علت خواب زیاد از نظر روانشناسی

علت خواب زیاد از نظر روانشناسی

مشکل بی خوابی از شایع ترین اختلالات خواب است که مراجعین به مطب ها آن را بیان می کنند. با این حال خواب زیاد نیز در برخی افراد وجود دارد که باید درمان شود. بی خوابی خودش می تواند یکی از دلایل خواب زیاد باشد اما عوامل دیگری در این مشکل سهیم هستند. خواب زیاد باعث می شود تا فرد به کارهای خود نرسد و دچار مشکلات جسمی نیز شود. در این مقاله به بررسی علت خواب زیاد از نظر روانشناسی می پردازیم و راهکار های رفع آن بررسی می کنیم.

خواب زیاد چیست؟

خواب زیاد به خوابی می گویند که بیشتر از نیاز بدن باشد. بدن به 7 تا 9 ساعت خواب در یک انسان عادی نیاز دارد اما بیشتر از 9 یا 10 ساعت خواب نگران کننده است. دلیل این امر آن است که بدن در همین مدت نیازهای خود را که بواسطه خواب تامین می شود برآورده می کند و بیشتر از آن به بدن آسیب می زند.

طبق نظر پزشکان یک نوزاد که تازه به دنیا آمده است می تواند 17 ساعت بخوابد. نوزدانی که بزرگتر هستند تا 20 ساعت نیز می توانند خواب باشند. کودکان کوچک بین 11 تا 14 ساعت بصورت پشت سرهم اگر خواب باشند مشکلی نیست. کودکان رده سنی 5 تا 6 می توانند بین 10 تا 12 ساعت خواب داشته باشند. برای افراد بالغ حدود 7 تا 9 ساعت و افراد پیر بین 7 تا 8 ساعت خواب لازم است. این اعداد می تواند بسته به نوع فعالیت افراد در طول روز متفاوت باشد اما به طور قطع اگر بیشتر یا کمتر از آن باشد دچار پرخوابی یا کم خوابی هستند و باید درمان شوند.

نظر روانشناسان درباره علت خواب زیاد

روانشناسان بر این باورند که خواب زیاد علت های زیادی دارد و شایع ترین آن افسردگی است. خواب کافی و سالم باعث تقویت در سیستم ایمنی انسان شده و همچنین به یادگیری و تقویت حافظه شخص کمک می کند. تمرکز در انسان با خواب سالم بوجود می آید و اهمیت آن بسیار بالاست. حال همین خواب اگر بیشتر از حالت عادی شود مشکلات زیادی را ایجاد می نماید. در زیر علل خواب زیاد از نظر روانشناسان را بیان می کنیم.

افسردگی

افسردگی به صورت روانی روی ذهن فرد تاثیر منفی داشته و مدام او را کسل و خسته نشان می دهد. فرد افسرده مثل بقیه افراد کار می کند، حرف می زند و فعالیت هایی دارد اما این فعالیت ها ارزشی در ذهنیتش ایجاد نمی کنند. در تعریف افسردگی آمده است که حالت خستگی بیش از اندازه و انجام امور با بی علاقگی، غم داشتن به صورت مداوم و به طور کلی حالتی که هیچ کاری در انسان هیجان و خوشحالی ایجاد نکند.

خواب زیاد کم کم انسان را افسرده می کند که البته این موضوع رابطه عکس نیز دارد. گاهی افسردگی ناشی از خواب زیاد است. عادت به خواب زیاد و کسل شدن بدن کم کم انسان را به سمت افسردگی می برد و روانشناسان معتقدند که برای کنترل این موضوع باید ساعات خواب را تنظیم کرد.

اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی در انسان باعث می شود تا چرخه منظم خواب بهم بریزد و خواب و بیداری های مکرر باعث شود انسان به نوعی، نیاز به خواب زیاد داشته باشد. کسانی که دچار اختلال دو قطبی هستند معمولا بیشتر می خوابند تا ریتم خواب شان را بتوانند بهتر کنند اما این راه حل نیست و به خواب زیاد عادت می کنند.

اختلال اضطراب فراگیر

اضطراب فراگیر حالتی است که فرد مدام نگرانی هایی را دارد. این وضعیت اجازه نمی دهد فرد به خواب عمیق فرو برود و از طرفی مدام حس نیاز به خواب را دارد. این فرد زیاد می خوابد اما خواب سالمی ندارد و باید درمان شود.

