چگونه بی خوابی قهوه را از بین ببریم؟

چگونه بی خوابی قهوه را از بین ببریم؟

همه ما می دانیم که قهوه برای جلوگیری از خواب آلودگی گزینه خوبی است. با مصرف قهوه می توانیم از خواب جلوگیری کرده و به کارهای مان برسیم. با این حال باید توجه کرد که به مرور همین خوردن قهوه باعث اعتیاد ما می شود.

از طرفی خواب منظم و سالم ما را تحت تاثیر قرار می دهد. بی خوابی ناشی از مصرف قهوه را باید درمان کرد. برای آن که بدانیم چگونه بی خوابی قهوه را از بین ببریم باید به روش های درمانی آن آگاه باشیم. در ادامه به بررسی قهوه و روش های درمان آن، عوارض و فوایدی که برای ما دارد می پردازیم.

قهوه چیست؟

Coffee واژه ای است که ریشه انگیسی دارد و برای قهوه به کار می رود. در واقع قهوه نام شهری در اتیوپی می باشد که از کلمه عربی کافا گرفته شده است. قهوه درخت سبزی می باشد که دارای میوه است و به آن گیلاس قهوه می گویند.

مردم بومی پس از چیدن گیلاس قهوه از درخت آن گوشت میوه را از گرد هسته جدا می کنند، این هسته همان دانه قهوه می باشد که در این مرحله به رنگ سبز می باشد. به این دانه ها قهوه سبز یا قهوه خام می گویند و طی مراحلی تفت داده و برشته می شوند تا به رنگ قهوه ای یا سیاه در بیاید.

تفاوت هایی که در دانه های قهوه می باشند مانند عطر و بو، طعم و مزه، سایز دانه ها و کیفیت هر کدام از آن ها بستگی به میزان و نحوه برشته شدن دارد. در بین تمام قهوه هایی که تولید می شود دو دانه عربیکا و روبوستا پر مصرف ترین دانه های قهوه بوده و میزان زیادی کشت می شوند.

قهوه چگونه باعث بی خوابی می گردد؟

دانه های قهوه به تنهایی نمی توانند باعث بی خوابی و دیگر عوارض آن شوند بلکه کافئینی که در قهوه وجود دارد چنین خاصیتی را به آن ها می دهد. کافئین به طور معمول ماده ای است که به صورت طبیعی در برخی میوه ها، دانه و نوشیدنی های صنعتی وجود دارد.

در حالت صنعتی کافئین پودری سفید رنگ می باشد که طعم تلخی دارد و سیستم عصبی مرکزی را با تحریک کردن تقویت می کند. قهوه و انواع دیگر نوشیدنی های کافئین دار با کاهش اثر بخشی ماده شیمیایی به نام آدنوزین که خاصیت خواب آوری دارد سبب بی خوابی مفرط می گردد.

این ماده در مغز ترشح شده و ذهن را برای رفتن به حالت خواب متمرکز می کند. کافئین پس از ورود به بدن و گذر از سد خونی مغز میزان ترشح این ماده را کاهش داده و ذهن را فعال تر می کند که این امر سبب مختل شدن خواب می شود.

همچنین این ماده با افزایش تپش قلب، افزایش عملکرد مغز و ذهن و فعال کردن ماهیچه ها و عضلات بدن به طور کامل خواب را از بین برده و باعث بی خوابی می گردد. مصرف آن به صورت قرص هم ممکن می باشد و در صورتی که با دوز پایین استفاده شود برای سلامت بدن و ذهن مفید بوده و حافظه را تقویت می کند.

اما مصرف بیش از حد آن با دوز بالا عوارضی مانند افزایش تپش قلب، اضطراب و استرس، تشدید بی خوابی و همچنین سر درد را به همراه دارد. سازمان غذا و دارو میزان مجاز مصرف کافئین را روزانه 400 میلی گرم توصیه کرده است که این میزان برای افرادی که شرایط خاص دارند به 200 میلی گرم کاهش پیدا می کند.

قهوه ها از هر نوعی که باشند و با هر روشی که دم شده باشند حتی آن دسته که به عنوان قهوه بدون کافئین شناخته شده اند طبیعتا دارای مقادیری کافئین هستند. این ماده موجود در قهوه تقریبا 15 دقیقه بعد از وارد شدن به بدن تاثیرات خود را ظاهر می کند و تا حدود 6 الی 8 ساعت پس از آن باقی می ماند.

