دلیل خروپف بچه در خواب؛ دلیل و درمان

دلیل خروپف بچه در خواب

خروپف نوعی اختلال خواب می باشد که حدودا نیمی از مردم جامعه در دوره های مختلف زندگی خود آن را تجربه می کنند. به طور کلی خروپف به صدای خشن و گاها بلندی گفته می شود که در هنگام خواب از دهان خارج می شود. خروپف به دلیل منقبض شدن یا انسداد مجاری تنفسی به وجود می آید. هرچند خروپف امری شایع می باشد اما گاهی نشان از وجود بیماری دیگری به نام آپنه خواب انسدادی است. این اختلال گاهی در کودکان نیز مشاهده می شود که نباید به سادگی از آن گذشت. در ادامه این مقاله به بررسی خروپف بچه در خواب، دلیل و درمان آن می پردازیم.

 

دلیل خروپف بچه در خواب

خروپف کردن در کودکان به خصوص خروپف مزمن امری شایع می باشد، چرا که بدن کودک هنوز به طور کامل رشد نکرده است و هر گونه تغییر محیطی می تواند بر روند خواب آن ها تاثیر گذار باشد. خروپف کردن در خواب نیز نمونه ای از تغییرات محیطی می باشد و در صورت تکرار خطر آفرین خواهد بود.

خروپف کردن در کودکان به دو صورت بروز پیدا می کند:

  • خروپف عادی و خروپف علامت دار
  • خروپف عادی و خفیف: این نوع خروپف بدون هیچ دلیل خاصی به مرور زمان ایجاد شده و خطری به همراه ندارد. هر چند عامل خارجی باعث به وجود آمدن آن نمی شود اما شرایط محیطی نظیر تغییرات فصلی و آب و هوایی بر شدت یا کاهش آن اثر می گذارد.
  • خروپف علامت دار و مزمن: این نوع خروپف را چه در بزرگسالان و چه در کودکان نمی توان نادیده گرفت، چرا که نشان از وجود مشکلی جدی تر می باشد. اگر خروپف به طور مکرر و در طولانی مدت ادامه داشته باشد از این دسته خروپف ها بوده و علائم یک نوع بیماری خاص است. گاها این نوع خروپف باعث بی خوابی هم می شوند.

 

علل بروز عارضه خروپف در کودکان

بیماری آسم : آسم نوعی بیماری تنفسی می باشد بنابراین برای کسانی که درگیر آسم هستند خروپف کردن امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است. زیرا آسم با مختل کردن روند تنفس طبیعی، مجاری تنفسی را درگیر کرده و همین مسئله سبب بروز خروپف می شود.

بیماری آنفولانزا : آنفولانزا با درگیر کردن مجاری تنفسی، تنفس طبیعی بدن را مختل کرده و زمینه بروز خروپف را فراهم می کند. البته خروپف ناشی از آنفولانزا معمولا خفیف و زود گذر بوده و در بیشتر مواقع با گذر از دوران بیماری عوارض ناشی از آن نیز از بین خواهد رفت.

حساسیت فصلی یا آلرژی : یکی دیگر از مهمترین علت های بروز خروپف در کودکان آلرژی یا حساسیت فصلی می باشد. این نوع بیماری با ملتهب کردن مجاری بینی و گلو، مسیر گذر جریان هوا را مسدود کرده و سبب بروز خروپف می شود.

انحراف یا آسیب دیدگی بینی : گاهی خروپف کودکان ممکن است ناشی از آسیب دیدگی بینی به خصوص تیغه وسط بینی می باشد. با انحراف بینی مسیر عبور جریان هوا دچار گرفتگی شده و تنفس مختل می شود، همین امر سبب بروز خروپف در کودکان می شود.

اضافه وزن و چاقی : از آنجا که بخشی از چربی های اضافی بدن به مجاری تنفسی چسبیده و آن ها را مسدود می کند، می توان گفت علت خروپف در بعضی کودکان اضافه وزن و چاقی می باشد.

ملتهب شدن لوزه ها : یکی دیگر از مهم ترین عوامل بروز خروپف ملتهب شدن لوزه ها می باشد. لوزه های ملتهب و متورم باعث مسدود شدن مجاری تنفسی شده و روند تنفس در خواب را مختل می کند، بدین ترتیب خروپف بروز پیدا می کند.

