علت خواب دیدن زیاد در طب سنتی + درمان

علت خواب دیدن زیاد در طب سنتی

خواب دیدن یکی از پدیده هایی است که در هنگام خواب رخ می دهد. تقریبا اکثر افراد خواب دیدن را تجربه می کنند. خواب هایی که می بینیم به دو دسته رویا و کابوس تقسیم می شوند. خواب ها گاه می توانند یک رویا و تجربه هیجان انگیز بوده یا یک کابوس وحشتناک که تا مدت ها حس ترس و اضطراب را در فرد به وجود بیاورند.

البته موضوعاتی که در حین خواب با آن دست و پنجه نرم می کنید دلایل مختلفی از جمله مسائل روانشناسی یا تغذیه ای دارند. گاهی افراد به دلایل مختلفی در هنگام خواب، رویا و کابوس های زیادی می بینند که در این مقاله علت خواب دیدن زیاد در طب سنتی مورد بررسی قرار می گیرد.

چرا خواب می بینیم؟

علوم مختلفی به بررسی علت خواب دیدن پرداخته و نتایج به دست آمده از تمام این تحقیقات علمی دو دیدگاه در مورد خواب دیدن را به ما ارائه داده اند:

دیدگاه اول: علوم طبیعی مانند نورولوژی به این نتیجه رسیده است که خواب دیدن صرفا یک عمل فیزیکی می باشد که طی فعالیت های سیستم پیام رسان اعصاب شکل می گیرد. همچنین این دیدگاه متذکر شده است که هیچ گونه عواطف و ادراکات انسانی در شکل گیری رویا و کابوس دخیل نبوده و نمی تواند تاثیر گذار باشد.

دیدگاه دوم: دیدگاه روانشناسان که بیان می کند رویا و کابوس هایی که در طول خواب می بینیم نتیجه عواطف و احساسات سرکوب شده ای است که ضمیر ناخودآگاه آن ها را در غالب خواب ظاهر می کند.

علت خواب دیدن زیاد در طب سنتی + درمان

علت خواب دیدن زیاد از نظر طب سنتی

باید بدانید از منظر علم طب سنتی رویا و کابوس های که می بینیم به دلیل مشکلات و بیماری های جسمی می باشند. هر ناحیه از بدن که آسیب ببیند سبب بروز طیف خاصی از خواب و رویاها می شود.

به طور مثال:

اگر خواب هایی که می بینید در طیف سرخی یا گرمی می باشد نشانه این است که خون در مغز شما بیش از حد معمول جمع شده که باید آن را درمان کرد.

اگر خواب و رویاهایی که می بینید در طیف آتش، خون ریزی، جنگ، تلخی و صاعقه باشد بیانگر خشکی سلولهای مغزی و مشکلات صفرایی می باشد.

اگر در خواب آب، برف، سیل، باران، یخ و در کل بی مزگی باشد می تواند نشان دهنده رطوبت بیش از حد مغز باشد.

اگر خواب و رویاهایی از جنس تاریکی، سیاهی، جن دیدن، موجودات عجیب و ترسناک دیدن یا ترش مزگی باشد نشان دهنده سودا و همچنین خشکی توام با سردی می باشد.

اگر در خواب چیزهای بد بو یا هرچیز دیگری از این طیف می بینید نشانه دهنده این موضوع می باشد که در بدنتان عفونت و اخلاط کثیف جمع شده است.

کسی که در اکثر مواقع خواب خود را فراموش می کند و تصور می کند که خوابی ندیده است باید بداند که آلزایمر در مغز او در حال رشد است. چرا که ممکن نیست فردی در طول خواب خود رویا یا کابوسی نبیند و همچنین دچار رطوبت مغزی و بلغم شده است.

کسی که همیشه خواب هایش را به یاد می آورد و به خاطر می سپارد علامت تعادل در عملکرد مغز او بوده و همچنین نشان دهنده  مغز خشک و تیز هوشی وی است.

اگر در اکثر مواقع پس از بیدار شدن و دیدن خواب از هر طیفی دچار خواب رفتگی سر می شوید باید بدانید که این مسئله یکی از نشانه های اختلال در مغز بوده و باید از نظر سکته مغزی مورد معاینه قرار گیرید.

