علائم آپنه خواب چیست

علائم آپنه خواب چیست

رعایت اصول بهداشت خواب، مهم‌ترین گام برای تبدیل رویای یک خواب خوب، به واقعیت است. همانقدر که تعداد ساعات خواب شبانه برای داشتن یک روز پر انرژی، ضروری است؛ به همان ترتیب، کیفیت خواب شبانه نیز به اندازه کمیت آن، اهمیت دارد و باید مد نظر قرار بگیرد. متاسفانه، افراد زیادی در هنگام خواب، دچار وقفه های تنفسی مکرر می گردند که از آن به آپنه خواب یاد می شود و دارای علائم و نشانه هایی است که در این مطلب به آن می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

 

علائم آپنه خواب

خروپف از اختلالات رایجی است که معولا در هر خانه و خانواده ای وجود دارد. یک صدای بلند آزاردهنده که خواب دیگران یا خود شخص را برهم می زند. این حالت اغلب موجب وقفه‌های متناوب در تنفس، در طول خواب شده و شخص را با تنگی نفس، احساس خفگی یا نفس ‌نفس زدن از خواب بیدار می کند. معمولا مردم خروپف را به عنوان عامل جدی خستگی روزانه و خواب آلودگی شدید روز بعد به حساب نمی آورند و البته تمام افراد مبتلا به آپنه‌ خواب هم، خروپف نمی‌کنند، بلکه ممکن است دارای یک یا چند مورد از علائم زیر باشند:

– این افراد معمولا با سردرد صبحگاهی، خشکی دهان و گلو از خواب بیدار می شوند و در بیدار شدن صبح مشکل دارند.

– عرق شبانه و بی قراری و ناآرامی در خواب، از علائم بارز این اختلال است.

– آن ها خرناس کشیدن و بیدار شدن ناگهانی با احساسی شبیه به خفگی را تجربه می کنند.

– خستگی و خواب آلودگی در روز، تحریک پذیری و اشکال درتمرکز از نشانه هایی است که همواره همراه این افراد است.

– سوزش سردل و کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ، از دیگر علائم آپنه خواب در افراد بزرگسال می باشد.

 

علائم آپنه خواب در کودکان

کودکان در طول روز فعال هستند و به همین دلیل نسبت به بزرگسالان بهتر و عمیق‌تر می‌خوابند. اما همه کودکان آن طور که انتظار داریم خواب آرامی ندارند و امروزه بیش از گذشته کودکان از عارضه آپنه خواب رنج می برند. عده ای دلیل این عارضه را سبک زندگی کم تحرک، شیوع چاقی و عادات غذایی نامناسب می دانند. همچنین بزرگ شدن لوزه ها و چاقی، شایع ترین علل آپنه انسدادی خواب در دوران کودکی است که ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

– یکی از دلایل وقفه تنفسی در خواب کودکان تنفس از راه دهان می باشد که ممکن است بینی به دلیل حساسیت یا انحراف دیواره بینی مسدود شده و تنفس از راه دهان انجام گیرد.

– خرخر کردن کودکان، به طور مزمن یک علامت خطر و نشان دهنده آشفتگی در مجرای هوا و جریان غیر عادی در آن است که از بینی و دهان تا ریه ادامه دارد.

– کودک وقتی دچار تنفس دشوار می‌شود، خواب ناآرامی دارد .این ناآرامی را می توان صبح هنگام و با دیدن ملحفه های مچاله شده پایین تخت و روی زمین فهمید که نشان دهنده حرکت‌های زیاد هنگام خواب است.

– از دیگر نشانه های آپنه خواب در کودکان تعریق زیاد است. کودکی که تبدار نباشد نباید با بدن عرق کرده از خواب بیدار شود و اگر پیژامه، ملحفه یا لحاف او خیس است می‌تواند نشانه این باشد که کودک شما در طول شب مشکل تنفسی داشته است.

– کودکان معمولا شب‌ها جای خود را خیس می‌کنند؛ اما بروز این اتفاق پس از ۵ سالگی و آن هم دو بار در هفته می‌تواند نشانه مشکل وقفه تنفسی هنگام خواب باشد.

