علت دیر خوابیدن کودکان در شب چیست؛چه درمانی دارد

علت دیر خوابیدن کودکان در شب چیست؛چه درمانی دارد

دیر خوابیدن کودک موضوع نگران کننده ای است، که ذهن بیشتر والدین را به خود مشغول کرده است. به طور کلی انسان در طول عمر خود به مقدار مشخصی خواب احتیاج دارد.

در سنین کودکی، به دلیل اینکه مغز و سایر نقاط بدن در حال رشد هستند، به خواب بیشتری نیاز است. بعضی از کودکان به سختی به خواب می روند و از خود بد خلقی و بهانه گیری نشان می دهند.

در این مطلب نیز می خواهیم بدانیم علت دیر خوابیدن کودکان در شب چیست؟ و چه روش های درمانی برای آن وجود دارد.

چرا کودکان شب دیر می خوابند

بی خوابی کودکان دلایل مختلفی دارد؛ شاید در نگاه اول بسیاری از مسائل از دید والدین بی ارزش به نظر برسند، ولی رعایت نکردن برخی از موارد باعث ایجاد بی خوابی در کودکان می شود و در دراز مدت آسیب های جدی را به آنها وارد می کند.

درمان بی خوابی کودکان در بیشتر موارد به دارو نیاز ندارد و با روش های غیر دارویی مداوا می شود. در ادامه با دلایل دیر خوابیدن کودکان آشنا می شویم و راه های جلوگیری از آن را یاد می گیریم.

ارتباطات خواب کودک

کودکتان را عادت دهید تا قبل از خوابیدن، شیر یا غذای خود را بخورد و با غذا یا شیر به رختخواب نرود.

اگر کودک با بطری شیر خود به رختخواب برود، دیگر به آن عادت می کند و نمی تواند بدون بطری بخوابد. بعد از یک سنی باید این عادت را از کودک دور کنید و حتی او را مجبور کنید تا در اتاقش تنها، بدون حضور شما بخوابد.

علت دیر خوابیدن کودکان در شب چیست؛چه درمانی دارد

استفاده از موبایل در هنگام خواب

استفاده از موبایل در هر زمانی برای کودک مضر است و مشکلات رفتاری و بلوغی را برای او به بار می آورد. بازی با موبایل، خواب کودک را با اختلال جدی روبرو می کند.

نگاه کردن به محتویات صفحه نمایش آن، فکر و ذهن کودک را ساعت ها درگیر خود می کند و باعث می شود تا زمان خواب او با اختلال روبرو شود و دیرتر بخوابد.

استرس و اضطراب در کودک

مسائل استرس زا، تأثیر مستقیمی بر خواب کودک می گذارد؛ کودکان همواره باید از محیط های پر استرس دور نگه داشته شوند.

همچنین والدین نباید مشکلات خود را جلوی کودک بیان کنند و اگر در زندگی زناشویی خود، مشکلی دارند؛ حتماً در غیاب کودک این مشکل را بین خود حل کنند.

شنیدن چنین مشکلاتی باعث اضطراب و تضعیف روحیه کودکان می شود و در روند خواب آنها نیز اختلال ایجاد می کند و آنها را به بی خوابی دچار می کند.

 تأثیر عوامل محیطی

اتاق و محل خواب کودک تاثیر مستقیمی بر خواب او می گذارد. محل خواب کودک باید آرام باشد و از نور ملایمی در آن استفاده شود.

همچنین در فصل تابستان و زمستان به سرمایش و گرمایش مناسب مجهز باشد تا محیط مطبوعی را برای خواب کودک فراهم کند.

علت دیر خوابیدن کودکان در شب چیست؛چه درمانی دارد1

 شرایط پزشکی در دیر خوابیدن کودکان

اختلالات تنفسی، مشکلات جدی را برای خواب کودک ایجاد می کنند. سندرم پای بیقرار، آسم و سایر بیماری ها در خواب کودک خلل بوجود می آورد و منجر به بی خوابی و بیقراری در کودک می شوند.

بیماری های فصلی کودک

کودکانی که به سرماخوردگی مبتلا می شوند بیقراری از خود نشان می دهند و شب ها دیر تر به خواب می روند. همچنین وجود عفونت در بدن کودک به شدت او را آزار می دهد و خلل جدی در خواب او ایجاد می کند.

مصرف داروها

کودکانی که برای درمان بیماری یا افسردگی خود از دارو استفاده می کنند، احتمال مبتلا شدن به بی خوابی را در خود افزایش می دهند.

