فواید بالش بین پاها (زانو) در خواب؛ بارداری و درد کمر

فواید بالش بین پاها (زانو) در خواب؛ بارداری و درد کمر

اگر متوجه شده اید که دائما با کمر درد از خواب بیدار می شوید، ممکن است زمان آن فرارسیده باشد که شیوه خوابیدن خود را تغییر دهید. یکی از موقعیت های خوابی که موجب تسکین کمر درد می شود، قرار دادن یک بالش بین زانو هنگام خواب به پهلو است.

قرار دادن بالش بین زانوها باعث می شود لگن در حالت طبیعی قرار گیرد و از چرخش ستون فقرات در طی شب جلوگیری می کند. حفظ ستون فقرات در یک راستای مطلوب باعث می شود مقداری از تنش بر روی بافت های کمر برداشته شود و در نتیجه کمردرد ناشی از فتق دیسک یا سیاتیک کاهش یابد.

بیایید نگاهی دقیق تر به فواید خوابیدن با بالش در بین زانوها بیاندازیم. ما همچنین بهترین راه را برای راحتی در هنگام خواب به شما معرفی خواهیم کرد.

فواید خوابیدن با بالش بین زانوها

قرار دادن بالش بین زانوها در هنگام خواب باعث می شود که در طول شب زانوها روی همدیگر قرار گیرند. بدون بالش، بالش و کمر دچار چرخش خواهد شد.

استفاده از بالش برای تنظیم وضعیت خواب ممکن است مزایای زیر را داشته باشد.

کاهش کمردرد و درد ناحیه هیپ

برآورد شده است که حدود 23 درصد از جمعیت افراد بزرگسال در سراسر جهان با کمردرد مزمن زندگی می کنند. اصلاح موقعیت خواب یکی از ساده ترین روش ها برای کاهش کمردرد ناشی از خوابیدن در وضعیت نامناسب است.

قرار دادن یک بالش بین زانوها یا ران ها باعث می شود که همراستایی طبیعی ناحیه هیپ و لگن در طول خواب حفظ شود. این بهبود در همراستایی ممکن است به کاهش فشار از روی رباط ها یا عضلات ملتهب که باعث ناراحتی شما می شوند کمک کند.

ممکن است درد سیاتیک را کاهش دهد

درد سیاتیک به درگیری عصب سیاتیک گفته می شود که معمولا منجر به درد در باسن و پشت ساق پا می گردد. خوابیدن در وضعیتی که موجب چرخش کمر و پایین تنه شود می تواند با تحت فشار قرار دادن اعصاب درد سیاتیک را تشدید کند.

خوابیدن با یک بالش بین زانوها ممکن است به شما کمک کند تا با تراز نگه داشتن ستون فقرات، این فشار را کاهش دهید.

ممکن است درد فتق دیسک را کاهش دهد

اگر فتق دیسک شما را اذیت می کند، هرگونه چرخش اضافی ستون فقرات می تواند باعث درد ناشی از فشار بر روی ستون فقرات شود. انتخاب یک موقعیت خواب مناسب که چرخش ستون فقرات را به حداقل می رساند، مانند خوابیدن با قرار دادن یک بالش بین زانوها، به کاهش ناراحتی شما کمک خواهد کرد.

وضعیت بدن شما را بهبود می بخشد

تحقیقات نشان داده اند که خوابیدن در حالت های نامتقارن می تواند تغییرات ساختاری منفی بر روی ستون فقرات شما داشته باشد. بهبود وضعیت خواب با قرار دادن یک بالش بین زانوها ممکن است در حفظ سلامت ستون فقرات و وضعیت کلی بدن موثر باشد.

فواید بالش بین پاها (زانو) در خواب؛ بارداری و درد کمر

فواید خوابیدن با بالش بین زانوها برای زنان باردار

پزشکان معمولا توصیه می کنند که در دوران بارداری به پهلو بخوابید. خوابیدن به پهلوی چپ معمولا بهترین وضعیت بدنی است. مردم بر این باورند که خوابیدن به پهلوی چپ باعث گردش خون بهینه می شود و از نشستن رحم بر روی کبد جلوگیری می کند.

با این وجود، مطالعه ای در سال 2019 نشان داد که خوابیدن به هر پهلو به یک مقدار برای سلامت جنین مطلوب است. مهم نیست که روی کدام سمت می خوابید، قرار دادن یک بالش بین پاها باعث می شود که احساس راحتی بیشتری داشته باشید و با حفظ ستون فقرات در حالت طبیعی کمردرد شما کاهش می یابد.

بسیاری از شرکت ها بالش های بارداری U یا C شکل می سازند که خوابیدن به پهلو را راحت تر می کنند. این بالش ها بدن شما را در آغوش می گیرند و همچنین دارای تکه ای هستند که می توانید بین زانوهای خود قرار دهید.

