معرفی کم عارضه ترین قرص های خواب آور

معرفی کم عارضه ترین قرص های خواب آور

خواب یکی از مهم ترین بخش های زندگی هر فرد می باشد، زیرا سلامت جسم و روان هر انسانی تا حد زیادی به این پدیده وابسته است. اگر فردی دچار بی خوابی، کم خوابی یا خواب سبک باشد تا حد زیادی آسیب های جسمانی و روانی متحمل شده و زندگی فردی او تحت تاثیر قرار می گیرد.

بنابرین مسئله خواب به خصوص خواب شبانه باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و هرگونه اختلال خواب یا بی خوابی درمان شود. یکی از راه های معالجه متداول برای درمان بی خوابی و درمان خواب سبک قرص های خوابی می باشد که امروزه به راحتی در دسترس می باشند.

حتما پیش از هرگونه درمان با داروها با فرد متخصص مشورت کنید و با مصرف خودسرانه داو سلامتی خود را به خطر نیاندازید. مهم است که دلیل بی خوابی و اختلال خواب خود را پیدا کنید و از درمانگر خود بپرسید. در ادامه کم عارضه ترین قرص های خواب معرفی خواهد شد.

قوی ترین و کم عارضه ترین قرص های خواب

قرص خواب آور ملاتونین

ملاتونین در واقع هورمون خواب می باشد که فقط در هنگام شب و در تاریکی توسط غده پینه آل ترشح می شود. این هورمون که در مغز ترشح می شود درواقع باعث می گردد در هنگام شب خواب عمیق و با کیفیتی را تجربه کنید و بدنی سالم تر داشته باشید. قرص خواب آور ملاتونین حاوی این هورمون می باشد.

قرص ملاتونین یکی از قرص های خواب آوری می باشد که برخلاف قرص های خواب آور دیگر ایجاد وابستگی نمی کند و عوارض جانبی کمتری به همراه دارد. به همین دلیل می تواند انتخاب و جایگزین خوبی برای قرص های خواب آور مضر دیگر باشد.

اما باید در نظر داشته باشید که این قرص هم پایه های شیمیایی داشته و نباید سرخود و بدون نظر پزشک مصرف شود.

این دارو برای کارکنان شیفتی، مسافرت های هوایی راه دور، افراد سالخورده و مسن، افرادی که دچار اختلالات اضطرابی و دو قطبی هستند توسط پزشک تجویز می شود. البته باید در نظر داشت مصرف این دارو برای خانم های حامله و کسانی که دچار بیماری های قلبی هستند خطرناک می باشد.

قرص خواب زولپیدم

زولپیدم نیز یکی از قوی ترین و کم عارضه ترین قرص های خواب آوری می باشد که مصرف آن در چند سال اخیر به شدت افزایش یافته است و در رده سوم محبوبیت قرار دارد.

زولپیدم در مقایسه با ملاتونین عوارض جانبی بیشتری دارد و گاهی مشاهده شده افراد پس از مصرف این قرص دچار آلرژی شدید شده اند. از دیگر عوارض جانبی این داروی شیمیایی برای برخی افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند کهیر، مشکلات بلعی، تنگی نفس و تورم عضلات صورت را می باشد.

همچنین ثابت شده شدت وابستگی به این دارو زیاد بوده و ایجاد اعتیاد می کند. بنابراین توصیه می شود اگر دچار بی خوابی هستید که می توان از راه های دیگر آن را درمان کرد، به هیچ عنوان از این دارو استفاده نکنید.

قرص خواب آور لزالپلون

لزالپلون نیز یکی دیگر از قرص های خواب آوری است که بسیار سریع عمل می کند. بنابراین باید از دزهای پایین آن برای از بین بردن مشکلات خواب استفاده کرد.

زیرا یکی از عوارض مصرف دز بالای آن در بلند مدت از دست رفتن حافظه می باشد. از این داروی خواب آور برای از بین بردن مشکلات موقتی خواب و در کوتاه مدت استفاده می شود که عوارض کمتری به دنبال دارد.

همچنین توصیه می شود اگر قصد مصرف این دارو  برای از بین بردن بی خوابی شبانه خود را دارید قبل مصرف به چند نکته ای که بیان می شود توجه کنید.

