آیا کم خوابی باعث افسردگی می شود؟

آیا کم خوابی باعث افسردگی می شود

بهترین راه برای داشتن جسم و روحی سالم، داشتن رژیم غذایی مناسب و خواب کافی است. هر چند عوامل دیگری نیز در به خطر افتادن سلامت بدن نقش دارند اما بی خوابی به مرور می تواند خطرآفرین تر از سایر عوامل باشد. بی خوابی علاوه بر مشکلات جسمی، سلامت روحی و روانی افراد را نیز تهدید می کند. یکی از مشکلاتی که کم خوابی برای افراد ایجاد می کند، افسردگی است. در ادامه بررسی می شود که آیا کم خوابی باعث افسردگی می شود؟

 

چگونگی ارتباط کم خوابی با افسردگی

با توجه به نتایج تحقیقات علمی می توان گفت کم خوابی یکی از عوامل بروز قریب الوقوع بیماری افسردگی است. در حقیقت رابطه کم خوابی و افسردگی یک را بطه دو سویه بوده و فراتر از یک رابطه علت و معلولی می باشد. بدین صورت افرادی که دچار افسردگی هستند بیش از سایرین در معرض خطرات کم خوابی و بی خوابی هستند و در عین حال بی خوابی و کم خوابی محرک افسردگی است.

تحقیقات نشان داده اند که 80 درصد افراد مبتلا به افسردگی از بی خوابی رنج می برند. بی خوابی مزمن در بلند مدت باعث می شود فرد در طول روز از چیزی لذت نبرده و کم کم از اجتماع کناره گیری می کند. این مسئله یکی از نشانه های افسردگی بوده و آن را شدت می بخشد. یکی دیگر از عوارض کم خوابی اضطراب است که به افسردگی دامن می زند.

 

تاثیرات کم خوابی بر افسردگی

اگر تجربه افسردگی را داشته اید به خوبی با دنیای تاریک آن آشنایی دارید. افکار تلخ و مخرب هرروز به شما هجوم آورده و زندگی شما را سخت تر می کند. افرادی که همزمان با مشکلات افسردگی و کم خوابی دست و پنجه نرم می کنند، بیشتر زمان خود را صرف دراز کشیدن در تخت خود و خیره شدن به سقف به امید رسیدن به ذره ای خواب و آرامش می کنند. بدیهی ترین تاثیر این بیماری از دست دادن لحظات مختلف زندگی و ناتوانی در انجام کارهاست. از آنجایی که خواب در تنظیم ساختار مغز کمک می کند کمبود آن در طولانی مدت باعث کاهش عملکرد مغز می شود. نقش کم خوابی در افسردگی تاثیرات مخرب تری نظیر خودکشی به همراه دارد. از این رو درمان کم خوابی به میزان زیادی به بهبود افسردگی و عواقب آن کمک می کند.

 

از دیگر مشکلاتی که افسردگی برای خواب ایجاد می کند:

  • افسردگی باعث می شود فرد در هنگام خوابیدن با مشکل مواجه شود و عمل خوابیدن او به طول می انجامد
  • مدت زمانی که فرد مبتلا صرف خوابیدن می کند، بسیار کاهش می یابد
  • فرد مبتلا هیچگاه تجربه خواب عمیق را نخواهد داشت و خواب او به صورت سطحی است
  • افراد مبتلا به افسردگی به طور مکرر از خواب بیدار شده و در خوابیدن مجدد ناتوان هستند
  • فرد مبتلا صبح زود با حالتی خسته و کسل از خواب بیدار می شود

 

روش های درمان افسردگی

برای درمان افسردگی و به دنبال آن کم خوابی می توانید از روش های درمانی روانشناسی  و روانپزشکی استفاده کنید.

