علت بی خوابی زنان چیست؟

علت بی خوابی زنان چیست؟

علت بی خوابی زنان چیست؟

اختلالات خواب سلامتی و روند فعالیت انسان را تحت تاثیر قرار می دهد، در بین مردان و زنان باید بگوییم که، زنان بیشتر از مردان در معرض بی خوابی می باشند. بی خوابی سبب خواب آلودگی در طول روز می گردد، و سلامت جسمی و روانی فرد با آسیب رو به رو می کند. هیچگاه نمی توان تنها یک عامل واحد و مشخص را علت اختلاف بی خوابی بین زنان و مردان دانست، بلکه چندین علت دست به دست هم می دهند و سبب بروز اختلال در زمینه خواب در زنان می گردند. با آگاهی از علل بی خوابی، زنان راحت تر می توانند متوجه ریشه مشکل بی خوابی در خود شوند، و در نهایت با راهکارهایی عوامل بی خوابی را از بین ببرند.

 

تعریف بی خوابی

در تعریف بی خوابی باید گفت که بی خوابی، زمانی رخ می دهد که فرد یک یا چند مورد از علائمی که نام می بریم را در خود مشاهده کند: مشکل در به خواب رفتن، زود بیدار شدن در زمانهای غیر معمول، مشکل در دوباره خوابیدن و احساس خستگی داشتن بعد از بیدار شدن از خواب، از مشکلات معمول می باشد که سبب بی خوابی می گردد. برخی از افراد دچار یکی از این عوامل می باشند اما برخی همه را در خود دارند و با مشکل بی خوابی به طور شدیدی مواجه می باشند.

در مورد اختلالات خواب می توانیم بگوییم که تقریبا یک سوم تمام بزرگسالان را تحت تاثیر قرار داده است. قابل ذکر است که باید توجه کافی به مشکل بی خوابی شود، و در صورتی که فرد در حالت شدیدی از آن قرار دارد، حتما به پزشک مراجعه کند، و تدابیر لازم برای درمان بی خوابی را بیاندیشد زیرا ممکن است بی خوابی، نشانه یک بیماری یا اختلال جدی تری در بدن انسان باشد.

 

انواع بی خوابی

بی خوابی دارای انواعی می باشد، در یک تقسیم بندی علمی که بنیاد ملی خواب آن را انجام داده است، طبقه بندی انواع بی خوابی بشرح ذیل می باشد:

 

بی خوابی زودگذر

بی خوابی زودگذر، مدت زمان کوتاهی دارد، و با کمبود مقدار مناسب خواب سپری می گردد. این نوع بی خوابی معمولا از رویدادهای زندگی همچون مسافرت و کار و روابط و .. ناشی می شود، و غالبا هم بدون درمان و تنها با استراحت بیشتر مرتفع می شود.

 

بی خوابی همراه

بی خوابی همراه، یک نوع از بی خوابی می باشد، که همزمان با یک مشکل پزشکی یا بهداشت روانی دیگر بروز پیدا می کند، مثلا زمانی که فرد دچار کمردرد و یا تکرر ادرار و افسردگی و اضطراب می گردد.

 

بی خوابی مزمن

در مورد بی خوابی مزمن باید بگوییم که، این نوع بی خوابی یک نوع اختلال خواب طولانی مدت می باشد که فرد را با مشکل به خواب رفتن یا ماندن در خواب خوب مواجه می کند، و این اتفاق حداقل سه شب در هفته در بازه زمانی مدت سه ماه هم نمایان می گردد.

 

علائم بی خوابی در زنان

در مورد بیماری های گوناگون می دانید که هر کدام با علامت های خاص خود ظاهر می شوند، برای اینکه بیماری ها را بشناسید، لازم است ابتدا با علائم بی خوابی آشنا شوید، علائم می خوابی عبارت می باشند از:

  • 1. مشکلات فرد برای به خواب رفتن و آغاز آن

 

  • 2. بیدار شدن از خواب قبل از اینکه خواب کامل شود

 

  • 3. خیلی زود از خواب بیدار شدن، یعنی زودتر از زمانی که برنامه ریزی شده است

 

چرا بی خوابی در زنان بیشتر دیده می شود؟

علت بی خوابی زنان چیست؟

قبلا هم گفتیم که بی خوابی مسئله ایست که در زنان بیشتر از مردان شایع است. در مطالعات متعددی که صورت گرفته است، همیشه گزارش از میزان بی خوابی بیشتر در زنان مطرح بو.ده است. برخی پژوهش های انجام شده احتمال بی خوابی در زنان را به مقدار 40% بیشتر احتمال داده اند. بیان کردیم که در مورد علت بی خوابی در زنان نمی توان یک علت مشخص را مطرح کرد، بلکه ترکیبی از عناصر متعدد سبب آن می شود، تفاوت های جنسیتی، تفاوت در هورمون ها، مسائل ارتباطی و اجتماعی میتواند از جمله این عوامل باشد.

