خروپف در خواب نشانه چیست و چه مشکلاتی ایجاد می کند

خروپف در خواب نشانه چیست

تقریبا همه هرازچندگاهی خروپف می کنند. خروپف معمولی در حدود 40 درصد از زنان و 57 درصد از مردان در سنین بزرگسالی رخ می دهد و برخی از افراد به طور منظم بدون هیچ گونه علائم مرتبط با خواب خروپف می کنند.

با این وجود، خروپف می تواند در نتیجه یک اختلال خواب به نام آپنه خواب ایجاد شود؛ اختلالی که در آن خواب مختل شده و می تواند منجر به مشکلاتی سلامتی شود.

خروپف همچنین می تواند ناشی از آناتومی طبیعی بدن فرد و وزن او یا رفتارهایی مانند مصرف الکل یا خواب در یک موقعیت خاص باشد. درک دلایل مختلف خروپف می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید آیا باید نسبت به خروپف نگران باشید یا خیر و چه اقداماتی می توانید برای مقابله با آن انجام دهید.

خروپف وقتی رخ می دهد که جریان هوا نمی تواند به راحتی در مجاری تنفسی در هنگام تنفس یا خواب جریان داشته باشد.

وقتی مجاری تنفسی باریک یا تا حدودی مسدود می شوند،‌ تنفس باعث ارتعاش بافت های مجاری هوایی فوقانی شده و در نتیجه صدایی که هنگام خروپف می شنوید، تولید می شود. دلایل احتمالی زیادی می تواند موجب باریک شدن یا مسدود شدن مجاری هوا در هنگام خواب و در نتیجه خروپف شود.

خروپف مسئله ایست که در صورت حاد بودن باید درمان شود، و در صورت عدم درمان ممکن سبب بروز مشکلات دیگری شود. البته مبتلا به خروپف می باشد، می توانید با بکارگیری تکنیک هایی آن را از بین ببرید و یا اینکه به پزشک متخصص خروپف رجوع کنید و راه های درمان را جویا شوید.

علت خروپف چیست؟

خروپف، از ارتعاشات موجود در بافت های نرم دستگاه تنفسی فوقانی در موقع نفس کشیدن ناشی می گردد، و می تواند در هر بخشی از راه هوایی فوقانی، رقم بخورد.

راه هوایی فوقانی شامل کام نرم که این بخشی از سقف دهان است، و در پشت دهان قرار دارد. و همچنین قسمت پشت زبان، که پشت گلو و لوزه ها را شامل می گردد، که دارای بافت های برجسته ای می باشند، و در هر دو طرف پشت گلو تعبیه شده اند، شامل زبان کوچک می باشد، که تحت عنوان گوشتی کوچک در وسط پشت گلو آویزان می باشد.

عوامی زیادی مانند ضعیف بودن ماهیچه های زبان، مصرف الکل، بسته بودن راهای بینی ، افزایش چاقی و غیره می توانند، سبب ایجاد خروپف شوند، اما خوب است بدانید که تمام این علت ها قابل درمان می باشند.

خروپف در خواب نشانه چیست

خروپف در خواب نشانه چیست

نقص در بینی و سیستم تنفسی فرد، در مواقعی سبب بروز خروپف می گردد، ولی این موضوع تنها دلیل خروپف کردن نمی باشد، بلکه دلایل دیگری هم ممکن است سبب بروز خروپف شوند.

آپنه انسدادی خواب

همه کسانی که خروپف می کنند به آپنه انسدادی خواب (OSA) مبتلا نیستند، اما بیشتر افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب خروپف می کنند.

آپنه انسدادی خواب یک اختلال تنفسی مرتبط با خواب است که اغلب تشخیص داده نمی شود. OSA با وقفه های مکرر در تنفس در هنگام خواب به دلیل فروپاشی جزئی یا کامل مجاری هوایی تشخیص داده می شود.

افراد مبتلا به آپنه خواب معمولا با توقف تنفس، با دوره های سکوت، با صدای بلند خروپف می کنند. هنگامی که آنها تنفس خود را از سر می گیرند، ممکن است مانند نفس کشیدن یا خروپف به نظر برسد.

آپنه انسدادی خواب با پیامدهای نامطلوب سلامتی مانند افسردگی، فشار خون بالا و بیماری قلبی در ارتباط است. خواب آلودگی در طول روز نیز می تواند منجر به تصادف هایی در حین رانندگی یا در محل کار شود.

خوشبختانه، درمان OSA می تواند تمام علائم را از بین ببرد و خطر تاثیرات منفی آن بر سلامت فرد را کاهش دهد.

