خروپف بعد از عمل لوزه؛ دلیل و درمان

خروپف بعد از عمل لوزه

حدود نیمی از افراد جامعه به دلایل مختلف خروپف می کنند. خروپف می تواند خواب خوب و با کیفیت را از بین ببرد و به دنبال آن مشکلات جدیدی را برای فرد به وجود بیاورد. جزئی ترین مشکلی که اختلالات خواب برای افراد به همراه دارد کسالت و به دنبال آن اختلالات عصبی و افسردگی است. در این بین کمتر از نیمی از افرادی که خروپف می کنند از تورم ناشی از لوزه رنج می برند و دلیل اصلی خروپف کردن آن ها در هنگام خواب وجود همین مشکل می باشد.

البته مشکلات لوزه یا همان تورم لوزه خود بیماری مستقلی است که خروپف یکی از عوارض آن می باشد. گاهی برخی افراد برای رفع مشکل خروپف خود دست به عمل لوزه می زنند که در برخی مواقع باز هم مشکل خروپف کردن در خواب به قوت خود باقی می ماند و حل نمی شود. در ادامه این مقاله خروپف بعد از عمل لوزه، دلیل و درمان آن مورد بررسی قرار می گیرد.

خروپف چیست؟

بیش از نیمی از مردم جامعه با خروپف دست و پنجه نرم می کنند و از این عارضه رنج می برند. خروپف صدای بلند، خشن و آزار دهنده ای می باشد که در هنگام خواب از گلو خارج می شود. افراد غالبا زمانی خروپف می کنند که جریان هوا از بافت های پشت گلو عبور کند و آن ها را بلرزاند. این صدا برخلاف تصور عموم که فکر می کنند در صورت رفتن به مرحله خواب عمیق رخ می دهد، در تمام مراحل خواب که مجاری تنفسی دچار مشکل شود رخ خواهد داد. این صداها ممکن است از ناحیه دهان، بینی یا هر دوی آن ها خارج شود و اغلب پدیده ای بی ضرر است. اما در صورت تداوم و تشدید موجب بروز مشکلات و اختلالات خواب و بی خوابی می گردد.

جراحی و عمل لوزه چیست؟

عمل لوزه مانند سایر عمل های دیگر نوعی جراحی می باشد که هدف آن برداشتن تورم لوزه ها است. در واقع لوزه ها دو عدد غده نسبتا کوچک در ناحیه پشت گلو می باشند. این غده ها محل ذخیره سازی سلول های سفید خون هستند که وظیفه آنان مبارزه با بیماری ها و عفونت می باشند. اما گاهی این غده ها خود آلوده به عفونت می شوند و این آلودگی سبب تورم در ناحیه گلو شده و درد مزمنی را نیز به همراه دارد. برخی دیگر از علائم عفونت لوزه تب، بروز مشکل در بلع و متورم شدن غده های ناحیه گردن می باشند.

گاهی می توان این نوع تورم یا عفونت را بدون جراحی و با مصرف دارو مانند آنتی بیوتیک ها درمان کرد. اما در صورتی که این مشکل حاد شود برای درمان آن باید اقدام به عمل جراحی کرد. مشکلات مکرری که التهاب لوزه برای فرد ایجاد می کند، دلیلی بر عمل لوزه می باشد. یکی از این مشکلات خروپف است که می تواند به تنهایی خواب فرد را مختل کرده و باعث به خطر افتادن سلامت جسم و روان وی شود. عمل لوزه در هر سنی امکان پذیر است اما آمارها نشان می دهد در کودکان شایع تر است.

لازم به ذکر است تنها افرادی که از استریپ یا بیماری لوزه رنج می برند نیاز به جراحی دارند و در باقی موارد می توان از روش های دیگری غیر از جراحی برای درمان این مشکل استفاده کرد.