بنابراین توصیه می شود در ساعات آغازین روز مصرف شود تا به خواب شب آسیبی وارد نکند. همچنین مصرف آن برای افرادی که از اختلالات خواب رنج می برد اکیدا ممنوع می باشد.

درمان بی خوابی قهوه

مصرف قهوه لذت بخش است به همیت دلیل می تواند اعتیاد آور می باشد و نمی شود به راحتی آن را از رژیم غذایی خود حذف کرد و همچنین تاثیرات آن به صورت آنی و سریع بوده و مدت ها باقی می ماند. اگر روند مصرف قهوه در طولانی مدت ادامه داشته باشد اثرات و عوارض آن شدت یافته و می تواند تمام جنبه های سلامتی فرد را به خطر بیندازد. حال با این مسئله رو به رو می شویم که چگونه باید بی خوابی ناشی از قهوه را درمان کرد؟

در حال حاضر راهکار مشخص و اختصاصی برای درمان سریع اثرات بی خوابی قهوه وجود ندارد. اما قطعا شما در این شرایط مشکلات عصبی زیادی مانند استرس و اضطراب زیاد، ناراحتی و احساس خشم را متحمل می شوید که تاثیر زیادی بر تشدید بی خوابی دارد. چند روشی که در ادامه ذکر می شود تا حدودی می تواند باعث بهبود شرایط شود.

کاهش مصرف نوشیدنی های کافئین دار

همانطور که گفته شد کافئین با تاثیراتی که بر روی مغز می گذارد میزان خوابی که یک فرد بالغ به آن نیاز دارد را به شدت کاهش می دهد و در طولانی مدت به طور کامل خواب را از بین می برد.

بنابراین بهترین و ساده ترین راه برای کاهش بی خوابی کنترل مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه است. البته میزان و مدت اثر گذاری کافئین در افراد مختلف با توجه به آناتومی بدن آن متفاوت می باشد، با این وجود حداقل کاری که می توانید انجام دهید این است که حدود 8 ساعت قبل از خواب قهوه بنوشید.

اگر دچار مشکلاتی از جمله کسالت و خواب آلودگی مفرط در طول روز هستید و  قهوه نقش درمانی دارد، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که راهکارهای دیگری برای رفع آن پیدا کنید. برای این که بتوانید بهترین روش درمانی که کم ترین عوارض را دارد انتخاب کنید باید ریشه اصلی مشکلات خود را پیدا کنید.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه توصیه می شود به مراکز درمانی خواب مراجعه کنید. کلینیک درمانی اوراسلیپ مرکزی است که به مشکلات خواب می پردازد و می توانید مسائل خواب خود را در ان برطرف کنید.

نوشیدن زیاد آب

تحقیقات نشان می دهد که آب می تواند تا حدودی بر خاصیت ماده کافئین موجود در قهوه اثر گذار باشد بنابراین اگر نمی توانید میزان قهوه ای که مصرف می کنید را کاهش دهید، مقدار آبی که می نوشید را افزایش دهید. البته در نظر داشته باشید که نباید از حد تعادل بیشتر شود، چرا که تکرر ادرار نیز خود بر میزان بی خوابی موثر است.

در مرکز درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ پزشکان متخصص خواب حضور دارند که سبک های نوینی را برای حل مشکلات خواب ارائه داده اند که نسبت به روش های دیگر اثر بخشی سریع تری دارند. بنابراین اگر در نظر داریدبه حل مشکلات خواب خود بپردازید، مراجعه به مرکز درمان اختلالات خواب اوراسلیپ بهترین گزینه درمانی می باشد. (شماره های تماس در انتهای مقاله)

با تغییر در رژیم غذایی مصرف فیبر را بالا ببرید

فیبر موجود در برخی مواد غذایی مانند حبوبات، خاصیت مقابله با کافئین را دارد. هنوز به طور کامل مشخص نشده که فیبر به چه میزان می تواند کاهش دهنده خاصیت کافئین باشد اما نحوه اثر گذاری آن بدین صورت است که وجود آن سبب کاهش ترشح و جریان یافتن کافئین در خون می شود. 

اما در نظر داشته باشید که زیادی روی حتی در خوردن فیبرها نیز می تواند خطرناک بوده و اگر در ساعات نزدیک خواب باشد به تنهایی مختل کننده خواب است.