 

روش مشاوره و روان درمانی

در این روش درمانگر تلاش می کند تا از راه های مختلف به درمان افسردگی و کم خوابی بپردازد. روش های درمانی مورد استفاده روانشناسان درمان های شناختی-رفتاری، روان پویشی، تحلیلی وگشتالتی بوده که اثر بخش ترین این روش ها روش شناختی-رفتاری است. روانشناس می کوشد افکار افسرده ساز را بشناسد و با ارائه برخی تکنیک های رفتاری به فرد مبتلا کمک می کند تا افسردگی یا اختلالات خلقی خود را تا حدی کاهش داده و خواب عمیق تری داشته باشد.

 

روش درمان دارویی

این روش زمانی به کار می رود که فرد دچار افسردگی شدید باشد و افکار خودکشی در ذهن خود بپروراند. در این روش برای درمان افسردگی و علائم آن از داروهای آرام بخش، خواب آور و ضد افسردگی و سایر داروهای کمک کننده استفاده می شود. باید در نظر داشت مصرف این  داروها به تنهایی کافی نیستند و در کنار مصرف این داروها باید به جلسات روان درمانی و مشاوره نیز رفت. علاوه بر این، مصرف این داروها می تواند اعتیاد آور باشد و در پی قطع مصرف آن باعث حاد شدن این بیماری و بازگشت  شدیدتر کم خوابی می شود.

 

تاثیرات درمان کم خوابی در بهبود بیماری افسردگی

درمان کم خوابی بدون در نظر گرفتن سایر عوامل بروز افسردگی می تواند تا حد زیادی از شدت آن بکاهد. داشتن خواب خوب می تواند باعث کم شدن مشکلات عصبی و خلقی شده و از تشدید بیماری افسردگی جلوگیری کند.

 

کم خوابی و علل بروز آن

هم زمانی افسردگی و کم خوابی باعث تشدید یکدیگر شده و اوضاع وخیم تر می شود. برای درمان این بیماری لازم است ابتدا کم خوابی را بشناسیم. علت های کم خوابی را بررسی کرده و به درمان آن بپردازیم تا از شدت افسردگی کاسته شود.

کم خوابی به گونه ای است که به راحتی نمی توانید بخوابید. آنقدر مشغله ذهنی به شما فشار می آورد که ساعت ها در حال کلنجار رفتن برای خوابیدن هستید. حتی پس از به خواب رفتن در نیمه های شب بارها بیدار می شوید و تلاشتان برای خوابیدن مجدد بی نتیجه است. در هنگام صبح پیش از آن که خواب کاملی را تجربه کنید بیدار می شوید و احساس خستگی مفرط دارید.

 

کم خوابی علت های مختلفی دارد از جمله آنها:

  • خوردن بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار
  • محیط خواب نامناسب
  • مشاغلی با شیفت شب کاری
  • عوارض و تداخلات دارویی
  • رژیم غذایی نامناسب
  • بیماری های نظیر سندرم پای بی قرار و تیروئید
  • داشتن سبک زندگی نامناسب و عادات
  • آسیب های جسمانی و ضربه های عاطفی

 

روش های درمان کم خوابی

برای درمان بی خوابی باید صبور بود و با روش های مختلف آن آشنا شد. روش های مختلفی برای درمان بی خوابی وجود دارد از جمله آنها می توان به چند مورد اشاره کرد:

 

تنظیم وقت خواب

آیا کم خوابی باعث افسردگی می شود

ساعات مشخصی را برای خواب خود در نظر بگیرید و خارج از آن به هیچ وجه نخوابید. این چرخه هر چند دشوار، ادامه دهید. پس از مدتی روال خوابتان منظم می شود.

 

ورزش

ورزش کردن یکی از موثرترین روش ها در سلامت جسم و نشاط روح می باشد. همچنین ورزش روزانه، در هنگام شب نوعی خستگی جسمانی به همراه دارد که سبب می شود خواب راحتی را تجربه کنید.

 

تغییر رژیم غذایی

از مصرف برخی مواد نظیر الکل خودداری کنید چرا که الکل باعث بیداری مکرر در طول خواب می شود.

 

مطالعه قبل از خواب

برخی برای داشتن خواب راحت، قبل از خوابیدن مطالعه می کنند که در برخی موارد می تواند موثر واقع شود.

