خوابیدن روی زمین؛ فواید، عوارض و نحوه درست آن

خوابیدن روی زمین؛ فواید، عوارض و نحوه درست آن

اگر در یک کشور غربی بزرگ شده باشید، خوابیدن شامل یک تختخواب راحت با بالش و پتو است. با این وجود، در بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان مانند ایران، خوابیدن روی زمین یا یک سطح سخت مرسوم است.

این فرهنگ در ایالات متحده نیز رواج پیدا کرده است. برخی از مردم می گویند خوابیدن روی زمین به کاهش کمردرد کمک می کند، در حالی که دیگران آن را راحت تر می دانند.

محبوبیت زندگی مینیمالیستی نیز افراد را ترغیب کرده است که از تخت خود خلاص شوند و روی زمین بخوابند.

تا به امروز، هیچ فایده ثابت شده ای در ارتباط با خوابیدن روی زمین ثبت نشده است. فواید بیشتر جنبه حکایتی دارند. در این مقاله، موارد زیر را بررسی می کنیم:

آیا خوابیدن روی خوب است؟

آیا خوابیدن روی زمین به کاهش کمردرد کمک می کند؟

هیچ مدرک علمی مبنی بر کاهش کمردرد با خوابیدن روی زمین وجود ندارد. با این وجود، بسیاری از مردم می گویند که این اثر را دارد. یک تشک نرم تکیه گاه خوبی برای کمر نیست.

تشک نرم باعث می شود تا بدن داخل آن فرو رود و در نتیجه ستون فقرات دچار انحنا شود. این می تواند منجر به کمردرد شود.

در واقع، اگر تشک شما خیلی نرم باشد، دانشکده پزشکی هاروارد توصیه می کند که یک تخته سه لا زیر تشک قرار دهید.

این موسسه همچنین پیشنهاد می کند تشک خود را روی زمین بگذارید. اما دانشمندان حذف کامل تشک را توصیه نمی کنند.

در حالی که یک سطح سفت تر ممکن است کمردرد را کاهش دهد، به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

  • علت درد تو
  • موقعیت خواب

تنها فواید ثبت شده مربوط به سطوح نسبتا سفت است.

در مقاله ای که در سال 2015 در مجله Sleep Health منتشر شد، محققان 24 مقاله را مرور کردند تا ارتباطی بین نوع تشک و خواب پیدا کنند. آن ها دریافتند که تشک هایی با سطح سفتی متوسط بهترین گزینه برای بهبود درد در حین خواب هستند.

آیا سیاتیک را درمان می کند؟

سیاتیک دردی است که عصب سیاتیک را درگیر می کند که از کمر شروع می شود و تا باسن و ساق پا ادامه پیدا می کند. اغلب به دلیل برآمدگی یا فتق دیسک ایجاد می شود.

مانند کمردرد، درد سیاتیک با خوابیدن روی سطح سفت تر بهبود می یابد. سطح نرم باعث تشدید درد سیاتیک می شود زیرا کمر دچار انحنا شده و مفاصل تحت فشار قرار می گیرند.

با این وجود، هیچ مدرک محکمی دال بر درمان سیاتیک با خوابیدن روی زمین وجود ندارد. تمام گزارش ها به صورت شفاهی هستند. اگر سیاتیک دارید، قبل از خوابیدن روی زمین با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

آیا به وضعیت بدنی شما کمک می کند؟

یکی دیگر از مزایای شفاهی خوابیدن روی زمین، کمک به وضعیت بدن است. همانطور که گفته شد سطح نرم باعث می شود تا ستون فقرات دچار انحنا شوند، در حالی که سطح سفت تکیه گاه برای کمر است. مردم می گویند سفتی کف زمین به ستون فقرات آنها کمک می کند صاف بماند.

اما بدون هیچ گونه مدرک علمی، اگر مشکلات ستون فقرات دارید بهتر است با احتیاط این کار را امتحان کنید. اگر وضعیت بدنی شما نامناسب است یا یک اختلال ستون فقرات مانند اسکولیوز یا کیفوز دارید، از پزشک بپرسید که آیا خوابیدن روی زمین برای شما بی خطر است یا خیر.