آیا خوابیدن با بالش زیر زانو مزایایی دارد؟

قرار دادن یک بالش زیر زانو وقتی به پشت می خوابید نیز یک راه حل بالقوه دیگر به منظور کاهش کمردرد و درد در ناحیه هیپ است. اگر فردی هستید که خوابیدن روی کمر را ترجیح می دهد، یا در هر دو طرف بدن خود احساس درد می کنید، ممکن است این وضعیت خواب را به خوابیدن به پهلو ترجیح دهید.

در اینجا به چند مورد از مزایای خاص این موقعیت اشاره می کنیم.

کمر شما را در حالت طبیعی نگه می دارد

قرار دادن یک بالش زیر زانو ستون فقرات را در حالت طبیعی نگه داشته و از انحنای کمر حمایت می کند. همچنین ممکن است برای شما مفید باشد که یک بالش یا حوله کوچک زیر کمر خود برای حمایت بیشتر قرار دهید.

وزن شما به طور یکنواخت توزیع می شود

خوابیدن به پشت باعث می شود که وزن بدن بر روی وسیع ترین قسمت بدن به طور یکسان و یکنواخت توزیع گردد. ممکن است متوجه شوید که این به کاهش تنش بر روی ستون فقرات شما در مقایسه با خوابیدن به پهلو کمک می کند، به خصوص اگر در هر دو طرف مشکل دارید.

از غلت خوردن شما جلوگیری می کند

قرار دادن یک بالش زیر زانو می‌تواند احتمال غلت زدن شما را در طول شب به موقعیتی کمتر ایده آل کاهش دهد.

آیا امکان دارد خوابیدن با بالش بین پاها برای سلامت شما زیان آور باشد؟

خوابیدن با قرار دادن بالش بین پاها یا زانو عموما بی خطر به حساب می آید. اگر در این شرایط درد بیشتری را احساس می کنید، باید از خوابیدن در این وضعیت اجتناب کنید.

اگر در هر دو طرف درد در ناحیه هیپ یا کمر را تجربه می کنید، ممکن است خوابیدن به پهلو برای شما دشوار باشد و ترجیح دهید در وضعیت دیگری مانند خوابیدن به پشت و قرار دادن یک بالش زیر پاها بخوابید.

نحوه صحیح خوابیدن با بالش بین پاها

در اینجا نحوه صحیح خوابیدن با بالش بین پاها برای شما آورده شده است.

  1. دراز بکشید و زانوها را کمی به سمت قفسه سینه خم کنید.
  2. یک بالش سفت بین زانوهای خود قرار دهید تا قسمت بالای ران شما به اندازه ای بالا باشد که لگن شما در حالت خنثی بماند.
  3. اگر از یک بالش نازک استفاده می کنید، یا اگر دوست دارید با پای بالایی خود کمی جلوتر بخوابید، ممکن است بخواهید از دو بالش استفاده کنید.
  4. اگر فاصله ای بین کمر و تشک شما وجود دارد، ممکن است بخواهید بالش کوچک دیگری را در آن شکاف قرار دهید تا از خم شدن ستون فقرات خود جلوگیری کنید.

کلام آخر

قرار دادن یک بالش بین زانوها به شما کمک می کند تا لگن و ستون فقرات را در هنگام خواب در حالت خنثی نگه دارید. ممکن است متوجه شوید که این کار در کاهش کمردرد و درد در ناحیه هیپ شما موثر است.

اگر از کمردرد در هر دو طرف رنج می برید یا ترجیح می دهید به پشت بخوابید، می توانید سعی کنید به پشت بخوابید و یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهید.

درمان مشکلات خواب در اورا اسلیپ

اگر همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و در خوابیدن هنوز مشکل دارید،همین حالا با ما تماس بگیرید.

ما در اورا اسلیپ می‌توانیم با همکاری شما و دکتر خواب دلیل اصلی مسائل خواب را شناسایی کنیم (فرقی نمی‌کند که حاد است یا مزمن) و یک برنامه شخصی‌سازی شده را مطابق با نیازهای شما ارائه دهیم.

تیم ما همراه با دکتر فریبا معینی پور تخصص لازم برای انواع درمان اختلالات خواب را در اختیار دارد مانند درمان جدید بیخوابی، درمان قطعی خروپف و درمان آپنه خواب بدون درد و می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی بخوابید.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی هم اکنون با ما تماس بگیرید

منبع: healthline

بیشتر بخوانید :

حرکات کششی قبل از خواب برای خواب بهتر؛8 حرکت آسان

بهترین وضعیت خوابیدن چیست و کدام سمت بهتر است

چگونه وضعیت بدن بر کیفیت خواب در بزرگسالان و کودکان تأثیر می‌گذارد