درمان آپنه خواب شامل استفاده از دیوایس دهانی، تغییر سبک زندگی و جراحی است که پیشنهاد نمی شود.

الکل و داروهای آرام بخش

الکل و سایر آرام بخش ها با شل کردن ماهیچه هایی که از بافت پیرامون مجاری هوا پشتیبانی می کنند، موجب خروپف می شوند.

بنابراین، کسانی که این مشکل را دارند، ازجمله افرادی که به OSA متبلا هستند با نوشیدن الکل شدیدتر از همیشه خروپف می کنند.

پزشکان اغلب اجتناب از مصرف الکل و داروهای آرام بخش را در طی ساعات منتهی به خواب به منظور جلوگیری از خروپف توصیه می کنند. اگرچه این رویکرد برای مدیریت خروپف در یک کارآزمایی بالینی تصادفی ارزیابی نشده است، اما برخی از افراد ممکن است فواید آن را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید : تاثیر و عوارض الکل بر خواب و چگونه تاثیر می گذارد

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی دیگر از فاکتورهای خطر برای خروپف است. دقیقا مشخص نیست که چرا افرادی که سیگار می کشند بیشتر خروپف می کنند، اما محققان بر این باورند که می تواند ناشی از التهاب و ورم مجاری هوایی فوقانی در افراد سیگاری باشد.

ثابت شده است که ترک سیگار موجب بهبود خروپف می شود، اما ممکن است زمان بر باشد. مطالعه ای نشان داد که میزان خروپف در افرادی که به تازگی سیکار را ترک کرده اند همچنان بالاست، اما در عرض چهار سال به میزان خروپف در افرادی که اصلا سیگار نکشیده اند کاهش می یابد.

آناتومی سر و گردن

اندازه و شکل برخی از اندام ها می تواند مجاری هوا را منقبض کرده و موجب خروپف شود. به عنوان مثال، افرادی که انحراف تیغه بینی دارند بیشتر در معرض خروپف هستند.

انحراف تیغه بینی وقتی رخ می دهد که دیواره بین سوراخ های بینی خم شده یا به یک سمت کج شود. علاوه بر این، رشد بافت در مجاری بینی به نام پولیپ، داشتن فک کوچک، بزرگ بودن زبان یا لوزه ها همگی می تواند خروپف را تشدید کند.

رویکردهای درمانی برای افرادی که به یکی از این مشکلات آناتومی خروپف دچار هستند شامل جراحی یا استفاده از دستگاه های دندانپزشکی است. هر دو روش با هدف افزایش جریان هوا به داخل و خارج از مجاری هوایی در طول خواب بکار گرفته می شوند.

ثابت شده است که این رویکردها در برخی از بیماران مبتلا به OSA موثر هستند، اما تحقیقات بیشتر برای نشان دادن تاثیر آن بر افرادی که خروپف می کنند ولی به آپنه انسدادی خواب مبتلا نیستند، مورد نیاز است.

احتقان مزمن بینی

گرفتگی بینی در طی خواب می تواند منجر به خروپف به دلیل کاهش جریان هوا ازطریق مجاری هوایی یا فروپاشی بافت های مجاری هوایی شود.

آلرژی یا عفونت رایج ترین دلایل احتقان بینی هستند، اما سایر عوامل شامل قرار گرفتن در معرض هوای خشک یا انحراف سپتوم است. وقتی این شرایط با گذشت زمان ادامه می یابند، احتقان بینی مزمن شده و منجر به خروپف منظم می شود.

مطالعه ای بر روی افراد میانسال به این نتیجه دست یافت که کسانی که نشان دادند که در شب «همیشه» یا «تقریبا همیشه» گرفتگی بینی را تجربه می کنند، سه برابر بیشتر احتمال دارد که خروپف کنند.

درمان خروپف ناشی از احتقان مزمن به دلیل آن بستگی دارد، اما شامل استفاده از داروهای ضداحتقان بینی یا استروئیدهای بینی است.

خروپف در خواب نشانه چیست

وضعیت خواب

زمانی که به پشت دراز کشیده اید، بیشتر خروپف می کنید که به آن وضعیت خوابیده به پشت نیز می گویند.

وقتی به پشت خوابیده اید، جاذبه زمین بافت های اطراف مجاری تنفسی را به سمت پایین می کشد و به همین دلیل مجاری تنفسی باریک تر می شوند.

تحقیقات در مورد خروپف نشان داده اند که میزان و شدت خروپف در بیماران وقتی به پهلو می خوابند، کاهش می یابد که به آن وضعیت جانبی نیز گفته می شود.

