آیا بی خوابی از علائم بارداری است و چرا خواب تغییر می‌ کند؟

آیا بی خوابی از علائم بارداری است

افرادی که می‌توانند باردار شوند ممکن است در مورد علائم و نشانه‌های اولیه بارداری سوالاتی داشته باشند. به عنوان مثال، آیا بی خوابی می‌تواند یکی از علائم اولیه بارداری باشد؟

بی خوابی یک اختلال خواب رایج است و زمانی رخ می‌دهد که فرد در به خواب رفتن و در خواب ماندن دچار مشکل می‌شود.

مشکل در به خواب رفتن و در خواب ماندن افراد باردار و غیرباردار را به شیوه‌ای مشابه تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین، آیا شاخص قابل اعتمادی برای بارداری است؟

این مقاله توضیح می‌دهد که چگونه خواب با بارداری تغییر می‌کند و آیا بی خوابی نشانه‌ای از بارداری است یا نه.

چگونه خواب در اوایل بارداری تغییر می‌کند؟

سه ماهه اول بارداری شامل تغییراتی است که بدن فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، برخی از این تغییرات خیلی زود بعد از لقاح آغاز می‌شوند. برخی از این تغییرات نیز در خواب در دوران بارداری اختلال ایجاد می‌کنند. بنابراین، برخی از این تغییرات اولیه می‌توانند به بی خوابی منجر شوند.

افراد در 12 هفته اول بارداری معمولا خستگی و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز را تجربه می‌کنند. برخی دیگر از علائم خستگی عبارتند از:

  • تمرکز ضعیف
  • اختلال در عملکرد شغلی
  • افزایش احتمال تصادفات

خواب آلودگی 5/37 درصد از زنان باردار را در هفته‌های 6 تا 7 تحت تاثیر قرار می‌دهد. دلیل آن این است که افزایش سطح هورمون پروژسترون موجب خواب آلودگی می‌شود. علاوه بر این، پروژسترون اغلب منجر به افزایش وقفه در خواب می‌شود که ممکن است بر کیفیت کلی خواب تاثیرگذار باشد.

علاوه بر این، برخی دیگر از علائم اولیه بارداری نیز می‌توانند خواب را مختل کنند. این موارد عبارتند از:

  • حالت تهوع صبحگاهی
  • نیاز به تکرر ادرار، از جمله در شب
  • کمر درد
  • حساسیت سینه
  • افزایش اشتها
  • اضطراب

در هفته 10ام بارداری، افراد زمان بیشتری را در خواب می‌گذرانند. در اغلب موارد این به معنی مدت زمان خواب طولانی‌تر در شب و گاهی اوقات چرت زدن در طول روز است. این افزایش خواب به این دلیل است که فرد بیشتر از حد معمول از خواب بیدار می‌شود و خواب عمیق کاهش می‌یابد.

بسیاری از افراد باردار شکایت می‌کنند که در این دوره کیفیت خواب خوبی ندارند. خوشبختانه، استراحت در سه ماهه دوم بهتر می‌شود. با این وجود، خواب همراه با ناراحتی فیزیکی در ماه‌های آخر دوباره دچار مشکل می‌شود.

خلاصه

تغییرات هورمونی در اوایل بارداری بر خواب فرد تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، سایر علائم و ناراحتی‌های بارداری می‌توانند خواب را مختل کنند که خود منجر به بی خوابی خواهد شد.

آیا بی خوابی از علائم بارداری است

آیا بی خوابی می‌تواند نشانه‌ای از بارداری باشد؟

اگرچه بی خوابی یک رخداد رایج در دوران بارداری است، اما به چند دلیل نمی‌تواند شاخص قابل اعتمادی برای تشخیص بارداری باشد، ازجمله:

  • ممکن است اغلب یا آنقدر زود اتفاق نیفتد که نشانه فیزیکی واقعی بارداری باشد.
  • بی خوابی شایع‌ترین اختلال خواب است که میلیون‌ها نفر از هر جنسیت و سن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در نتیجه، بی خوابی را نباید به عنوان علامتی از بارداری فرد در نظر گرفت.

کمک گرفتن برای بی خوابی

اگر دچار بی خوابی هستید، بدون توجه به دلیل آن، باید برای خواب بهتر به دنبال کمک از متخصص خواب باشید. برای تسکین موقت، داروهای خواب بدون نسخه (OTC) را مصرف کنید.

با این وجود، شما نباید بیشتر از چند هفته از این داروها استفاده کنید. همچنین، اگر احساس می‌کنید که باردار هستید باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

در عوض، یک تست بارداری خانگی انجام دهید یا برای اطمینان به پزشک خود مراجعه کنید. سپس به دنبال گزینه‌های جایگزین برای مشکل خواب خود باشید.

مطالعه خواب

اگر مشکل خواب شما ادامه دارد، باید توسط یک پزشک متخصص خواب ارزیابی شوید. در صورت نیاز، پزشک می‌تواند ترتیب یک مطالعه خواب را برای شما بدهد تا دلایل اختلالات ازجمله آپنه خواب را شناسایی کند. علاوه بر این، او می‌تواند نقش استرس، اضطراب، درد یا مشکلات دیگر را بررسی کند.

خوشبختانه، اگر یک اختلال خواب به بی خوابی منجر می‌شود، درمان موثر می‌تواند به سرعت این شرایط را بهبود بخشد.

درمان

از آنجایی که مصرف برخی از داروها در دوران بارداری بی خطر نیست، ممکن است به دنبال راه حل‌های دیگر باشید.

درمان رفتاری شناختی برای بی خوابی (CBTI) یک گزینه موثر و کارآمد برای رفع این مشکل بدون تکیه بر داروهای خواب است.

این برنامه آموزشی مجموعه‌ای از مهارت‌ها را به شما آموزش می‌دهد تا برای بقیه عمر بدون توجه به دلیل بی خوابی، خواب بهتری داشته باشید.

شما می‌توانید با پزشک خواب مشورت کنید و در مورد رویکرد درمانی مناسب صحبت کنید.

جمع‌بندی

اگرچه بی خوابی یکی از علائم اولیه بارداری است، اما نمی‌تواند شاخص قابل اعتمادی برای تشخیص بارداری باشد. دلیل آن این است که بی خوابی به دلایل مختلف افراد باردار و غیرباردار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کلام آخر

اگر به طور ناگهانی با مشکل بی خوابی مواجه شدید، ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که باردار هستید. این قابل درک است زیرا تغییرات هورمونی و ناراحتی‌های اولیه بارداری همگی می‌توانند به اختلال خواب منجر شوند.

با این وجود، بی خوابی یک شاخص دقیق برای بارداری نیست. از این رو، اگر با مشکل خواب دست و پنجه نرم می‌کنید یک تست بارداری بدهید. سپس از ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود برای رفع مشکلات خواب خود کمک بگیرید.

برای درمان بی خوابی می توانید به مراکز درمان اختلالات خواب هم مراحعه کنید. مرکز خواب اورا اسلیپ با حضور دکتر فریبا معینی پور پذیرای شماست تا خواب بهتری را تحربه کنید. برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :

منبع: verywellhealth

بیشتر بخوانید:

علت بی خوابی در هفته اول بارداری

آیا خواب آلودگی در بارداری طبیعی است؟

دلایل و درمان بی‌خوابی در بارداری؛خانگی و پزشکی

عوارض خروپف در زمان بارداری