خواباندن و آموزش خواب به نوزاد و کودک نوپا

آیا عادت‌های خواب کودک نوپا شما را خسته کرده است؟ والدین زیادی شرایط مشابه‌ای را تجربه کرده‌اند و دقیقا می‌دانند چه احساسی دارید. نگران نباشید، این مرحله نیز می‌گذرد. اما سوال میلیون دلاری این است که چه زمانی می‌گذرد؟

حتی اگر کودک شما در بدو تولد بدون مشکل می‌خوابید، ممکن است متوجه شوید که با ورود به دوران کودکی و شروع به راه رفتن، خواب آخرین چیزی است که به ذهنش می‌رسد.

در حالی که هیچ توضیح ساده‌ای برای این تغییر وجود ندارد،‌ روش‌هایی مختلفی در دسترس هستند تا به کودک نوپا شما کمک کنند خواب را دوست داشته باشد.

روش‌های آموزش خواب به نوزاد و کودک نوپا

تصور کنید اگر یک روش بین المللی برای همه کودکان کارساز بود، آموزش خواب تا چه اندازه آسان می‌شد. اما ما در یک دنیای بی عیب و نقص زندگی نمی‌کنیم. درست مانند هر جنبه دیگر از تربیت فرزندان، هیچ روش واحدی برای کودکان وجود ندارد.

بنابراین اگر می‌خواهید کودک نوپا شما بخوابد، ممکن است مجبور شوید روش‌های مختلف را امتحان کنید تا روشی را پیدا کنید که مناسب کودک و خانواده شماست.

روش محوشدن

اگر کودک نوپا شما عادت کرده است که او را در آغوش بگیرید یا تکان دهید تا بخوابد، می‌توانید از روش محوشدن استفاده کنید که شبیه به روش بلند کردن – آرام کردن و خواباندن است و بهترین تاثیر را بر روی نوزادان دارد.

تغییر مکان خواب کودک می‌تواند یک تغییر بزرگ برای او باشد، بنابراین حذف آغوش و نوازش شبانه قبل از خواب می‌تواند چیزی فراتر از حد تحمل کودک نوپا شما باشد.

روش محو شدن که در ادامه توضیح می‌دهیم (چند نوع دارد)، به فرزند شما نوازش و آغوشی که بدان نیاز دارد را می‌دهد، در حالی که او را آماده می‌کند تا به تدریج بتواند خود به خواب برود.

کودک را در حالی که بیدار اما خواب‌آلود است در گهواره یا تخت خود قرار دهید و از اتاق خارج شوید و در را ببندید. اگر کودک نوپا شما سر و صدا کرد،‌ بلافاصله به سراغ او نروید. حدود 5 دقیقه منتظر بمانید و در صورتی که گریه او ادامه داشت وارد اتاق شوید.

اگر لازم شد که وارد اتاق شوید، با نوازش پشت کودک او را آرام کنید تا دوباره بخوابد و مجدد اتاق را ترک کنید. اگر کودک نوپا شما دوباره گریه کرد، همین روند را تکرار کنید. این مراحل را تکرار کنید تا زمانی که کودک کامل به خواب برود.

اگر کودک شما همین حالا هم روی تخت خود می‌خوابد، وقتی وارد اتاق می‌شوید او را بلند کنید و دوباره در تخت بگذارید. یک آغوش و نوازش سریع می‌تواند به او اطمینان خاطر بدهد. توجه کنید که وقتی در تختخواب دراز کشیده است آرام کردن او را متوقف کنید. سپس، از اتاق خارج شوید.

این روش ممکن است تا چند شب ادامه داشته باشد، اما تسلیم نشوید. روش محو شدن به کودک نوپا شما آموزش می‌دهد که چگونه خود را آرام کند و در نهایت بدون هیاهوی زیاد به خواب خواهد رفت.

خواباندن و آموزش خواب به نوزاد و کودک نوپا

روش گریه تا خواب

روش گریه تا خواب در میان بسیاری از والدین از محبوبیت کمتری برخوردار است. چه کسی دوست دارد گریه و زاری و جیغ کودکش را برای مدت یک ساعت یا بیشتر بشنود؟ این یک روش جایگزین عالی برای روش محو شدن است که ممکن است برای تمام کودکان کارساز نباشد.

وارد شدن به اتاق کودک برای در آغوش گرفتن و دادن اطمینان خاطر به او ممکن است تمام توجهی باشد که در کل شب به آن نیاز دارد. زیرا در نهایت او متوجه می‌شود که شما به اتاق خواهید آمد.