رویکردهای متفاوتی برای اصلاح وضعیت خواب به منظور درمان خروپف و آپنه خواب وجود دارد. درمان وضعیت خواب توصیه می کند که به پشت نخوابید.

این درمان شامل اعلان های وضعیت خواب نامناسب، لباس خواب راحت و بالش هایی برای قرار گرفتن در وضعیت خواب جانبی است. داده ها همچنین نشان می دهد که استفاده از یک بالش مخصوص طراحی شده برای نگه داشتن سر به پهلو می تواند خروپف را کاهش دهد.

اضافه وزن

وجود بافت اضافی در گردن می تواند منجر به باریک شدن راه تنفسی و افزایش حساسیت به فروپاشی مجاری هوایی شود. کاهش وزن ممکن است باعث بهبود خروپف در افراد مبتلا به اضافه وزن شود.

مطالعه ای دریافت که که مردانی که حداقل 6 پوند وزن کم کردند، تعداد دفعات خروپف خود را کاهش دادند و کاهش وزن بیشتر با از بین رفتن کامل خروپف همراه بود.

بالا رفتن سن

بالا رفتن سن با تغییرات خواب ازجمله افزایش خروپف مرتبط است. زبان و ماهیچه های اطراف مجاری هوایی با بالا رفتن سن ضعیف تر می شوند.

انجام تمرینات دهان و گلو برای خروپف، که با نام میوفانکشنال درمانی نیز شناخته می شود، ممکن است خروپف ناشی از ضعف ماهیچه را کاهش دهد. مروری بر روی مطالعات به این نتیجه دست یافت که  میوفانکشنال درمانی شدت و میزان خروپف را کاهش می دهد.

خروپف در خواب نشانه چیست

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید بیماری است که در آن غده تیروئید به خوبی کار نمی کند و به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی شود. اگر کم کاری تیروئید بدون درمان باقی بماند، منجر به بروز علائمی مانند پف کردن صورت، خشن شدن صدا، کندی گفتار و کاهش ضربان قلب خواهد شد.

همچنین می تواند به خروپف منجر شود. محققان مطالعات خواب را روی بیست بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید انجام دادند و دریافتند که همه آنها خروپف می کنند. درمان کم کاری تیروئید شامل مصرف دارویی است که جایگزین کمبود هورمون تیروئید می شود.

چه زمانی باید با پزشک در مورد مشکل خروپف مشورت کنید؟

یک نگرانی اصلی در مورد کسی که خروپف می کند این است که خروپف می تواند نشانه ابتلا به آپنه انسدادی خواب باشد. اگر خروپف می کنید و همراه آن سایر علائم مرتبط با این بیماری را دارید، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید:

  • وقفه در تنفس در طول خواب و به دنبال آن صداهای خفگی، خروپف، نفس نفس زدن
  • بیدار شدن مکرر در شب
  • خواب آلودگی در طول روز
  • سردردهای صبحگاهی

افردی که خروپف میکند اغلب متوجه این امر نمی شود؛ به همین دلیل است که یکی از اعضای خانواده باید او را از خروپف یا علائم آپنه انسدادی خواب در طول شب مطلع سازد. همچنین اگر خروپف شما بر خواب شریک زندگیتان شما تأثیر می گذارد و می خواهید گزینه های درمانی را بررسی کنید، صحبت کردن با یک پزشک متخص اختلالات خواب می تواند مفید باشد.

مردان بیشتر از زنان، به خروپف مبتلا هستند، و در کودکان هم غالبا به جهت بسته شدن راه تنفسی بینی در اثر سرماخوردگی، و یا به دلیل اینکه دارای لوزه ها و یا آدنوئید های بسیار بزرگ می باشند، خروپف نمایان می شود. افراد بزرگسال معمولا به جهت ضعف در پشت گلو یا اضافه وزن، به خروپف ابتلا پیدا می کنند.

یک مطالعه‌ و پژوهشی از مغز و اعصاب نشان می دهد، افرادی که به طور شدید دچار خروپف هستند، و مبتلا به احتقان تنفسی در خواب می باشند، نسبت به آن‌هایی که دارای تنفس آسانی در خواب هستند، یک دهه زودتر با مشکلات حافظه و اندیشیدن مواجه می شوند.

اما باید بگوییم که نوعی درمان جدید به نام دیوایس دهانی وجود دارد که بر خلاف روش های مرسوم است و بدون درد وخون ریزی درمان خروپف است. برای تهیه این دستگاه با قیمت مناسب تنها کافیست تا با کارشناسان مرکز خواب اورا اسلیپ تماس بگیرید.

