فواید و مضرات خوابیدن با جوراب به صورت کامل

فواید و مضرات خوابیدن با جوراب به صورت کامل

خوابیدن با جوراب موضوعی است که مدت ها مورد بحث قرار گرفته است. شما ممکن است ترجیحات یا باورهایی در این مورد داشته باشید، اما آیا باید با جوراب بخوابید یا نه؟ آیا خوابیدن با جوراب فوایدی دارد؟ اگر این چنین است، چگونه به خواب بهتر فرد کمک می کند؟ به خواندن ادامه دهید تا بدانید که خوابیدن با جوراب بد است یا خوب.

فواید پوشیدن جوراب در رختخواب

گردش خون بهتر

پوشیدن جوراب در رختخواب باعث گرم شدن پاها می شود، گردش خون را بهبود می بخشد، باعث کاهش دمای مرکزی بدن شده و در نتیجه به مغز اجازه می دهد تشخیص دهد که زمان خواب است.

وقتی گردش خون بهبود می یابد، جریان خون و اکسیژن تضمین می شود. بنابراین، قلب، ریه ها و عضلات با ظرفیت بهینه خود کار می کنند.

سریع تر به خواب می روید

پوشیدن جوراب هنگام خواب برای فرآیند گشاد شدن عروق دیستال مفید است. اینجاست که جریان خون به دست ها و پاها افزایش می یابد و دمای مرکزی بدن کاهش می یابد و به شما کمک می کند سریع تر به خواب بروید.

از گرگرفتگی جلوگیری می کند

ممکن است به این فکر کنید که پوشیدن جوراب هنگام خواب باعث شود که احساس گرما کنید و دفعات گرگرفتگی در دوران یائسگی را افزایش دهد.

با این وجود، عکس آن صدق می کند زیرا گرم شدن پاها موجب افزایش گردش خون شده و دمای بدن را تثبیت می کند و می تواند در کاهش تعداد دفعات گرگرفتگی موثر باشد.

در طول شب، بدن شما ممکن است سیگنال هایی برای گرم شدن به دلیل هورمون های نامتعادل در دوران یائسگی که باعث گرگرفتگی می شود ارسال کند. پوشاندن پاها می تواند به تنظیم جریان خون و ثابت ماندن دمای بدن کمک کند.

از بین بردن ترک خوردگی پاشنه های پا

اگر از ترک و خشکی پاشنه پا رنج می برید، می تواند ناشی از قرار گرفتن مداوم پوست در معرض هوای خشک و خنک باشد. سعی کنید قبل از پوشیدن جوراب پاهای خود را مرطوب کنید، این کار به حفظ رطوبت و بهبود نرمی پوست در هنگام خواب کمک می کند.

علائم شایع سندرم رینود را به حداقل می رساند

بیماری رینود وضعیتی است که در آن جریان خون به انگشت های دست و پا محدود می شود و در نتیجه فرد احساس بی حسی دارد. همین امر می تواند موجب تورم یا حتی درد ضربان دار شود.

یک حمله رینود ممکن است وقتی رخ دهد که سردتان است یا استرس دارید. به همین دلیل است که گرم نگه داشتن انگشتان پا با پوشیدن جوراب می تواند در کاهش علائم سندرم رینود موثر باشد.

ارگاسم بیشتر

علاوه بر خواب بهتر، پوشیدن جوراب در رختخواب می تواند زندگی جنسی شما را بهبود بخشد. یک مطالعه کوچک اروپایی نشان داد که توانایی ارگاسم زنانی که در رختخواب جوراب می پوشند تا 30% افزایش می یابد.

فواید و مضرات خوابیدن با جوراب به صورت کامل

اگر با جوراب بخوابید چه اتفاقی می افتد؟

شش مرد در مطالعه ای شرکت کردند که آن ها را تحت دو شرایط مختلف ردیابی می کرد. یکی از شرایط این بود که آن ها با جوراب بخوابند و شرط دیگر، خوابیدن بدون جوراب بود.

