خوابیدن بدون بالش؛ فواید و عوارض، اثرات بر ستون فقرات

خوابیدن بدون بالش؛ فواید و عوارض، اثرات بر ستون فقرات

در حالی که برخی از مردم خوابیدن بر روی بالش های بزرگ نرم را دوست دارند، برای برخی دیگر ناراحت کننده است. اگر اغلب موارد با کمر درد یا گردن درد بیدار می شوید، ممکن است وسوسه شوید بدون بالش بخوابید.

خوابیدن بدون بالش فوایدی دارد. با این وجود، این فواید برای همه یکسان نیستند. خوابیدن بدون بالش تنها در صورتی مفید خواهد بود که در یک وضعیت خاص بخوابید.

برای آشنایی با فواید و اثرات خوابیدن بدون بالش و نیز نکاتی در مورد چگونگی انجام آن ادامه مطلب را بخوانید.

فواید خوابیدن بدون بالش

بسته به نحوه خوابیدن، ممکن است بعد از خوابیدن بر روی سک سطح صاف احساس بهتری داشته باشید.

آیا خوابیدن بدون بالش به وضعیت بدن کمک می کند؟

بالش ها برای نگه داشتن وضعیت ستون فقرات در حالت خنثی طراحی شده اند. آن ها گردن شما را همراستا با سایر بدن نگه می دارند،‌ که باعث می شود وضعیت بدن شما خوب باشد.

به این ترتیب،‌ تحققیات تنها بر بهترین نوع بالش برای وضعیت بدن تمرکز داشته اند. دانشمندان تاثیر خوابیدن بدون بالش بر وضعیت بدن را مورد مطالعه قرار نداده اند.

اما کسانی که روی شکم می خوابند ممکن است از کنار گذاشتن بالش سود ببرند.

به گفته مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، خوابیدن روی شکم باعث می شود ستون فقرات در حالت خنثی قرار نگیرد. دلیل آن این است که بیشتر وزن انسان در میانه بدن توزیع شده است.

خوابیدن روی شکم باعث می شود گردن و کمر تحت فشار قرار گیرند و درنتیجه ستون فقرات نمی تواند انحنای طبیعی خود را حفظ کند.

خوابیدن بدون بالش می تواند باعث شود تا سر شما صاف نگه داشته شود. همین امر مقداری از فشار را از روی گردن برداشته و باعث می شود تا بدن شما همراستایی بهتری داشته باشد.

اما این مورد برای سایر وضعیت های خواب صادق نیست. اگر به پشت یا پهلو می خوابید، خوابیدن بدون بالش بیشتر از این که مفید باشد، ضرر دارد. بهتر است برای حفظ ستون فقرات در حالت خنثی از بالش استفاده کنید.

خوابیدن بدون بالش؛ فواید و عوارض، اثرات بر ستون فقرات

آیا خوابیدن بدون بالش می تواند درد گردن را کاهش دهد؟

اگر بر روی شکم می خوابید، خوابیدن بدون بالش ممکن است درد گردن را کاهش دهد.

وقتی روی شکم می خوابید، سرتان به یک سمت می چرخد. گردن شما نیز به سمت عقب کشیده می شود. همین امر باعث می شود که یک زاویه نامطلوب به وجود آید و درد در ناحیه گردن را احساس کنید.

در چنین حالتی، استفاده از بالش تنها این زاویه نامناسب را بدتر می کند. با خوابیدن بدون بالش می توانید موقعیت غیرطبیعی گردن را بهبود بخشید و در نتیجه فشار بر روی ستون فقرات کاهش می یابد.

علیرغم این فایده بالقوه ای که وجود دارد، تحقیقات در مورد آن کم است. بیشتر مطالعات در مورد بالش و درد گردن بر نوع بالش برای کاهش درد تمرکز دارند. اگر گردن شما بعد از خواب درد می کند، قبل از کنار گذاشتن بالش با پزشک مشورت کنید.

آیا خوابیدن بدون بالش برای موها خوب است؟

تاکنون هیچ ارتباط مشخصی بین استفاده از بالش و سلامت مو یافت نشده است. بنابراین، تاثیر خوابیدن بدون بالش بر روی سلامت مو را نیز مورد مطالعه قرار نداده اند.

با این وجود، صحبت هایی در مورد تاثیرگذاری سطحی که روی آن می خوابید بر سلامت مو وجود دارد. ایده این است که روبالشی نخی روغن های طبیعی را جذب می کند، در نتیجه صبح روز بعد موهای شما وز می شوند. به نظر می رسد که ابریشم بهتر است.

در غیراینصورت، استفاده از بالش احتمالا بر سلامت موها تاثیر خاصی ندارد.

مضرات خوابیدن بدون بالش

با وجود فوایدی که خوابیدن بدون بالش دارد، معایبی نیز برای آن وجود دارند.

وضعیت بدنی ضعیف

وقتی بر روی شکم می خوابید، کنار گذاشتن بالش می تواند باعث شود که ستون فقرات شما همراستا با سر و گردن قرار گیرند.