ترس ها و وسواس ها

در ترس ها و وسواس ها نیز مانند اختلال اضطراب فراگیر، مشکل خواب زیاد ایجاد می شود. بیشتر کسانی که دچار وسواس فکری هستند و یا ترس هایی دارند که خارج از کنترل آنها است مدام احساس خواب دارند ولی خواب سالمی ندارند.

بیش فعالی و خواب زیاد

کسی که اختلال بیش فعالی دارد نیز مدام نیاز به خواب را در خود احساس می کند. این نیاز به خواب زیاد یا خواب آلودگی هیچ وقت کم نمی شود زیرا فرد به اندازه کافی و درست نمی خوابد و بدن نمی تواند آن مقدار انرژی لازم را با خواب جذب کند. در نتیجه خواب زیاد ایجاد شده اما بخاطر بیش فعالی تامین نمی شود.

علل دیگر خواب زیاد از نظر پزشکان

خواب زیاد علاوه بر دلایل بالا، علل دیگری نیز دارد. مثلا بیماری هایی که در بدن وجود دارند نیاز به خواب را زیاد می کنند. این بیماری ها گاهی به صورت مستقیم و گاهی غیر مستقیم روی خواب فرد تاثیر می گذارند. این بیماری ها و مشکلات شامل:

آپنه خواب

وقفه تنفسی باعث می شود خواب سالمی نداشته باشیم و نیاز به خواب را در تمام طول شبانه روز احساس کنیم. انسداد مجاری تنفسی در طول خواب باعث بیدار شدن بدن می شود. این بیداری مداوم خواب سالم را تحت تاثیر قرار داده و نمی گذارد که انرژی کافی به بدن برگردد. گاهی وقفه به صورتی است که حتی خود شخص متوجه بیدار شدن خود از خواب نمی شود ولی بصورت مکرر بیدار می شود. درمان آپنه خواب را جدی بگیرید

اختلال تیروئید

کم کاری در غده تیروئید باعث می شود سوخت و ساز بدن کاهش یابد. این سوخت و ساز اگر کافی نباشد بدن مدام بی حال است. بی حال بودن بدن نیاز به خواب را تلقین کرده و بیش از حد می خوابیم.

بیماری کم خونی

کم خونی نیز باعث خواب زیاد می شوند. کم بودن گلبول های قرمز خون نسبت به حالت نرمال باعث می شود تا انرژی بدن کاهش یابد. همچنین در کم خونی سیستم خون رسانی بدن دچار مشکل می شود که انرژی و غذا به سلول ها بصورت کامل نمی رسد. بدن احساس خستگی و نیاز به خواب را حتی پس از بیدار شدن از هم دارد و بیشتر می خوابد.

بیماری دیابت

افرادی که دیابت دارند نیز زیاد می خوابند. این بیماری به دلیل آن است که قند خون افزایش می یابد در خون رسانی بدن اشکال ایجاد می کند. خستگی و ضعف در بدن هم مانند کم خونی، در دیابت ایجاد می شود که نیاز به خواب زیاد را در فرد تقویت می کند.

بیماری قلبی

مشکلات قلبی در بدن مانند دیابت و کم خونی باعث کاهش انرژی در بدن می شود. بدن وقتی احساس می کند که انرژی کمی دارد، دستور خواب صادر می کند تا بتواند انرژی لازم را دریافت کند. حال آن که خون رسانی در بدن دچار اختلال شده و وقتی فرد از خواب بیدار می شود باز هم خسته و بی انرژی است.

داروهای خواب آور

برخی بیماری ها باعث می شود تا پزشک معالج داروی خواب آور برای فرد تجویز کند. این داروها روی خواب نرمال فرد تاثیر گذاشته و آن را افزایش می دهد. قطع این دارو بعد از مدتی خواب فرد را به حالتی عادی بر می گرداند اما اگر همچنان خواب زیاد باشد باید به یک پزشک خواب مراجعه شود.

سبک زندگی

سبک زندگی نیز می تواند دلیلی بر خواب زیاد باشد. کسانی که هیچ گونه بیماری ندارند یا داروی خاصی نیز مصرف نمی کنند ممکن است دچار این مشکل شوند. سبک زندگی اشتباه در افراد مختلف باعث شده است تا مدت زیادی بخوابند. مثلا بیکاری یا کم کاری افراد باعث می شود تا در بیشتر اوقات کسل و بی حوصله باشند و سعی کنند بخوابند. همچنین خوردن بیش از حد غذا، خوابیدن مزمن، ورزش نکردن، استفاده از دستگاه های الکترونیکی بصورت مفرط و عادت های غلط روزانه باعث می شود زیاد بخوابیم.