شماره های تماس :

خطرات و عوارض خروپف

اگر خروپف شدید دارید با پزشکتان مشورت کنید، بدلیل:

خطر سکته مغزی و حمله قلبی

خروپف در خواب نشانه چیست

طی تحقیقی از سیستم بهداشت هنری فورد در دترویت، که ارتباط بین خروپف شدید و خطر شریانی را بیان می کند، خروپف شدید را از مولفه های خطرناک و اصلی جهت سکته مغزی و حمله قلبی، نام می برد.

اگرچه این احتمال می رود که آسیب شریانی، سبب خروپف گردد، ولی محققان بر این عقیده هستند که ممکن است به شکل دیگری نیز اجرا شود، و به طور مثال خروپف شدید در حقیقت این توانایی را دارد تا منجر به التهاب و آسیب به شریان‌ها گردد.

سرطان

تحقیق انجام شده در دانشگاه ویسکانسین بیانگر این مطلب است که، احتمال مرگ افراد مبتلا به اختناق تنفسی در خواب، تقریبا پنج برابر بیشتر از افراد دیگر می باشد، در ضمن باید بگوییم که شرایط اختناق، حالتی است که غالبا با خروپف شدید همراه می باشد.

نویسندگان این مطالعه بیان می کنند که مشکلات تنفسی، تغییراتی در شریان‌ها و سلول‌های خونی را ایجاد می کند، و ممکن است سبب سرعت گرفتن رشد تومورها شود، علاوه بر این مشکلات تنفسی، فرصت بیشتری را به سلولهای سرطانی جهت انتشار می دهند.

مرض چاقی

مطالعه‌ای از دانشگاه شیکاگو بیان می کند که، نوع خروپف ممکن است سبب بروز اختلال خواب و همچنین افزایش وزن فرد شود. آنها می‌گویند، خواب نامناسب، سبب تحریک دو نوع هورمون لپتین و گرلین در بدن می شود، این دو هورمون به کنترل اشتها و میل به غذا کمک خوبی می‌کنند.

در یک مطالعه‌ای دیگر هم بیان شده است که، خروپف شدید و زیاد معمولا به کیفیت نامناسب خواب ارتباط دارد، و با انواع مشکلات متابولیکی و چاقی مرتبط می باشد.

خروپف در خواب نشانه چیست

مشکلات فشار خون

می توان ادعا کرد که حدود ۷۰ ٪ از افراد دارای فشار خون، دارای نوع صعب العلاج اختناق در خواب هم می باشند. مطالعه‌ای از مجله‌ انجمن پزشکی امریکایی، خروپف شدید را یکی از رایج‌ترین نشانه‌های اختناق می داند، و همچنین بیان می دارد که خروپف می تواند نشانه‌ای از فشار خون بالا در فرد باشد.

مشکلات جنسی

مردان مسن‌تری که خروپف شدیدی دارند، احتمالا با مشکل نارضایتی جنسی هم دست و پنجه نرم می کنند. در مقایسه این افراد با کسانی که کمتر خروپف می‌کنند و یا اصلا خروپف نی‌کنند، باید بگوییم کسانی که شدیدا دچار خروپف هستند، به مقدار ۲.۳ بار بیشتر احتمال می رود که دچار نارضایتی جنسی باشند.

محققان بر این عقیده هستند که خروپف بلند و شدید، هم خواب شما و هم خواب طرف مقابلتان را بهم می ریزد، و سبب انرژی پایین‌تر و لذت جنسی کمتر می گردد.

کلام آخر

در بحث از اختلالاتی که در خواب وجود دارد، می توان به خروپف هم تحت عنوان یک اختلال خواب اشاره کرد. خوب است بدانید که خروپف اگر در حالتی غیرطبیعی و شدیدی باشد، نشان از بیماری دارد، و فرد باید حتما جهت درمان به پزشک متخصص اختلالات خواب مراجعه کند. نقص در بینی و سیستم تنفسی، سبب بروزخروپف می شود، ولی عوامل دیگری همچون چاقی و پرخوری و همینطور مصرف الکل و دخانیات هم می تواند از عوامل خروپف باشد.

در کلینیک خواب اورا اسلیپ با انواع درمان اختلالات خواب با روش های جدید،  بدن خون ریزی و درد با حضور دکتر فریبا معینی پور در کنار شما هستیم

منبع : sleepfoundation

مقالات بیشتر: 

خروپف شدید نشانه چیست؟

تاثیر درمان خروپف و کاهش وزن

تاثیر درمان خروپف در زندگی مشترک