روش های جلوگیری از خروپف

روش های جلوگیری از خروپف

روش های طبیعی جلوگیری از خروپف

شاید شما هم جزء افرادی باشید که در بعضی مواقع در حین خواب دچار خروپف می شوید، و یا اینکه در بین اعضای خانواده خود کسی را داشته باشید که مبتلا به خروپف در خواب شبانه می باشد، و معمولا از آن تحت عنوان موضوعی خنده دار یاد می کنید، اما در واقع باید به شما بگوییم که خروپف یک نوع اختلال خواب می باشد، و اگر در حالتی باشد که فرد مبتلا هر شب با آن درگیر باشد نشان از وجود یک مشکل جدی دارد.

خروپف یک نوع اختلال خواب می باشد که ابتلای افراد به آن دارای شدت و ضعف است، ولی در هر صورت باید بدانید که مسئله ای است که باید با درمان مورد نظر برطرف گردد. خروپف این توانایی را دارد تا با تاثیر منفی خود بر مسائل مختلفی در زندگی فردی و اجتماعی فرد، آنها را با ختلال رو به رو کند، و در نهایت سلامتی فرد را به خطر بیندازد.

در حقیقت باید بگوییم که خروپف سبب می شود که فرد استفاده کافی از خواب خود را نداشته باشد و اصطلاحا باید گفت فرد خوب نمی خوابد، که همین موضوع سبب بروز مشکلات او شده است.
خروپف سبب ایجاد مزاحمت برای اطرافیان نیز می گردد، و علاوه بر این باید بگوییم که 75در صد افرادی که دچار خروپف هستند، به اختلال تنفسی در خواب هم دچار می شوند. تنگی نفس و اختلال تنفسی به اینصورت رخ می دهد که عملیات تنفس در طول خواب، برای مدت کوتاهی متوقف می گردد، و این اتفاق ممکن است در طول دوره خواب ده ها بار رقم بخورد، در عین حالی که فرد مبتلا هم متوجه نشود، لذا اینگونه موارد باید سریعا مورد درمان قرار بگیرند، چرا که در صورت عدم توجه به درمان، با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی روبه رو می شویم.

در درمان خروپف مدنظر داشته باشید که درمانهای خودسر و استفاده از اسپری و قرص خودداری نمایید، و تنها با حضور نزد پزشک متخصص خروپف مسئله درمان را پیگیری نمایید. آگاه باشید که حتما باید برای مصرف هرگونه دارو و قرص از پزشک مورد نظر اجازه بگیرید، داروهایی بسیاری در بازار در دسترس عموم مردم قرار دارد، و تماما هم بر این ادعا هستند که می توانند سبب قطع خروپف شوند، اما بدانید که ممکن است استفاده از آنها بدون تجویز پزشک شما را با ضررهای غیرقابل جبرانی مواجه کند.

شما برای درمان خروپف می توانید با تغییر سبک زندگی و انجام دستورات عمومی اقدام کنید. ابتدا برای درمان خروپف، راه حل های طبیعی را بکار ببندید و دستورات عمومی را انجام دهید، در صورت برطرف نشدن خروپف با بکارگیری این دستورات حتما برای درمان جدی تر به پزشک اختلال خواب مراجعه کنید. با ما همراه باشید تا در ادامه تعدادی از مواردی که با رعایت آنها می توانید خروپف خود را متوقف کنید را برایتان بیان کنیم.

 

1-کاهش وزن:

در بعضی مواقع، کاهش وزن و کم کردن وزن اضافی کمک بزرگی به درمان خروپف می نماید. اگر قبل از چاقی دچار خروپف در خواب نبودید، ولی بعد از چاقی و اضافه وزن به آن مبتلا شده اید، مطمئن باشید که کاهش وزن تاثیر خوبی در درمان خروپف شما خواهد داشت.

برخورداری از اضافه وزن و چاق شدن سبب می شود که دور گردن قطور شود و بافت چربی بیشتری در قسمت داخلی و اطراف گلو ایجاد شود، و بواسطه چربی ها راه گلو و نفس کشیدن تنگ و مسدود شود، و هوا آزادانه ورود و خروج پیدا نکند، و در نهایت خروپف ایجاد شود. این امکان برای شما فراهم است که با حفظ وزن مناسب و رژیم غذایی می توانید از ایجاد خروپف جلوگیری کنید. لاغر شدن و رسیدن به وزن مناسب در کاهش خروپف دارای اثر است.

