اهمیت و نقش خواب بر سلامت پوست و مو

اهمیت و نقش خواب بر سلامت پوست و مو

اهمیت خواب بر سلامت پوست و مو بر کسی پوشیده نیست. خواب خوب و باکیفیت تاثیر زیادی بر سلامت و شادابی پوست و مو دارد. همچنین از طرف دیگر بی خوابی و کم خوابی هم تاثیر منفی بر سلامت پوست و مو می گذارد. افرادی که از مشکل کم خوابی رنج می برند، ممکن است آسیب زیادی به سلامت پوست و موی آن ها وارد شود.

برای درمان کم خوابی و مشکلات خواب بهتر است که به یک متخصص اختلالات خواب مراجعه کنند. متخصص اختلالات خواب با بررسی دلایل کم خوابی تان، به شما بهترین راهکار برای درمان را ارائه می دهد. در این مقاله می خواهیم به بررسی اهمیت خواب بر سلامت پوست و مو بپردازیم.

تاثیر خواب بر سلامت پوست و مو

همان طور که گفتیم، خواب خوب نقش مهمی در زیبایی، شادابی و سلامت پوست و مو دارد. حال می خواهیم بررسی کنیم که علت این فرایند چیست؟ علت این است که روند خون رسانی و تکثیر سلول ها در زمان خواب، روند بهتر و منظم تری دارد و در نتیجه مزایای این کار به طور مستقیم بر روی سلامت پوست و مو اثرگذار است.

افزون بر آن، دیر خوابیدن یا بی خوابی شبانه در روند ترشح هورمون ملاتونین که هورمون تنظیم کننده ریتم شبانه روزی و الگوی خواب بدن است، اختلال ایجاد می کند که در نتیجه آن روند جوان سازی پوست و مو و تکثیر سلول ها مختل خواهد شد.

کسانی که از بی خوابی شبانه رنج می برند بهتر است که با یک متخصص اختلالات خواب مشورت کنند. ما به شما کلینیک درمان خواب اورا اسلیپ را پیشنهاد می دهیم. این مرکز با حضور بهترین متخصصین حوزه خواب و سلامتی آماده کمک به شماست تا خواب راحتی را تجربه کنید. در این مرکز زیر نظر دکتر فریبا معینی پور، تحت درمان قرار می گیرید و می توانید از روش های روز دنیا در درمان بی خوابی و درمان خروپف خود بهره ببرید.

از سوی دیگر، زمانی که شب ها خواب درست و کافی ای ندارید، هورمون کورتیزول که همان هورمون استرس است، در بدن شما ترشح می شود. ترشح این هورمون با مشکلات زیادی برای بدن شما در دراز مدت همراه خواهد بود.

از جمله این که سرعت تولید کلاژن را کم می کند. کلاژن مهم ترین جزء تشکیل دهنده پوست است که نقش اصلی آن حفظ شادابی، طراوت و جوانی پوست می باشد. در این شرایط استرس زا، پوست شما قربانی اول ماجرا است. به این صورت که به مرور زمان از شفافیت و شادابی آن کاسته شده و اگر بی خوابی را در طولانی مدت تجربه کنید، کم کم چین و چروک های پوستتان حتی در سنین جوانی خودشان را نشان می دهند و پوست شما دچار افتادگی خواهد شد.

همچنین مشکلات خواب بر سلامت مو هم اثرگذار است و رابطه مستقیمی دارند. بسیاری از افرادی که دچار بی خوابی یا خواب ناکافی و بی کیفیت هستند، و یا در شرایط محیطی استرس زا و پر از تنش های عصبی زندگی می کنند، با مشکلات مختلفی در موهای خود مواجه خواهند شد. این مشکلات عبارت اند از ریزش مو، کدر شدن، نازک شدن تارهای مو، خشکی و بد حالتی موها. همه این ها می توانند در اثر کمبود خواب اتفاق بیفتند.

لازم به ذکر است که زمان خواب، زمان ترمیم قوا و بازسازی کل بدن است و فقط منحصر به پوست و مو نیست. در تاریکی شب، هنگامی که هیچ یک از عوامل آسیب زننده پوست مانند اشعه ماوراء بنفش خورشید یا  اشعه هایی که از مانیتورها و سیستم های مختلف ساطع می شود وجود ندارد، پوست این فرصت را پیدا می کند که خود را بازسازی کند.

هنگامی که برخی ارگان ها مانند دستگاه گوارش فعالیت شان کمتر می شود، گردش خون در این اندام ها هم کمتر شده پس در نتیجه خون به شکل بیشتری به پوست خواهد رسید. افزایش خون رسانی به پوست مواد مضر و رادیکال های آزاد که در طول روز و بر اثر اشعه ماوراء بنفش جذب پوست شده اند را توسط سیستم دفاعی بدن تخریب خواهد کرد و جلوی آن ها گرفته خواهد شد.

