علت بی خوابی در هفته اول بارداری

علت بی خوابی در هفته اول بارداری

خانم هایی که تجربه بارداری داشته اند یا قصد آن را دارند قطعا اطلاعاتی در مورد تغییرات و اتفاقاتی که در این دوران برای بدن رخ می دهد کسب کرده اند. اما اگر تجربه بارداری نداشته یا اطلاعات زیادی در این مورد ندارید می توانید با این مقاله همراه باشید تا اطلاعات لازم را به دست بیاورید. بدن خانم ها به دلیل باردار شدن دچار یک سری تغییرات هورمونی می گردد که همین امر تمام جنبه های زندگی آن ها تحت تاثیر قرار می دهد.

علاوه بر آن در موقعیت وشرایط روزمره گذشته نیز به دلیل وجود یک موجود زنده جدید، دگرگونی هایی رخ می دهد. تمام این مسائل می تواند بر نوع تغذیه، سبک زندگی و سلامت جسم و روان و همچنین خواب اثر گذار باشد. خانم های باردار به خوبی می دانند در دوران بارداری و به دنبال آن زایمان نمی توانند عملکرد سابق را داشته باشند و همچنین ممکن است نتوانند طبق روال گذشته خواب با کیفیت و کافی را تجربه کنند.

این در حالی است که خواب جزء نیازهای اساسی بدن در  جهت حفظ سلامتی به خصوص در دوران حساس بارداری محسوب می شود. در ادامه مقاله بی خوابی در هفته اول بارداری مورد بحث قرار می گیرد.

بی خوابی در دوران بارداری به چه علت بروز پیدا می کند؟

اگر در هفته های اول بارداری هستید و بی خوابی که بروز پیدا کرده تبدیل به یک مسئله نگران کننده برای شما شده، جای نگرانی نیست چرا که می توانید به راحتی از آن عبور کنید، برای این کار باید بدانید این بی خوابی چرا و به چه علت رخ می دهد. معمولا اولین اتفاقی که در دوران بارداری برای خانم ها رخ می دهد حس تحریک پذیری سیستم عصبی مرکزی و داشتن حالت تهوع و استفراغ است.

به مرور زمان و با پیش روی بارداری و تشکیل جنین در هفته های اول کم کم مادر متوجه تغییرات دیگری در بدن خود می شود. دگرگونی های دوران بارداری با توجه به آناتومی بدن مادر و شرایطی که در آن قرار دارد متفاوت است، اما به طور کلی شامل کاهش یا افزایش اشتها، نفخ، یبوست، سوزش و درد معده، تکرر ادرار، قطع دوران قاعدگی، اختلالات خواب و بی خوابی می شود که در اکثر موارد بی خوابی نتیجه وجود مشکلات دیگری از این قبیل است.

بی خوابی در هفته اول بارداری به چه صورت رخ می دهد؟

اکثر خانم هایی تجربه بارداری را داشته اند قطعا دچار بی خوابی مربوط به این دوران نیز شده اند. این در حالی است که بدن با تحمل رویدادهای مختص بارداری همیشه خسته و دچار کسالت بوده و نیاز شدیدی به خواب و استراحت مطلق دارد.

 این بی خوابی در هفته های اول  و سه ماهه اخر بارادری بیشتر بروز پیدا می کند و در صورت بی توجهی به نسبت عواقب بیشتری هم برای سلامت مادر و جنین خواهد داشت. دلیل این که چرا در این دو بازه زمانی بی خوابی بیشتر خود را نشان می دهد این است که، در هفته اول جنین در حال تشکیل بوده و می خواهد فضایی از رحم مادر را به خود اختصاص داده و در آن رشد کند.

سه ماه اخر باداری نیز جنین به نقطه رشد بیشتری رسیده و دیگر تحمل فضای کوچک رحم را ندارد، بنابراین بدن تلاش می کند تا رحم را بزرگ تر کند. این تغییرات باعث بروز دردهای مزمن و دیگر مشکلات جسمی و حتی روحی می شود. در نتیجه تمام این مشکلاتی که به مرور خود را بروز می دهند مادر توانایی خوابیدن خود را از دست داده و نمی تواند مثل سابق بخوابد.

چه عواملی بی خوابی هفته های اول بارداری را تشدید می کند؟

اگر شما یا یکی از اطرافیانتان در دوران بارداری به سر می برید، قطعا همه یا تعدادی از حالت های زیر را تجربه کرده اید که بی خوابی هفته اول بارداری را تشدید کرده و باعث می شود ادامه داشته باشد.