فلج شدن یا از بین رفتن عصب های عضلانی : مغز در حین خواب مکانیزمی دارد که مانع از حرکت عضلات در هنگام خواب می شود. این کار از طریق از کار افتادن عصب های عضلانی انجام می شود. گاهی در این میان به دلایل مختلف ممکن است عصب های مربوط به تنفس نیز از بین برود و روند تنفس مختل شده و خروپف به وجود بیاید.

وجود اختلالات ژنتیکی  : دلیل برخی از خروپف ها وجود برخی اختلالات ژنتیکی می باشد که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. در این گونه موارد راه درمان موثری برای خروپف وجود ندارد و فقط می توان تا حدی آن را کنترل کرد.

وجود آپنه خواب : یکی از خطرناک ترین دلایل خروپف وجود آپنه خواب می باشد. آپنه خواب به قطع شدن تنفس در هنگام خواب می گویند. این مشکل بر اثر مسدود شدن راه تنفسی به وجود می آید و علاوه بر ایجاد خروپف سبب بروز بی خوابی و عوارض ناشی از آن نیز می گردد. زیرا کودک در هنگام خواب به دلیل اینکه نمی تواند به راحتی نفس بکشد مجبور است بار ها بیدار شده تا تنفس خود را کنترل کند. اگر متوجه شدید کودک تان در هنگام بیدار شدن از خواب کسالت دارد، ممکن است از آپنه خواب رنج ببرد بنابراین برای تشخیص و درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

 

روش های درمان خروپف کودکان

با توجه به علت بروز خروپف راهکارهای زیادی برای درمان خروپف وجود دارد. توصیه می شود برای کشف دلیل خروپف کودک تان به مراکز اختلالات خواب مراجعه کنید زیرا علت برخی از این خروپف ها وجود بیماری های زمینه ای می باشد. گاهی علت بروز خروپف در کودکان عواملی ساده نظیر بد خوابیدن است که در این موارد در قالب بیماری قابل درمان نیست بلکه با انجام چند دروش خانگی می توان خروپف او را درمان کرد.

 

روش های درمان خانگی خروپف کودکان:

استفاده از بخور : اگر دلیل خروپف کودک بسته شدن مجاری بینی بر اثر بیماری هایی نظیر سرماخوردگی باشد، می توانید از طریق جوشاندن آب یا استفاده از دستگاه های بخور مجاری بینی را باز کرده و خروپف را درمان کنید.

نوشیدن منظم آب گرم : گاهی علت خروپف، جمع شدن مخاط بدن در قسمت گلو می باشد. در این گونه موارد نوشیدن آب گرم می تواند بسیار موثر واقع شود. آب گرم گلو را شستشو داده و راه تنفس را باز می کند. بدین ترتیب خروپف به سادگی درمان می شود.

استفاده از کیسه یا کمپرس آب گرم : در فصول سرد سال خروپف در کودکان تشدید می شود. زیرا در این فصل ها مخاط احتقانی بدن، درد های عضلانی و همچنین برخی بیماری های فصلی علت بروز خروپف است. در این مواقع از پوشش گرم کودک مطمئن شده و از کمپرس آب گرم برای ماساژ قفسه سینه استفاده کنید. تا بدین ترتیب خروپف کودک را درمان کرده باشید.

استفاده از نرم کننده ها و بالم ها : اگر دلیل خروپف کودک سرما خوردگی یا آنفولانزا باشد، هرچند گذر از دوره نقاهت بیماری خروپف را نیز درمان می کند اما برای تسریع در روند درمان خروپف می توانید از نرم کننده ها و بالم ها نیز استفاده کنید.

 

راه های درمان تخصصی خروپف کودکان:

جراحی انحراف بینی : اگر علت خروپف کودک انحراف بینی یا انحراف تیغه وسط بینی باشد پس از جراحی بهبود خواهد یافت. در این گونه جراحی ها، پزشک به درمان انحراف بینی پرداخته و همچنین مجاری تنفسی کودک را از هر گونه مواد مخاطی پاک سازی می کند. بدین ترتیب تنفس کودک به حالت عادی برگشته و خروپف از بین می رود.

درمان بیماری های زمینه ای : همانطور که گفته شد یکی از علت های مهم بروز خروپف وجود بیماری های زمینه ای از جمله آپنه خواب می باشد. اگر مشخص شد دلیل خروپف کودک آپنه خواب است، توصیه می شود به مراکز درمان اختلالات خواب مراجعه کرده تا از این طریق موثرترین روند درمان را طی کنید.