انواع قهوه

قهوه هایی که در سرتا سر دنیا تولید می شوند به طور کلی به چهار دسته تقسیم می شوند: عربیکا، روبوستکا که محبوب ترین و پر مصرف ترین دانه های قهوه بوده و سپس اکسلسا و لیبریکا در رده دوم قرار می گیرند.

فواید قهوه

  • سبب بهبود یافتن عملکرد هضم غذا می شود.
  • باعث کاهش یافتن خطر ابتلا به سرطان می شود.
  • عمل جذب بدن برای مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم را تقویت می کند.
  • خواص ضد عفونی کننده دارد.
  • گرد قهوه خاصیت ترمیم کنندگی بافت های آسیب دیده ناشی از سوختگی را دارد.
  • باعث بهبود حالت افسردگی می شود.
  • سبب رقیق و صاف شدن اخلاط سودا می شود.
  • انرژی بخش بوده و شادی و نشاط می آورد
  • با تقویت دستگاه عصبی مرکزی، سرعت درک مسائل را افزایش می دهد.
  • سبب افزایش مقاوت بدن می شود.
  • مسمومیت های ناشی از الکل را بهبود می بخشد.
  • خاصیت کاهش و رفع تب را دارد.
  • برای افراد مبتلا به مرض یرقان توصیه می گردد.

عوارض قهوه

  • قهوه برای بدن اعتیاد آور است و قطع مصرف آن باعث شوک عصبی بدن می گردد.
  • افزایش تپش قلب
  • احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.
  • سبب افزایش اسید معده می گردد.
  • باعث افزایش و تشدید مشکلات گوارشی می گردد.
  • برای بعضی افراد قهوه مسمومیت ایجاد می کند.
  • باعث بروز اختلالات خواب می شود.
  • بی خوابی و عوارض آن را تشدید می کند.
  • باعث ایجاد نوساناتی در خلق و خو می شود.
  • سبب ایجاد خستگی مفرط می گردد.

کلام آخر

بسیاری از افراد جامعه قهوه را به عنوان محبوب ترین نوشیدنی می دانند و بخش جدا نشدنی زندگی آن ها می باشد. یکی از ده ها اثرات قهوه کاهش مفرط خواب می باشد، یعنی کسانی که دچار خواب زیاد و طولانی مدت هستند می توانند با نوشیدن قهوه خواب خود را تنظیم کنند.

اما باید بدانید که خوردن قهوه به صورت مداوم و همیشگی به علت داشتن کافئین زیاد باعث بروز بی خوابی و عوارض آن می شود. کافئین ماده ای است که به صورت طبیعی در قهوه موجود می باشد و بر بخشی از سیستم مغز که وظیفه آن ترشح هورمون های خواب است اثر می گذارد.

اگر شما دچار بی خوابی ناشی از نوشیدن بیش از حد قهوه می باشید می توانید با حذف این ماده از رژیم غذایی خود مشکل خود را درمان کنید.

اما فاصله زمانی بین ترک قهوه و بازگشت بدن به حالت عادی و ساعت زیستی طبیعی بدن مدت زیادی طول می کشد و بدن نمی تواند این میزان بی خوابی را تحمل کند، بنابراین عوارض بی خوابی ظاهر شده و بدن به شدت آسیب می بیند.

در این بین بهترین راهکار مراجعه به مراکز درمان اختلالات و مشکلات خواب می باشد. کلینیک درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ با داشتن بهترین متخصصان و دکتر فریبا معینی پور، هر گونه مشکل مربوط به خواب از جمله: درمان بی خوابی، درمان آپنه خواب و درمان خروپف را ارائه می کند

شماره های تماس :

سوالات متداول

قهوه چگونه می تواند باعث بی خوابی شود؟

قهوه با هر نوعی که باشد حاوی مقدار زیادی کافئین می باشد، این ماده با افزایش تپش قلب، تحریک کردن سیستم عصبی مرکزی و فعال کردن بخشی از مغز که مربوط به خواب می باشد بی خوابی را تشدید می کند.

بهترین راهکار درمان بی خوابی ناشی از قهوه چه می باشد؟

کنترل، کاهش و در برخی مواقع حذف مصرف قهوه نوشیدنی های کافئین دار می تواند موثرترین راهکار درمان بی خوابی باشد.

مقالات مرتبط :

رابطه داروی ضد استرس و بی خوابی

آیا نسکافه بی خوابی می آورد