  • زیاد شدن یا تکرر ادرار
  • تحریک پذیری و حساسیت پیدا کردن نسبت به بو و نور
  • داشتن حالت تهوع و استفراغ
  • داشتن درد در ناحیه کمر و پاها
  • حساس شدن سینه ها و داشتن حس درد در این ناحیه
  • بروز ناراحتی های گوارشی و مشکل داشتن در هضم برخی غذاها
  • گرفتگی در عضلات بخصوص پاها
  • داشتن حس سوزش و نفخ در قسمت سر دل
  • دیدن رویا و خواب های واضح
  • استرس و اضطراب شدید
  • مشکل پیدا کردن در تنفس

مشکلات و درد های جسمانی عامل بی خوابی

یکی از مشکلاتی که برای خانم های باردار در این دوران رخ می دهد و مانع خواب آرام آن ها می گردد، دردهایی است که در ناحیه کمر، شکم، پا و سینه احساس می کنند. این دردها اجتناب ناپذیر است و نمی توان به طور کامل درمان کرده یا مانع بروز آن ها شد. اما می توان با پرهیز از بعضی کارها یا خوردن برخی دم نوش هایی که خطری برای جنین ندارند می توان کمی از شدت آن را کم کرد.

استرس چگونه بر بی خوابی هفته اول دوران بارداری اثر می گذارد؟

در هفته اول بارداری به دلیل این که بدن به تازگی روند تغییرات خود را شروع کرده و باید برای این دوران حساس آماده شود، از طرفی ممکن است آمدن بچه تمام موقعیت هایی که به نحوی برای رسیدن به آن تلاش کرده اید از بین برود، فشار عصبی زیادی را متحمل می شوید. در این دوران به خصوص روز ها و هفته های اول فرد با حس ها و چالش های زیادی رو به رو می شود که  تازگی داشته و تا قبل از آن وجود نداشته است.

بدیهی است که اضطراب زیادی به همراه می آورد. این حس اضطراب و کمی هم ترس، مانع خواب آرام و با کیفیتی که لازم و حیاتی است می گردد. اما در حالت عادی مادر به مرور از لحاظ جسمی و روحی به این تغییرات عادت کرده و خود را وفق می دهد، بنابراین از شدت فشارهای عصبی کاسته شده و روند خواب دوباره به حالت طبیعی خود باز می گردد.

راه درمان استرس دوران بارداری

  • برای کنترل احساسات مخرب خود باید از هر آن چه که به نوعی اعصاب شما را تحریک می کند، دوری کنید.
  • راه دیگری که می توانید از میزان اضطراب دوران بارداری خود بکاهید، انجام ورزش های سبک و تکنیک های آرامش بخش می باشد.
  • اگر نتوانید استرس و فشار عصبی این دوران را کنترل کنید، نمی توانید خواب کافی داشته باشید. بنابراین اگر در این زمینه دچار مشکل شده اید و به تنهایی قادر به حل آن نیستید، تنها کاری که لازم است انجام دهید مراجعه به یک متخصص خواب یا دکتر خواب است. شما می توانید با مشاروه و تحت درمان قرار گرفتن توسط این افراد متخصص خوابی با کیفیت داشته باشید و از بروز عوارض بی خوابی که سلامت جنین را نیز به خطر می اندازد، پیشگیری کنید.

مرکز درمان اختلالات خواب اوراسلیپ، مجموعه ای است که به صورت تخصصی در زمینه بی خوابی و اختلالات خواب فعالیت می کند و می تواند تاثیر زیادی در بهبودی و کیفیت خواب هر فردی که دچار مشکل است، داشته باشد.

تنگی نفس در دوران بارداری تا چه حد می تواند باعث بی خوابی شود؟

قطع تنفس در هنگام خواب:

در برخی موارد خانم های باردار به دلایل مختلفی از جمله بسته شدن مجاری تنفسی به علت اضافه وزن یا استرس زیاد، دچار تنگی نفس می شوند. این مشکل در شب و هنگام خواب شدیدتر می شود تا جایی که فرد بارها از خواب می پرد و نمی تواند در مدت زمان طولانی بخوابد.

ایجاد خروپف:

تنگی نفس در هنگام خواب برای خانم های باردار علاوه بر این که مختل کننده خواب آن هاست، باعث ایجاد خروپف نیز می گردد و فرد نمی تواند به مرحله خواب عمیق برسد.