 

2- موقعیت خواب:

اگر در هنگام خوابیدن، به پشت می خوابید خوب است بدانید که خوابیدن به پشت، سبب می شود زبان به کام و دیوار پشت گلو اتصال پیدا کند، و خروپف را رقم بزد، و صدایی ارتعاشی را از دهان شما خارج نماید. شما با تغییر وضعیت خوابیدن خود، و به پهلو خوابیدن می توانید مانع بروز خروپف شوید. اگر می خواهید در هنگام خواب خرو پف از شما سر نزند، به پهلو خوابیدن را امتحان کنید. زمانی که شما به پشت می خوابید باید بگوییم که زبان، چانه و هر گونه بافت چربی اضافی زیر چانه ما شل می گردد، و سبب انسداد راه هوایی می شود.

برای اینکه در حالت خواب بی اختیار از حالت پهلو دوباره به حالت پشت برنگردید می توانید از گذاشتن یک بالشت در کنار خود، و یا بستن یک توپ تنیس به پشت لباس خواب خود، مانع از به پشت خوابیدن خود شوید. وجود بالشت در تمام طول شب، بدن شما را در حالت به پهلو خوابیدن نگه می دارد، و خوابی آرام و راحت را نصیبتان می کند. و یا می توانید برای رهایی از خروپف، سر خود را طوری بر روی بالشت تنظیم کنید که کمی رو به عقب خم شود، تا سبب باز ماندن معابر هوایی بینی گردد، اما در نظر داشته باشید که این کار شاید سبب گردن درد شما شود. در حالت کلی مدنظر داشته باشید در صورت ادامه دار بودن خروپف حتما به پزشک اختلال خواب رجوع کنید.

روش های جلوگیری از خروپف

3-اجتناب از مصرف الکل و سیگار و داروهای آرامبخش:

مصرف الکل و آرام بخش ها سبب شل شدن عضلات پشت گلو می گردد، و احتمال بروز خروپف را در فرد مصرف کننده بالا می برد. مصرف سیگار و دخانیات هم سبب تحریک عضلات گلو و راه های تنفسی می شود، و معمولا افراد سیگاری از خروپف شبانه در هنگام خواب برخوردار می باشند، بدانید که ترک و یا کاهش مصرف سیگار می تواند در توقف خروپف موثر باشد. مطالعات و تحقیقات نشان دهنده این مطلب است که، دود سیگار سبب می شود مخاط حفره بینی و گلو مورد تحریک واقع شود و یا اینکه با تورم روبه رو گردد.

خب طبیعی است که زمانی بینی متورم شود، مطمئنا راه بینی هم مسدود می شود، و در نهایت تنفس از طریق بینی با سختی امکانپذیر می باشد. در نتیجه طی این فرآیند، در موقع خواب خرو پف نمایان می شود. خوب است بدانید که مصرف نوشیدنی های الکلی سبب آرامش اضافی عضلات می شود، و حالتی را ایجاد می کند که در گلو به آسانی افتادگی ظاهر می شود، و خروپف مدام را برای شما رقم می زند.

 

4- بهداشت خواب:

برخورداری از عادت های بد خواب می تواند عامل خروپف شما باشد، مثلا شما با ساعت های طولانی کار کردن، بدون برخورداری از خواب و استراحت کافی، زمانی که تصمیم به خواب می گیرید، به یک خواب به شدت سخت و عمیق فرو می روید، و تمامی عضلاتتان سست و شل می شود، از جمله عضلات گلو و مجاری تنفسی، که همین سبب خروپف می گردد. در صورتی که با برخورداری از عادات خوب خواب می توانید از شر خروپف شبانه خلاص شوید و همیشه خواب خوب و مفیدی را تجربه کنید.

 

5- باز کردن مجاری تنفسی:

بسته بودن راه های تنفسی در فرد سبب بر این می شود که هوا در حالتی کند و به سختی ورود و خروج پیدا کند، همچون شلنگ باریکی که آب را قابلیت عبور آب به سرعت را ندارد. اگر بینی به علت سرماخوردگی و یا علل دیگر دچار انسداد باشد، سرعت حرکت هوا پایین می آید، و خروپف در خواب ظاهر می شود.