عوارض خواب زیاد

خواب زیاد عوارض زیادی دارد. کمبود انرژی در بدن، مشکلات حافظه و اختلال در تمرکز، بیماری های روانی مثل افسردگی، اضافه وزن و چاقی، درد در ناحیه کمر و مفاصل، بیماری های مغزی و گوارشی از مشکلاتی است که کم خوابی در بدن ایجاد می کند.

روش های درمان خواب زیاد

برای آن که خواب زیاد خود را درمان کنید از روش های زیر استفاده نمایید. این روش ها براساس علت هایی است که در بالا ذکر شد.

تغییر در سبک زندگی

اگر مشکل خواب شما بخاطر بیماری های روانی یا جسمی نیست و دارو نیز مصرف نمی کنید بهتر است نگاهی به سبک زندگی خود بیاندازید. سبک زندگی اشتباه باعث می شود تا نتوانید خواب کافی یا درستی داشته باشید. ورزش کنید و عادت های روزانه درست در خود ایجاد نمایید. سعی کنید از وسایل الکترونیکی نظیر گوشی موبایل یا کامپیوتر در ساعات نزدیک به خواب کمتر استفاده کنید. ریتم خواب شبانه خود را منظم کنید و رژیم غذایی مناسبی مصرف نمایید.

درمان بیماری های جسمی بدن

برخی از موارد خواب زیاد بدون کمک پزشک قابل درمان نیست. بیماری هایی که در بدن وجود دارند تا زمانی که درمان نشوند نمی توانید خواب سالمی داشته باشید. به همین دلیل حتما با پزشک متخصص مربوط به بیماری خود صحبت کنید. در مورد افسردگی یا بیماری هایی که روان شما را دچار مشکل کرده اند روان پزشکان می توانند به شما کمک کنند.

قطع مصرف داروهای خواب آور

خواب زیاد که بواسطه داروهای خواب آور ایجاد شده اند نیز به شما آسیب می زنند. بهتر است برای درمان خواب زیاد خود این داروها را قطع کنید یا با پزشک خود صحبت نمایید.

مراجعه به پزشک خواب

خواب زیاد خود یک اختلال خواب است. برای درمان این اختلال بهتر است به متخصص خواب مراجعه شود. متخصص خواب می تواند پس از معاینه و بررسی علل خواب زیاد شما بهتری روش درمانی را پیشنهاد دهد که کمترین عوارض را داشته باشد.

کلام آخر

خواب برای بدن یک نیاز بسیار مهم و اساسی می باشد اما همین نیاز اگر بیش از حد شود باعث بیماری ها و مشکلات دیگری خواهد شد. علل خواب زیاد افسردگی، اختلال های دو قطبی، بیماری های جسمی و روحی، سبک زندگی اشتباه و داروهای خواب آور است. بهتر است این علل را رفع کنیم تا خواب سالم و کافی داشته باشیم. برای درمان خواب زیاد به مراکز درمان اختلالات خواب مراجعه کنید. بهترین مرکز درمان خواب زیاد در تهران، کلینیک خواب اورا اسلیپ است. این مرکز با بهره بردن از دکتر فریبا معینی پور و پیشرفته ترین امکانات به شما در درمان خواب زیاد و درمان خواب سنگین کمک می کند.

شماره های تماس:

09051207129

02126659154

سوالات متداول

افسردگی چه ارتباطی با خواب زیاد دارد؟

خواب زیاد و افسردگی بر هم تاثیر گذار هستند. خواب زیاد باعث افسردگی می شود و از طرفی نیز افسردگی باعث خواب زیاد می گردد. فرد افسرده بصورت مدام احساس خستگی می کند و مقدار ساعات خوابش افزایش می یابد.

بهترین روش درمان خواب زیاد کدام است؟

خواب زیاد نیاز به درمان دارد چون مشکلات زیادی برای بدن دارد. برای درمان خواب زیاد بهتر است با یک دکتر خواب مشورت شود. یافتن علل خواب زیاد به درمان آن کمک شایانی می کند.

مقالات مشابه :

خواب زیاد نشانه چیست

علت خواب زیاد در زنان چیست

خواب آلودگی و خستگی زیاد نشانه چیست

چگونه خواب خود را کم کنیم

راهنمای بی خوابی و کار

چگونه خواب خود را تنظیم کنیم ؟