حرکات صورت در زمان خواب نسبت به زمان بیداری کمتر است. در نتیجه لایه های کلاژن و الاستین که برای پوست به مثابه داربست هستند، کمتر دچار کشش و انقباض می شوند. تخریب این لایه ها باعث افتادگی و چین و چروک پوست می شود. هنگامی که حرکت این لایه ها کم می شود، با افزایش جریان خون، بافت کلاژن و الاستین پوست آسیب های وارده در طول روز را جبران و ترمیم می کند.

مزایای کلی خواب شبانه

در طول روز پوست به دلیل فعالیت های فیزیولوژیکی بدن و ریتم شبانه روزی، دچار نوسانات فیزیولوژیکی می شود. پوست در هنگام شب دمای بالاتری دارد و اسیدی تر است، جریان چربی پوست کمتر شده و بنابراین سطح پوست دچار کم آبی می شود. خواب شبانه این مزیت را دارد که به پوست برای تغذیه، بازسازی، آبرسانی و تقویت لایه های پوست فرصت می دهد. پوست این کار را از طریق فرایندهای ترمیم کننده پوست انجام می دهد.

 خواب شبانه در زمان مناسب و به میزان کافی می تواند فرصت خوبی برای استفاده از محصولات خاصی که در طول روز تاثیر گذار بر پوست نیستند باشد. یا استفاده از محصولاتی که در زیر نور خورشید فعال می شوند و مناسب پوست های حساس هستند می باشد.

برخی از ترکیبات مانند ویتامین A و محصولات مشتق شده از آن، به نور خورشید واکنش نشان می دهند و قدرت تاثیر خود را از دست می دهند. پس بهتر است که از شب از آن ها استفاده شود. استفاده از پپتیدهای قدرتمندی که خاصیت جوان سازی پوست را دارد و همچین روغن های درمانی که از پوشش محافظ پوست حمایت می کنند و غالبا در زمان بیداری توسط محیط به چالش کشیده می شود، مفید است و بسیار توصیه می شود.

تاثیر کم خوابی بر سلامت پوست و مو

همان طور که گفته شد، اهمیت خواب بر سلامت پوست و مو ثابت شده است. کم خوابی بر سلامت پوست و مو تاثیر منفی بر جای خواهد گذاشت. کم خوابی می تواند باعث جوش صورت یا ریزش مو شود. تحقیقات نشان می دهند که خانم هایی که در شبانه روز 1 تا 2 ساعت کمتر از حد استاندارد می خوابند، پوست شان نسبت به خانم هایی که خواب کافی در شبانه روز دارند، کدرتر است و چین و چروک بیشتری دارد.

از دیگر عوارض کم خوابی کاهش تمرکز، ضعف حافظه، پیری زودرس، شکنندگی و آسیب موها، سکته مغزی، کم شدن توان باروری در مردان، احساس خستگی در روز، دیابت نوع 2، ضعف سیستم ایمنی بدن و موارد بی شمار دیگر، از جمله آسیب هایی است که همین کم خوابی مسبب آن هاست و نه تنها پوست و مو، بلکه کل بدن را درگیر خواهد کرد.

خواب چگونه برای رشد مو تاثیر دارد؟

سلول های بنیادی فولیکول موی اپیتلیال هنگام خواب کار خود را آغاز می کنند . عملکرد بهتری دارند. هنگامی که چند شب پست سر هم خواب با کیفیت و خوب داشته باشید، روند کار این سلول های بنیادی به طور منظم و یکپارچه خواهد بود. بالعکس، کمبود خواب سلول های بنیادی را از کارشان باز می دارد و این اختلال در روند کار آن ها، پیری زودرس را برای پوست شما در پی خواهد داشت.

بهترین و بدترین زمان خواب

به طور کلی خواب شبانه خیلی بهتر از خواب روزانه است. هنگام شب، زمان طلایی و کلیدی فرایندهای طبیعی در جهت ترمیم پوست است.

 بهترین و بدترین زمان خوابیدن، با توجه به تحقیقات انجام شده، بین ساعت 10 شب تا 5 صبح مشخص شده است. شما می توانید با توجه به برنامه زندگی تان، آن را بین این بازه زمانی تنظیم کنید. محققان همچنین پی برده اند که میتوز – فرایندی که طی آن سلول‌ها تقسیم و ترمیم می‌شوند – چه خواب باشید و یا بیدار، تقریباً بین ساعت ۱۱ شب تا نیمه شب رخ می‌دهد. خوابیدن در زمان اوج میتوز مزایای بیشتری برای پوست شما خواهد داشت.