این مطالعه نشان داد که پوشیدن جوراب باعث می شود آن ها 32 دقیقه بیشتر و 5/7 دقیقه سریع تر بخوابند و 5/7 برابر کمتر از افرادی که بدون جوراب می خوابند از خواب بیدار شوند.

این نشان می دهد که خوابیدن با جوراب ممکن است به شما در سریع تر و طولانی تر خوابیدن کمک کند. با این وجود، چرا این اتفاق رخ می دهد؟ بدن در طول روز بر اساس ریتم شبانه روزی، ریتم خنک سازی و گرمایشی متفاوتی را طی می کند. به همین دلیل، بدن شما به طور طبیعی دمای مرکزی خود را قبل از خواب کاهش می دهد.

شواهدی مبنی بر این که گرم شدن پاها قبل از خواب می تواند دمای مرکزی بدن شما را کاهش دهد و به خواب رفتن سریع تر کمک کند، وجود دارد.

اگر پاهای شما سرد است، دمای مرکزی بدن افزایش می یابد. دلیل آن این است که بدن خون و در نتیجه گرمای بیشتری را به پاها ارسال می کند تا آن ها را گرم نگه دارد.

وقتی با جوراب می خوابید، پاهای شما گرم تر می شوند. در نتیجه، به گشاد شدن عروق خونی هنگام سرما کمک می کند. این به شما امکان می دهد گرمای بیشتری را از طریق پوست خود آزاد کنید و بقیه بدن خود را خنک کنید.

این فرآیند چیزی است که به عنوان گشاد شدن عروق دیستال شناخته می شود. این فرآیند به افزایش جریان خون در دست ها و پاهای شما اشاره دارد که منجر به کاهش سریع تر دمای بدن می شود.

چرا خوابیدن با جوراب خوب نیست؟

همانطور که گفته شد، خوابیدن با جوراب می تواند گردش خون را بهبود بخشد. با این وجود، اگر جوراب هایی که می پوشید خیلی تنگ باشند، ممکن است جریان خون کاهش یابد. اگر جوراب های شما قابلیت تنفس نداشته باشند، از رها شدن گرما از بدن شما جلوگیری خواهند کرد.

بهداشت ضعیف ممکن با پوشیدن جوراب در هنگام خواب نیز رخ دهد. اگر شب ها هنگام خواب جوراب می پوشید، حتما اطمینان حاصل کنید که تمیز باشند و قابلیت تنفس داشته باشند. پوشیدن جوراب های تمیز و راحت می تواند از تولید بو و عفونت جلوگیری کند.

آیا گرم شدن پاها به سریع تر خوابیدن شما کمک می کند؟

هنگام بیداری، دمای بدن بر روی 6/98 درجه فارنهایت تنظیم می شود؛ ممکن است نیم درجه پایین یا بالا باشد. دمای بدن معمولا زمانی که برای خواب اماده می شوید، به طور طبیعی کاهش می یابد.

گرم نگه داشتن پاها با پوشیدن جوراب، استفاده از یک بطری آب گرم یا گذاشتن پاها در آب گرم قبل از خواب باعث می شود تا دمای مرکزی بدن کاهش یابد و در نتیجه سریع تر به خواب بروید.

بهترین جوراب هایی که هنگام خواب می توانید بپوشید

جوراب نخی

اگر ترجیح می دهید محصولات غیرحیوانی مصرف کنید، جوراب های نخی می توانند گزینه خوبی برای شما باشند. پنبه به پوست شما اجازه تنفس می دهد، رطوبت را از بین می برد و در تنظیم دمای بدن موثر است تا بتوانید بهتر بخوابید.

جوراب کشمیری

کشمیر یک ماده نرم، لطیف و طبیعی است و می تواند یک گزینه عالی برای جوراب هایی باشد که هنگام خواب می پوشید. این الیاف نازک به یک ماده متراکم تبدیل می شوند و در نتیجه هوای کمتری عبور می کند.

