علت حرف زدن در خواب؛ عوارض، کلماتی که در خواب می گوییم

علت حرف زدن در خواب؛ عوارض، کلماتی که در خواب می گوییم

حتما شما هم کسی را می شناسید که در خواب حرف می زند. در اکثر مواقع مشخص نیست که فرد بیدار است یا خواب و چیزهایی که به زبان می آورد مفهومی دارد یا بی معنی است. مطالعات نشان داده است که این افراد به نوعی از خواب پریشی مبتلا هستند که به آن حرف زدن در خواب می گویند. باید بدانید که حرف زدن در خواب به خودی خود بیماری محسوب نمی شود و در بین کودکان بیشتر شایع است. با این حال علت حرف زدن در خواب باید بررسی شود تا مشخص گردد چه چیزی باعث شده تا یک فرد در خواب حرف بزند. در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم و روش هایی برای خواب بهتر ارائه می دهیم.

 

حرف زدن در خواب چگونه است؟

در تعریفی که بسیاری از محققان درباره حرف زدن در خواب بیان می کنند آن را یک خواب پریشی معرفی کرده و خطری برایش متصور نیستند. با این حال اگر کسی در خواب حرف بزند، چندان هم بی خطر نیست. در واقع حرف زدن در خواب شامل تمامی کلمات و حروفی می شود که در روزمره استفاده می کنیم. کسی که در خواب حرف می زند ممکن است فقط کلمه ای بگوید یا حتی جمله طولانی به زبان بیاورد. ممکن است این فرد کلماتی بگوید که هیچ مفهومی ندارد یا یک شعر بخواند و با کسی گفتگو کند.

حرف زدن در خواب یا Somniloquy در یک تعریف کلی به تمامی صحبت های یک فرد در خواب گفته می شود. خواه این صحبت ها با مفهوم باشد یا این که بی معنی بوده و فقط به زبان آورده شود. محققان بر این باورند که حرف زدن در خواب در سنین کم شایع تر است. مثلا کودکان زیر 10 سال بیشتر از بزرگسالان به حرف زدن در خواب دچارند. همچنین 5 درصد بزرگسالان نیز در خواب صحبت می کنند.

 

چرا در خواب حرف می زنیم؟

هنوز دانشمندان متوجه این قضیه نشده اند که چرا در خواب حرف می زنیم و هیچ دلیل علمی برایش وجود ندارد. با این حال نظریه هایی با توجه به مطالعات محققان منتشر شده است. یکی از این نظریه ها که منطقی جلوه می کند آن است که کسی که در خواب حرف می زند مانند کسی است که در خواب راه می رود.

در خواب راه رفتن یک اختلال است که باید درمان شود و برای فرد خطراتی نیز دارد. کسی که از اختلال راه رفتن در خواب رنج می برد، ممکن است از پله بالا برود، در را باز کند و به خیابان برود، اجاق را روشن کند یا کارهای خطرناک دیگری انجام دهد که برای خود و دیگران مشکل ایجاد می نماید.

حرف زدن در خواب مثل اختلال راه رفتن در خواب نیست اما به این دلیل محققان این دو را به هم نزدیک می دانند که عقیده دارند مغز انسان در حرف زدن یا راه رفتن نیمه بیدار است. در این حالت یک بخش از مغز خواب است و بخش دیگری بیدار شده، به همین خاطر فرد حرف میزند یا راه می رود.

پژوهشگران بر این باورند که حرف زدن و گفتگو کردن در خواب، خطری ندارد و بیشتر به پیشینه خواب بستگی دارد. کسی که در طول روز دچار استرس یا نگرانی ست یا دچار حادثه ای غیرمنتظره شده بیشتر به این حالت دچار می شود. در حالی که راه رفتن در خواب به خودی خود خطرناک است و ممکن است چنینی فردی هر کاری بکند. مثلا ماشین را روشن کند یا خانه را به آتش بکشد.

دلیل حرف زدن در خواب به قبل از آن برمی گردد و مربوط به وقایع قبل از خواب است. البته این که ما درست نمی خوابیم نیز در آن بی تاثیر نیست و باید جای مناسبی برای خواب راحت انتخاب کنیم. همچنین موارد استرس زا و نگران کننده را از خود دور کنیم. در ادامه به بررسی این که حرف زدن در خواب چه زمانی روی می دهد، می پردازیم.

