.

تقریباً 21 درصد از بزرگسالان می گویند که در طول شب از خواب بیدار می شوند تا تلفن خود را چک کنند و در نتیجه در معرض خطر بیشتری از دست دادن خواب و ایجاد یک اختلال خواب مانند بی خوابی قرار می گیرند.

ممکن است مقاومت در برابر چک کردن شبکه های اجتماعی قبل از خواب بسیار سخت باشد. یک نظرسنجی از کارمندان بیمارستان و دانشجویان دانشگاه نشان داد که 70٪ از مردم پس از خوابیدن از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، که تقریباً 15٪ هر شب یک ساعت یا بیشتر را صرف این کار می کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه نور آبی بر خواب تأثیر می گذارد

آیا شبکه های اجتماعی بر خواب تاثیر می گذارند؟

ترس از دست دادن FOMO

یکی از دلایل استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی قبل از خواب، ترس از دست دادن است که معمولاً به آن FOMO می گویند. رسانه‌های اجتماعی یک معضل غیرممکن را به ما ارائه می‌دهند:

FOMO یکی از پاسخ‌ها به این معضل است که با تمایل بی‌پایان برای ارتباط با آنچه که دیگران انجام می‌دهند و می‌بینند مشخص می‌شود.

افرادی که FOMO بیشتری را تجربه می‌کنند، احتمالاً رسانه‌های اجتماعی خود را در عرض 15 دقیقه قبل از خوابیدن بررسی می‌کنند.

همچنین افرادی که دارای سطوح بالای FOMO هستند، به احتمال زیاد رسانه‌های اجتماعی خود را در زمان‌های نامناسب دیگر مانند در طول سخنرانی‌های دانشگاه و هنگام رانندگی با ماشین بررسی می‌کنند.

رسانه های اجتماعی و جوانان

تحقیقات از این مشاهدات رایج حمایت می کند که جوانان همیشه با تلفن همراه خود هستند. حدود 95 درصد از نوجوانان به گوشی هوشمند دسترسی دارند و جای تعجب نیست که حدود 45 درصد گزارش می دهند که «تقریباً دائماً» آنلاین هستند.

شبکه های اجتماعی شمشیری دولبه برای جوانان است. از یک سو، به نوجوانان اجازه می دهد تا افکار و احساسات خود را به اشتراک بگذارند و حمایت اجتماعی دریافت کنند.

از سوی دیگر، تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات نشان می‌دهد که زمان زیاد در رسانه‌های اجتماعی، نوجوانان را در معرض خطر بالای مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب قرار می‌دهد.

چندین پیوند بالقوه بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و ایجاد مشکلات سلامت روان در جوانان وجود دارد، اما تحقیقات اخیر به اهمیت تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر الگوهای خواب اشاره می‌کند.

این تحقیق نشان داد که هر چه نوجوانان زمان بیشتری را صرف فعالیت‌های مبتنی بر صفحه نمایش (مانند رسانه‌های اجتماعی، گشت و گذار در وب، تماشای تلویزیون و بازی کنند)، مشکلات بیشتری برای به خواب رفتن دارند و در طول شب کمتر می‌خوابند. سپس این مشکلات خواب با افزایش علائم بی خوابی و افسردگی مرتبط شد.

آیا شبکه های اجتماعی بر خواب تاثیر می گذارند؟

نکاتی برای استفاده از رسانه های اجتماعی

بررسی شبکه‌های اجتماعی خیلی نزدیک به زمان خواب می‌تواند با بهداشت خوب خواب تداخل داشته باشد، که شامل افزایش اقداماتی است که خواب را بهبود می‌بخشد و اقداماتی را که به خواب آسیب می‌زند را حذف می‌کند. از آنجایی که بررسی رسانه های اجتماعی بسیار وسوسه انگیز و آسان است.

در اینجا چند نکته برای کنترل رسانه‌های اجتماعی و اطمینان از عدم تداخل با داشتن خواب با کیفیت وجود دارد.

با فرزندان خود در مورد رسانه های اجتماعی صحبت کنید: رسانه های اجتماعی به کودکان و نوجوانان این قدرت را می دهد که با افراد مختلف در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند.

تنظیم کردن را به یک عادت تبدیل کنید: در حالی که برقراری ارتباط با دیگران از طریق رسانه های اجتماعی می تواند مفید باشد و به ما احساس خوبی بدهد، همه ما به زمانی نیاز داریم تا تمرین کنیم هر روزبرای  خودمان وقت بگذاریم ابته بدون هیچ صفحه ی نمایشگری!

هشدارها و اعلان‌ها بی‌صدا: بیشتر وسایل الکترونیکی هنگام دریافت پیام یا به‌روزرسانی در رسانه‌های اجتماعی، هشدارهای صوتی یا تصویری دارند. روشن نگه داشتن این موارد می تواند شما را در هنگام خواب بیدار کند، احساس FOMO را افزایش دهد و منجر به استفاده اجباری از رسانه های اجتماعی شود.

در عوض، سعی کنید هشدارها و اعلان های رسانه های اجتماعی خود را خاموش یا بی صدا کنید.

تلفن خود را در اتاق دیگری شارژ کنید: نگه داشتن تلفن و رایانه در اتاق دیگر یکی از بهترین اقداماتی است که می توانید برای مقاومت در برابر چک کردن شبکه های اجتماعی در نزدیکی زمان خواب انجام دهید.

سعی کنید به جای آن وسایل الکترونیکی را در دفتر یا آشپزخانه نگه دارید، جایی که دسترسی به آنها در زمان نیاز آسان باشد، اما شما را وسوسه نکند که خوابتان را از دست بدهید.

با یک پزشک یا مشاور صحبت کنید: اگر رسانه های اجتماعی بر خواب، کار یا روابط شما تأثیر می گذارد، افرادی هستند که می توانند کمک کنند. اگر سعی کرده‌اید فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی کاهش دهید و در انجام این کار به تنهایی مشکل دارید، با پزشک، درمانگر یا مشاوری تماس بگیرید که می‌تواند راهنمایی هایی را برای کاهش زمان استفاده از صفحه نمایش و بهبود خواب شما ارائه دهد.

کلام آخر

برای خواب بهتر و با کیفیت تر بهتر است که منابع نور آبی و استفاده شبکه های اجتماعی قبل از خواب را کاهش دهیم . یکی ار منابع اصلی نور آبی گوشی های هوشمند است که متاسفانه جز جدایی ناپذیر زندگی مدرن شده است.

اگر مشکلات خواب کیفیت زندگی شما را کم کرده است و آشفتگی های شما را زیاد کرده دیگر نگران نباشید ما در کنار شما هستیم. در مرکز خواب اورا اسلیپ همراه با دکتر فریبا معینی پور یک از بهترین پزشکان متخصص خواب در ایران اماده حل مشکلات خواب شما هستیم. بیشتر مراجعان ما نگران درمان های نادرست و دردناک هستند اما در مرکز ما درمان بی خوابی، درمان خروپف و درمان آپنه خواب با روش های جدید و بدون درد و با استفاده از دیوایس دهانی انجام می شود.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید

منبع: sleepfoundation

مقالات مشابه برای مطالعه بیشتر:

چگونه خواب خود را تنظیم کنیم و یک روتین خواب منظم ایجاد کنیم

چگونه سریع به خواب برویم؛ 20 نکته ساده برای اینکه سریع بخوابید

چگونه وضعیت بدن بر کیفیت خواب در بزرگسالان و کودکان تأثیر می‌گذارد