چگونه بی خوابی را تحمل کنیم؟

چگونه بی خوابی را تحمل کنیم؟

خوابیدن و خواب بهترین و ساده ترین راه برای حفظ سلامت بدن می باشد. خواب تاثیر مثبت بسیاری بر تمام جنبه های بدن از جمله سلامت جسم و روان دارد. به طور مثال اگر می خواهید از نظر ذهنی عملکرد خوبی داشته باشید یا حافظه تان تقویت شود باید به مسئله خواب توجه کامل داشته باشید.

از طرفی بی خوابی یا اختلالات خواب نیز صدمات و آسیب های جدی به بدن وارد می کند که گاهی جبران ناپذیر خواهند بود. سکته مغزی، بیماری های قلبی و عروقی و مشکلات گوارشی تنها بخشی از مشکلات جسمی بی خوابی می باشند. اما آسیب ها و تنش های عصبی که بی خوابی به همراه دارد بسیار بیشتر بوده و در برخی موارد سبب مرگ زود رس نیز می گردد.

با این حال حدود نیمی از افراد جامعه به علت های مختلفی درگیر بی خوابی، اختلالات خواب و عوراض آن می باشند که تحقیقات نشان می دهد نیمی از این افراد نسبت به مشکل خود بی توجه هستند.

در این مقاله اطلاعات زیادی در مورد خواب و بی خوابی ارائه شده و به سوال چگونه بی خوابی را تحمل کنیم پاسخ داده می شود.

چگونه بی خوابی را تحمل کنیم؟

با توجه به تمام عوارض بی خوابی و این که چه صدماتی برای سلامت جسم و روان انسان می زند، به این نتیجه می رسیم که نباید به راحتی از کنار چنین معضل بزرگی عبور کنیم و قدمی برای درمان آن بر نداریم.

گاهی افراد دچار بی خوابی مفرط در طول شب می شوند که در این صورت باید با مراجعه به مراکز درمانی که بهترین آن ها کلینیک درمان اختلالات خواب اوراسلیپ می باشد، علت آن را ریشه یابی کرده و بهترین راهکار درمان را طی کند.

اما در برخی موارد این بی خوابی سبب کسالت و خواب آلودگی شدید در طول روز و در هنگام بیداری می شود و مانع انجام کارهای روزانه می شود. این حس کسالت تمام جنبه های زندگی فرد را درگیر کرده و کیفیت آن را به شدت کاهش می دهد به طوری که به مرور باعث بروز علائم افسردگی می شود.

تنها کاری که می توانید در این زمینه انجام دهید مراجعه به متخصص خواب جهت درمان می باشد، اما تا زمان درمان قطعی می توانید با خوردن نوشیدنی های کافئین دار و انرژی بخش مانند قهوه خود را سرحال نگه داشته و به امور روزمره خود رسیدگی کنید.

چگونگی درمان بی خوابی

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی

تمام عادت های مخربی که به نحوی باعث ایجاد بی خوابی و اختلالات خواب می شوند را ترک کنید. این روند ممکن است کمی سخت به نظر برسد، اما با دریافت مشاوره از بهترین متخصصان خوابی که در مرکز درمان اوراسلیپ فعالیت می کنند این کار به سادگی امکان پذیر خواهد بود.

برای داشتن خوابی با کیفیت تنها تغییر سبک زندگی کافی نمی باشد بلکه در نوع مواد غذایی و رژیمی که در پیش گرفته اید نیز باید تجدید نظر کنید. از آن جا که غذا خوردن نیز جزو ضروریاتی می باشد که برای ادامه حیات نقش مهمی ایفا می کند، برای ایجاد هر گونه تغییر در آن باید طبق نظر متخصصان در این زمینه عمل کرد. کلینیک درمانی اوراسلیپ در این بخش نیز فعالیت داشته و با دادن مشاوره می تواند در روند درمان بیخوابی به شما کمک کند.

تنظیم ساعت زیستی بدن

یکی از راه هایی که می توان به وسیله آن شرایط بی خوابی را بهبود بخشید مشخص کردن ساعاتی برای انجام هرگونه فعالیت از جمله خواب می باشد. تعیین کردن ساعت خواب و بیداری و پایبندی به آن به مرور سیستم بدن را وادار می کند تا در همان ساعت مشخص شده بخوابد و بیدار شود.

درمان اختلالات و تنش های عصبی و بیماری های روانی

مهم ترین علت بی خوابی وجود بیماری های عصبی و روانی از جمله افسردگی، استرس و اضطراب، بیش فعالی ذهن، آلزایمر و سایر اختلالاتی می باشد که به روان و ذهن انسان مربوط می شود.

تنها راهکاری که می تواند این نوع بی خوابی را از بین ببرد، درمان تمام اختلالات روانی می باشد. بهترین روش برای درمان مشکلات عصبی و روانی، روش رفتار شناختی می باشد که به صورت حرفه ای در کلینیک درمانی اختلالات خواب اوراسلیپ ارائه می شود.