چند نکته قبل از مصرف داروی خواب آور لزالپلون:

  • غذاهای پرچرب اثر این دارو را از بین می برد و مصرف آن عملا هیچ نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت و فقط عوارض آن برجای می ماند. بنابراین بین خوردن غذاهای پرچرب و این دارو حداقل دو ساعت فاصله را در نظر بگیرید.
  • با در نظر گرفتن عوارض دز بالای این دارو، باید به میزان دزی که پزشک تجویز می کند توجه داشته باشید. هر شرایطی که دارید اعم از سن، وزن و قد، بیماری های خاص و مشکلات فیزیکی تعیین کننده میزان دز این دارو می باشد.
  • تجویز این دارو برای کسانی که درگیر مصرف مواد مخدر و الکل هستند به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا تداخل این دو مواد منجربه بروز عوارض خطرناکی از جمله مرگ می شود.
  • از قطع مصرف این دارو به طور ناگهانی خود داری کنید زیرا فقدان یک باره مواد این دارو در بدن سبب بروز اضطراب شدید، درد در ناحیه معده، گرفتگی عضلات، تهوع و تعرق مزمن و لرزش می گردد. به دلیل وابستگی و اعتیادی که این دارو به همراه دارد برای ترک و قطع مصرف آن حتما تحت نظر پزشک به تدریج دز آن را کاهش داده و پس از مدتی به طور کامل آن را کنار بگذارید.

داروی خواب آور لورازپام

لورازپام نیز مانند هر داروی شیمیایی دیگر عوراض زیادی به دنبال دارد و همچنین ایجاد وابستگی و اعتیاد می کند. این دارو نیز مانند لزالپلون با مواد مخدر و الکل تداخل دارد و مشکلات جدی به وجود می آورد به همین دلیل مصرف آن بدون نسخه پزشک ممنوع می باشد.

از این دارو در طولانی مدت و برای رفع بی خوابی های خفیف استفاده نکنید و با پیدا کردن علت بی خوابی از راه های درمانی غیر دارویی برای رفع مشکل خود بهره گیرید.

عوارض جانبی و قطع مصرف ناگهانی این دارو:

  • بروز حالت تشنج در افراد
  • بروز مشکلات عصبی و خلق و خو
  • مشکلات اسهال، استفراغ و حالت تهوع
  • کاهش پیدا کردن شدید اشتها و بروز درد در معده
  • ایجاد توهم
  • بی حس شدن عضلات به خصوص دست و پا
  • افزایش شدید ضربان قلب
  • کاهش حافظه به طور موقت
  • بروز تب بالا
  • تحریک پذیری و عصبی شدن نسبت به صداهای اطراف

داروی خواب آور آلپرازولام

این داروی خواب آور بیشتر برای افرادی تجویز می شود که دچار اختلالات عصبی، اضطرابی و افسردگی می باشند. آلپرازولام در واقع به عنوان مهار کننده سیستم عصبی مورد استفاده قرار می گیرد که با آرام کردن ذهن و مغز، تمرکز بدن برای خواب را بیشتر می کند.

مصرف این دارو بدون نسخه و توصیه پزشک یا حتی روان پزشک توصیه نمی شود. همچنین این دارو برای خانم های حامله و کودکان خطرناک بوده و تجویز نمی گردد. در نظر داشته باشید این دارو نباید با داروهای دیگر تداخل پیدا کند زیرا هم اثربخشی خود را از دست می دهد و هم عوارض جانبی آن دو چندان می شود.

چند نمونه از داروهایی که نباید در تداخل با آلپرازولام باشد:

  • داروی هایی که برای ایدز تجویز می شوند
  • داروهای ضد قارچ
  • داروهایی در طیف سایمتیدین، نفازودون، فلوکسامین و دیگوکسین

داروی خواب آور کلونازپام

این دارو در ردیف داروهای خواب آور می باشد اما اثر آن برای رفع اضطراب بیشتر است. در واقع کاربرد آن برای رفع اضطراب بیشتر از رفع بی خوابی می باشد اما گاهی در مواقع خاص برای بی خوابی نیز تجویز می شود.

کاربرد دیگر این داروی خواب آور از بین بردن و درمان مشکلات عصبی نظیر اختلالات دو قطبی، پارکینسون، تیک عصبی، اسکیزوفرنی و کاهش علائم اختلال پانیک یا هراس می باشد. مصرف این دارو نیز عوارضی به دنبال دارد ازجمله:

  • حالت سرگیجه
  • بروز حالت خستگی و کسالت مفرط
  • ایجاد روحیه افسرده
  • کاهش یافتن تمرکز و هماهنگی بین عضلات
  • بروز ضایعات پوستی نظیر کهیر
  • بی قراری و تحریک پذیر شدن نسبت به محیط
  • تغییرات میل و مزاج جنسی

از دیگر قرص های خواب آوری که عوارض و وابستگی کمتری ایجاد می کند عبارت اند از:

قرص خواب آور روزرم

این قرص به عنوان فعال کننده یا تحریک کننده طبیعی ترشح هورمون ملاتونین در مغز می باشد. روزرم نسبت به قرص های خواب آور دیگر عوارض و شدت وابستگی کمتری دارد.