علت اینکه در بعضی مواقع فردی به طور مکرر و به تعداد زیاد خواب می بیند بیانگر مشکلات و بیماری هایی می باشد که در بدن بوده ولی مورد توجه قرار نمی گیرد. البته باید بدانید تمام این علت و معلول ها نسبی و تقریبی می باشد و مانند هر دستاورد علمی دیگر ممکن است دچار خطا و اشکال شود.

علت خواب دیدن زیاد در طب سنتی + درمان

راهکارهای  درمان خواب دیدن زیاد و تقویت مغز در طب سنتی

ساعت خواب مشخصی برای خود در نظر بگیرید در همان ساعت مشخص بخوابید و در ساعت تعیین شده حتما بیدار شوید. به عبارت دیگر از الگوی تعیین ساعت خواب پیروی کنید و از خوابیدن زیاد دوری کنید.

برخی گیاهان دارویی می توانند برای آرامش ذهن به شما کمک کنند مانند انواع دمنوش ها نظیر دمنوش بابونه. همچنین برخی دیگر از داروهای گیاهی برای تقویت حافظه و عملکرد مغز نیز مفید بوده و می توانند تا حدودی جایگزین کارایی رویا و خواب دیدن باشند.

اصلاح تغذیه یکی دیگر از روش هایی است که تاثیر زیادی در بهبود سلامت زندگی فردی دارد. برخی مواد غذایی نه تنها مفید نمی باشند بلکه باعث صدمات زیادی برای بدن می شوند.

از جمله این صدمات به وجود آمدن اختلال در روند خواب می باشد. برای کاهش این صدمات و عوارض آن باید رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. از مصرف غذاهایی که خواب شما را کم یا زیاد می کند بپرهیزید و اجازه دهید روند خوابیدن و خواب دیدن شما به صورت طبیعی پیش برود.

به سلامت مغز خود اهمیت بدهید. اگر هر مشکلی در ناحیه سر خود احساس می کنید آن را جدی بگیرید و به درمان آن اقدام کنید. گاهی دلیل پریشانی خواب و اختلالات خواب صدماتی است که به مغز و سر وارد شده است هر چند این آسیب ها جزئی باشند ولی تاثیر منفی بر زندگی فردی می گذارند.

 همانطور که گفته شد خواب هایی که می بینیم به دو دسته تقسیم می شوند: کابوس و رویا

تعریف رویا

خواب دیدن یا رویا همان تصاویر واضح یا گنگی هستند که فرد در هنگام خواب آن ها را می بینید. این مجموعه تصاویر مانند فیلمی در مقابل چشم فرد گذشته و گاهی روایت خاصی به دنبال دارد. گاهی نیز به صورت اشکال پراکنده و نامفهوم بوده و معنی خاصی ندارند. این تصاویر خوشایند و هیجان انگیز بوده و مجموعه ای از ادراکات، عواطف و احساسات انسانی می باشد.

تعریف کابوس

این خواب های وحشتناک یا همان کابوس در بخش نوخودآگاه ذهن به وجود می آید که شامل اتفاقات، صحنه ها و تصاویر ترسناک و دلخراش می باشد که تا مدت ها باعث بروز اضطراب می شود.

علت دیدن کابوس و خواب های وحشتناک در طب سنتی

 در اکثر مواقع کسانی که خواب های وحشتناک و اضطراب آور می بینند بدون در نظر گرفتن صدمات روحی، نشان دهنده بیماری های جسمی زمینه ای می باشد. برای اینکه در خواب و رویا دیدن به تعادل برسید باید به درمان تمام مشکلات جسمی، روانی و اعصاب اقدام کنید.

چرا که خواب دیدن نه تنها مضر نمی باشد بلکه اگر در حد تعادل باشد برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه بسیار مفید می باشد.تحقیقاتی که در طب سنتی انجام شده بیان می کند کابوس ها نتیجه خوردن برخی غذاها می باشد که تعادل بدن را به هم زده سبب بروز این اختلال در خواب می شود.

غذاهای سنگین و پرکالری در هنگام شب و در وعده شام بخارها و گازهای غلیظی را در بدن آزاد می کند که به سمت مغز در حرکت هستند. همچنین اخلاطی نظیر خون و بلغم یا سودا و صفرا بعد خوردن وعده های غذایی شکل می گیرند. ترکیب شدن این دو مواد یعنی اخلاط و گازهای آزاد شده از غذاهای سنگین سبب بروز کابوس شبانه در ذهن می شود.