علت خروپف بعد از عمل لوزه

اصولا عمل لوزه برای رفع مشکلات و عوارض بیماری لوزه انجام می شود که در این صورت پس از عمل نباید عوارض سابق باقی بماند. دلیل اینکه برخی عوارض بیماری پس از درمان باقی می ماند این است که عمل درمان موفقیت آمیز نبوده و نتوانسته به خوبی بیماری را درمان کند. وجود خرخر یا خروپف پس از جراحی و عمل لوزه دو دلیل عمده دارد:

دلیل اول: موفقیت آمیز نبودن عمل لوزه

موفقیت آمیز نبودن عمل می تواند خود دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی ممکن است فرد جراح، تخصص کافی برای این کار را نداشته باشد و نتواند به درستی عمل را به پایان برساند. در این گونه موارد نه تنها عوارض بیماری درمان نمی شود بلکه مشکلات جدید و به مراتب خطرناک تری به وجود می آید. بنابراین قبل از اقدام به عمل و جراحی حتما تحقیقات لازم در این زمینه را انجام دهید.

حساسیت بدن فرد مبتلا

گاهی شرایط و آناتومی بدن خود فرد سبب عدم موفقیت عمل لوزه می شود. در برخی مواقع نیز رعایت نکردن اصول مراقبتی پس از عمل سبب بازگشت عوارض بیماری خواهد شد.

دلیل دوم: دلیل اصلی عارضه خروپف

در برخی مواقع گزارش شده خروپف حتی پس از عمل لوزه برطرف نشده و همچنان شدید و آزار دهنده می باشد. در این گونه موارد باید بررسی شود آیا دلیل اصلی خروپف تورم لوزه بوده یا عوامل دیگری در بروز این مشکل دخیل بوده است.

درمان خروپف بعد از عمل لوزه

اولین راهکار درمان خروپف در صورتی که بعد از عمل جراحی لوزه باز هم از آن رنج می برید و علت آن موفقیت آمیز نبودن عمل بوده است، جراحی دوباره با رعایت تمام نکات ایمنی و مراقبتی قبل و بعد از عمل می باشد. در این صورت تمام موارد و اصول بهداشتی و ایمنی را در نظر بگیرید و پس از انجام تحقیقات لازم بهترین متخصص و مناسبت ترین مرکز درمانی را انتخاب کرده و به درمان و جراحی دوباره اقدام کنید.

 دومین راه حل درمان خروپف پس از عمل لوزه پیدا کردن علت اصلی این عارضه می باشد. گاهی علت خروپف انسداد مجاری تنفسی یا بیماری های تنفسی نظیر آسم می باشد. در این صورت جراحی لوزه هیچ تاثیری در بهبود شرایط ندارد. توصیه می شود قبل از اقدام به عمل حتما از ضرورت آن اطمینان حاصل کنید تا بدین گونه متحمل هزینه و عوارض دیگر عمل نشوید در صورتی که مشکل خروپف شما همچنان باقی مانده است و آزارتان می دهد.

مزایای عمل لوزه

تورم لوزه خود نوعی بیماری می باشد که در صورت رفع و درمان، عوارض و مشکلاتی که به وجود آمده نیز از بین خواهد رفت. از جمله مشکلاتی که با عمل لوزه از بین می رود عبارت است از:

  • خروپف های شدید، بلند و مکرر
  • خون ریزی های لوزه و گلو
  • سرطان لوزه
  • مشکلات تنفسی که تورم و عفونت لوزه به وجود آورده
  • آپنه انسدادی خواب یا به عبارت دیگر مشکلات و قطع ناگهانی تنفس در هنگام خواب

معایب عمل لوزه

امروزه با پیشرفت هایی که در علم پزشکی حاصل شده بسیاری از جراحی ها ایمن بوده و عوارض آن به شدت کاهش پیدا کرده است، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد. با این حال به یاد داشته باشید عمل لوزه نیز نوعی جراحی بوده و هر عمل جراحی کم یا زیاد عوارضی به همراه دارد این عوارض گاهی موقتی بوده و پس از مدتی از بین می رود گاهی نیز تا مدت های طولانی یا برای همیشه در بدن باقی می ماند. برخی از عوارض شایع عمل لوزه:

  • تب شدید و مکرر
  • گلو درد برای مدت زمانی کوتاه
  • بروز گوش درد
  • مشکل پیدا کردن در خوردن و بلع غذا یا به عبارتی بازگشت غذا و آب از دهان به سمت بینی
  • کم آبی و خشکی گلو

به طور کلی افرادی که جراحی لوزه داشته اند باید بدانند تمام این عوارض موقتی بوده و با گذشت دوره نقاهت تمام این مشکلات از بین خواهند رفت.