قرص خواب آور بلسومرا

این قرص نیز مانند روزرم یک نوع تحریک کننده و فعال کننده غده می باشد. بلسومرا سبب ترشح ماده ای شیمیایی به نام اورکسین در مغز می شود که ترشح این ماده باعث ایجاد حس خواب می شود. همچنین این قرص اگر به طور اصولی و با در نظر گرفتن توصیه های پزشکی مصرف شود اعتیاد آور نخواهد بود.

قرص خواب آور و ضد افسردگی سیلنور

این نوع قرص کاربرد ضد افسردگی دارد اما برای رفع مشکلات بی خوابی نیز تجویز می شود. سیلنور نوعی دوکسپین سه حلقه ای است که در واقع خاصیت از بین بردن عوارض افسردگی را دارد که بی خوابی نیز یکی از آن ها می باشد.

می توان گفت قرص های خواب آوری که در واقع نقش مکمل های هورمونی را دارند و سبب تحریک ترشح غدد هورمونی خواب می شوند عوارض کمتری نسبت به سایر داروها دارند. البته برای کاهش میزان وابستگی به این داروها باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید:

  • داروهای شیمیایی را برای هر مشکلی که استفاده می کنید در کوتاه مدت مصرف کنید.
  • قرص ها و داروهای شیمیایی به خصوص داروهای طیف خواب آور و ضد افسردگی را در دز پایین مصرف کنید.
  • برای بررسی اثرات دارو و کاهش عوارض آن، در طول مدت زمان مصرف باید تحت نظر پزشک متخصص باشید.

نکته ای که باید به عنوان توجه داشت این است که قرص ها و داروهای شیمیایی چه اعتیاد آور باشند و سبب وابستگی شوند و چه غیر اعتیاد اور و وابستگی باشند باید تحت نظر پزشک و با تشخیص و تجویز افراد متخصص مصرف شوند. زیرا سازگاری بدن و شرایط فرد تعیین کننده میزان عوارض داروها می باشد.

کلام آخر

زندگی امروزه و مشاغلی که رواج پیدا کرده و به شدت روبه رشد می باشند، شرایطی را ایجاد کرده که افراد کمی خواب باکیفیت و سالمی را تجربه می کنند و اکثر افراد جامعه از بی خوابی و اختلالات خواب و همچنین عوارض آن رنج می برند.

تاثیرات و مشکلاتی که بی خوابی ایجاد می کند سبب شده افراد متخصص زیادی به دنبال راه حل این مسئله باشند. در این میان داروهای خواب آور زیادی وارد بازار شده اند هرچند تا حد زیادی بی خوابی را درمان می کنند اما عوارضی که دارند به شدت زیاد بوده و حتی خطرناک تر از مشکلات بی خوابی می باشند.

بنابراین توصیه می شود قبل از اینکه بخواهید برای درمان بی خوابی خود از داروها و قرص های شیمیایی استفاده کنید دلیل اصلی بی خوابی و اختلالات خواب خود را کشف کنید.

امروزه با توجه به پیشرفت های چشم گیری که در بخش خواب و درمان اختلالات خواب صورت گرفته می توان با یک تست ساده خواب پی به علت اصلی برد و درمان بی خوابی را شروع کرد. بدین منظور مراکز تخصصی زیادی وجود دارند که علاوه بر تشخیص علت، راهکارهای موثری نیز برای درمان ارائه می دهند. از جمله این مراکز، کلینیک خواب اوراسلیپ می باشد که در ان دکتر فریبا معینی پور حضور دارد

شماره های تماس :

سوالات متداول

بهترین و کم عارضه ترین قرص خواب آور کدام است؟

قرص های خواب آوری که صرفا تحریک کننده غدد ترشح هورمون های خواب می باشند نسبت به دیگر داروها عوارض کمتری دارند. ملاتونین نوعی مکمل و فعال کننده غده هورمون خواب می باشد که اعتیاد آور نیز نمی باشد.

آیا درمان دارویی راهکارمناسبی برای درمان بی خوابی می باشد؟

با توجه به عوارض داروهای شیمیایی باید بدانید که روش های دارو درمانی آخرین راهکار درمانی توصیه شده این اختلال می باشد.

مقالات مرتبط :

رابطه داروی ضد استرس و بی خوابی

عوارض قرص خواب آور چیست؛ در همه سنین

قرص خواب چند ساعت اثر دارد + نحوه مصرف و اثرات

داروی بلسومرا چیست؛ تاثیر مصرف بر خواب و عوارض

قرص خواب آور بسیار قوی بدون نسخه