 

1.تاثیر هورمون ها بر خواب

این را در مورد هورمون ها بدانید که آنها، پیام رسان های شیمیایی بدن می باشند، و نقش ویژه ای را در عملکرد سیستم بدن بازی می کنند. هورمون ها این توانایی را دارند تا به طور مستقیم و غیر مستقیم بر روند خواب تاثیر گذار باشند و آن را با اختلال مواجه کنند. در برخی از مطالعات صورت گرفته، بیان شده که تفاوت های هورمونی بین زن و مرد، عامل اصلی الگوهای متمایز خواب در زنان می باشد. خوب است بدانید که تولید و ترشح هورمون ها در طی زندگی یک زن و همچنین در طول چرخه قاعدگی با تغییر مواجه است. ملاتونین یکی از هورمون های خواب آور بدن می باشد که توسط مغز ترشح می شود.

 

2- در طول چرخه قاعدگی

قاعدگی با تغییر در تولید هورمون ها همراه می باشد. کم و زیاد شدن سطح استروژن و پروژسترون سبب تغییرات جسمی و احساسی در طول هر ماه می گردد. این را هم بگوییم که این تغییرات در هر زنی احتمال دارد که به شکل متفاوتی ظاهر شود. نوسان هورمون ها توانمند است که مراحل خواب زنان را در طول شب دچار تغییر کند، و در مجموع کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار دهد. خوب است بدانید که در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی، کیفیت خواب از سطح ضعیف تری برخوردار است.

 

3- شروع قاعدگی علت بی خوابی زنان

به طور متوسط میتوان ادعا کرد که دختران در سن 13 سالگی، با اولین دوره قاعدگی خود مواجه می شوند. قاعدگی یک فرآیندی می باشد که با دیگر تغییرات در دوران بلوغ، از جمله تغییرات فیزیکی، افزایش هورمون های جنسی همراه است. طی پژوهش ها باید گفت که افزایش بی خوابی با شروع قاعدگی همراه است. دلیل آن هم، تاثیر هورمون های جنسی بر چرخه خواب و بیداری می باشد. علاوه بر این می دانید که دختران در دوران بلوغ، بیشتر از پسران در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند، همین وضعیت روانی، غالبا مشکلات خواب را بوجود می آورد.

 

4- علت بی خوابی زنان در دوران بارداری

یکی دیگر از تغییرات اساسی که در زن ها رخ می دهد، تغییرات در دوران بارداری و پس آن می باشد، در روند خواب موثر است. دیگر نوسانات هورمونی چرخه قاعدگی، در دوران بارداری وجود ندارد، ولی تغییراتی عمده هورمونی در سه ماهه اول بارداری نمایان می شود، که خستگی، حالت تهوع صبحگاهی، افزایش وزن و طیف وسیعی از تغییرات جسمی و روحی دیگر را موجب می گردد. نوسانات مداوم هورمونی در دوران بارداری توانمند است تا چرخه خواب و بیداری را با اختلال زیادی مواجه نماید.

 

5- یائسگی مهمترین علت بی خوابی زنان

مشکلات و اختلالات خواب یکی از علائم یائسگی می باشد. تغییرات هورمونی انجام شده سبب گرگرفتگی و تعریق شبانه می شود. غالبا زنان در دوران یائسگی، اختلال بیشتری را نسبت به خواب مشاهده می کنند.

 

علت بی خوابی زنان چیست؟

خواب یک فرآیندی بسیار پیچیده می باشد، و دائما تحت تاثیر طیف گسترده ای از عوامل مرتبط با جنبه های مختلف سلامت فرد می باشد. مسائل و مشکلات به طور یکسان بر زنان و مردان دارای اثر نمی باشد، بلکه زنان غالبا در اثر عوامل بیولوژیکی یا هنجارهای اجتماعی و فرهنگی با چالش های ویژه ای در رابطه با کیفیت خواب مواجه می باشند. ما در ادامه عوامل مختلف موثر در بی خوابی زنان را بیاین می کنیم.

