خوابیدن با یک چشم باز؛ علت ها، علائم و درمان ها

خوابیدن با یک چشم باز؛ دلایل، علائم و درمان ها

ممکن است این جمله را شنیده باشید که می گویند با یک چشم باز بخواب. اگرچه این جمله معمولا به عنوان استعاره ای برای محافظت از خود بکار گرفته می شود، اما ممکن است این سوال برای شما پیش آید که آیا واقعا می تواند با یک چشم باز و یک چشم بسته خوابید.

در واقع، شرایط پزشکی مختلفی وجود دارند که بستن چشم ها هنگام خواب را برای فرد غیرممکن می کنند. برخی از این شرایط پزشکی ممکن است باعث شوند تا فرد با یک چشم باز و یک چشم بسته بخوابد.

دلایل خوابیدن با یک چشم باز

چهار دلیل اصلی وجود دارد که ممکن است با یک چشم باز بخوابید.

دلایل خوابیدن با یک چشم باز

1. خواب نامتقارن یا تک نیمکره

خواب نامتقارن یا تک نیمکره به وقتی گفته می شود که یک نیمکره از مغز می خوابد در حالی که نیمکره دیگر بیدار است. این حالت بیشتر در شرایط خطرناک مانند وقتی که نوعی محافظت نیاز است، رخ می دهد.

خواب تک نیمکره در برخی از پستانداران آبزی (بنابراین آنها می توانند در حین خواب به شنا ادامه دهند) و پرندگان (تا بتوانند در حین مهاجرت بخوابند) رایج است.

شواهد نشان می دهند که انسان ها نیز در شرایط خاص خواب تک نیمکره ای را تجربه می کنند. در مطالعات خواب، داده ها نشان می دهند که در شب اول در یک موقعیت جدید، یک نیمکره مغز نسبت به نیمکره دیگر کمتر در خواب عمیق فرو می رود.

از آنجایی که نیمکره مغز در خواب نامتقارن بیدار است، ممکن است چشم در سمتی از بدن که نیمکره آن بیدار است، باز بماند.

2. عوارض جانبی جراحی پتوز یا افتادگی پلک

افتادگی پلک یا پتوز زمانی رخ می دهد که پلک فوقانی روی چشم را می پوشاند. برخی از کودکان با چنین شرایطی متولد می شوند. در افراد بزرگسال،‌ افتادگی پلک در نتیجه کشیدگی یا جدایش عضلاتی است که پلک را نگه می دارند. این ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • بالا رفتن سن
  • جراحت چشم
  • جراحی
  • تومور

اگر افتادگی پلک شما به اندازه ای باشد که بینایی را تحت تاثیر قرار دهد، پزشک ممکن است جراحی را برای سفت کردن عضله بالابر یا چسباندن پلک به سایر ماهیچه ها توصیه کند که می تواند به بلند کردن پلک کمک کند.

یکی از عوارض جانبی جراحی افتادگی پلک، اصلاح بیش از حد است. ممکن است باعث شود که شما نتوانید پلک جراحی شده را ببندید. در چنین مواردی، کم کم با یک چشم باز می خوابید.

این عارضه جانبی بیشتر در مورد نوعی جراحی پتوز به نام فیکساسیون قلاب فرونتالیس یا جراحی لیفت ابرو دیده می شود. این معمولا زمانی انجام می شود که شما پتوز و عملکرد ضعیف عضلانی دارید.

این عارضه معمولا موقتی است و در عرض 2 تا 3 ماه برطرف می شود.

3. فلج بل

فلج بل شرایطی است که موجب ضعف ناگهانی و موقت در عضلات صورت، معمولا فقط در یک سمت می شود. این شرایط معمولا سریع شروع می شود و از زمان ظاهر شدن اولین علائم فلج عضلات صورت چند ساعت تا چند روز ادامه می یابد.

اگر فلج بل داشته باشید، نیمی از صورت شما دچار افتادگی می شود. همچنین بستن چشم در طرفی که تحت تاثیر بیماری است برای شما دشوار می شود و در نتیجه خوابیدن با یک چشم باز را تجربه خواهید کرد.

علت دقیق فلج بل هنوز ناشناخته است، اما به احتمال زیاد به التهاب و تورم در اعصاب صورت مرتبط است. در برخی از موارد،‌یک عفونت ویروسی می تواند دلیل آن باشد.

علائم فلج بل معمولاً طی چند هفته تا 6 ماه خود به خود از بین می روند.

4. آسیب دیدگی عضلات پلک

برخی شرایط می توانند به ماهیچه ها یا اعصاب یک پلک آسیب برسانند که می تواند منجر به خوابیدن با یک چشم باز شود. این شامل موارد زیر است:

  • جراحی برداشتن تومور یا تومور
  • سکته
  • ضربه به صورت
  • برخی عفونت ها، مانند بیماری لایم

تفاوت خوابیدن با یک چشم باز با دو چشم باز

خوابیدن با یک چشم باز و خوابیدن با دو چشم باز ممکن است دلایل مشابه ای داشته باشند. تمام دلایل احتمالی خوابیدن با یک چشم باز که در بالا فهرست شدند می توانند موجب خوابیدن با دو چشم باز شوند.

