نوشیدنی خواب آور قوی؛ معرفی، نکات مصرف

نوشیدنی خواب آور قوی

خواب یکی از نیازهای اساسی انسان برای حفظ سلامت و ادامه حیات می باشد. بدن به صورت طبیعی در هنگام خواب فعالیت های در جهت ترمیم، بارسازی و احیای خود می کند و تنها خواب شبانه می باشد که این امکان را به بدن می دهد.

با این وجود زندگی اجتماعی امروزه به گونه ای است که داشتن خواب کافی و با کیفیت را کمی دشوار کرده است و حدود نیمی از افراد جامعه دچار بی خوابی مفرط و مزمن می باشند که اکثر آن ها نسبت به این موضوع بی توجه هستند.

باید بدانید که بی خوابی عوارض خطرناک و گاهی جبران ناپذیری به همراه دارد که این امر برای برخی افراد باعث بروز مرگ های زود رس می گردد.

در این بین راهکارهای درمانی بی شماری توسط متخصصان فعال در این زمینه ارائه شده است که شما می توانید با توجه به علت بروز بی خوابی خود بهترین روش را انتخاب کنید.

در ادامه مقاله چند راهکار درمانی به صورت مختصر ارائه شده و نوشیدنی خواب آور قوی برای رفع برخی بی خوابی ها معرفی خواهد شد.

درمان بی خوابی با مصرف انواع نوشیدنی های خواب آور

با توجه به این که خواب نقش مهمی در تامین سلامت بدن دارد، متخصصان و پزشکان خواب انواع مختلف راهکارهای درمانی را ارائه داده اند که در این مقاله به روش های درمانی غذایی بی خوابی پرداخته می شود.

برخی مواد غذایی از جمله انواع مختلف نوشیدنی ها و دم نوش ها می توانند درمان کننده موقتی و مقطعی بی خوابی باشند.

اما نمی توانند به طور کامل و برای همیشه بی خوابی را از بین ببرند. برای درمان بی خوابی و اختلالات خواب بهترین راهکار مراجعه به بهترین مرکز درمانی و متخصصان فعال در این زمینه می باشد که بتوانند به درستی علت بروز مشکل را تشخیص داده و راهکار مناسب آن را به شما ارائه دهند، تا در کوتاه ترین زمان ممکن نتیجه مورد نظر خود را بگیرید.

بهترین مرکز درمانی که تخصصشان درمان انواع اختلالات خواب می باشد، مرکز خواب اوراسلیپ می باشد که در آن دکتر فریبا معینی پور حضور دارد.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی هم اکنون با ما تماس بگیرید

قوی ترین نوشیدنی خواب آور

این دمنوش که از گیاه اسطوخودوس تهیه می شود بسیار قوی است و تاثیر زیادی در آرامش بخشی به بدن دارد.

گیاه اسطوخودوس خاصیت درمانی هم دارد و برای سردرد، لاغری و کاهش وزن، پاکسازی کبد، درمان سرماخوردگی و سرفه مناسب است. نکته جالب در مورد اسطوخودوس آن است که این دمنوش علاوه بر خاصیت های درمانی روی خواب تاثیر بسیار مهمی می گذارد.

از گیاه اسطوخودوس برای درمان بی خوابی برای کسانی استفاده می شود که از اختلالات خواب رنج می برند. این اختلالات که مستقیما باعث کاهش خواب کافی و سالم افراد می شود می تواند در بلند مدت مشکلات زیادی را ایجاد کند.

دمنوش اسطوخودوس با تاثیرگذاری بر سیستم عصبی افراد باعث آرام شدن آن و کاهش خستگی و استرس می شود. این تاثیر به افراد خوابی آرام و بدون دغدغه را هدیه می دهد.

همچنین در دوران قاعدگی در زنان این دمنوش تا حد زیادی باعث کاهش درد و ناراحتی شده و بسیار برای سلامتی تاثیر گذار است.

انواع نوشیدنی هایی که در درمان بی خوابی موثر هستند:

شیر

همانطور که می دانید اولین راهکاری که متخصصان خواب برای درمان بی خوابی پیشنهاد می دهند خوردن شیر به اندازه کافی و مورد نظر است. بنابراین اولین نوشیدنی خواب آور شیر می باشد. همچنین شیر اگر مواد دیگری نیز ترکیب شود تاثیر بیشتری خواهد داشت. مانند شیر و بادام، شیر موز و شیر مالت

چای سبز

این چای منبع غنی اسید تیانین می باشد که خاصیت این ماده ضد اضطراب بودن آن است. اکثر مردم چای سبز را با خاصیت لاغر کنندگی آن می شناسند و اساسا با همین قصد مصرف می کنند اما باید بدانید که چای سبز آرام بخش بوده و تمرکز ذهن برای خواب را بالا می برد.