درمان بیماری های و صدمات جسمی

صدمات و بیماری های جسمی انواع مختلفی دارد که با توجه میزان و شدتی که دارد به نحوی سبب مختل شدن خواب می شود. برخی بیماری که رابطه خطی و مستقیم با بی خوابی دارند از جمله آپنه انسدادی، آسم و سندرم پای بی قرار که ایجاد هر یک از آن ها باعث بروز دیگری می شود و همچنین درمان هر کدام سبب بهبود دیگری خواهد شد.

به طور مثال در صورت درمان آپنه خواب، بی خوابی نیز درمان می شود این مسئله بالعکس نیز صدق می کند. از آن جا که تخصص مرکز اوراسلیپ درمان اختلالات خواب می باشد، می تواند بهترین و سریع ترین راهکار در این زمینه باشد.

بی خوابی چیست؟

 بی خوابی یعنی عدم توانایی برای خوابیدن، یعنی فرد به طور مستمر نمی تواند بخوابد. در یک تعریف دیگر بی خوابی عبارت است از مشکل در به حالت خواب رفتن، بیدار شدن های مکرر در طول خواب شبانه همراه با ناتوانی یا اشکال در خوابیدن مجدد را بی خوابی می گویند.

گاهی ماندن در حالت خواب در طولانی مدت و بیدار شدن زود هنگام حتی اگر دیر خوابیده باشید یا خوابیدن با کمیت زیاد بدون این که سبب تجدید قوا شود بی خوابی نامیده می شود. بی خوابی یا کم خوابی خود بیماری به حساب نمی آید اما جزء علائم برخی بیماری ها شناخته می شود.

عوارض جسمانی که بی خوابی ایجاد می کند

  • ابتلا به انواع سکته های مغزی و قلبی
  • احتمال تشدید حملات آسمی
  • خطر ابتلا به تشنج
  • افزایش حساسیت و تحریک پذیری نسبت به درد
  • التهاب عضلانی
  • افزایش احتمال چاقی و به دنبال آن خطر دیابت
  • افزایش فشار خون
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نظیر گرفتگی عروق

عوارض روان شناختی که بی خوابی ایجاد می کند

  • ایجاد و تشدید علائم افسردگی
  • افزایش استرس و اضطراب
  • ایجاد حس نا امیدی و سردرگمی
  • کاهش عملکرد ذهن
  • کاهش شدید حافظه و احتمال بروز آلزایمر زود رس
  • افزایش احتمال بروز حادثه از جمله تصادفات رانندگی
  • کاهش و افت عملکرد در محل کار و تحصیل
  • کاهش شدید میل جنسی
  • کسالت و خواب آلودگی روزانه
  • از بین رفتن تمرکز

بی خوابی به چه علت هایی رخ می دهد؟

بی خوابی دلایل زیادی دارد، بیشتر این مسائل مربوط به زندگی شخصی شما می شود. اصلی ترین علت بی خوابی تنش عصبی، اضطراب و استرس می باشد. برای درمان بیخوابی باید علت بروز بی خوابی را کشف کرده و آن را از بین برد تا بتوان از بروز عوارض آن و صدماتی که به بدن می رساند جلو گیری کرد.

تنش عصبی و استرس

استرس و اضطرابی که ناشی از مسائل محیطی می باشد اگر کنترل و مدیریت نشود به شدت خطرناک بوده و در بهترین حالت خواب با کیفیت را مختل می کند. بدین صورت که استرس ذهن را به شدت درگیر کرده و فعال می کند، این درگیری ذهنی عملکرد ذهن را بالا برده و اگر به ساعات خواب برسد تمرکز ذهن برای خوابیدن را به طور کامل از بین می برد. استرس و اضطراب در صورت درمان نشدن تبدیل به یک عادت نهادینه شده و تمام جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.

داشتن حالت افسردگی و اختلالات روانی

افسردگی و بی خوابی رابطه مستقیم و نزدیکی دارند. نتیجه تحقیقات نشان می دهد اگر شما به طور مداوم دچار بی خوابی باشید احتمال ابتلای شما به افسردگی تا سه برابر افزایش پیدا می کند. متخصصان بیان کرده اند افرادی که افسرده اند سابقا دچار بی خوابی مفرط بوده اند و تداوم این مشکل در طولانی مدت سبب بروز افسردگی شده است.

از طرفی 80 درصد کسانی که از بی خوابی رنج می برند دارای علائم اضطراب و افسردگی هستند. اگر بخواهیم به صورت ساده تر توضیح دهیم بدین صورت است که بی خوابی حس نشاط و شادابی را از انسان گرفته و سبب ایجاد حس کسالت و تحریک پذیری عصبی نسبت به هر پدیده ای می شود.

ادامه داشتن این وضعیت کم کم احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد از سوی دیگر بی خوابی و اختلالات خواب یکی از شایع ترین علائم بیماری افسردگی است. پس درمان هر یک از آن ها سبب بهبودی دیگری می شود.