مصرف کافئین

کودک اصلاً نباید به سراغ نوشیدن قهوه یا هر ماده کافئین دار دیگری برود؛ چون علاوه بر اختلال خواب، مشکلاتی را در روند رشد آنها ایجاد می کند.

استفاده از نوشیدنی های حاوی کافئین خواب آنها را با اختلال مواجه می کند و باعث بهم خوردن خواب شبانه آنها می شود. همچنین استفاده از نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا نیز بی خوابی کودک را به دنبال دارد.

تصادف و جراحت کودک

تصادف و جراحت هم  بر خواب کودک تأثیر منفی می گذارد و علاوه بر آسیب و تحمل درد، افسردگی و مشکلات عاطفی را نیز بر او تحمیل می کند. همه این آسیب ها منجر به بی خوابی و بیقراری در کودک می شود.

 پرخوری و گرسنگی کودک

وزن طبیعی کودک یک مقدار استانداردی دارد و بیش از آن اضافه وزن محسوب می شود. برخی از والدین، غذای زیاد و پر کالری به کودک خود می دهند و منجر به چاقی و اضافه وزن در او می شوند.

چاقی یکی از دلایل اصلی بی خوابی در کودکان شمرده می شود. گرسنگی کشیدن کودک نیز منجر به بی خوابی در او می شود.

کودکان برای خوابیدن نیز به مقدار مشخصی انرژی نیاز دارند که این انرژی از غذایی که می خورند، تأمین می شود. چنانچه کودک در شب گرسنه بماند، بی خوابی به سراغش می آید.

چرا کودکان به خواب کافی نیاز دارند؟

خواب اهمیت زیادی در زندگی انسان دارد؛ بخصوص کودکی که در ابتدای زندگی و رشد قرار دارد.

خوابیدن باعث تولید انرژی در بدن کودک می شود و عملکرد ذهنی او را بهبود می بخشد. اگر کودک خواب خوب و با کیفیتی را در طول شب تجربه کند، صبح با نشاط از خواب برمی خیزد و در طول روز کمتر ناآرامی می کند.

تأثیر خواب بر توانایی کودکان را نباید نادیده بگیریم زیرا خواب خستگی و کوفتگی در طول روز را از بدن کودک می زداید و او را برای آغاز یک روز پر انرژی آماده می کند.

خواب با کیفیت کودک به چه معناست؟

زمانی می توان ادعا کرد که کودک خواب با کیفیتی را در طول شب تجربه کرده که به اندازه 10ساعت، بدون وقفه خوابیده باشد.

همچنین خواب خوب، خوابی است که با ساعت بدن کودک هماهنگ باشد و با آن تداخلی نداشته باشد. شاید چرت زدن های قبل از خواب شبانه را جزئی از خواب ندانید، در صورتی که همین چرت زدن های قبل از خواب، جزئی از پروسه خواب با کیفیت محسوب می شود.

کودک در هنگام چرت زدن، ممکن است آواز بخواند یا با اسباب بازی های خود صحبت کند؛ همه اینها طبیعی است و نشان می دهد که کودک به چرت زدن نیاز دارد.

در طول روز قضیه چرت زدن کودک کاملاً فرق می کند و والدین نباید اجازه دهند تا مقدار آن از یک حد افزایش پیدا کند، زیرا خواب شبانه کودک را با اختلال روبرو می کند.

درمان دیر خوابیدن کودکان

برخی از کودکان با وجود اینکه سالم هستند و مشکل یا اختلالی در آنها وجود ندارد، دچار بی خوابی می شوند و هر چقدر که تلاش می کنند، خوابشان نمی برد.

این نوع بی خوابی نشان می دهد که بدن آنها با کمبود مواد مغذی و ویتامین ها دچار شده است. همچنین عدم توجه والدین به بهداشت خواب کودکان نیز در بی خوابی آنها بی تأثیر نیست. در ادامه به هر دو مورد می پردازیم.

کمبود منیزیم و بی خوابی کودک

منیزیم وظیفه دارد تا سیستم عصبی بدن کودک را آرام کند و هورمون ملاتونین را در سطح مناسبی قرار بدهد؛ از این طریق، چرخه خواب و بیداری در بدن او کنترل می شود.

کمبود منیزیم در بدن کودک، خواب او را با اختلال دچار می کند و بی خوابی را به سراغش می آورد. باید به تغذیه کودک توجه شود و مقادیر کافی از منیزیم در وعده های غذایی او گنجانده شود.