 

چه زمانی در خواب حرف می زنیم؟

خواب انسان چند مرحله دارد و در طول شب چندین بار بین این مراحل جابه جا می شود. ما ابتدا به خواب سبک و سپس به خواب سنگین می رویم. حالتی که در آن خواب سبک است و با کوچکترین سروصدا یا نور فرد از خواب می پرد زمانی می باشد که ممکن است ما در خواب حرف بزنیم. در این حالت مغز نیمه بیدار است ولی رویا نیز می بیند و ممکن است صحبت هایی که در آن انجام می دهیم را بلند بلند بگوییم.

معمولا ما در طول شب چندین بار خواب مان سبک و دوباره سنگین می شود. در برخی افراد وقتی به خواب سبک می آیند و رویایی می بینند، حرف زدن در خواب اتفاق می افتد. این افراد ممکن است بخاطر حوادث و اتفاقاتی که رخ داده دچار خواب پریشی باشند. گاهی حتی این افراد در حالت خواب سبک از خواب بیدار می شوند و دوباره به خواب می روند در حالی که شاید اصلا یادشان نیاید بیدار شده اند.

 

انسان در خواب چه چیزهایی می گوید؟

طبق مطالعات انجام شده در زمینه حرف زدن در خواب، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که هر حرفی را ممکن است در خواب بزنیم. در زیر به انواع چیزهایی که ممکن است در خواب بگوییم اشاره می کنیم:

 

کلماتی برای رد یا قبول نداشتن مثلا نه

کلمه نه جز کلماتی است که در بسیاری از کسانی که در خواب حرف می زنند مشاهده می شود. این کلمه گاهی بصورت عادی و گاهی نیز در حالت عصبانیت در خواب گفته می شود. گاهی بلند و گاهی ساده و آرام است.

 

کلماتی فحاشی یا مخالفت شدید مثلا لعنت

گاهی کلماتی در خواب گفته می شود که فحاشی به حساب می آید. کلمه لعنت از آن دسته کلمات است که بعد از نه بیشترین استفاده را در افراد خواب دارد.

 

کلمات نامفهوم مانند هووو هااا

معمولا بسیاری از کلمات نامفهوم نیز در افرادی که در خواب حرف می زنند، وجود دارد. همه حرف هایی که در خواب می زنیم قابل فهم نیست و گاها از واژه ها یا کلماتی استفاده می کنیم که هیچ معنایی ندارد.

 

جملات کوتاه مانند این کار را نکن

گاهی نیز جملات بصورت کوتاه است و بیشتر از یک جمله نیست. در چنین حالتی در نیمه شب فرد یک جمله می گوید و بعد هیچ حرفی نمی زند. جملات کوتاه نیز از آن دسته هستند که در بیشتر کسانی که در خواب حرف می زنند مشاهده می شود.

 

گفتگو و مکالمه طولانی

کمترین اتفاقی که ممکن است در انسان های خواب مشاهده شود گفتگوهای طولانی در خواب است. دلیل این امر آن است که فرد چند جمله می گوید و دوباره ساکت می شود یا این که بلند بلند حرف می زند و از خواب می پرد. این مکالمه های طولانی معمولا استثنا هستند و در بیشتر کسانی که در خواب حرف می زنند وجود ندارد.

تمام حرف ها و واژگانی که در خواب گفته می شود به هیچ عنوان قابل پیگیری در دادگاه نیست زیرا در این حالت انسان هوشیار نیست و ممکن است هر حرفی را به زبان بیاورد. حتی ممکن است کسی را تهدید کند یا اعتراف به قتل نماید که باز هم قابل پیگیری نیست.

 

عوارض حرف زدن در خواب

حرف زدن در خواب معمولا عوارض زیادی ندارد اما برخی موارد است که نگران کننده می باشد و باید پیگیری شود. در زیر به عوارضی که ممکن است ایجاد شود اشاره می کنیم:

 

ایجاد اختلال در خواب اطرافیان

علت حرف زدن در خواب؛ عوارض، کلماتی که در خواب می گوییم

اختلال حرف زدن در خواب باعث می شود تا کسانی که در اطراف انسان می خوابند، اذیت شوند. البته بیشتر این صحبت ها در خواب خیلی کوتاه و موردی است و مشکلی ایجاد نمی کند اما در مواردی هم بلند و پرخاشگرانه یا ترسناک است که بهتر است در این زمینه حتما به پزشک مراجعه شود.