خوابیدن روی زمین؛ فواید، عوارض و نحوه درست آن

آیا خوابیدن روی زمین برای شما مضر است؟

اگرچه برخی از افراد پس از خوابیدن روی زمین احساس بهتری دارند، عوارض جانبی بالقوه ای نیز وجود دارد.

افزایش کمردرد

ادعاها در مورد خوابیدن روی زمین و کمردرد متناقض هستند. درحالی که برخی ادعا می کنند که باعث کاهش کمردرد می شود، برخی دیگر می گویند که تاثیر معکوس دارد. از این گذشته، سطح سفت باعث می شود ستون فقرات نتواند حالت طبیعی خود را حفظ کند.

در مطالعه منتشر شده در سال 2003 در The Lancet، محققان دریافتند که سطوح سفت تر با فواید کمتری همراه هستند.

این مطالعه شامل 313 فرد بزرگسال مبتلا به کمردرد مزمن عمومی بود. آنها به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند تا به مدت 90 روز روی یک تشک متوسط سفت یا سفت بخوابند.

گروهی که روی تشک هایی با سفتی متوسط می خوابیدند، کمردرد کمتری را در مقایسه با گروهی که روی تشک های سفت می خوابیدند گزارش کردند. این شامل درد در تختخواب و در طول روز می شود.

این مطالعه قدیمی است، اما بیان می کند که سطوح سفت تر ممکن است برای تسکین کمردرد چندان موثر نباشند. تحقیقات بیشتری برای درک تاثیر سطوح مختلف بر کمردرد مورد نیاز است.

واکنش های آلرژیک

کف زمین معمولاً در مقایسه با سایر سطوح اطراف خانه دارای گرد و غبار و کثیفی بیشتری است.

این امر به ویژه در صورت پهن بودن فرش بر روی زمین صدق می کند زیرا مواد آلرژی زا مانند موارد زیر را جذب می کند:

  • گرد و خاک
  • غبار
  • کپک

اگر به این مواد حساسیت دارید، خوابیدن روی زمین ممکن است باعث شود:

  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • خارش، قرمزی چشم
  • سرفه کردن
  • خس خس سینه
  • مشکل در تنفس

افزایش خطر ابتلا به سرماخوردگی

از آنجایی که گرما افزایش می یابد، کف زمین نسبت به سایر نقاط اتاق سردتر است. ممکن است خوابیدن روی زمین در طی ماه های گرم تابستان احساس خوشایندی داشته باشد.

اما در فصل زمستان، سرد بودن کف زمین باعث می شود تا دمای بدن کاهش یابد و در نتیجه احساس سردی بیشتری نسبت به حالت معمول داشته باشید.

چه کسانی نباید روی زمین بخوابند؟

خوابیدن بر روی زمین برای همه مناسب نیست. این کار برای برخی از افراد ازجمله موارد زیر توصیه نمی شود:

  • افراد بزرگسال مسن تر: با بالا رفتن سن، استخوان های ما ضعیف تر می شوند و بافت چربی بدن ما تحلیل می رود. خوابیدن بر روی زمین می تواند خطر شکستگی یا احساس سرما را افزایش دهد.
  • افرادی که مستعد احساس سرما هستند: شرایطی مانند کم خونی، دیابت نوع 2 و کم کاری تیروئید باعث می شوند تا فرد بیشتر احساس سرما کند. خوابیدن بر روی زمین باعث می شود تا این احساس رسما دوچندان شود، بنابراین بهتر است از آن اجتناب کنید.
  • افراد با محدودیت حرکتی: اگر با نشستن روی زمین و بلند شدن مشکل دارید،‌ بهتر است روی تختخواب بخوابید. همچنین اگر مشکلات مفصلی مانند آرتریت دارید، باید از خوابیدن روی زمین خودداری کنید.

خوابیدن روی زمین در دوران بارداری یا همراه با نوزاد

خوابیدن روی زمین برای زنان باردار به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود. بسیاری از زنان در بارداری روی زمین می خوابند زیرا احساس راحتی بیشتری می کنند.

هر کاری که در آن احساس راحتی می کنید را انجام دهید. اما به یاد داشته باشید که باید روی زمین بنشینید و بلند شوید. اگر احساس راحتی نمی کنید، بهتر است از خوابیدن روی زمین خودداری کنید.