این به گرم نگه داشتن پاها کمک می کند و به پوست اجازه تنفس می دهد. کشمیر هشت برابر گرم تر از پشم است. اگر از سردی پا رنج می برید، جوراب های کشمیری ارزش سرمایه گذاری را دارند.

جوراب پشم مرینو

اگر می خواهید در رختخواب جوراب بپوشید، پشم مرینو یکی دیگر از گزینه های برتر است. الیاف ضخیم هستند تا پاهای شما را گرم نگه دارند، اما اجازه می دهند هوای کافی از آن عبور کند تا در صورت نیاز شما را خنک کند.

به علاوه، پشم مرینو نرم تر از پشم معمولی است، بنابراین باعث ایجاد حساسیت نمی شود و برای مبارزه با بو و از بین بردن رطوبت عالی است.

فواید و مضرات خوابیدن با جوراب به صورت کامل

آیا می توانید با جوراب واریس بخوابید؟

از پوشیدن جوراب واریس هنگام خواب خودداری کنید مگر این که پزشک به خاطر یک شرایط پزشکی به شما توصیه کرده باشد. هر جورابی که می پوشید، مطمئن شوید که تمیز باشند تا از رشد باکتری ها اجتناب شود.

چه کسانی نباید با پوشیدن جوراب بخوابند؟

اگر از تورم پاها، مشکلات گردش خون یا هر مشکل دیگری که بر جریان خون به اندام هایتان تاثیر می گذارد رنج می برید، خوابیدن با جوراب ممکن است برای شما مناسب نباشد. اگر نگران هستید، همیشه ابتدا با پزشک مشورت کنید.

آیا نوزادان می توانند با جوراب بخوابند؟

به گفته موسسه ملی سلامت، نوزادان نسبت به دماهای شدید حساس هستند. شما باید همیشه قبل از تصمیم گیری در مورد این که نوزاد با جوراب بخوابد یا نه، دمای اتاق را اندازه گیری کنید.

اگر پاهایتان سرد است، دمای پوست پاهای کودک شما نیز احتمالا سرد است و ممکن است پوشیدن جوراب برای او مفید باشد.

روش های دیگر برای گرم نگه داشتن پاها قبل از خواب

اگر به پوشیدن جوراب هنگام خواب علاقه ای ندارید، روش های دیگری نیز برای گرم نگه داشتن پاها و بهبود کیفیت خواب وجود دارد. این روش ها عبارتند از:

بطری آب داغ

یک بطری آب داغ در رختخواب می تواند به گرم شده ملحفه ها و پاهای شما کمک کند. بهترین بخش این است که به تدریج خنک می شود و در طول شب زیاد احساس گرما نخواهید کرد.

دمپایی گرم

کلید یک روتین قبل از خواب خوب این است که آرام و راحت باشید. دمپایی های راحت و گرم پاهای شما را قبل از خواب گرم می کنند و به شما کمک می کنند هرگونه تنش را آزاد کرده و چارچوب ذهنی مناسبی برای استراحت داشته باشید.

قرار دادن پاها در آب گرم

قرار دادن پاها در آب گرم به آرامش بدن و تنظیم دمای بدن کمک کرده و سریع تر به خواب رفتن را میسر می کند. یک تشت را با آب گرم پر کنید، کمی نمک اپسوم یا چند قطره از روغن های اساسی در آن بریزید و پاهای خود را به مدت 10 الی 15 دقیقه در آن قرار دهید تا گردش خون بهتر شده و خواب شبانه بهتری را تجربه کنید.

پتوهای اضافی

اگر این کار درست نیست، لازم نیست کل بدن خود را با پتوهای سنگین بپوشانید. فقط یک پتو را در انتهای تخت تا کنید تا پاهایتان گرم بمانند.

پد گرمکن تشتک

پدهای گرمکن تشک برای خواب راحت هستند و به آسانی با استفاده از تسمه های لاستیکی بر روی تشک اصلی قرار می گیرند. مقدار گرمایی که می خواهید را می توان کنترل کرد تا تمام شب گرم بماند.

