علت زیاد خوابیدن در نوجوانان؛ درمان ها و عوارض

علت زیاد خوابیدن در نوجوانان؛ درمان ها و عوارض

خواب آلودگی و خواب زیاد یکی از مشکلات رایج در بین نوجوانان است؛ بدن انسان در طول شبانه روز به هشت ساعت خواب نیاز دارد و بیشتر از آن توصیه نمی شود؛ شاید در نگاه اول دلیل خواب زیاد را ناشی از خستگی بدانید ولی همیشه اینطور نیست و برای آن دلایل دیگری را باید جستجو کرد. علت زیاد خوابیدن در نوجوانان چیست؟ در ادامه مطلب به این سؤال مهم می پردازیم.

نوجوانان اگر بصورت همیشگی و در دراز مدت با اختلال پرخوابی دچار هستند باید به یک پزشک متخصص اختلالات خواب مراجعه کنند تا بصورت تخصصی و حرفه ای مورد مداوا قرار بگیرند. روش های درمانی مثل گرفتن نوار مغز می تواند در تشخیص و درمان اختلالات خواب کمک کند.

یک مرکز خواب خوب و معتبر را برای درمان خود انتخاب کنید تا به گونه اصولی مورد مداوا قرار بگیرید. در مرکز خواب اورا اسلیپ با همراهی دکتر فریبا معینین پور دیگر خیالتان راحت است که بهترین روش های درمانی برای درمان خواب سنگین، درمان خواب سبک و سایر اختلالات خواب تجویز می شود.

برای دریافت مشاوره های رایگان با شماره تلفن های این مرکز تماس بگیرید.

پرخوابی نوجوانان نشانه چیست؟

در بدن نوجوانان یکسری تغییرات هورمونی رخ می دهد که باعث اختلال در خواب آنها می شود. این اختلالات باعث می شوند تا نوجوان دیرتر به خواب برود و از آنطرف صبح ها تمایل زیادی برای خوابیدن داشته باشد؛ البته همه چیز به تغییرات هورمونی ربط ندارد، بلکه عوامل دیگری نیز وجود دارند که منجر به افزایش میزان خواب در نوجوانان می شوند. در ادامه به تمام این دلایل می پردازیم.

کم خونی

در هر سنی انسان باید به فکر سلامتی خود باشد، بخصوص در دوران نوجوانی که بدن هنوز در حال رشد است و باید بیشتر به فکر آن بود. کم خونی از مواردی محسوب می شود که سلامتی نوجوان را با خطر مواجه می کند.

گلبول های قرمز موجود در خون، وظیفه اکسیژن رسانی به سایر قسمت های بدن را دارند؛ وقتی فرد دچار کم خونی می شود، میزان گلبول های قرمز خون وی نیز کم شده و اکسیژن به اندازه کافی به بدنش نمی رسد؛ خستگی و خواب زیاد از علائم کم خونی در نوجوانان است.

بیشتر بخوانید : آیا خواب آلودگی نشانه کم خونی است؛ انواع و علائم آن

تغییرات هورمونی

هورمون ها وظیفه دارند تا با سازوکار شیمیایی به تمام نقاط بدن پیام رسانی کنند. جریان خون مسیر مناسبی برای انتقال این پیام ها محسوب می شود.

دوران نوجوانی با افزایش فعالیت هورمونی بدن همراه است. تغییرات هورمونی باعث می شوند تا بدن تا دیر وقت شب فعال باشد و احساس خستگی نکند؛ که همین امر موجب می شود تا نوجوان دیر به خواب برود و از آنطرف صبح بیش از حد معمول بخوابد.

 عفونت‌ ها

ممکن است بدن فرد نوجوان به عفونت مبتلا شده باشد، بدون آنکه خودش چیزی بداند. عفونت در بدن به سادگی گسترش می یابد و سیستم ایمنی بدن را مختل می کند. خواب آلودگی و خواب بیش از حد یکی از علائم عفونت در بدن است و بایستی سریعاً به یک پزشک متخصص مراجعه شود.

علت زیاد خوابیدن در نوجوانان؛ درمان ها و عوارض

افسردگی

نوجوانان نیز به اقتضای سنشان به خستگی و بی حوصلگی دچار می شوند و یک امر کاملاً طبیعی است؛ اما زمانی که این علائم چند روز ادامه داشته باشد، باعث نگرانی است.