– دندان قروچه، روشی است که بدن کودک به صورت ناخودآگاه به وسیله آن مسیر هوایی را باز نگه می‌دارد. با این کار عضلات فک و زبان منقبض شده و این انقباض از فرو افتادن یا انسداد مسیر هوایی و ایجاد وقفه تنفسی هنگام خواب جلوگیری می کند.

– خواب گردی در کودکان معمولا بعد از وقفه تنفسی ایجاد می شود. وقفه تنفسی هنگام خواب می‌تواند منجر به بیداری مختصر شده و تکه ای از خواب را به وضعیتی از هشیاری بدل کند و کودک به خواب گردی بپردازد.

– اختلال در یادگیری و رفتار و داشتن مشکلاتی در مدرسه ، ضعف یا خواب آلودگی نیز از دیگر علائم این اختلال شبانه در کودکان، می تواند باشد.

 

عوارض آپنه خواب چیست ؟

بیداری‌های مکرر مرتبط با آپنه خواب، نه تنها روند خواب طبیعی را غیرممکن می‌کند؛ بلکه باعث خواب‎آلودگی شدید در روز، خستگی و تحریک ‎پذیری نیز می‌ گردد. به دلیل همین خواب آلودگی، افراد مبتلا به آپنه خواب در معرض خطر تصادفات با وسایل نقلیه هستند. ممکن است درهنگام کاریا تماشای تلویزیون یا حتی رانندگی، خود را در حالت خواب بیابند. احساس زودرنجی، بدخلقی یا افسردگی در این افراد بسیار شایع است. آپنه خواب یک بیماری جدی است و عوارض آن می ‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

– فشار خون بالا

افت ناگهانی سطح اکسیژن خون که در هنگام آپنه خواب رخ می‌دهد، باعث افزایش فشار خون می گردد و احتمال پایداری فشار خون بالا را در بیماران مبتلا به آپنه خواب به چند برابر بیشتر از بیماران معمولی افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده که یک سوم بیماران با فشار خون بالا به آپنه انسدادی خواب مبتلا هستند. تاثیر مستقیم آپنه خواب و فشار خون از مهم ‌ترین عوارض آپنه خواب محسوب می‌ گردد.

 

– مشکلات قلبی

در آپنه خواب تعداد تنفس ها کم و زیاد می شود، نظم آن از بین رفته و اکسیژن رسانی به بدن دچار نوسان می گردد. تمام این موارد ممکن است به حمله قلبی مکرر، سکته مغزی و ضربان‎های غیر طبیعی قلب بینجامد یا در موارد حادتر افت سطح اکسیژن خون می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی در اثر ضربان نامنظم قلب شود. از آنجا که چاقی از عوامل موثر در بیماری‌های قلبی عروقی و آپنه خواب است؛ نشان دهنده ارتباط و نسبت مستقیم بین این بیماری ها می تواند باشد و در نهایت، منجر به تعداد ضربان بیشتر قلب و خستگی قلب گردد.

 

– دیابت نوع ۲

افرادی که به دیابت نوع دوم مبتلا هستند، علاوه بر مشکل به خواب رفتن یا در خواب ماندن دچار آپنه خواب نیز می باشند و به عادات بدخوابی دچارند. محققان ارتباط بین آپنه خواب و ابتلا به دیابت و ناتوانی بدن به استفاده از انسولین را یافته اند. آپنه خواب می تواند مقاومت به انسولین را در این افراد افزایش دهد.

 

– سندرم متابولیک

سندرم متابولیک، مجموعه ای از عوامل خطرساز است که منجر به بیماری قلبی ـ عروقی و مرگ و میر ناشی از آن می شود.این اختلال که شامل فشار خون بالا، سطح غیر طبیعی کلسترول، قند خون بالا و افزایش دور کمر است، با خطر بالاتر بیماری قلبی و آپنه خواب درارتباط است.