در روش گریه تا خواب، صرف‌نظر از گریه‌های کودک شما مجدد وارد اتاق نمی‌شوید. در عوض، فقط در ورودی در می‌ایستید و به کودک می‌گویید: «همه چیز روبراه است، من تو را دوست دارم.»

برخی از انواع این روش شامل بازگشت در فواصل زمانی تعیین شده یا افزایش تدریجی فاصله زمانی بین خروج و بازگشت برای اطمینان دادن به فرزندتان است.

بدون شک شنیدن صدای گریه کودک برای والدین بسیار دشوار است، اما به احتمال زیاد این روش از روش محو شدن سریع‌تر جواب می‌دهد. حقیقت این است که بیشتر کودکان نوپایی که در برابر خواب مقاومت می‌کنند، ساعت‌ها به گریه خود ادامه می‌دهند.

اما برای این که این روش نتیجه‌بخش باشد، نباید تسلیم شوید زیرا در اینصورت کودک متوجه می‌شود که هرچه طولانی‌تر و سخت‌تر گریه کند، توجه شما را جلب خواهد کرد.

روش کمپ کردن

آیا مجبور می شوید کودک نوپا را از تخت خود به تخت خودش منتقل کنید؟ یک روش این است که کودک را از همان ابتدا در تخت خود بگذارید و برای چند شب در اتاق او کمپ بزنید و پیش او بخوابید.

به محض این که کودک نوپا شما در تخت خود احساس راحتی کرد، روی صندلی نزدیک تخت او بنشینید و بعد از این که خوابید اتاق را ترک کنید.

چند روز روی صندلی کنار او بنشینید و شب سوم، کودک را در تخت بگذارید و از اتاق خارج شوید.

اگر کودک شروع به گریه و زاری کرد، پنج دقیقه صبر کنید. اگر گریه او همچنان ادامه داشت، از روش‌های بالا برای دوباره خواباندن او استفاده کنید.

چگونه یک کودک را از خوابیدن در یک تخت حفاظ دار به تخت معمولی عادت دهیم؟

شما ممکن است برای انتقال کودک خود از یک تخت کودک به یک تخت بزرگسال هیجان‌زده باشید، اما آیا خود کودک نیز این هیجان را دارد؟ در حقیقت، هیچ عدد جادویی برای این انتقال وجود ندارد. به خود کودک بستگی دارد، اما می‌تواند بین 5/1 سالگی تا 5/3 سالگی رخ دهد.

نشانه‌هایی از این که زمان آن فرارسیده است که تخت حفاظ دار کودک خود را عوض کنید عبارتند از: کودک یاد می‌گیرد چگونه از حفاظ ها خارج شود یا این که کودک شما آموزش دیده، پوشک را کنار گذاشته و به دستشویی می‌رود.

فقط باید بدانید که این امکان وجود دارد کودک تمام شب را در تخت خود باقی نماند. او ممکن است راه خود به اتاق شما را پیدا کند، خواب شما را مختل کند و خدا می‌داند که چه شیطنت‌هایی در خانه انجام خواهد داد.

در اینجا چند نکته برای سهولت انتقال برای هر دوی شما آورده شده است:

  • محیط را آشنا و راحت حفظ کنید. تخت کودک را در همان جای تخت قبلی‌اش قرار دهید و از اشتیاق برای تزیین مجدد اتاق او بپرهیزید.
  • یکدفعه کودک را با تغییرات زیاد تحت فشار قرار ندهید. اگر مشغول آموزش دستشویی رفتن به کودک خود هستید، اگر به تازگی پیش دبستانی را شروع کرده است یا در انتظار خواهر یا برادر جدیدی است، این تعویض تخت را به بعد موکول کنید و به او اجازه دهید که هر بار یک نقطه عطف را پشت سر بگذارد.
  • از تقویت مثبت استفاده کنید. برای این که با رشوه اشتباه گرفته نشود، شما می‌توانید یک سیستم پاداش برای کودک نوپا خود تعیین کنید تا در تختش بماند. پاداش او می‌تواند یک اسباب بازی ارزان قمیت،‌ برچسب یا حتی یک بیسکوییت باشد.

به خاطر داشته باشید که بعد از این انتقال کودک می‌تواند از اتاق خود خارج شده و بدون نظارت در محیط خانه رفت و آمد کند. بنابراین، اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

به عنوان مثال، اگر بستن قفسه‌ها، کمدها و سایر چیزهایی که ممکن است فرزندتان وسوسه شود که از آن بالا برود را به تعویق انداخته‌اید، ممکن است اکنون زمان خوبی باشد تا این کارها را در فهرست کارهایتان قرار دهید.