خواب زیاد، بی حوصلگی و خستگی از علائم افسردگی است. نوجوانانی که به افسردگی مبتلا هستند باید سریعاً مورد درمان قرار بگیرند تا مبادا به مشکلات جدی تری دچار نشوند.

بیماری ها

اختلالات خواب مثل وقفه های تنفسی و آپنه خواب باعث می شود تا نوجوان وارد مرحله خواب عمیق نشود. این اختلال نادر است و نوجوانان کمتری به آن دچار می شوند؛ ولی با این وجود، موارد محدودی از این اختلال در بین نوجوانان نیز مشاهده شده است.

این نوع افراد ممکن است کل شب را خواب باشند و از این اختلال نیز هیچ اطلاعی نداشته باشند؛ ولی در طول روز احساس خواب آلودگی به سراغ آنها بیاید.

آلرژي ها

نوجوانانی که آلرژی فصلی دارند و به بوی گل ها حساس هستند و در مقابل برخی از ترکیب های شیمیایی از خود واکنش نشان می دهند، در طول روز دچار خواب آلودگی می شوند. این گونه افراد بایستی با مشورت پزشک از داروهای ضد آلرژی استفاده کنند تا مقدار خوابشان به حد نرمال برسد.

مشکلات ژنتیکی

گاهی اوقات پرخوابی نوجوانان از بیماری یا مصرف مواد غذایی ناشی نمی شود، بلکه مشکلات ژنتیکی و مادرزادی دلیل پرخوابی آنهاست. اینگونه از افراد باید تحت درمان قرار بگیرند و با مصرف داروهایی که پزشک معالج تجویز می کند، خوابی نرمال و طبیعی را تجربه کنند.

فضای مجازی

نوجوانان به راحتی می توانند به تلفن های هوشمند دسترسی داشته باشند و از اینترنت پر سرعت استفاده کنند. این دسترسی در نوع خود مشکلی ندارد ولی مشکل از آنجایی شروع می شود که استفاده از این امکانات جنبه اعتیاد گونه به خود می گیرد و امور روزمره و خواب آنها را با اختلال مواجه می کند.

نوجوانانی که تا نیمه های شب در اینترنت و فضای مجازی هستند، طبیعتاً صبح تا دیرهنگام می خوابند.

بیشتر بخوانید : آیا شبکه های اجتماعی بر خواب تاثیر می گذارند؟

روش های درمان پرخوابی در نوجوانان

پرخوابی باعث می شود تا برنامه نرمال و طبیعی بدن دچار اختلال شود و در سنین نوجوانی مشکلات دیگری را به بار آورد. برای درمان پرخوابی در نوجوانان روش های درمانی دارویی و غیر دارویی تجویز می شود که در ادامه به هریک از آنها می پردازیم.

قرص ضد پرخوابی

پزشکان معالج با توجه به شرایط نوجوان داروهایی مختلفی را تجویز می کنند. ممکن است با مراقبت های خانگی نیز این اختلال درمان شود. در صورتی که پزشک متخصص اختلالات پرخوابی مثل نارکولپسی را در فرد تشخیص دهد، بایستی بصورت جدی مورد مداوا قرار بگیرد.

داروهایی مثل متیل فنیدات ها، داروهای ضد افسردگی و سدیم­ اکسی­بات برای درمان پر خوابی تجویز می شود.

بهبود خود به خود

اگر پرخوابی به عنوان یک عارضه موقتی شناخته شود، بهتر است منتظر بمانید تا به تدریج بهبود پیدا کند. مقدار خواب و چرت زدن های نیم روزی خود را به تدریج کم کنید تا بعد از چند وقت بصورت خود به خودی اختلال پرخوابی در شما درمان شود.

نور درمانی

نوجوانانی که به پرخوابی دچار هستند بهتر است در معرض نور خورشید قرار بگیرند تا اختلال ریتمی که در بدنشان ایجاد شده، به حالت متعادل درآید.

روزانه نیم تا یک ساعت در معرض نور قرار گرفتن، نتیجه شگرفی در کاهش پرخوابی می گذارد و فرد در هنگام طلوع خورشید راحت تر از خواب بیدار می شود.

علت زیاد خوابیدن در نوجوانان؛ درمان ها و عوارض

درمان گیاهی پرخوابی نوجوانان

گیاهان دارویی در درمان پرخوابی تأثیر مثبتی دارند؛ درمان های گیاهی در کنار سایر روش های درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. خاصیت برخی از گیاهان را نمی توان نادیده گرفت. در ادامه این مطلب، به گیاهان مهمی اشاره می کنیم که بیشترین تأثیر را در بهبود پرخوابی دارند.