آیا پوشیدن جوراب می تواند به اختلالات خواب کمک کند؟

اگرچه هنوز تحقیقات قطعی در مورد این که آیا پوشیدن جوراب هنگام خواب به اختلالات خواب کمک می کند یا نه وجود ندارد، اما گرم شدن پاهای فرد در رختخواب با بهداشت خواب بهتر در ارتباط بوده است.

برخی از تحقیقات نشان می دهند که افرادی که دست و پاهای سردتری دارند، دیرتر به خواب می روند. این اهمیت گرم نگه داشتن دست و پاها به منظور کاهش دمای مرکزی بدن را بازگو می کند.

بنابراین، پوشیدن جوراب می تواند به فردی که به دلیل سردی پاها نمی تواند بخوابد، کمک کند. اگر از یک اختلال خواب رنج می برید، با یک متخصص خواب مشورت کنید تا دلیل اصلی آن را پیدا کند.

چگونه دمای بدن به ما کمک می کند تا بخوابیم؟

ساعت داخلی بدن (ریتم شبانه روزی) چرخه خواب و دمای مرکزی بدن را تنظیم می کند. هر دو این ها با کاهش دمای بدن قبل از خواب مرتبط هستند.

دمای پوست متفاوت از دمای مرکزی بدن است. جای تعجب است که گرم کردن پوست می تواند موجب کاهش دمای مرکزی بدن شود زیرا رگ های خونی در سطح پوست منبسط می شوند و به گرما اجازه خروج می دهند.

این توضیح می دهد که چرا گذاشتن پاها در آب گرم یا پوشیدن جوراب قبل از خواب به سریع تر خوابیدن فرد کمک می کند. وقتی دمای مرکزی بدن شما کاهش می یابد، به مغز این سیگنال ارسال می شود که وقت خواب است.

دمای اتاق نیز می تواند بر کیفیت خواب فرد تاثیرگذار باشد. اگرچه نظر کارشناسان درباره این موضوع با هم متفاوت است، اما برخی می گویند که بهترین دمای اتاق برای خواب بین 66 تا 70 درجه فارنهایت است.

نتیجه گیری

این که تصمیم بگیرید با جوراب بخوابید یا نه کاملا به شما بستگی دارد. به خاطر نقشی که دما در خواب ایفا می کند، خوابیدن با جوراب می تواند به تنظیم دمای بدن کمک کند و در نتیجه شانس بهتری برای یک خواب شبانه راحت داشته باشید.

ممکن است وضعیت لباس خواب و جوراب خواب خود را تحت کنترل داشته باشید، اما همچنان مشکل خواب را تجربه می کنید. فاکتورهای متعددی در توانایی بدن برای یک استراحت خوب در شب نقش دارند. یکی از مولفه های کلیدی توانایی شما برای استراحت و آرامش است.

درمان مشکلات خواب در اورا اسلیپ

اگر احساس می‌کنید که همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و در خوابیدن مشکل دارید، با ما تماس بگیرید.

ما در اورا اسلیپ می‌توانیم با همکاری شما و پزشک متخصص خواب دلیل اصلی مسائل خواب را شناسایی کنیم (فرقی نمی‌کند که حاد است یا مزمن) و یک برنامه شخصی‌سازی شده را مطابق با نیازهای شما ارائه دهیم.

تیم ما همراه با دکتر فریبا معینی پور تخصص لازم برای انواع درمان اختلالات خواب را در اختیار دارد مانند درمان بی خوابی، درمان خروپف و درمان آپنه خواب به روش جدید  و همینطور درمان جدید بیخوابی می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی بخوابید.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی هم اکنون با ما تماس بگیرید

منبع : bettersleep

مقالات بیشتر :

بهترین درجه حرارت یا دمای مناسب برای خواب

خوابیدن بدون بالش؛ فواید و عوارض، اثرات بر ستون فقرات