بروز آپنه انسدادی خواب:

تنگی نفسی که در هفته های اول بارداری بروز پیدا کرده است، در صورت درمان نشدن منجربه بروز مشکل دیگری به نام آپنه انسدادی خواب می گردد که کمی جدی تر است و ممکن است حیات جنین را به خطر بیاندازد. زیرا باعث می شود تنفس در مدت زمان کمی به طور کامل قطع شده و هوا وارد بدن مادر نشود. این قطعی تنفس به طور قطع مانع رسیدن اکسیژن به جنین می شود و ادامه داشتن این روند باعث خفگی او می گردد. درمان آپنه خواب در این مرحله از اهمیت بسیاری برخوردار است

درمان تنگی نفس دوران بارداری

برای درمان تنگی نفس دوران بارداری دو راهکار وجود دارد:

فراهم کردن محیط مناسب برای خواب

سعی کنید محیطی که برای خواب در نظر گرفته اید را خالی از هر گونه موارد حساسیت زا کرده تا چیزی مانع تنفس راحت شما نشود. در صورتی که با انجام این روش هنوز هم در تنفس خود مشکل دارید باید از راهکار دوم جهت درمان خود استفاده کنید.

مراجعه به پزشک متخصص

تنفس مسئله بسیار مهمی می باشد و وجود کوچک ترین خللی در آن می تواند منجربه بیهوشی یا صدمات جدی به خصوص برای خانم هایی که در دوران حساس بارداری قرار دارند، شود. بنابراین اگر متوجه کوچک ترین مشکلی در روند طبیعی آن شده اید، باید به پزشک مراجعه کنید.

مرکز درمانی اوراسلیپ با داشتن متخصصانی در زمینه درمان اختلالات خواب ، درمان خروپف و درمان بی خوابی می تواند به شما در جهت داشتن خواب مناسب کمک کند.

راهکاری درمانی دیگر برای بی خوابی دوران بارداری

  • استفاده از مکمل های غذایی
  • تغییر رژیم غذایی و حذف برخی مواد از برنامه تغذیه خود
  • رعایت بهداشت خواب و در نظر گرفتن برنامه خواب منظم
  • انجام ورزش های هوازی سبک
  • استفاده از روش ها درمان رفتار شناختی

کلام آخر

خانم ها در دوران بارداری به علت فشاری که تحمل می کنند، بی خواب می شوند. این مشکل در هفته های اول و سه ماه آخر به دلیل تحولات چشمگیری که برای بدن اتفاق می افتد، شدیدتر می باشد. علل بروز بی خوابی در این دوران عبارت اند از تغییرات هورمونی، دردهای جسمانی، فشارهای عصبی و استرس می باشد که با تسکین و کنترل هر کدام می توان، مشکلات و اختلالات خواب را درمان کرد.

در این بین استرس و تنگی نفس دو عاملی هستند که در تشدید بی خوابی این دوران نقش اساسی دارند. هر کدام از این دو عامل علاوه بر این که خواب را از چشم مادر می گیرد و باعث می شود عوارض بی خوابی کیفیت زندگی او را کاهش دهد، برای جنین نیز خطرناک می باشند. از طرفی خانم های بارداری که در این بازه زمانی از تنگی نفس رنج می برند، به مرور زمان به آپنه انسدادی خواب و خروپف مبتلا می گردند.

بنابراین اگر بی خواب شده اید و از سوی دیگر با مشکلاتی از این قبیل رو به رو هستید، توصیه می شود در اولین فرصت به بهترین مرکز درمانی مراجعه کرده و به درمان خود اقدام کنید. یکی از بهترین مراکز درمان اختلالات خواب و بی خوابی که دارای دکتر متخصص خواب است، مرکز اوراسلیپ می باشد. در این مرکز دکتر فریبا معینی پور هم حضور دارد. در این مرکز از روش های غیر جراحی و بدون درد و دیوایس دهانی استفاده می شود برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

علت اصلی بی خوابی در هفته اول بارداری چیست؟

بی خوابی در دوران بارداری به خصوص در هفته های اول، به علت تغییرات هورمونی، فشار عصبی و دردهای جسمانی بروز پیدا می کند.

چگونه می توان بی خوابی بارداری را درمان کرد؟

بروز بی خوابی در اوایل بارداری امری طبیعی می باشد، بنابراین جای نگرانی نیست. اما اگر این بی خوابی ادامه داشته و شدیدتر شد باید تحت درمان متخصص خواب قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید :

آیا خواب آلودگی در بارداری طبیعی است؟

عوارض خروپف در زمان بارداری

دلایل و درمان بی‌خوابی در بارداری