برخی دلایل بروز خروپف

عوامل زیادی سبب بروز خروپف می شوند که می توان با پیدا کردن علت اصلی از روش های ساده تری برای درمان خروپف استفاده کرد.

خروپف اغلب به دلایل زیر رخ می دهد:

  • داشتن لوزه متورم یا لوزه سوم
  • داشتن مشکلاتی در ناحیه بینی، پولیپ یا انحراف تیغه وسط بینی و مسدود شدن مجرای تنفسی بینی
  • آپنه انسدادی خواب یا همان قطع ناگهانی تنفس در هنگام خواب
  • چاقی و وجود چربی بیش از حد در ناحیه گلو و گردن و مسدود شدن مجاری هوا در این نواحی
  • آسیب های فیزیکی در ناحیه بینی و گردن
  • سیگار کشیدن بیش از حد به خصوص در ساعات نزدیک خواب
  • مصرف نوشیدنی های الکی مضر به خصوص قبل از خواب
  • آلرژی داشتن به چیزی یا حساسیت های فصلی
  • وجود بیماری های مزمن جسمی که مجاری تنفسی را درگیر می کند مانند سرماخوردگی
  • عوارض مصرف برخی داروهای شیمیایی نظیر داروهای خواب آور، آرام بخش ها و آنتی هیستامین
  • خوابیدن در محیط و مکانی نامناسب یا وجود عوامل حساسیت زا در محیطی که برای خوابیدن در نظر گرفته شده
  • خوابیدن در حالت نامناسب و غیر استاندارد، یا به عبارتی به پشت و طاق باز خوابیدن
  • دیابت و اضافه وزن
  • افزایش سن و تحلیل رفتن ماهیچه های گلو و گردن
  • شرایط خاص مانند بارداری یا یائسگی
  • عوامل ژنتیکی یا وراثتی

کلام آخر

در این مقاله در مورد خروپف و علت های بروز خروپف و همچنین عمل لوزه و مزایای آن مطالبی ذکر شد. وجود بیماری هایی در ناحیه گلو و لوزه یکی از علت های اصلی بروز خروپف در هنگام خواب می باشد که می توان با انجام راهکارهای درمانی که یکی از این روش ها عمل جراحی است به درمان این عارضه پرداخت.

اما گاهی مشاهده شده که حتی پس از عمل لوزه و برطرف شدن مشکلات این بیماری، فرد هنوز هم دچار خروپف بوده و با عوارض خروپف در هنگام خواب مواجه است. در این صورت بهترین کار پیدا کردن علت اصلی بروز خروپف می باشد. برای این کار راه های زیادی وجود دارد که کارآمد ترین این روش مراجعه به متخصص خروپف و گرفتن مشاوره و راه حل از آن ها است. یکی از تخصصی ترین مراکزی که در این زمینه فعالیت می کند کلینیک خواب اوراسلیپ می باشد. این کلینیک با داشتن ده ها متخصص در بخش های مختلف خواب هر نوع مشکلی که سبب مختل شدن خواب شما می شود را از بین خواهد برد.

سوالات متداول

آیا عمل جراحی لوزه روش مناسبی برای درمان خروپف می باشد؟

می توان گفت اگر علت بروز خروپف تورم لوزه و مشکلات انسدادی در ناحیه گلو باشد، بله عمل لوزه می تواند بهترین راه حل باشد.

علت خروپف بعد از عمل لوزه چیست؟

در برخی مواقع ممکن است علت اصلی خروپف، عواملی غیر از تورم لوزه باشد که در این صورت عمل لوزه هیچ کمکی به حل مشکل نمی کند. بنابراین بهتر است قبل از عمل با متخصص خروپف صحبت شود و دلیل اصلی آن را بیابید. شاید اصلا نیاز به جراحی نباشد و با روش های جدید مثل دیوایس دهانی بتوان مشکل خروپف را حل کرد.