خواباندن و آموزش خواب به نوزاد و کودک نوپا

برای کمک به خواب کودکان نوپا یک برنامه روتین قبل از خواب ایجاد کنید

کودک نوپا شما بر اساس عادت زندگی می‌کند. به همان شکلی که افراد بزرگسال به یک روتین عادت می‌کنند، کودک نوپا نیز عادت می‌کند. بخشی از ثبات، داشتن یک روتین شبانه قابل پیش‌بینی است که 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب آغاز می‌شود.

اگر قبلاً در دوران کودکی یک برنامه روتین قبل از خواب ایجاد نکرده‌اید، در اینجا چند فعالیت وجود دارد که ممکن است بخواهید اکنون به برنامه خواب کودک نوپا اضافه کنید:

  • حمام شبانه. آب گرم می‌تواند کودک نوپا را آرام کند و ذهن و بدن او را برای خواب آماده کند.
  • بعد از حمام، او را لباس خواب بپوشانید و مسواک بزنید. اگر در حال تمرین لگن هستید یا اگر پوشک را کنار گذاشته است، از آنها بخواهید به دستشویی بروند.
  • اوقاتی آرام داشته باشید. بعد از زمان حمام زمان بازی نیست. دویدن در اطراف می‌تواند کودک نوپای شما را تحریک کند و خوابیدن او را سخت‌تر کند. قبل از خواب یک دوره استراحت بدون تماشای تلویزیون یا وسایل الکترونیکی تعیین کنید. در عوض، به چیدن یک پازل با هم، خواندن کتاب، گذاشتن عروسک‌های بچه یا حیوانات عروسکی در رختخواب، یا یک فعالیت آرام دیگر فکر کنید.
  • نورها را کم کنید تا تولید ملاتونین را تحریک کنید.
  • اگر به نظر می‌رسد که به خواب کودک شما کمک می‌کند، صدای سفید مانند صدای جیرجیرک، باران یا آبشار را در پس زمینه قرار دهید.
  • یک محیط خواب راحت ایجاد کنید. پرده‌ها را بکشید و اتاق را در دمای راحت نگه دارید.
  • قبل از خوابیدن، یک داستان آرام بخش بخوانید، یک آهنگ آرامش بخش زمزمه کنید یا یک فعالیت آرام بخش دیگر انجام دهید.

مهم‌ترین چیز در مورد روتین قبل از خواب کودک نوپا این است که ثبات داشته باشد و از ایجاد تحریک بیش از حد جلوگیری کند. فقط کارهایی را به این روتین اضافه کنید که هر شب بتوانید انجام دهید، واقع‌بینانه انتخاب کنید.

نکات آموزش خواب در زمان چرت زدن

می‌دانید وقتی کودک نوپا به اندازه کافی نخوابد چه اتفاقی می‌افتد؛ باید انتظار کج خلقی‌، بدخلقی، رفتارهای احمقانه و هر چیز دیگری را داشته باشید.

چرت زدن می‌تواند به جلوگیری از این حالات کمک کند. با این وجود، اگر کودک نوپا شما خوابیدن در شب را دوست ندارد، ممکن است نسبت به خوابیدن در طول روز نیز مقاومت کند.

روش‌ها و روتین‌های بالا می‌توانند در هر زمانی از روز کارساز باشند، اما در اینجا چند نکته برای پیشی گرفتن از فرزندتان وجود دارد:

  • کمی قبل از زمان چرت زدن یک فعالیت پر انرژی را برنامه‌ریزی کنید. کودک شما آنقدر خسته خواهد شد که بعد از خوردن ناهار بیهوش می‌شود. این روتین را حفظ کنید و چرت بعد از ناهار به یک عادت تبدیل خواهد شد.
  • چرت زدن را هر روز برای یک زمان مشخص برنامه‌ریزی کنید. باز هم، همه چیز در مورد ثبات و یک برنامه قابل پیش‌بینی است. اگر کودک نوپا شما در طول هفته در مهدکودک یا پیش دبستانی چرت می‌زند، سعی کنید همان برنامه چرت آخر هفته را در خانه حفظ کنید.
  • برای چرت زدن در بعدازظهر برنامه‌ریزی کنید. اگر کودک نوپا شما در ساعات دیر چرت می زند، ممکن است هنگام خواب خواب آلود نباشد.

وقتی کودک شما 11 الی 12 ساعت در شب بخوابد (بله، امکان‌پذیر است)، دیگر نیازی به چرت زدن نخواهد داشت.

کنار گذاشتن استراحت وسط روز می‌تواند دشوار باشد، اما پاداش آن زودتر خوابیدن هنگام شب است.

شما همچنین می‌توانید زمان چرت زدن را به یک زمان آرامش‌بخش تغییر دهید و به خود و کودکتان اجازه دهید تا مجدد شارژ شوید.