شما برای جلوگیری از خروپف باید مجرای بینی و راه تنفسی را همیشه تمیز و آزاد نگه دارید، تا مجبور به تنفس از دهان نباشید. پیشنهاد ما به شما این است که اگر دارای آلرژی فصلی می باشید، قرص آنتی هیستامین یا اسپری بینی می تواند مجاری تنفسی شما را باز کند، و زمانی که راه بینی باز شود، با بینی نفس کشیدن راحت می شود، و خروپف از بین می رود. در ضمن جالب است بدانید که دوش آب گرم قبل از خواب، سبب بازگشایی معابر بینی می شود، و همچنین استفاده از سرم شستشو، در باز کردن مجاری تنفسی بینی موثر است، و شما می توانید با یک شی تمیز، راه های تنفسی خود را با سرم شستشو دهید. خلاصه اگر در بینی خود مشکلی ندارید می توانید با استفاده از نوار بینی هم مسیرهای تنفسی خود را در حالت باز، موقع خواب نگه دارید.

 

6- مصرف مایعات:

زمانی که بدن شما با کم آبی مواجه باشد، طبیعتا مجاری تنفسیتان هم خشک و بی آب می گردد، و این موضوع می تواند مقدمات خروپف در هنگام خواب را فراهم کند. قابل ذکر است که زنان سالم باید در طول روز به مقدار 11 فنجان آب مصرف کنند، و همچنین مردان سالم هم نیازمند مصرف 16  فنجان آب در روز می باشند.

 

7- تغییر بالشت خواب:

در بعضی مواقع مشاهده شده است که وجود مواد حساسیت زا در اتاق خواب و روی بالشت عامل خروپف می باشد. موادی همچون گرد و غبار روی پنکه سقفی و یا خاک موجود در داخل کانال کولر زمانی که بر روی رختخواب شما قرار بگیرند می توانند وجود خروپف را در شما تقویت کنند. به اینصورت که به مرور گرد و غبار روی بالشت شما ظاهر می شود، و باعث بروز واکنش های آلرژیک از شما می گردد، و نهایتا خروپف را رقم می زند. یکی از مواردی که در مورد بهداشت خواب باید رعایت کنید این است که به هیچ وجه اجازه ندهید حیوانات خانگی، بر روی تختخواب شما وارد شوند، زیرا شوره بدن حیوانات، از دیگر محرکهای رایج منجر به واکنش آلرژیک می باشد.

برای حل این مشکل و رفع خروپف از این طریق باید هر هفته یکبار بالشت خود را در هوای آزاد قرار داده، و هر شش ماه هم آن را تعویض نمایید و مورد شست و شو قرار دهید. سعی کنید حیوانات خانگی را هم در بیرون از اتاق خوابتان نگهداری و دیدار کنید. امروزه در بازار بالشت هایی طراحی و عرضه شده اند که تحت عنوان قطع کننده خروپف به فروش می رسند، حتما قبل از خرید این بالشت های مخصوص تحقیقات کافی را مورد عملکرد آنها بدست آورید.

 

کلام نهایی

ما با نگارش این مقاله خواستیم که ضمن تعریف خروپف راه جلوگیری از خروپف را هم بیان کنیم، امید داریم که مطالب بیان شده بر سطح آگاهی های شما اضافه کرده باشد. درمان های زیادی در مورد خروپف بیان شده است که ما در این مقاله به تعدادی از درمان های عمومی پرداختیم.

اگر فردی هستید که از خروپف شدید و مزمن رنج می برید، باید بگوییم که شما دچار یکی از انواع اختلالات خواب می باشید، لذا برای اینکه از خواب خود بتوانید بهره کافی را ببرید و خوابتان سبب آرامش شما شود، حتما در اولین فرصت به یک پزشک متخصص خروپف خواب مراجعه کنید.

در بعضی مواقع دستورات عمومی و درمان های خانگی این توانایی را ندارند تا سبب رفع و درمان خروپف شوند، لذا با تشخیص پزشک متخصص راه های درمانی دیگری پیش پای شما گذاشته می شود که در بعضی مواقع نیاز به جراحی هم پیدا می شود.

 

مقالات بیشتر:

خروپف در خواب نشانه چیست

تاثیر درمان خروپف در زندگی مشترک

تاثیر خروپف و آپنه خواب روی مشکلات گوارشی