داشتن دردهای مزمن و آسیب های جسمانی

متاسفانه درد زمان خواب را تشخیص نمی دهد و هر زمان که بخواهد بروز پیدا کرده، خواب را مختل خواهد کرد. معمولا کسی که دچار درد در هر ناحیه از بدن می باشد نمی تواند برای خواب تمرکز کند، تنها 36 درصد کسانی که با این مشکل رو به رو هستند می توانند بخوابند.

این آسیب دیدگی ها اگر مربوط به ناحیه سر باشند جدی تر بوده و علاوه بر اینکه خواب را از چشمان فرد مبتلا می گیرد ممکن است باعث صدمات دیگر مغزی نیز بشود مانند پاره شدن رگ های خونی و خون ریزی خفیف مغزی که همین آسیب دیدگی ها به مراتب خطرناک تر از اختلالات خواب خواهند بود.

رعایت نکردن بهداشت خواب

بهداشت خواب شامل تمام اقداماتی می باشد که کمک می کند تا افراد خوابی کامل و با کیفیت داشته باشند. یکی از این اقدامات انتخاب مکان خواب می باشد، محیطی که برای خواب در نظر گرفته اید باید از تمام جنبه ها بررسی شده و برای خوابی با کیفیت و آرام کاملا مناسب باشد.

این محیط باید خالی از موارد حساسیت زا، سر و صدا و هرگونه عاملی باشد که سبب ایجاد اختلال در خواب میگردد. انجام فعالیت هایی که سبب افزایش انرژی و کارایی مغز می شود مانند ورزش کردن در هنگام شب، خواندن کتاب چالش برانگیز و تماشای برخی فیلم های هیجان انگیز نیز از جمله عادت های مخربی است که خواب را به کلی از بین می برد.

سبک زندگی و رژیم غذایی غلط

نداشتن یک برنامه منظم برای تمام فعالیت های روزمره سبب ایجاد بی نظمی در تمام سطوح زندگی از جمله خواب می شود. چند عادت غلطی که خواب شب را مختل می کند چرت زدن های گاه و بی گاه در تمام طول شبانه روز، پرخوری و عدم فعالیت جسمانی کافی در هنگام روز می باشند.

داشتن رژیم غذایی نامناسب از جمله پرخوری که رابطه مستقیم با بی خوابی دارد به طوری که بی خوابی سبب بهم خوردن سطح هورمون های بدن شده و اشتها را زیاد می کند از سوی دیگر پرخوری کاذب نیز عملکرد بدن و ذهن برای خواب را از بین می برد. خوردن غذاهای سنگین و پر کالری، بیش از حد شور، شیرین یا تند بخصوص در طولانی مدت یا در اوقات نزدیک خواب، باعث ایجاد مشکل و اختلال می شود.

کلام آخر

با توجه به سبک زندگی امروزه بی خوابی و اختلالات خواب امری اجتناب ناپذیر می باشند که اکثر افراد جامعه دچار آن هستند. در صورتی که بی خوابی عوارض جسمی و روانشناختی زیادی از جمله افسردگی، تحریک پذیری شدید و تنش عصبی، بیماری های قلبی و عروقی و مشکلات گوارشی به همراه دارد و به عبارت دیگر ریشه اصلی اکثر بیماری ها بی خوابی است،

اکثر کسانی که دچار آن هستند نسبت به درمان آن بی توجه بوده و به دنبال راهکاری هستند که بتوانند با آن کنار بیایند. یکی از دلایلی که باعث بی توجهی نسبت به این اختلال می شود آگاهی کامل نداشتن از عوارض آن و تا حدودی روش های درمانی می باشد.

مرکز درمان اختلالات خواب اوراسلیپ مرکزی است که با توجه به عوارض خطرناک بی خوابی مدت زیادی است که فعالیت خود را در زمینه های مختلف خواب و بیماری های مربوط به آن آغاز کرده است و افرادی که دچار این دسته مشکلات هستند می توانند به صورت حضوری یا آنلاین از خدمات این مرکز استفاده کنند، پس با ما تماس بگیرید. در این مرکز دکتر فریبا معینی پور حضور دارد.

شماره های تماس :

سوالات متداول

بی خوابی باعث بروز چه نوع بیماری هایی می شود؟

بی خوابی سبب ایجاد بیماری روانی از جمله افسردگی، آلزایمر، تنش عصبی و تحریک پذیری، کاهش عملکرد شناختی مغز، بیماری های قلبی و عروقی، سکته های مغزی و قلبی می شود. به طور کلی بی خوابی علت اصلی اکثر بیماری ها می باشد.

بهترین راهکار درمان بی خوابی چیست؟

بهترین راهکار و میزان تاثیر گذاری هر کدام از روش های درمانی بستگی به علت بروز بی خوابی دارد. شما می توانید با مراجعه به بهترین متخصصان و مراکز درمانی پی به علت بروز بی خوابی خود برده و بهترین روش درمانی را دنبال کنید.

مقالات بیشتر :

بی خوابی شبانه نشانه چیست؟