افرادی که خلط خون ها آن ها با گازهای مواد غذایی ترکیب شده و در اصطلاح غلبه خلط خون یا دموی مزاج دارند اغلب خواب های در طیف خشونت و خشم می بینند و در اکثر خواب های آن ها رنگ خون و قرمزی وجود دارد.

افرادی که خلط بلغم آنان با گازهای مواد غذایی ترکیب می شود در اکثر مواقع بختک را تجربه می کنند. بدین دلیل که پس از خوردن وعده غذایی رطوبت بدن آن ها زیاد شده و مغز توانایی خود را برای پردازش اطلاعات از دست می دهد و نمی تواند آن طور که لازم است به کار خود ادامه دهد.

در نتیجه با برهم خوردن تعادل مغز و بدن افراد در هنگام خواب دچار بختک می شوند. خوردن غذاهای سرد نیز باعث تشدید این مشکل خواهد شد.

افرادی که دچار خلط سودا یا صفرا هستند نیز پس از خوردن غذاهای سنگین دچار کابوس های وحشتناک می شوند. توصیه می شود این افراد از خوردن غذاهای مانده، فست فود، فریز شده، گوشت های فریز شده، دودی شده و نمک سود بپرهیزند. همچنین عدس و بادمجان نیز خلط آور هستند پس خوردن این مواد را به حداقل برسانید.

خوردن برخی غذاهایی که طبع سرد دارند آن هم در وعده شام سبب سرد شدن ناگهانی سر و مغز در هنگام خواب می شوند و همین امر سبب بروز کابوس در هنگام خواب می شود.

در واقع افراد پس از خوردن بعضی غذاها احساس یخ زدگی جمع شدگی در ناحیه سر را دارند، این یخ زدگی و سردی باعث منقبض شدن مجاری اعصاب و انقباض ماهیچه های مغز شده و کابوس را به وجود می آورد.

کلام اخر

رویا و کابوس پدیده ای است که در هنگام خواب رخ می دهد و از دیرباز مورد توجه جوامع مختلف قرار داشته است. خواب دیدن به طور معمول و در حد تعادل طبیعی بوده باعث بهبود عملکرد مغز و ذهن می شود اما حد زیاد آن نشان از وجود مشکل در مغز و بدن می باشد.

با پیشرفت هایی که در دهه های اخیر رخ داده ثابت شده خواب های زیادی که می بینیم تا حدود زیادی مربوط به اختلالات و مشکلات عاطفی است که در زندگی روزمره سرکوب می شوند و ضمیر ناخودآگاه آن ها را در غالب رویا و کابوس ظاهر می کند. از نظر طب سنتی نوع خوابی که می بینیم بستگی دارد به نوع و میزان آسیبی که به بدن وارد شده است.

  گاهی این رویا ها و کابوس ها آن قدر زیاد و مشکل ساز می شوند که زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. در این صورت واضح است که میزان صدمه و آسیبی که بدن متحمل شده بسیار زیاد است و باید تحت درمان قرار گیرد. کلینیک خواب اوراسلیپ یکی از مراکز درمان اختلالات خواب می باشد که در زمینه : درمان بیخوابی ، درمان خروپف، درمان آپنه خواب، درمان خواب سبک و خواب سنگین می تواند به شما کمک کند. در این کلینیک از دیوایس دهانی که روش غیر جراحی، بدون درد و خون ریزی است استفاده می شود

تماس با ما:

سوالات متداول

علت دیدن خواب زیاد در طب سنتی چیست؟

خواب دیدن به تنهایی مشکل خاصی نمی باشد و اتفاقا برای سلامت ذهن و حافظه مفید می باشد اما خواب دیدن بیش از حد از نظر طب سنتی به معنای عدم تعادل و آسیبی می باشد که به بدن وارد شده است.

بهترین روش درمان برای خواب دیدن زیاد در طب سنتی چیست؟

اولین قدم برای حل هر مشکلی پیدا کردن علت آن است. بنابراین برای درمان خواب دیدن زیاد باید از طریق افراد و مراکز متخصص در این زمینه علت آن را پیدا کرده و سپس به دنبال راه حل باشید.

مقالات بیشتر :

علت دیدن خواب های آشفته

علت دیدن خواب های وحشتناک

ارتباط طب سوزنی و بی خوابی

آیا یوگا برای درمان بیخوابی تاثیر دارد ؟

علت ترس در خواب چیست؟