با این وجود، این کار وضعیت غیرطبیعی بدن شما را به طور کامل خنثی نمی کند. حتی در اینصورت نیز قرار گرفتن ستون فقرات در حالت خنثی دشوار خواهد بود، زیرا بیشتر وزن شما در میانه بدن توزیع شده است.

برای بهبود وضعیت بدن هنگام خوابیدن روی شکم، بهتر است یک بالش زیر شکم و لگن خود قرار دهید. این کار باعث می شود تا وسط بدن همراستا با ستون فقرات قرار گیرد و فشار بر روی آن کاهش یابد؛‌ حتی اگر بدون استفاده از بالش می خوابید.

در وضعیت های دیگر، خوابیدن بدون بالش ایده خوبی نیست. این کار باعث می شود ستون فقرات شما در وضعیت غیرطبیعی قرار گیرد و عضلات و مفاصل تحت فشار باشند. اگر به پشت یا پهلو می خوابید، بهتر است از بالش استفاده کنید.

درد گردن

به طور مشابه، ارتباط بین خوابیدن بدون بالش و گردن درد باعث می شود که با احتیاط این کار را انجام دهید.

اگر روی شکم می خوابید، کنار گذاشتن بالش می تواند باعث شود که گردن در وضعیت طبیعی تری قرار گیرد. اما نیاز به چرخش سر از بین نمی رود. این چرخش، مفاصل و عضلات گردن را تحت فشار قرار داده و منجر به گردن درد می شود.

برای سایر وضعیت های خواب، کنار گذاشتن بالش باعث بدتر شدن گردن درد خواهد شد. دلیل آن این است که خوابیدن روی پشت یا پهلو باعث کشیده شدن بیش از حد گردن می شود. بدون بالش، گردن شما تمام طول شب در همین حالت باقی می ماند.

علاوه بر این، بدون بالش، فشار بر روی عضلات گردن به صورت نابرابر توزیع خواهد شد. در این حالت گردن درد، سفتی و سردرد بیشتری را تجربه خواهید کرد.

نکاتی برای شروع خوابیدن بدون بالش

اگر همیشه با بالش خوابیده اید، عادت کردن به خوابیدن بدون بالش می تواند زمان بر باشد. اگر می خواهید خوابیدن بدون بالش را امتحان کنید، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • به تدریج تکیه گاه سر خود را پایین بیاورید. به جای اینکه بلافاصله بالش خود را بردارید، با یک پتو یا حوله تا شده شروع کنید. حوله را به مرور باز کنید تا زمانی که بدون حوله بخوابید.
  • بقیه بدن خود را با بالش حمایت کنید. هنگام خوابیدن روی شکم، یک بالش زیر شکم و لگن خود قرار دهید تا به ستون فقرات شما کمک کند در حالت خنثی بماند. وقتی به پشت می خوابید یک بالش زیر زانوهایتان یا وقتی به پهلو هستید بین زانوهایتان قرار دهید.
  • تشک مناسب را انتخاب کنید. بدون بالش، داشتن تشکی با تکیه گاه کافی بسیار مهم است. تشکی که خیلی نرم است باعث می شود ستون فقرات شما انحنا پیدا کرده و در نتیجه دچار کمردرد شوید.

کلام آخر

اگرچه خوابیدن بدون بالش برای افرادی که روی شکم می خوابند ممکن است مفید باشد، اما تحقیقات در این زمینه محدود است. به طور کلی توصیه می شود که اگر روی پشت یا پهلو می خوابید، از بالش استفاده کنید. با این وجود، آنچه مهم تر است این است که احساس راحتی کنید و دردی نداشته باشید.

اگر کمردرد یا گردن درد دارید یا اگر به بیماری ستون فقرات مانند اسکولیوز مبتلا هستید، خوابیدن بدون بالش می تواند برای شما خطرناک باشد. قبل از خوابیدن بدون بالش با پزشک صحبت کنید.

درمان مشکلات خواب در اورا اسلیپ

اگر احساس می‌کنید که همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و در خوابیدن مشکل دارید، با ما تماس بگیرید.

ما در اورا اسلیپ می‌توانیم با همکاری شما و پزشک متخصص خواب دلیل اصلی مسائل خواب را شناسایی کنیم (فرقی نمی‌کند که حاد است یا مزمن) و یک برنامه شخصی‌سازی شده را مطابق با نیازهای شما ارائه دهیم.

تیم ما همراه با دکتر فریبا معینی پور تخصص لازم برای انواع درمان اختلالات خواب را در اختیار دارد مانند درمان بی خوابی، درمان خروپف و درمان آپنه خواب به روش جدید  و همینطور درمان جدید بیخوابی می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی بخوابید.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی هم اکنون با ما تماس بگیرید

منبع : healthline

بیشتر بخوانید :

بهترین وضعیت خوابیدن چیست و کدام سمت بهتر است

چگونه به پشت بخوابیم؛ 5 راهکار عالی و آسان

روش درست خوابیدن برای جلوگیری از چروک صورت