 

خواب آلودگی در طول روز

کسی که در خواب حرف می زند ممکن است مدام از خواب بیدار شود و این باعث می گردد تا در طول روز دچار خستگی و خواب آلودگی باشد. این بی خوابی کم کم به مشکلات زیادی فرد را دچار می کند.

 

تاثیر بر روابط افراد

گاهی برخی حرف ها در خواب ممکن است طوری باشد که همسر فرد دچار تردید در زندگی با وی شود. این بسیار مهم است که همسر انسان این مشکل را درک کند.

 

ابتلا به خواب پریشی های دیگر مثل راه رفتن در خواب یا کابوس دیدن

به گفته محققان اگر دلیل حرف زدن در خواب استرس و اضطراب باشد یا حوادثی ناگوار که فرد نتوانسته آن را درست تحلیل کند باعث می شود تا کم کم به خواب پریشی های دیگر مثل کابوس دیدن دچار شود. همچنین راه رفتن در خواب نیز به خاطر استرس ها و نگرانی هایی است که در طول روز اتفاق می افتد فرد را در شب اذیت می کند.

 

درمان حرف زدن در خواب

برای حرف زدن در خواب درمان قطعی وجود ندارد اما با کارهایی می توان این وضعیت را برطرف کرد. خواب های نامنظم و ناهنجاری در خواب بیشترین دلایل حرف زدن در خواب هستند که با کاهش استرس و اضطراب قبل از به خواب رفتن می توان تا حدودی این وضعیت را بهبود بخشید. مکان امن و راحت برای خواب، استفاده از آرامبخش های گیاهی و داروهایی که به خوابیدن راحت کمک می کنند می تواند تا حدودی در کاهش حرف زدن در خواب موثر باشد.

با این حال بهترین روش برای درمان حرف زدن در خواب مراجعه به پزشک متخصص اختلالات خواب است. معمولا پزشکان با معاینه و بررسی علل های مختلفی که می تواند باعث مختل شدن خواب شما شود می توانند دلیل حرف زدن در خواب تان را بیابد. با یافتن علل و رفع آنها اختلال حرف زدن در خواب نیز برطرف می شود.

 

کلام آخر

حرف زدن در خواب خطری ندارد اما اگر به خواب پریشی تبدیل شود می تواند مشکلات زیادی برای انسان ایجاد کند. به همین خاطر بهتر است تا با روش های مناسب درمان شود. حرف زدن در خواب گاهی نامفهوم و گاهی با معنی است اما هیچ کدام آن نمی تواند مبنای کارهایی باشد که فرد در زندگی واقعی خود انجام داده یا می خواهد انجام دهد. بهتر است برای آن که با اختلال حرف زدن خود در خواب بهتر آشنا شوید به یک متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید.

در کلینیک خواب اورا اسلیپ با دکتر فریبا معینی پور در خدمت شما هستیم که با معاینه شما دلایل خواب پریشی و حرف زدن در خواب شما را شناسایی و درمان می کنند. این کلینیک خواب برای مشکلات و درمان اختلالات خواب مانند : بی خوابی، خروپف، آپنه خواب و خواب سنگین می باشد که در تهران واقع است.

 

سوالات متداول

  • آیا همه انسان ها در خواب حرف می زنند؟

خیر، فقط حدود 6 درصد از بزرگسالان در خواب حرف می زنند. همچنین حرف زدن در خواب در سنین زیر 10 سال بسیار شایع است.

 

  • چه نوع حرف زدن در خواب خطرناک است؟

معمولا حرف زدن در خواب خطرناک نیست اما اگر بصورت مداوم باشد و باعث شود تا عادت خواب پریشی به انسان دست دهد خطرناک است. بهتر است برای درمان هر نوع حرف زدن در خواب به پزشک مراجعه کرد تا از میزان خطر آن مطلع شد و دلیل ایجاد آن را پیدا کرد.

 

مقالات بیشتر : 

رابطه آپنه خواب و دندان قروچه