استفاده از ماسک خواب : ماسک خواب نوعی دستگاه تنظیم تنفس می باشد که پس از تشخیص علت خروپف توسط پزشک تجویز خواهد شد. این وسیله باعث تنظیم اکسیژن و مشکلات تهویه ای می شود.

مصرف دارو : اگر دلیل خروپف کودک آسم و سایر مشکلات ریوی باشد، پزشکان برای درمان این مشکل داروهای استنشاقی را تجویز می کنند. این داروها متداول ترین روش درمان خروپف های ناشی از بیماری های ریوی است.

باید در نظر داشت به دلیل این که کودکان هنوز در مرحله رشد بوده و سیستم بدن آن ها هنوز کامل نشده، بروز هرگونه اختلال و بیماری نیازمند پی گیری و درمان جدی تری می باشد.

 

عوارض خروپف کردن در کودکان

مختل شدن روند رشد : خواب با کیفیت نقشی اساسی در روند رشد جسمانی و روانی کودک دارد. اگر بدن کودک به دلیل خروپف نتواند خواب باکیفیتی را تجربه کند به مرور زمان روند رشد او مختل شده و حتی با تداوم این امر، متوقف می شود.

بروز اضافه وزن و چاقی : نداشتن خواب مناسب و کافی به دلیل خروپف، به مرور زمان می تواند زمینه ساز بروز اضافه وزن و چاقی باشد. اگر کودک بدون هیچ دلیل خاصی شروع به چاق شدن کرده ممکن است دچار خروپف شده باشد.

کاهش تمرکز و یادگیری : یکی از عوارض شایع خروپف و همچنین آپنه خواب کاهش میزان یادگیری و تمرکز در کودکان است. اگر کودک از خواب کافی برخوردار نباشد در طول روز و در مواجه با عوامل محیطی دچار کسالت و بی حالی بوده و نمی تواند عکس العمل مناسبی از خود نشان دهد.

بیش فعال شدن کودک : یکی دیگر از عوارض خروپف در کودکان بیش فعالی می باشد. بدین ترتیب که خروپف سبب کاهش میزان خواب با کیفیت شده و کمبود خواب سبب مختل شدن توازن هورمون آدرنالین می شود. ترشح بیش از حد این هورمون سبب بیش فعالی در کودکان می شود.

بروز اختلالات شخصیتی و پرخاشگری : اگر به مرور شاهد تغییر شخصیت کودک خود شده اید، ممکن است ریشه در خروپف و اختلالات خواب داشته باشد. خروپف و اختلالات دیگر خواب موجب کم خوابی می شود و این کمبود خواب کودک را خسته کرده و سیستم عصبی او را مختل می کنند. این دسته از کودکان رفتارهای پرخاشگرانه ای دارند و در مواجه با مسائل، برخورد عصبی تری از خود نشان می دهند.

 

کلام آخر

با توجه به روند رو به رشد کودکان، هر گونه تغییرات در سیستم بدن او باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. خواب اساسی ترین نقش در روند رشد کودک را دارد. بنابراین باید جزئی ترین اختلال خواب کودک را درمان کرد. خروپف یکی از شایع ترین اختلالات خواب می باشد که تداوم آن سبب بروز بی خوابی و عوارض ناشی از آن می شود.

اولین قدم برای درمان خروپف کودکان تشخیص علت آن می باشد. این کار باید توسط افراد متخصص انجام گیرد. زیرا گاهی خروپف علامت وجود بیماری خطرناک تری نظیر آپنه انسدادی می باشد. این بیماری باعث قطع تنفس در هنگام خواب می شود. بنابراین توصیه می شود برای درمان خروپف کودک به دکتر متخصص اختلالات خواب و مراکز تخصصی درمان اختلالات خواب مراجعه شود. یکی از بهترین مراکز درمان اختلالات خواب که می تواند به راحتی خروپف کودک را درمان کند، کلینیک خواب اوراسلیپ می باشد و بیماران زیر نظر دکتر فریبا معینی پور می باشند.

 

سوالات متداول

  • علت بروز خروپف در کودکان چیست؟

خروپف درکودکان علت های مختلفی دارد از جمله: بیماری های ژنتیکی، آلرژی و حساسیت های فصلی، انحراف بینی، اضافه وزن و آپنه انسدادی.

 

  • بهترین راهکار درمان خروپف کودکان چیست؟

می توان گفت بهترین روش تشخیص خروپف و درمان آن مراجعه به مراکز درمان اختلالات خواب می باشد.