 

– عوارض ناشی از داروها و جراحی

آپنه خواب در بعضی از افراد بعد از جراحی و بیهوشی عمومی افزایش می یابد، زیرا فرد را مستعد مشکلات تنفسی می نماید به‌خصوص وقتی در حالت آرام و خوابیده به پشت هستند.

 

– مشکلات کبدی

در افراد مبتلا به آپنه خواب نتایج غیر طبیعی بسیاری در آزمایشات عملکرد کبدی مشاهده می‌شود.محققان ثابت کرده اند که بیماران مبتلا به حادترین نوع کبد چرب غیرالکلی در مقایسه با بیماران مبتلا به نوع کمتر حاد این بیماری، از نمره شاخص آپنه خواب بالاتری برخوردار بوده و با مشکلات تنفسی بیشتری در حین خواب مواجهند.

 

تشخیص آپنه خواب

آپنه‌ی انسدادی خواب در افرادی که راه‌های هوایی بینی، گلو یا دهان آن‌ها به دلیل اضافه وزن کوچک‌تر است، بیش‌تر دیده می‌شود. انحراف بینی، لوزه‌ و زبان بیش از حد بزرگ نیز از عواملی هستند که راه هوایی نای را می‌بندند. این وضعیت‌ها در مردان شایع‌تر از زنان بوده و مصرف سیگار، دیابت، فشار خون بالا و نارسایی قلب و سکته نیز از عوامل افزایش دهنده آن هستند. بهتر است با دیدن هر کدام از علائم آپنه به پزشک متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید. اگر پزشک شما مشکوک به آپنه مرکزی خواب باشد معاینه فیزیکی انجام داده، سابقه مصرف دارو را از شما می پرسد و شرح حالی از خواب شما می گیرد و یکی از آزمایشات زیر را به بیمار پیشنهاد می دهد:

 

1. تست خواب

پزشک معالج از طریق تست خواب یه ارزیابی میزان جریان هوا در مجرای تنفسی بیمار پرداخته، سطح اکسیژن خون را بررسی کرده و به الگوی تنفس، فعالیت الکتریکی مغز، ضربان قلب، فعالیت ماهیچه دست می یابد.

 

2. پلی سومنوگرافی

پزشک پس از معاینه فیزیکی و سابقه مصرف دارو به گام بعدی که مطالعه خواب یک شبه نام دارد می پردازد. این تست در آزمایشگاه خواب تحت نظارت مستقیم یک تکنسین آموزش دیده، با تجهیزات کنترل ‎کننده قلب، ریه و مغز، حرکات بازو و پا انجام می گیرد و پس از اتمام مطالعه و آزمایش چند گانه خواب، پزشک با بررسی علائم ، نشانه ها و وضعیت خواب، شدت آپنه خواب را تعیین می کند. در طول آزمایش عملکردهای زیر مورد ارزیابی قرار می گیرد:

  • – فعالیت الکتریکی مغز
  • – حرکات چشم
  • – فعالیت عضلانی
  • – ضربان قلب
  • – الگوهای تنفس
  • – جریان هوا
  • – اکسیژن خون

 

3. تست خواب در منزل

در این آزمایش نسبتا ساده، پزشک از شما می خواهد تا در خانه، ضربان قلب، میزان اکسیژن خون، جریان هوا و الگوی تنفسی خود را اندازه گیری کرده و به پزشک اطلاع دهید. پزشک براساس نتایج این آزمایش‌ها روش درمانی شما را تشخیص می‌دهد.

 

کلام آخر :

برای درمان آپنه خواب راههای مختلفی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا خواب خوب و با کیفیتی را تجربه کنید. در کلینیک خواب اورا اسلیپ ما دستگاه فشار پیوندی مثبت پیوسته را پیشنهاد می کنیم که نسبت به سایر درمانها عوارض جانبی کمتری را همراه دارد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با ما تماس بگیرید

 

مقالات بیشتر :

وقفه تنفسی در خواب (آپنه خواب) چیست؛ دلایل و درمان

دلایل احساس خفگی در خواب

کلینیک آپنه خواب در تهران

تست خواب یا پلی سومنوگرافی چیست؟