این ساعات به دلیل این که ترشح هورمون رشد از ساعت 9 تا 10 شروع می شود.این هورمون برای سلامت سلول های مغزی و بازسازی و سلامت پوست بسیار مفید است. بنابراین بهترین زمان خواب، خوابیدن در بازه زمانی ذکر شده است. بنابراین این فکر که هر چه شب دیرتر بخوابید و از آن طرف صبح دیرتر از خواب بلند شوید، اشتباه است و این 8 ساعت خواب باید در ساعات ذکر شده باشد تا تاثیر خود را داشته باشد.

نامناسب ترین زمان خواب هم بین ساعت 5 عصر تا 8 است؛ زیرا باعث احساس کسالت و تحلیل رفتن انرژی می شود.

پس هر چه قدر بیشتر بخوابید، پوست شاداب تر و شفاف تری خواهید داشت.

بهترین مدل خوابیدن برای پوست صورت

وضعیت خوابیدن هم از مواردی است که باید رعایت شود تا پوست دچار چین و چروک و آکنه نشود. پس باید مراقب وضعیت خوابیدن خود نیز باشید. برای داشتن یک پوست صاف و بدون جوش، باید هنگام خوابیدن مراقب باشید که صورت خود را به بالش نچسبانید. زیرا این کار باعث ورود آلودگی های روی بالش به پوست شما و به دنبال آن ایجاد جوش و آکنه خواهد شد.

برای سلامتی پوستتان، بهترین روش این است که رو به آسمان بخوابید. با این روش از برخورد ملحفه، پتو یا بالش به پوست صورتتان جلوگیری می کنید. کشیدن پتو روی سر هم برای پوست مضر است و اجازه نمی دهد که اکسیژن مورد نیاز پوست به آن برسد.

چه کارهایی برای یک خواب خوب باید انجام دهیم؟

  • از بالشی با یک روکش نرم و مناسب که آسیب کمتری به پوست وارد کند استفاده کنید. همچین بالش تان نباید به حدی نرم باشد که سرتان در آن فرو رود.
  • در هنگام خواب سرتان را بالاتر از بدن خود قرار دهید. این کار از ریفلاکس معده و احتمال خرخر کردن در خواب جلوگیری می کند و همچنین از سیاه شدن و پف کردن دور چشم پس از بیدار شدن می کاهد. در این حالت خون به شکل بهتری از رگ های سطحی پوست به سمت قلب تخلیه می شود. پس در نتیجه خون کمتری در اطراف حفره چشم جمع شده و باعث درخشان تر دیده شدن چشمان شما می شود.
  • از محصولاتی استفاده کنید که با آبرسانی به پوست شما، به داشتن خوابی بهتر نیز کمک می کند. محصولاتی که اسیدهای هیالورونیک همراه با اسانس اسطوخودوس دارند، توصیه می شود.
  • قبل از خواب از محصولاتی با آنتی اکسیدان بالا استفاده کنید. این محصولات به تخلیه مواد مضر پوست می پردازند و آن ها را مواد مفید جایگزین می کنند.
  • بدیهی است که هرچه زودتر به رخت خواب بروید، زمان بازسازی پوستتان بیشتر می شود.
  • ذکر این نکته الزامی است که خواب زیاد هم باعث پیری مغز و به تبع آن پیر شدن پوست خواهد شد.

کلام آخر

خواب نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارد. خواب شبانه فرصت خوبی برای ترمیم و بازسازی کل بدن فراهم می کند. پس بی خوابی و مشکلات خواب هم بر سلامت روان و جسم علی الخصوص پوست و مو تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت.

پس برای حفط شادابی و طراوت پوست و موی خود بهتر است که به دنبال درمان بی خوابی خود بروید. برای این کار می توانید به یک متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید. در مرکز درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ پزشکان متخصصی حضور دارند که با معاینه شما دلایل بی خوابی تان را شناسایی و درمان می کنند. این کلینیک بهترین مرکز درمانی برای مشکلات خواب می باشد که در تهران واقع است.

همچنین بخش مشاوره آنلاین این کلینیک به شما راهنمایی های لازم را ارائه می دهند.

شماره های تماس :

سوالات متداول

 مهم ترین جزء تشکیل دهنده پوست چیست؟

کلاژن مهم ترین ساختار است. اگر دچار بی خوابی یا استرس باشید، هورمون کورتیزول در بدن شما ترشح خواهد شد. این هورمون روند کلاژن سازی پوست را کند می کند و باعث پیری و چین و چروک پوست می گردد.

بهترین زمان خوابیدن بین چه ساعاتی است؟

بهترین زمان خواب بین ساعت 10 شب تا 5 صبح است.

مقالات بیشتر :

خواب عمیق چیست؛ فواید، مدت زمان و علائم کمبود

راهنمای بی خوابی و کار؛ تداخل خواب و کار

عوارض و مضرات بی خوابی شبانه؛ تهدید سلامت با بی خوابی