عیب‌یابی مشکلات خواب کودک نوپا

آیا هنوز نمی‌توانید کودک نوپا خود را بخوابانید؟ به دلایل احتمالی مقاومت او نسبت به خواب فکر کنید. در برخی موارد، صحبت کردن با کودک می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید در ذهن او چه می‌گذرد.

آیا ممکن است از تاریکی بترسد؟ اگر این چنین است، روشن نگه داشتن چراغ راهرو یا استفاده از یک چراغ خواب می‌تواند راه حل شما باشد.

اگرچه بیشتر کودکان تا سن 2 سالگی مهارت‌های زبانی لازم برای بیان ترس خود از سایه‌ها را ندارند، اما می‌توانید از کودک نوپای خود بخواهید تا به هر چیزی که در اتاق او را اذیت می‌کند اشاره کند.

گاهی اوقات، تغییر مکان اشیا در اتاق خواب برای از بین بردن سایه‌ها می‌تواند در از بین بردن ترس‌های شبانه کودک موثر باشد.

همچنین این امکان وجود دارد که کودک نوپا خود را خیلی زود یا خیلی دیر در تخت می‌گذارید.

وقت خواب را 30 دقیقه تا یک ساعت به تعویق بیاندازید تا کودک بیشتر احساس خواب‌آلودگی داشته باشد. در مقابل، اگر متوجه نشانه‌های خستگی قبل از زمان مقرر خواب شدید، زمان خواب را 30 دقیقه یا یک ساعت زودتر تعیین کنید.

زمان مراجعه به متخصص

گاهی اوقات، مشکلات خواب به قدری بزرگ هستند که والدین به تنهایی قادر به حل آن‌ها نمی‌باشند. در این صورت است که باید صحبت کردن با متخصص اطفال یا یک متخصص اختلالات خواب را مد نظر قرار دهید.

یک متخصص می‌تواند بسیاری از مشکلات خواب کودک را برطرف کند، از جمله:

  • خیلی زود بیدار شدن
  • انتقال از گهواره به تخت
  • خوابیدن کنار شما
  • اختلالات خواب کودک

یکی از نکات منفی این است که جلسات مشاوره اغلب پرهزینه هستند. اگر به متخصص خواب فکر می‌کنید، ابتدا با پزشک اطفال کودکتان صحبت کنید. او ممکن است بتواند توصیه‌هایی را در اختیار شما قرار دهد.

همچنین ایده خوبی است که با ارائه‌دهنده بیمه خود مشورت کنید تا ببینید آیا خدماتی برای مشاوران خواب کودک ارائه می‌دهند یا خیر. ممکن است فقط مشاوره تلفنی برای شما کارساز باشد که مقرون به صرفه‌تر از گزینه‌های دیگر است.

کلام آخر

آموزش خواب به نوزاد و کودک نوپا کار آسانی نیست. برخی از کودکان مقاومت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر خیلی زود خود را تطبیق می‌دهند.

تا وقتی که شروع نکنید متوجه نمی‌شوید که کودک نوپا شما در کدام انتهای این طیف قرار دارد. ترفند موفقیت، تداوم است و البته پایبندی به یک روش برای بیش از چند شب است.

ما می‌توانیم با ارائه یک برنامه درمانی خاص به شما و کودک‌تان در مدیریت و درمان اختلالات خواب کمک کنیم.

اگر احساس می‌کنید که همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و همچنان مشکل دارید، با ما تماس بگیرید.

ما در اورا اسلیپ می‌توانیم با همکاری شما دلیل اصلی بی خوابی خودتان و کودک‌تان را شناسایی کنیم (فرقی نمی‌کند که بی خوابی حاد است یا مزمن) و یک برنامه شخصی‌سازی شده را مطابق با نیازهای شما ارائه دهیم.

علیرغم سوالاتی که در سر دارید، راه حل بی خوابی شما در نزد ماست. تیم ما همراه با دکتر فریبا معینی پور تخصص لازم برای رسیدگی به مشکلات شما در درمان بی خوابی و درمان خروپف را در اختیار دارد و می‌تواند کمک کند تا به راحتی بخوابید.

برای تعیین نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید تا متوجه شوید که چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم.

منبع : healthline

بیشتر بخوانید :

راه رفتن کودکان در خواب(خوابگردی کودک)علل علائم و درمان

درمان خانگی خروپف کودکان

علت پا کوبیدن کودکان در خواب + درمان

چکار کنیم خواب نوزاد عمیق شود؛ 6 روش کاربردی

علت بی خوابی شبانه نوزاد + درمان ها