خروپف بعد از عمل بینی؛ علت و درمان

خروپف بعد از عمل بینی؛ علت و درمان

اگر از خروپف رنج می برید باید بدانید حدود 45 درصد از بزرگسالان دچار این عارضه می باشند. مردان بیشتر از زنان دچار خروپف بوده و زندگیشان را تحت تاثیر قرار می دهد. خروپف کیفیت خواب را مختل می کند و به مرور زمان باعث بروز بیماری آپنه خواب می شود. آپنه خواب یا قطعی تنفس باعث بی خوابی و عوارض مربوط به آن می گردد. پس باید علت های بروز خروپف را پیدا کرده و به درمان آن بپردازیم. در این مقاله موضوع خروپف بعد از عمل بینی دلیل و درمان آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

خروپف چیست؟

برای پیدا کردن علت خروپف باید ابتدا بدانیم خروپف چیست و چطور رخ می دهد. تنفسی که همراه با صدای خشن در هنگام خواب تجربه می کنید خروپف نام دارد. علت بروز این پدیده جریان داشتن هوا در میان بافت های در حال استراحت پشت گلو می باشد. این جریان هوا سبب لرزش بافت ها شده و صدایی خشن ایجاد می کند که به آن خروپف می گویند. اگر گاها و با وجود شرایط خاص دچار خروپف می شوید جای نگرانی نیست اما خروپف مکرر نشان دهنده وجود بیماری خاصی می باشد.

 

خروپف بعد از عمل بینی

گاهی افراد بعد از جراحی زیبایی بینی دچار خروپف می شوند در حالی قبل از عمل کاملا سالم بوده و خروپف نمی کرده اند. این مشکل ممکن است بر اثر بیماری های زمینه ای باشد نظیر مشکلات حلقی که پس از عمل بینی بروز پیدا کرده است و فرد دچار خروپف می شود. اما گاهی این افراد بدون هیچ مشکل خاصی فقط به دلیل عمل بینی دچار خروپف شده اند. خروپفی که بعد از عمل زیبایی ایجاد شده معمولا خطرناک نیست و فقط کیفیت زندگی فردی را تحت تاثیر قرار می دهد. اما خروپفی که علت های زمینه ای دارند را نباید دسته کم گرفت.

 

علت خروپف بعد از هر عمل بینی

 

علت خروپف بعد از عمل زیبایی بینی

خروپف کردن پس از عمل زیبایی بینی امری شایع و طبیعی می باشد زیرا این عمل باعث متورم شدن ماهیچه های بینی شده و راه تنفس را مسدود می کند.  پس از جراحی بینی همانطور که شاهد متورم شدن ظاهر بینی خود هستید قسمت های داخلی نیز متورم شده اند و بدین ترتیب جریان هوا نمی تواند به راحتی از مجاری بینی عبور کند. این حالت مانند زمانی است که شما سرما خورده اید و با عبور از دوره نقاهت این مشکل خود به خود بر طرف می شود. اما در صورتی که پس 6 ماه و بهبودی کامل هنوز دچار خروپف هستید مشکل دیگری وجود دارد و باید علت آن را فهمیده و به درمان آن اقدام کنید.

از جمله عواملی که پس از جراحی زیبایی باعث بروز خروپف می شوند عبارت انداز:

  • تنگ شدن بیش از حد دریچه های بینی به علت بازسازی ناکافی
  • منحرف شدن تیغه وسط بینی
  • چسبنده شدن مخاط داخل بینی
  • اصلاح نشدن شاخک های بزرگ داخل بینی
  • کوچک کردن بیش از حد بینی

 

خروپف کردن پس از عمل رینوپلاستی بینی

عمل رینوپلاستی برای بینی صرفا یک عمل درمانی می باشد و هدف آن رفع مشکلاتی نظیر خروپف همیشگی است. خروپف مداوم پس از عمل درمانی بینی به دو دلیل می باشد:

  • عدم رعایت اصول درمانی در هنگام عمل توسط پزشک
  • وجود بیماری های زمینه ای دیگری که باعث بروز خروپف می شود

 

راه درمان خروپف بعد از عمل بینی

اگر پس از گذر از دوره نقاهت که 6 ماه می باشد خروپف شما همچنان ادامه دارد ممکن است دلیل آن رعایت نکردن اصول عمل توسط پزشک باشد و شما می توانید با عمل ترمیمی بینی این مشکل را از بین ببرید. اما اگر پس از عمل ترمیمی متوجه ادامه داشتن خروپف خود شده اید نتیجه این است که علت خروپف شما وجود بیماری های زمینه ای دیگری بوده که منجربه این مشکل شده است.

