بی خوابی ناشی از سرترالین + علت و درمان

بی خوابی ناشی از سرترالین + علت و درمان

خواب انسان جز حیاتی ترین نیازهای او برای ادامه زندگی و حیات می باشد. اگر این نیاز به طور کافی برآورده نشود و به میزان و کیفیت آن آسیبی وارد شود، می تواند سلامت و کیفیت زندگی شخص را تحت تاثیر خود قرار دهد. خواب از عوامل متعدد و گوناگونی تاثیر می گیرد و کیفیت و میزان اش بنا به عوامل مختلف امکان تغییر دارد.

یکی از عواملی که می تواند تاثیر مستقیم بر روی میزان و کیفیت خواب داشته باشد مصرف داروهای مختلف می باشد. برخی داروها باعث بی خوابی و برخی نیز باعث خواب زیاد می شود. یکی از این داروها که تاثیر زیادی روی خواب انسان دارد داروی سرترالین می باشد. با ما همراه باشید تا بی خوابی ناشی از سرترالین + علت و درمان آن را بررسی کنیم.

سرترالین (Sertraline) چیست ؟

سرترالین دارویی است که مصرف اش باعث بهبود کیفیت خواب، بالا رفتن روحیه و سطح انرژی و بیشتر شدن اشتها در افراد می شود و مجموع این عوامل باعث افزایش اشتیاق انسان به ادامه زندگی است. در برخی مواقع نیز این دارو باعث از بین رفتن ترس های ناشناخته، اضطراب و افکار آشفته در انسان می گردد و شاید بتوان آن را نوعی آرام بخش به شمار آورد که به عنوان قرص خواب نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته این دارو توانایی آن را دارد که وسواس فکری انسان ( وسواسی که برخی افراد هنگام شستشو یا شمارش و بررسی، برخی افراد تجربه می کنند) را به مرور کم نموده و بدین گونه از ایجاد معضلات این بیماری در زندگی افراد بکاهد.

از سرترالین به عنوان داروی ضد افسردگی نیز استفاده می شود که برای مقابله با حمله های پانیک اتک، استرس به وجود آمده پس از حادثه، افسردگی، اختلالات و اضطراب حضور در اجتماع و شکل شدیدی از سندرم پیش از قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

بی خوابی ناشی از سرترالین

همانطور که در مطالب قبلی بیان شد قرص سرترالین دارای قابلیت های درمانی خاصی می باشد که بنا به تشخیص پزشک متخصص می تواند برای بیمارانی که با آن دسته از بیماری ها رو به رو هستند، تجویز شود. یکی از بیماری هایی که از آن نام برده شد، بیماری افسردگی بود که برای درمان آن پزشکان و روانپزشکان گاها این دارو را برای بیماران خود تجویز می کنند.

ولی با این وجود امکان دارد در ابتدای درمان با این دارو افکار ناراحت کننده فرد از گذشته بیشتر شده و همین موضوع باعث ایجاد اختلالاتی در ذهن فرد شود و از این طریق خواب نیز دچار مشکل گردد.

بی خوابی ناشی از سرترالین به خاطر اثر افسردگی آن است. افسردگی خود باعث بی خوابی می شود و این بی خوابی موقتی است. به محض این که اثرات سرترالین در بدن قطعی شود می توان امیدوار بود که بی خوابی ناشی از آن نیز درمان شده است. نکته حائز اهمیت آن است که در این مدت باید سعی کنید بی خوابی خود را با قرص دیگری جبران نکنید زیرا ممکن است تداخل اثر دارویی روی دهد.

بیشتر کسانی که این بی خوابی را تجربه می کنند عقیده دارند بعد از مدتی به حالت عادی بر می گردند و فقط در دوره ای کوتاه بی خوابی های شبانه را داشته اند. آن هم به مدت کم و در طول دو سه هفته کاملا موضوع برطرف شده است. با این حال اگر زمانی بی خوابی شما به صورت مزمن یا بیشتر از 8 هفته باشد باید با پزشک خود درباره اثرگذاری دیرهنگام سرترالین و درمان بی خوابی صحبت کنید.

براساس تحقیقات صورت گرفته این حالات و اختلالات بی خوابی در ابتدای امر مصرف این دارو شکل می گیرد و نشانه ای از اثر بخشی آن می باشد. با گذشت زمان و تاثیر بیشتر دارو بر روی بدن این اختلالات کمتر شده و از بین می رود. ولی اگر حس کردید افکارتان خطرناک است بهتر است این موضوع را با اطرافیان دلسوز خود یا با دکتر روانپزشک متخصص مطرح کنید تا آنها بتوانند برای این مشکل چاره ای بیاندیشند و آن را برطرف کنند.