در سبزیجات، گوشت، آجیل، غلات و ماهی مقادیر مناسبی از منیزیم وجود دارد و مصرف مستمر آن بی خوابی را از کودکان دور می کند.

علت دیر خوابیدن کودکان در شب چیست؛چه درمانی دارد1

بهداشت خواب

بهداشت خواب باید از همان سال های ابتدایی زندگی کودک، مورد توجه والدین قرار بگیرد.

خردسالی زمان مناسبی برای مستقل شدن کودک محسوب می شود؛ یعنی از سن 2 سالگی اتاق خواب وی باید جدا شود و مشکلی با تنها خوابیدن نداشته باشد. اتاق خواب کودک باید فاقد تلویزیون و وسایل دیجیتالی باشد و به جای آنها با اسباب بازی های مناسب سنش بازی کند.

والدین نباید بگذارند که کودکشان به تماشای تلویزیون اعتیاد پیدا کند. تلویزیون نگاه کردن یا مشغول شدن به امور غیر ضروری خواب کودک را سخت تر می کند و باعث می شود تا دیر تر بخوابد.

عوارض دیر خوابیدن کودکان

همانطور که تغذیه برای رشد و نمو کودک ضروری است به همان مقدار نیز خواب اهمیت دارد. خواب کودک باید کیفیت لازم را داشته باشد. به ساعت خواب کودک باید توجه کنید و در ساعت مشخصی از شب، او را تشویق کنید تا به رختخوابش برود و بخوابد.

بی خوابی، فرایند رشد کودک را با اختلال روبرو می کند و تمرکز را از او می گیرد و بدتر از همه سیستم گوارشی و عصبی را تحت تأثیر منفی خودش قرار می دهد.

نتیجه گیری

بی خوابی تأثیرات منفی خود را بر روی سلامت کودک می گذارد و مشکلات مختلفی را برای او ایجاد می کند. برای درمان بی خوابی و دیر خوابیدن باید در قدم نخست علت ایجاد آن را جویا شوید. فعالیت ها و عادات نادرست کودک، یکی از دلایل اصلی ایجاد بی خوابی در میان آنهاست.

بازی با موبایل به عنوان یک عادت نادرست شناخته می شود که کودکان زیادی به آن دچار هستند. بعضی اوقات بی خوابی، ریشه در بیماری هایی دارد که کودک به آن مبتلا شده است.

آپنه خواب و سندرم پای بیقرار یا آسم از مواردی شناخته می شود که باعث بی خوابی کودک می شود و باید به دنبال درمان آن بود.

اگر احساس می‌کنید که همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و در خواب خود و کودکتان مشکل دارید، با ما تماس بگیرید.

ما در اورا اسلیپ می‌توانیم با همکاری شما و پزشک متخصص خواب دلیل اصلی مسائل خواب را شناسایی کنیم (فرقی نمی‌کند که حاد است یا مزمن) و یک برنامه شخصی‌سازی شده را مطابق با نیازهای شما ارائه دهیم.

تیم ما همراه با دکتر فریبا معینی پور تخصص لازم برای رسیدگی به مشکلات خواب را در اختیار دارد و می‌تواند به شما در درمان بیخوابی کمک کند تا به راحتی بخوابید.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید تا متوجه شوید که چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم

سؤالات متداول

چرا کودکان دیر خوابشان می برد؟

یکسری از عادت های نادرست مثل بازی با موبایل یا نوشیدن نوشابه های انرژی زا باعث ایجاد بی خوابی در کودکان می شود. از طرفی وجود بعضی از بیماری ها و عفونت ها در بدن کودک باعث می شود تا به سختی خوابشان ببرد و مدت زمان زیادی را در رختخواب خود بیدار بمانند.

چگونه بی خوابی کودکان را درمان کنیم؟

رعایت بهداشت خواب کودک و توجه به تغذیه او کمک می کند تا به تدریج، مشکل بی خوابی را درمان کنید. اگر بی خوابی علت دیگری داشته باشد باید به پزشک معالج مراجعه شود.

خواب با کیفیت کودک چگونه خوابی است؟

اگر کودک در طول شب، بدون وقفه 10 ساعت بخوابد، می توان ادعا کرد که خواب با کیفیتی را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید :

علت پا کوبیدن کودکان در خواب + درمان

راه رفتن کودکان در خواب(خوابگردی کودک)علل علائم و درمان

خواباندن و آموزش خواب به نوزاد و کودک نوپا

بهترین ساعت خواب برای کودکان

علت بی خوابی شبانه نوزاد + درمان ها