 

علت های بروز خروپف

اگر پس از عمل ترمیمی متوجه شدید که خروپف شما همچنان ادامه دارد پس ممکن است علت خروپف شما یکی از دلایل زیر باشد.

 

ضعف و از کار افتادگی عمکرد ماهیچه ها در هنگام خواب

این مشکل گاهی به دلیل مصرف دارو های آرام بخش یا الکل است. بدین صورت که پس از مصرف چنین موادی ماهیچه های بدن دچار ضعف شده و عمل انقباض در مجرای تنفسی فرد مختل می شود. به طوری که در بخش گلو، زبان به عقب افتاده مسیر جریان هوا را مسدود می کند. همچنین ممکن است ماهیچه های داخلی گلو به داخل کشش پیدا کرده و مشکل را دو چندان کند. تمام این مشکلات باعث می شود فرد دچار خروپف شود.

 

مسدود شدن مجاری بینی

این مشکل ممکن است به دلیل سرماخوردگی یا مبتلا بودن به آلرژی اتفاق بیفتد و پس از درمان بیماری از بین برود. این بیماری ها باعث می شود مجرای عبور هوا مسدود شوند، بدن برای دریافت اکسیژن به تلاش بیشتری برای کشش هوا نیاز دارد. این مسئله سبب شده کششی شدید در داخل گلو ایجاد شود و بافت گلو به هم بچسبد، همین امر دلیل ایجاد خروپف می باشد.

 

وجود مشکل در قسمت دیواره های بینی

از دیگر عواملی که باعث مسدود شدن راه تنفس شده و در نتیجه عامل بروز خروپف هستند می توان انحراف تیغه وسط بینی، پولیپ، وجود چربی بیش از حد در قسمت گردن و گلو و بزرگ بودن زبان را نام برد.

 

آپنه خواب

عامل دیگری که باعث بروز خروپف در افراد می شود آپنه یا قطع تنفس می باشد. فرد در هنگام خواب دچار قطع تنفس شده و برای داشتن تنفس منظم و دریافت اکسیژن کافی بارها از خواب بیدار می شود، این عمل باعث ایجاد خروپف می گردد. می توانید راه های درمان آپنه خواب را امتحان کنید تا خروپف هم درمان شود. درکلینیک خواب اورا اسلیپ برای درمان اختلالات خواب از روش های غیر جراحی و بدون درد استفاده می شود.

علاوه بر این عوامل زیادی هستند که باعث تشدید خروپف می شوند از جمله:

  • خوابیدن به پشت یا به اصطلاح طاقباز
  • مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی
  • رعایت نکردن اصول بهداشتی خواب مانند خوابیدن بروی بالشت بیش از حد بزرگ و نرم
  • مصرف برخی دارو های شیمیایی
  • داشتن بیماری های زمینه ای نظیر آسم
  • اضافه وزن و چاقی

 

راه های درمان خروپف

درمان خروپف وابسته به این است که علت خروپف چیست. بنابراین راه های مختلفی وجود دارد که در درمان خروپف موثر است. ساده ترین روش درمان خروپف تغییر سبک زندگی می باشد. از این رو روش های زیر پیشنهاد می شود:

  • برای رفع مشکل بی خوابی و درمان خروپف از مصرف داروهای مسکن و شیمیایی بپرهیزید.
  • روش خوابیدن خود را تغییر دهید، اگر عادت دارید به حالت طاقباز بخوابید این عادت راترک کنید بهترین حالت خواب، خوابیدن به طرف پهلو است.
  • اضافه وزن و چاقی به عنوان یکی از عوامل چاقی است که باید آن را کنترل کرد. با کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام خروپف نیز درمان می شود.
  • اگر نسبت به چیزی آلرژی دارید برای اینکه خروپف خود را از بین ببرید باید مواد آلرژی را از محل خواب خود دور کنید.
  • گاهی دلیل خروپف شبانه می تواند خشکی زیاد فضای اتاق باشد. برای رفع این مشکل می توانید از دستگاه های بخور استفاده نمایید.
  • از مصرف مواد مخدر و همچنین الکل بپرهیزید.
  • مراجعه به پزشک متخصص

در این روش متخصص اختلالات خواب برای درمان خروپف ابزارهای خاصی را به بیمار پیشنهاد می دهند مانند: نایت گارد و پروتزهای پالاتال.