 

تغییر عادات رفتاری

از روش های ریلکسیشن استفاده کنید. از مشغله های فکری که مانع خواب می شوند دوری کنید، در عوض بر بخش های لذت بخش زندگی خود تمرکز کنید. از تماشای فیلم هایی با مضمون ترس و وحشت خودداری کنید.

 

تغییر محیط خواب

اگر اتاق یا محیطی که در آن می خوابید به هر دلیلی مانع خواب آرام شما می شود، به تغییر آن بپردازید.

 

خواب سالم چگونه است؟

بدون شک با شناختن ارتباط بین کم خوابی و افسردگی به اهمیت خواب کافی و سالم پی برده اید. شاید برایتان پیش آمده باشد که هنگام بیدار شدن از خواب سرحال بوده و حس خوشایندی دارید، این حالت نشان دهنده این است که در هنگام شب بدنتان خواب کافی و سالم دریافت کرده است.

ممکن است زمان خوابتان کم بوده اما از نظر کیفی چنان بوده که بدن توانسته خود را ترمیم کرده و هورمون های مورد نیاز را ترشح کند. اما بالعکس زمانی را تجربه کرده اید، در عین حالی که زمان زیادی را رختخواب گذرانده اما صبح هنگام با رخوت و کسالت از خواب برخواسته اید. الگوی خواب سالم متناسب با نیازهای فردی و محیطی متفاوت است و در صورت دریافت باعث سلامت جسم و روان می شود.

 

کلام آخر

کم خوابی و افسردگی دو عارضه خطرناک بوده که ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. به نحوی که افراد افسرده مدام دچار کم خوابی شده و همچنین افراد کم خواب به مرور زمان دچار افسردگی می شوند. وجود هر دو عارضه به طور همزمان در انسان سبب بروز ناهنجاری های خطرناکی نظیر خودکشی در فرد می شود. بنابراین بدون هیچ درنگی باید به درمان این اختلالات اقدام کرد. درمان هر کدام به طور مجزا می تواند تاثیر مثبتی در روند درمان دیگری داشته باشد.

با درمان کم خوابی کم کم نشاط و شادابی به زندگی فرد بازگشته و خلق افسرده را درمان می کند. شما می توانید از روش های مختلفی به درمان کم خوابی خود بپردازید اما در صورت عدم دریافت نتیجه می توانید با مراجعه به مراکز درمان اختلالات خواب به درمان کم خوابی خود اقدام کنید. مراکز درمان کم خوابی و اختلالات خواب بهترین روش برای درمان کم خوابی است.

از مجرب ترین و متخصص ترین مراکز درمانی، کلینیک خواب اوراسلیپ است. شما با مراجعه به این مرکز و انجام روش های درمانی ارائه شده به راحتی می توانید کم خوابی خود را درمان کنید.

از دیگر خدمات کلینیک خواب اورا اسلیپ است که کلیه روش ها زیر نظر دکتر فریبا معینی پور متخصص اختلالات خواب، بدون درد و جراحی انجام می شود

 

سوالات متداول

  • آیا کم خوابی در روند افسردگی موثراست؟

بله، کم خوابی و افسردگی دو عارضه مرتبط بهم هستند. به طوری که افراد افسرده مدام گزارشاتی در مورد بی خوابی می دهند. کم خوابی مداوم باعث خستگی و کسالت شده و به مرور زمان لذت زندگی را از فرد می گیرد و باعث افسردگی می شود. همچنین افسردگی باعث کم خوابی می شود.

  • بهترین روش درمان کم خوابی و افسردگی چیست؟

روش های مختلفی برای درمان کم خوابی و افسردگی وجود دارد که بهترین روش درمانی مراجعه به مراکز درمان اختلالات خواب است. این مراکز با ارائه روش های مختلف درمانی می تواند شما را در درمان کم خوابی و عوارض آن کمک کند همچنین درمان کم خوابی به مرور باعث بهبود افسردگی می شود. بهترین مرکز درمان اختلالات خواب کلینیک خواب اوراسیپ است.

 

مقالات مرتبط :

عوارض کم خوابی چیست