بهار نارنج

بهار نارنج تأثیر شگفت انگیزی در نشاط و شادابی انسان دارد. مصرف مقداری دمنوش بهار نارنج به نوجوانان توصیه می شود. این گیاه خارق العاده علاوه بر اینکه خستگی و خواب آلودگی را از بین می برد؛ می تواند اضطراب و استرس را نیز کاهش دهد.

زنجبیل

اگر زنجبیل را برای درمان پرخوابی نوجوانتان پیشنهاد دادند، رد نکنید؛ این گیاه مفید خاصیت تسکین دهنده ای دارد و هرگونه خستگی مزمن را درمان می کند.

زنجبیل گردش خون را تنظیم می کند و سطح قند خون را متعادل می سازد. برای رفع پرخوابی می توانید مقداری از این گیاه را در چای بریزید یا بصورت مجزا دمنوش آن را تهیه کنید.

جینسینگ

اگر با گیاهان دارویی آشنا باشید، حتماً نام جنسینگ به گوشتان خورده است. از قدیم تاکنون از این مکمل گیاهی برای درمان خواب زیاد استفاده می کردند. مصرف این گیاه انرژی و سلامتی را به نوجوان شما هدیه می دهد و او را از رختخوابش جدا می کند و خواب وی را به حالت متعادل بازمی گرداند.

روغن نعناع

اگر از کسالت و خواب آلودگی نوجوانتان خسته شدید، به وی مقداری روغن رایحه نعناع بدهید؛ استنشاق روغن نعناع کمک زیادی در بهبودی وی دارد. شواهد زیادی وجود دارد که خاصیت خارق العاده این گیاه سنتی را نشان میدهد.

ریشه شیرین بیان

اگر خستگی و خواب آلودگی به قدری در نوجوان شما زیاد شده که دیگر قادر نیست بیدار بماند، ریشه شیرین بیان داروی مناسبی برای سرپا نگه داشتن او محسوب می شود. ریشه شیرین بیان در بدن کورتیزول تولید می کند و باعث از بین رفتن خستگی می شود.

چای سبز

چای سبز از قدیم الایام به عنوان معجونی آرامش بخش استفاده می شود و نوشیدنی مفیدی برای رفع خستگی و خواب آلودگی بحساب می آید. چای سبز مقداری کافئین دارد و در رفع خستگی و خواب آلوده گی کمک می کند.

عوارض پرخوابی در نوجوانان

همیشه زیاد خوابیدن برای نوجوانان مضر نیست؛ متخصصان 8 تا 9 ساعت خواب در شبانه روز را طبیعی می دانند؛ اما موضوع نگران کننده زمانی شروع می شود که مقدار خواب نوجوان، بیش از این مقدار شود.

نوجوانانی که زیاد می خوابند بایستی در مورد سلامتی خود نگران باشند؛ خواب زیاد نشان می دهد که فرد به دیابت و چاقی مبتلا بوده یا مستعد آن است.

نتیجه گیری

نوجوانان در سن رشد قرار دارند و بایستی خواب کافی داشته باشند. خواب 8 تا 9 ساعت برای آنها مناسب است.

چنانچه بصورت مستمر و همیشگی بیشتر از این مقدار بخوابند و در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشند، باید به پزشک مراجعه کنند تا دلیل پرخوابی در آنها را تشخیص دهد و روش درمانی موثری را تجویز کند.

سوالات متداول

نوجوان در طول شب چقدر باید بخوابد؟

خواب 8 تا 9 ساعت برای نوجوانان کافی است.

دلیل پرخوابی در نوجوانان چیست؟

دلایل مختلفی برای پرخوابی نوجوانان وجود دارد ولی استفاده بیش از حد از موبایل و مشغول شدن در شبکه های اجتماعی دلیل اصلی پرخوابی در اکثر نوجوانان است.

مناسب ترین قرص برای درمان پرخوابی در نوجوانان چیست؟

با توجه به نظر پزشک معالج می توانند از قرص هایی مانند متیل فنیدات ها، داروهای ضد افسردگی و سدیم­ اکسی­بات استفاده کنند.

بیشتر بخوانید :

خواب زیاد نشانه چیست؛ علل و مقدار خواب کافی

چگونه وضعیت بدن بر کیفیت خواب در بزرگسالان و کودکان تأثیر می‌گذارد

کمبود چه ویتامینی باعث بی خوابی می‌شود؟