نحوه صحیح مصرف قرص سرترالین

  • در همین ابتدا باید تاکید کنیم که پیش از شروع مصرف این دارو سعی کنید تا راهنمای استفاده آن را از داخل پاکت برداشته و مطالعه کنید. همچنین از دکترتان یا دکتر داروخانه نحوه استفاده از آن را بپرسید تا اشتباهی در مصرف اش پیش نیاید. (زیرا این دارو در صورت مصرف اشتباه دارای عوارض مختص به خود می باشد.)
  • قاعده معمول مصرف این دارو این گونه است که همراه غذا یا بعد از آن روزانه یک عدد مصرف می شود (زمان آن می تواند صبح ها بعد از صبحانه یا شب ها بعد از شام باشد)
  • میزان دوز مصرفی این دارو به شرایط بیمار و تشخیص پزشک در آن باره بستگی دارد
  • اگر این دارو در زمان های بخصوص و منظم مصرف شود نتیجه و تاثیر بهتری به همراه دارد
  • برای پیشگیری از برخی عوارض این دارو مانند سرگیجه و خشکی دهان بهتر است مصرف این دارو از دوزهای پایین تر شروع شود و به مرور افزایش یابد.
  • در روزها و هفته های ابتدایی مصرف این دارو شاید متوجه تاثیر آن روی بدن خود نشوید، ولی با این وجود ناامید نشوید و به مصرف خود ادامه داده و بدون نظر پزشک مصرف آن را قطع نکنید

قرص سرترالین با چه نام هایی در بازار موجود است؟

سرترالین به دو شکل قرص های روکشدار 50 میلی گرمی و 100 میلی گرمی در داروخانه ها به فروش می رسد. این دارو توسط شرکت های داروسازی مختلفی تولید و عرضه می شود که همین عامل باعث شده تا با نام های مختلفی به فروش برسد. در ادامه برخی از این اسامی همراه با شرکت تولید کننده اش را مشاهده می کنید.

  • قرص آسنترا ۱۰۰ میلی گرم
  • قرص آسنترا ۵۰ میلی گرم
  • قرص اینوسترال ۱۰۰ میلی گرم
  • قرص اینوسترال ۵۰ میلی گرم
  • قرص مینو سرترالین ۵۰ میلی گرم
  • قرص سرترابایول ۵۰ میلی گرم
  • قرص سرترالین پورسینا ۵۰ میلی گرم
  • قرص سرترالین عبیدی ۵۰ میلی گرم
  • قرص سرترالین حکیم ۵۰ میلی گرم
  • قرص سرترالین سها ۵۰ میلی گرم
  • قرص سرترازین ۵۰ میلی گرم
  • قرص زولامین ۵۰ میلی گرم
  • کپسول سرترالین میدفارم ۱۰۰ میلی گرم
  • کپسول سرترالین اکسیر ۱۰۰ میلی گرم
  • قرص سرترالین هگزال ۵۰ میلی گرم
  • قرص زولوفت (زلوفت) ۵۰ میلی گرم
  • قرص زولوفت (زلوفت) ۱۰۰ میلی گرم
  • قرص سرمنتا ۵۰ میلی گرم

موارد مصرف قرص سرترالین

مقابله با افسردگی

برخی از روانشناسان برای رهایی بیماران خود از دام افسردگی قرص سرترالین را برای آنان تجویز می کنند. این دارو در چند هفته اول مصرف اش(حدود شش هفته)، نشانه ای از بهبود را در شخص بیمار به همراه ندارد.

ولی با گذشت این مدت و مصرف پیوسته، به مرور تاثیر اش را می گذارد و باعث کم شدن اضطراب در فرد شده و کیفیت روند تفکر را در بیمار بالا می برد. اتفاقی که نهایتا موجب بهبود کیفیت زندگی فرد و کمتر شدن شدت افسردگی در او می شود.

ولی برخی از بررسی ها نشان داده که مصرف قرص سرترالین تاثیر قطعی و بسزایی بر روی رفع افسردگی ندارد و تنها باعث کمتر شدن استرس و اضطراب در اشخاص می شود.

کمک به درمان زودانزالی

یکی از مشکلاتی که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند و باعث اختلاف و حتی جدایی بین زوجین می شود، مشکل زودارضایی در افراد می باشد. براساس تحقیقات صورت گرفته افسردگی تاثیر بسیار زیادی در زودانزالی دارد.

یعنی اگر شخصی دچار افسردگی باشد، به احتمال زیاد دچار مشکل زودانزالی نیز می شود و این باعث می گردد تا در رابطه جنسی با شریک جنسی خود به مشکل بر بخورد و به تبع آن برخی مشکلات دیگر نیز برایش ایجاد گردد.

اگر مشخص شود دلیل اصلی زودانزالی در فرد افسردگی است، شخص می تواند با تشخیص روانپزشک معالج خود شروع به مصرف داروی سرترالین کند تا هم به مرور افسردگی اش کنترل و بهبود یابد و هم به تبع آن مشکل زودانزالی اش برطرف گردد.