دمنوش سنبل الطیب

ممکن است علت اصلی بی خوابی شبانه شما اضطراب و استرس روزانه باشد که در این صورت با خوردن یک دمنوش آرامش بخش قوی مانند سنبل الطیب این مشکل را حل کنید. البته قبل از هر چیزی باید بدانید ریشه اصلی اضطراب های شما چیست؟ گاهی اضطراب و استرسی که شما دچار آن هستید یک عادت دیرینه می باشد که نمی توان با یک دمنوش ساده آن را درمان کرد، با این حال این دمنوش به میزان زیادی از استرس های شما می کاهد.

دمنوش بابونه و بادرنجبویه

این دو دم نوش نیز خاصیت آرامش بخشی و ضد اضطرابی دارد و به ریلکس شدن بدن و ذهن کمک می کند. بدین صورت موجب آرامش مغز و تمرکز خواب می گردد. بهتر است که این دمنوش را قبل از استراحت یا خواب شبانه مصرف کنید تا یک خواب باکیفیت را تجربه نمایید.

زمان مصرف نوشیدنی های خواب آور

در بالا با انواع مختلف نوشیدنی های طبیعی برای درمان بی خوابی آشنا شدید. حال باید بدانید که چنین نوشیدنی هایی را چطور مصرف کنید تا بهترین اثر را بر شما داشته باشند.

یکی از مواردی که در موقع مصرف دمنوش ها یا نوشیدنی های خواب آور بسیار مهم است زمان آن است. البته مصرف این نوشیدنی ها با برخی مواد دیگر نیز توصیه می شود که در ادامه به صورت کامل بیان می کنیم.

بهترین زمان مصرف نوشیدنی های خوب آور 30 دقیقه قبل از خوابیدن است. در نوشیدنی هایی مثل شیر بهتر است نیم ساعت قبل از این که به رختخواب بروید مقداری شیر با مغزی جات مثل بادام مصرف کنید.

این نوشیدنی لذیذ می تواند تا حد زیادی از استرس شبانه شما بکاهد. سپس با خوابیدن در یک مکان آرام می توانید یک خواب سالم و لذت بخشی را تجربه نمایید.

همه نوشیدنی های خواب آور به 30 دقیقه زمان نیاز دارند اما توجه داشته باشید که فقط این موارد نمی تواند خواب آرام شما را تضمین کند. شما پس از خوردن نوشیدنی خواب آور باید به سراغ محل مناسب و آرامی برای خواب بروید.

مکانی که در آن نور بسیار کم است و سروصدایی وجود ندارد. چنین مکان هایی به تاثیرگذاری نوشیدنی خواب آور کمک بیشتری می کند.

آیا نوشیدنی خواب آور ضرر دارد؟

خوردن نوشیدنی های خواب آور طبیعی برای بدن ضرری ندارد. این نوشیدنی ها آرامش بخش و تسهیل کننده روند طبیعی خواب هستند. با این حال اگر شما در ساعت خاصی باید بیدار شوید، بهتر است مطابق با مقدار نیاز خود از این چنین نوشیدنی هایی مصرف کنید. البته تاثیر هر نوشیدنی خواب آوری بر روی افراد مختلف، متفاوت است و شما می توانید مطابق با نیاز خود مقدار مصرفی آن را تعیین نمایید.

آیا نوشیدنی های خواب آور برای درمان بی خوابی کافی است؟

بسیاری عقیده دارند بی خوابی را می توان با نوشیدنی و سبک زندگی این چنینی معالجه کرد. حال آن که درمان بی خوابی فقط بواسطه چنین تجویزهایی امکان پذیر نیست. علل ایجاد بی خوابی متفاوت بوده و هر کدام نیازمند روش درمانی خاصی است. مثلا برای کمبود خواب ناشی از آپنه خواب باید به پزشک خواب مراجعه کرد که بتواند توسط دیوایس دهانی یا دستگاه تنفس دهانی آن را درمان نماید.

نوشیدنی های خواب آور زمانی کارساز است که علت بی خوابی شما و میزان آن خفیف باشد. در این صورت با مصرف دمنوش اسطوخودوس یا بابونه می توان تا حد زیادی آن را کنترل نمود.