 

1- افسردگی، اضطراب، استرس

خواب یک مسئله ای می باشد که با سلامت روانی در ارتباط می باشد، با این حال باید گفت که زنان بیشتر از مردان با مشکلات خواب ناشی از افسردگی، اضطراب و استرس رنج برخوردارند. محققان می گویند که وقوع افسردگی در زنان نسبت به مردان درصد بیشتری دارد، و خواب زیاد یا کم از علائم شایع این اختلال می باشد. محققان می گویند که زنان بیشتر از مردان نسبت به نگرانی های خود حرف می زنند، که همین شاید نشانه ای از اضطراب بیشتر آنها باشد، که سبب عدم توانایی برای راحت خوابیدن و یا بازگشت دوباره به خواب بعد از بیدار شدن می شود. در این مورد شاید تنها بتوانیم، عوامل بیولوژیکی را دخیل بدانیم، و یا اینکه شرایط اجتماعی و فرهنگی شاید سبب استرس و نگرانی زنان می گردد.

 

2- مشکلات خواب بعد از زایمان

تغییرات هورمونی خاصی که بعد از زایمان صورت می گیرد هم تاثیر مستقیمی بر خواب زنان دارد، علاوه بر این، جهت معرفی عوامل بی خوابی در زنان می توانیم به: بیدار شدن جهت مراقبت از نوزاد، افسردگی بعد از زایمان و عدم سازگاری جسمی و روحی بعد از بارداری هم اشاره کنیم. معمولا عادی شدن خواب مادر پس از زایمان، سه تا شش ماه زمان می برد.

 

3- مشکلات ادراری علت بی خوابی زنان

یکی از مشکلاتی که می تواند سبب بی خوابی شود، مشکلات مربوط به مثانه می باشد، تکرر ادرار در شبف مانعی برای خواب بی وقفه می باشد. گفتنی است که زنان دو برابر مردان از بی اختیاری ادرار برخوردار هستند.

 

مسئولیت های بیشتر در طول روز

موضوع کمبود خواب، موضوعی است که همه افراد را به یک شکل خاصی تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعات بالینی نشان دهنده این مطلب است که، کمبود خواب در زنان و مردان به طور متفاوتی نمایان می گردد، و زنان خیلی سریع تر از مردان با اثرات خواب ناکافی مواجه می گردند و آنها را حس می کنند. مسئولیت کار و مراقبت از خانواده که اغلب بر عهده زنان در خانه می باشد، می تواند انعطاف پذیری کمتری یرا جهت بازیابی کمبود خواب ظاهر کند. معمولا زنان هنگامی که در طول روز احساس خواب آلودگی بهشان دست می دهد، با بی توجهی به آن به کار خود ادامه می دهند، و به این ترتیب کمبود خواب با گذشت زمان شدت پیدا می کند.

 

چگونه زنان می توانند خواب بهتری داشته باشند؟

کیفیت خواب برای سلامت زنان یک امر ضروری می باشد، و اگر دچار اختلال خواب می باشند، باید برای بهبود خواب شبانه خود اقداماتی را انجام دهند، اقداماتی همچون:

1. برنامه ریزی خواب ثابت، و پایبند بودن به آن حتی در ایام تعطیل

2.کم کردن استفاده کافئین، خصوصا در ساعات قبل از خوابیدن

3. عدم استفاده از موبایل، تبلت و لب تاب به مدت یک ساعت قبل از به خواب رفتن

4.بکار گرفتن تکنیک های آرامش قبل از خواب

5.مهیا کردن فضای مناسب خواب همچون ملافه و تشک خوب، دمای استاندارد و نور

 

کلام آخر

بی خوابی یک اختلال در چرخه خواب و بیداری می باشد، که این توانایی را دارد تا سبب بروز مشکلات جدی تری شود، و زندگی شما را تحت تاثیر منفی قرار دهد، و در مواقعی سلامتی را به طور جدی به خطر بیندازد.همانطور که گفتیم عوامل مختلفی در بی خوابی زنان تاثیر گذار است، که به عنوان نمونه می توان به افسردگی و اضطراب و وجود استرس اشاره کرد، و همینطور تغییرات اساسی هورمونی در دوران قاعدگی و بارداری هم در بی خوابی زنان موثر است. بهتر است قبل از هر کاری به پزشک متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید

در کلینیک خواب اورا اسلیپ انواع مسائل خواب را با حضور دکتر فریبا معینی پور با دقت برسی میکنیم تا خواب خوب و راحتی داشته باشید انواع درمانها در این کلینیک از قرار ذیل است:

درمان آپنه خواب 

درمان خروپف 

درمان خواب سنگین 

و …

درمانها با توجه به جدیدترین روش ها و متد ها انجام می شود روش هایی که در آن شما هیچ گونه درد و خونریزی نخواید داشت

 

مقالات بیشتر : 

آیا درمان قطعی بی خوابی وجود دارد؟

چگونه با بی خوابی و تداخل خواب و کار مقابله کنیم؟

برای بی خوابی چه بخوریم؟

درمان بی‌خوابی در دوران بارداری