سرترالین می‌تواند کمک کند که نعوظ برای مدت طولانی‌تری پایدار باشد، ولی با این وجود هنوز تاثیر قطعی این دارو بر روی درمان زودانزالی به طور رسمی تایید نشده است.

درمان وسواس فکری

داروی سرترالین در جهت کاهش اختلالات فکری نیز مورد استفاده قرار می گیرد که برخی افراد در سنین مختلف با آن درگیر هستند. برای درمان این اختلالات داروی دیگری به نام کلومیپرامین نیز وجود دارد، ولی با بررسی های صورت گرفته مشخص شده که بیشتر افراد داروی سرترالین را ترجیح می دهند.

معمولا برای درمان وسواس فکری باید مدت زمان بیشتر و دوز بالاتری از سرترالین را به نسبت درمان افسردگی مصرف کرد تا بتوان از آن نتیجه گرفت.

درمان اضطراب

یکی از اصلی ترین و رایج ترین کاربردهای داروی سرترالین درمان مشکل اضطراب در افراد می باشد. این دارو با تاثیر مثبتی که روی میزان سروتونین موجود در مغز دارد، برای فرد آرامش خیال را به همراه دارد و از این طریق باعث کنترل اضطراب می گردد.

در واقع اغلب درمان های این دارو به علت تاثیر درمانی مثبت آن بر اضطراب افراد می باشد و به تبع آن است که برخی از مشکلات مربوط به آن اختلال را نیز درمان می کند.

آیا مصرف سرترالین عوارض جانبی به همراه دارد؟

مصرف داروی سرترالین خصوصا اگر بدون نظر روانپزشک باشد می تواند عوارض جدی برای شخص به همراه داشته باشد. از جمله این عوارض موارد زیر می باشد:

  • اخلاق و رفتارهای خشن و پر از پرخاش
  • ایجاد علاقه به خودکشی
  • تمایل به کارهای خطرناک
  • ایجاد اختلال در خواب
  • بیشتر شدن فعالیت و صحبت و افزایش انرژی
  • فکر دائم در مورد مرگ
  • اضطراب و گاها حملات عصبی
  • ایجاد افسردگی یا وخیم تر شدن آن در فرد

کلام آخر

مصرف داروی سرترالین تنها با تجویز روانپزشک متخصص مجاز است و در غیر این صورت می تواند بسیار خطرناک و آسیب زننده باشد.

اگر تحت نظر روانپزشک متخصص مصرف دارو را شروع کرده اید در مورد طول درمان و تاثیرگذاری این دارو صبور باشید، زیرا سرترالین جز داروهایی است که تاثیر سریع و فوری ندارد و گاها نیازمند شش هفته زمان برای تاثیر گذاری می باشد.

در طول این مدت امکان دارد مشکل افسردگی یا اضطراب فرد حتی بیشتر شود و اینگونه خواب بیمار نیز دچار اختلال شود. ولی از این بابت نگرانی زیادی نداشته باشید زیرا با گذشت مدت زمان ذکر شده و مصرف منظم و پیوسته، این دارو به مرور تاثیر خود را می گذارد و علاوه بر درمان افسردگی و … اختلال خواب نیز برطرف می شود.

ولی اگر این مشکل به مدت طولانی و با گذشت بیش از هشت هفته همچنان ادامه پیدا کرد، بهتر است با روانپزشک خود صحبت نموده و از او کمک بخواهید. شما همچنین می توانید به مرکز درمان خواب اورا اسلیپ مراجعه نمایید و از مشاوره های متخصص اختلالات خواب بهره مند شوید.

این مرکز به صورت تخصصی در زمینه درمان اختلالات خواب فعالیت می کند و با داشتن متخصصان ماهر و دکتر فریبا معینی پور می تواند به حل مشکل خواب شما کمک شایانی نماید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

سرترالین مصرف کنیم یا خیر؟

مصرف یا عدم مصرف این دارو بستگی به نظر روانپزشک تان دارد. به طور مطلق نمی توان برچسب خوب بودن یا مضر بودن به این دارو زد. به مانند هر داروی دیگری اگر این دارو زیر نظر روانپزشک متخصص و با تجویز درست مورد استفاده قرار بگیرد می تواند اختلالات گفته شده را برطرف کند و اگر غیر از آن باشد می تواند آسیب های جدی به همراه داشته باشد

آیا سرترالین باعث بی خوابی می شود؟

خیر. این دارو به طور قطعی باعث بی خوابی نمی شود. فقط امکان دارد در هفته های ابتدایی مصرف فشار افسردگی و اضطراب را بیشتر کند و اینگونه باعث بی خوابی افراد شود. ولی در ادامه به مرور با درمان افسردگی و اضطراب، مشکل بی خوابی نیز حل می شود.

مقالات بیشتر :

بی خوابی بعد از ترک اعتیاد چند روز طول می کشد

قرص خواب چند ساعت اثر دارد + نحوه مصرف و اثرات

علت بی خوابی بعد از عمل جراحی + درمان