  • اگر با وجود تمام این روش های درمانی خروپف شما درمان نشده و هنوز هم از آن رنج می برید باید به مراکز تخصصی درمان اختلالات خواب مراجعه نمایید. این مراکز با انجام روش های مختلف و موثر خروپف شما را درمان خواهند کرد.

 

عوارض درمان نکردن خروپف

 

  • ایجاد اختلالات خواب و بی خوابی

خروپف کردن در هنگام خواب هرچند امری طبیعی به نظر می رسد اما در واقع، ادامه داشتن خروپف و عدم درمان آن صدمات جبران ناپذیری به بدن انسان وارد می کند. خروپف کردن باعث می شود روند خواب با کیفیت در افراد مختل شده و دچار بی خوابی یا اختلال خواب شوند. کمبود خواب عواقب شدید جسمی و روانی به همراه خواهد داشت. از جمله:

  • افزایش خطر فشار خون
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی
  • اضافه وزن و چاقی
  • مبتلا شدن به برخی سرطان ها
  • افسردگی
  • کاهش حافظه آلزایمر
  • کاهش تمرکز و یادگیری

 

  • خروپف شدید باعث افزایش خطر سکته می شود.

تحقیقات نشان می دهد خروپف تاثیر مستقیم بر سکته مغزی دارد. بدین گونه که خروپف سبب باریک شدن شریان ها و همچنین پوسیدگی های پلاک های چربی می شود. این امر سبب سکته مغزی می گردد.

  • خروپف درهنگام خواب شب، سبب خواب آلودگی و اضطراب در هنگام روز می شود.
  • خروپف برای زنان باردار باعث بروز خطرات بهداشتی در دوره بارداری می شود.
  • افزایش خطر سزارین و کوچک بودن نوزاد یکی دیگر از عوارض خروپف می باشد.

 

کلام آخر

جراحی بینی به صورت اصولی به هیچ وجه خروپف یا عوارض دیگری به همراه ندارد. اما اگر متوجه شدید با گذر از دوره نقاهت هنوز مشکل خروپف شما از بین نرفته شما نیازمند عمل ترمیمی می باشید. گاهی ممکن است با عمل ترمیمی این مشکل رفع نشود، در این صورت قبل از پیدا کردن روش درمان باید به دنبال علت بروز این مشکل باشید.

خروپف دلایل مختلفی دارد از جمله انسداد مجرای تنفسی، که هرکدام راه های درمانی مخصوص خود را دارند. علاوه بر این خروپف می تواند خود علامت وجود بیماری دیگری مانند آپنه خواب باشد. درمان نکردن خروپف و نادیده گرفتن آن صدمات و خطرات جبران ناپذیری برای بدن دارد.

سکته مغزی و کاهش تمرکز و حافظه تنها بخشی از عوارض خروپف است. بهترین و اصولی ترین روش درمان خروپف و عوارض مربوط به آن، مراجعه به مراکز درمان و متخصص اختلالات خواب است. کلینیک خواب اوراسلیپ با دکتر فریبا معینی پور در کنار شماست برای درمان اختلالات خواب. شما می توانید با مراجعه به این مرکز به راحتی خروپف خود را درمان کنید.

 

سوالات متداول

  • درمان نکردن خروپف چه عوارضی به دنبال دارد؟

ادامه داشتن خروپف علاوه بر اینکه احتمال سکته مغزی را افزایش می دهد عامل مهم بی خوابی و اختلالات خواب است. خواب عامل مهمی در سلامت جسم و روان انسان می باشد و اگر این مسئله درمان نشود کیفیت زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

  • بهترین روش درمان خروپف چیست؟

از آن جا که خروپف عوارض جدی نظیر سکته به دنبال دارد باید بهترین و موثرترین روش برای درمان این اختلال در نظر گرفته شود. بهترین روش درمان این اختلال مراجعه به مراکز درمان اختلالات خواب است. بهترین مرکز درمان اختلالات خواب کلینیک اوراسلیپ می باشد. این مرکز روش های مختلف درمانی را در نظر دارد و با توجه به علت خروپف شما بهترین روش درمان را به شما ارائه می دهد. در این مرکز از روش های غیر جراحی و بدون درد استفاده می شود. در عمل های جراحی متاسفانه بعد از مدتی دوباره خروپف و آپنه خواب برمی گردد حتی با شدت بیشتر.

 

مقالات مشابه:

خطرات و عوارض جراحی زبان کوچک