همچنین خوابیدن روی زمین برای نوزادان بی‌خطر است، به خصوص اگر بخواهید کنار هم بخوابید، که در رختخواب برای شما دشوارتر می شود.

خوابیدن در کنار نوزاد در رختخواب خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)
  • خفگی
  • افتادن

سطوح نرم مانند بالش و پتو نیز خطرناک هستند زیرا ممکن است مجاری تنفسی کودک مسدود شود. اما در فرهنگ هایی که خوابیدن روی زمین رایج است، خواب مشترک با میزان کمتر SIDS همراه است. در چنین فرهنگ هایی، مردم روی تشک های محکم روی زمین می خوابند. از اقلام نرم استفاده نمی شود همچنین ممکن است کودک روی یک تشک جداگانه بخوابد.

قبل از این که کنار نوزاد خود بخوابید، با پزشک اطفال مشورت کنید.

نحوه صحیح خوابیدن روی زمین

اگر علاقمند به خوابیدن روی زمین هستید، این راهنمای مرحله به مرحله را رعایت کنید:

  1. مکانی را روی زمین پیدا کنید که شلوغ نباشد.
  2. یک پتو، تشک یا کیسه خواب روی زمین قرار دهید. شما می توانید از چند لایه استفاده کنید.
  3. یک بالش نازک هم با خود داشته باشید. توصیه نمی شود که بالش ها را روی هم قرار دهید زیرا به گردن آسیب می رساند.
  4. بر روی زمین دراز بکشید. سعی کنید روی کمر یا پهلو یا شکم بخوابید. موقعیت های مختلف را امتحان کنید تا بهترین وضعیت را پیدا کنید.
  5. اگر روی کمر یا شکم می خوابید، بین زانوهایتان بالش قرار دهید. همچنین وقتی روی کمر خود دراز می کشید، می توانید یک بالش در انحنای کمر خود قرار دهید. اگر به پهلو دراز می کشید، یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید.
  6. به خودتان زمان بدهید تا به زمین عادت کنید. به جای شیرجه رفتن در یک شب کامل، ابتدا یک چرت کوتاه را امتحان کنید. گزینه دیگر این است که زنگ ساعت خود را برای 2 یا 3 ساعت تنظیم کنید و سپس به رختخواب برگردید. با گذشت زمان، می توانید مدت زمان خوابیدن روی زمین را افزایش دهید.

کلام آخر

خوابیدن روی زمین یک شیوه جدید نیست. در بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان، خوابیدن روی زمین مرسوم است. برخی می گویند که خوابیدن روی زمین به کاهش کمردرد و وضعیت بدن کمک می کند، اگرچه فواید آن از لحاظ علمی ثابت نشده است.

اگر یک بیماری مزمن یا محدودیت حرکتی دارید، خوابیدن روی زمین برای شما ایده آل نخواهد بود. پزشک شما می تواند تعیین کند که آیا برای شما بی خطر است یا خیر.

درمان مشکلات خواب در اورا اسلیپ

اگر با مشکلات خواب درگیر هستید، کیفیت زندگی شما را کم کرده است و شما را درچار آشفتگی کرده نگران نباشید. ما در کنار شما هستیم.

در مرکز خواب اورا اسلیپ همراه با دکتر فریبا معینی پور یکی از بهترین پزشکان متخصص خواب اماده حل مشکلات خواب شما هستیم. بیشتر مراجعان ما نگران درمان های نادرست و دردناک هستند اما در مرکز ما بهترین درمان آپنه خواب و جدیدترین درمان خروپف با روش های جدید و بدون درد و با استفاده از دستگاه دیوایس دهانی انجام می شود و درمان بی خوابی با دقیق ترین آزمایشات و تست خواب صورت می گیرد

برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان هم اکنون با ما تماس بگیرید

منبع : healthline

بیشتر بخوانید :

چگونه به پشت بخوابیم؛ 5 راهکار عالی و آسان

حرکات کششی قبل از خواب برای خواب بهتر؛8 حرکت آسان

چگونه وضعیت بدن بر کیفیت خواب در بزرگسالان و کودکان تأثیر می‌گذارد