خوابیدن با هر دو چشم باز ممکن است به دلایل زیر نیز رخ دهد:

  • بیماری گریوز، که می تواند باعث برآمدگی چشم شود
  • برخی از بیماری های خود ایمنی
  • سندرم موئبیوس، یک بیماری نادر
  • ژنتیک

خوابیدن با یک چشم باز و دو چشم باز می تواند منجر به علائم و عوارض جانبی یکسان مانند خستگی و خشکی چشم شود.

خوابیدن با دو چشم باز لزوما جدی تر نیست، اما عوارضی که ایجاد می کند می تواند جدی تر باشد. به عنوان مثال، خشکی چشم بلند مدت و شدید می تواند موجب مشکلات بینایی شود. بنابراین، خوابیدن با دو چشم باز به جای یک چشم باز می تواند موجب مشکلات بینایی در هر دو چشم شود.

بسیاری از دلایل خوابیدن با دو چشم باز قابل درمان هستند. با این وجود، شرایطی که بیشتر منجر به خوابیدن با یک چشم باز می شوند شامل فلج بل بیشتر از بسیاری از شرایطی که منجر به خوابیدن با هر دو چشم باز می شود، به خودی خود برطرف می شوند.

خوابیدن با یک چشم باز؛ دلایل، علائم و درمان ها

علائم خوابیدن با یک چشم باز

بیشتر مردم علائم مربوط به خوابیدن با یک چشم باز را فقط در چشمی که باز مانده است احساس می کنند. این علائم عبارتند از:

  • خشکی
  • قرمز چشم
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم
  • تاری دید
  • حساسیت به نور
  • احساس سوزش

همچنین اگر با یک چشم باز بخوابید، احتمالاً خوب نمی خوابید.

عوارض جانبی خوابیدن با یک چشم باز چه هستند؟

بیشتر عوارض جانبی خوابیدن با یک چشم باز از خشکی چشم سرچشمه می گیرند. وقتی چشم شما در طی شب بسته نشود، منجر به خشکی چشم مزمن خواهد شد. این می تواند منجر به:

  • خراش روی چشم
  • آسیب به قرنیه، ازجمله خراش و زخم
  • عفونت های چشم
  • از دست دادن بینایی، اگر برای مدت زمان طولانی بدون درمان باقی بماند.

خوابیدن با یک چشم باز همچنین باعث می شود که فرد صبح روز بعد احساس خستگی مفرط داشته باشد، زیرا به خوبی نخوابیده است.

چگونه علائم مربوط به خوابیدن با یک چشم باز را درمان کنیم؟

سعی کنید از قطره ها یا روغن های چشمی برای جلوگیری از خشکی چشم استفاده کنید. این کار باعث می شود بیشتر علائم مربوط به خوابیدن با یک چشم باز از بین بروند. از پزشک خود برای توصیه یا تجویز قطره چشمی سوال کنید.

درمان خوابیدن با یک چشم باز به شناسایی دلیل آن بستگی دارد. کورتیکواستروئیدها ممکن است به فلج بل کمک کنند، اما این شرایط معمولاً طی چند هفته تا چند ماه خود به خود برطرف می شود. عوارض جانبی جراحی پتوز و خواب تک نیمکره نیز معمولاً خود به خود از بین می روند.

در حالی که منتظر از بین رفتن این شرایط هستید، می توانید با استفاده از چسب طبی پلک خود را در هنگام خواب پایین بیاورید. از پزشک خود بخواهید ایمن ترین روش برای انجام این کار را به شما آموزش دهد.

همچنین می توانید با سنگین کردن پلک خود باعث شود که بیشتر بسته شود. پزشک شما می تواند وزنه خارجی را تجویز کند که در قسمت بیرونی پلک شما بچسبد.

در برخی موارد ممکن است برای رفع مشکل به جراحی نیاز داشته باشید. دو نوع جراحی وجود دارد:

  • جراحی روی عضله بالابرنده پلک، که به حرکت و بسته شدن طبیعی پلک شما کمک می کند
  • کاشت وزنه در پلک شما، که به بسته شدن کامل پلک شما کمک می کند

کلام آخر

خوابیدن با یک چشم باز نادر است، اما ممکن است رخ دهد. اگر صبح روز بعد که از خواب بیدار می شوید احساس خستگی می کنید و خوب استراحت نکرده اید، با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است یک مطالعه خواب را برای شما تجویز کند تا ببیند که آیا با یک چشم باز می خوابید یا نه و در صورتی که این چنین باشد، به شما کمک کند تا تسکین یابید.

درمان مشکلات خواب در اورا اسلیپ

اگر با مشکلات خواب درگیر هستید، کیفیت زندگی شما را کم کرده است و شما را درچار آشفتگی کرده نگران نباشید. ما در کنار شما هستیم.

در مرکز خواب اورا اسلیپ همراه با دکتر فریبا معینی پور یکی از بهترین پزشکان متخصص خواب اماده حل مشکلات خواب شما هستیم. بیشتر مراجعان ما نگران درمان های نادرست و دردناک هستند اما در مرکز ما بهترین درمان آپنه خواب و جدیدترین درمان خروپف با روش های جدید و بدون درد و با استفاده از دستگاه دیوایس دهانی انجام می شود و درمان بی خوابی با دقیق ترین آزمایشات و تست خواب صورت می گیرد

برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان هم اکنون با ما تماس بگیرید

منبع : healthline

بیشتر بخوانید :

بختک یا فلج خواب چیست و چرا اتفاق می افتد؟