بی خوابی و عملکرد نوشیدنی های خواب آور بر آن

بی خوابی عبارت است عدم توانایی برای خوابیدن یا ماندن در حالت خواب در مدت زمان طولانی، بیدار شدن های مکرر در طول خواب و ناتوانی در خوابیدن مجدد و به طور کلی خوابی که نتواند باعث تجدید قوا شود و خستگی را رفع کند. اگر چنین وضعیتی به صورت خفیف باشد می توان با نوشیدن دمنوش یا نوشیدنی های خواب آور آن را درمان کرد در غیر این صورت باید به روش دیگر درمانی متوسل شد.

عوارض بی خوابی و بهترین روش درمان

به طور کلی بی خوابی تا حد زیادی کیفیت زندگی افراد را در تمام جوانب کاهش می دهد. در ادامه به صورت مختصر بخشی از مشکلاتی که بی خوابی باعث بروز آن می شود شرح داده می شود. با توجه به عوارض خطرناک بی خوابی نباید از این اختلال چشم پوشی کرده و درمان آن را به تعویق بیندازید. برخی از عوارض بی خوابی عبارت اند از:

  • از دست دادن تمرکز و قدرت یادگیری
  • کاهش قدرت واکنش نسبت به خطرات محیطی
  • کاهش حافظه و بروز آلزایمر
  • بروز اختلالات خلقی
  • بروز مشکلات عصبی و افزایش تحریک پذیری
  • بروز علائم افسردگی و کاهش شدید امید به زندگی
  • داشتن حس کسالت و تنبلی در تمام طول بیداری
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی
  • افزایش وزن و خطر ابتلا به دیابت
  • توقف رشد در کودکان
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
  • بروز یا شدت یافتن انواع بیماری های تنفسی
  • افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری های عصبی و خلقی
  • کاهش عکس العمل مغز در مقابل پدیده ها و خطرات محیطی

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد، نمی توان نوشیدنی های خواب آور را به عنوان روش درمانی کافی در نظر گرفت. بهتر است در ابتدا به شناسایی عامل بی خوابی پرداخت و سپس متناسب با آن به روش درمانی درست متوسل شد. بهترین روش درمان بی خوابی در حال حاضر مراجعه به دکتر اختلالات خواب است که می تواند با معاینه درست به درمان بی خوابی شما بپردازد.

کلام آخر

بی خوابی علت های مختلفی دارد مانند انواع اختلالات خواب، بیماری ها و آسیب های جسمی، مشکلات تنفسی نظیر آپنه انسدادی و مشکلات عصبی که شایع ترین آن ها وجود اضطراب و استرس شدید می باشد. برای درمان بی خوابی باید علت اصلی بروز آن به درستی تشخیص داده شده و سپس بهترین راهکار درمانی انتخاب شود.

بنابر نظر پزشکان یکی از ساده ترین روش های درمان بی خوابی مصرف انواع نوشیدنی های خواب آور و آرامش بخش می باشد که در بالا به چند گزینه اشاره شده است. گاهی مسئله بی خوابی آنقدر شدت یافته و پیچیده شده که فرد عادی نمی تواند به درستی علت بروز آن را تشخیص دهد.

این شدت یافتن بی خوابی عوارض جدی تری نیز به دنبال دارد، بنابراین بهترین کار مراجعه به پزشک و متخصص خواب می باشد. مرکز اوراسلیپ می تواند بهترین گزینه برای درمان باشد، چرا که این مرکز با داشتن کادر درمانی مجرب امکان مشاوره و درمان حضوری و غیر حضوری را برای شما فراهم کرده است.برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

قوی ترین نوشیدنی خواب آور چیست؟

نتیجه تحقیقات نشان می دهد بهترین نوشیدنی خواب آور که هیچ عوارضی به دنبال ندارد، شیر و انواع ترکیبات آن مانند شیر بادام و شیر مالت می باشد.

بی خوابی چه عوارضی به دنبال دارد؟

بی خوابی یا اختلالات خواب علت اصلی بروز انواع مشکلات روانشناختی مانند افسردگی، اختلالات خلقی، آلزایمر و کاهش حافظه و تمرکز و بخشی از بیماری های جسمی مانند نارسایی های قلبی و عروقی و مشکلات گوارشی می باشد.

مقالات بیشتر:

معرفی دمنوش خواب آور گیاهی