گیره خروپف چیست؛ نکته مهم، معایب و مزایا

گیره خروپف چیست؛ نکته مهم، معایب و مزایا

خروپف یک اختلال خواب محسوب می شود که باعث عوارضی در بدن می گردد. این اختلال با روش های مختلفی درمان می شود. یکی از این روش ها گیره خروپف است. این گیره معمولا با قرارگرفتن در بینی اشخاصی که خروپف می کنند باعث می شود تا صدای خرخر کردن آنها کم شود. در مواردی این روش مناسب است اما کارساز نیست. در این مقاله می خواهیم بدانیم که گیره خروپف چیست و روش استفاده از آن را بدانیم. همچنین به بررسی عوارض آن نیز می پردازیم.

 

معرفی گیره خروپف

خروپف معمولا اطرافیان و خود شخص را در خواب اذیت می کند. با گیره خروپف که یک وسیله سیلیکونی با دو سر گوی مانند است می توان خروپف را کمتر کرد. این وسیله که دو سر آن خاصیت مغناطیسی دارد می تواند حفره های بینی را بازتر کند و اجازه دهد تا هوا در مجاری تنفسی راحت تر حرکت نماید. روش استفاده از گیره تنفسی به این شکل است که 10 دقیقه قبل از خواب باید در بینی خود قرار داده و این عمل حدود 2 هفته بصورت مداوم تکرار شود. با این گیره بسیاری از کسانی که مشکل خروپف داشته اند توانسته اند تا حدودی آن را کنترل کنند.

 

مزایای استفاده از گیره بینی خروپف

  • گیره بینی خروپف می تواند مسیر عبور جریان هوا از بینی را بازتر کند و به تنفس کمک نماید.
  • گیره بینی خروپف به کاهش و رفع برخی خروپف های خفیف کمک می کند.
  • با گیره خروپف می توان استفاه از روش تنفس از دهان را کاهش داد و به جای آن با بینی نفس کشید.
  • گیره بینی خروپف می تواند مانع از خشکی دهان شود زیرا راه عبور هوا از بینی راحت تر است.

 

ویژگی های خاص گیره بینی خروپف

  • مطابق با هر فرم و سایز بینی افراد مبتلا به خروپف ساخته می شود.
  • در زمان استفاده بسیار در دید قرار ندارد و کمی از آن دیده می شود.

 

موارد استفاده از گیره بینی خروپف

  • کسانی که بینی آنها دارای سپتوم پهن است.
  • کسانی که گرفتگی بینی دارند و بخاطر همین خروپف می کنند.
  • کسانی که بخاطر خروپف خفیف و عبور جریان نامناسب از بینی نمی توانند در خواب درست نفس بکشند.

 

نکته مهم درباره استفاده از گیره بینی خروپف

گیره بینی برخلاف تبلیغات زیاد خیلی کاربرد ندارد و به درمان خروپف کمک نمی کند. دلیل این امر آن است که بسیاری از دلایل خروپف مربوط به دهان است و به بینی ربطی ندارد. به همین دلیل باید به دنبال دلایل ایجاد خروپف باشیم تا بهترین روش درمانی را برای آن انتخاب کنیم و بهترین راه درمان خروپف استفاده از دیوایس دهانی می باشد که بر طبق فرم دهان شخص طراحی و ساخته می شود. برای تهیه دویایس دهانی با ما (کلینیک خواب اورا اسلیپ) تماس بگیرید

 

خروپف چیست؟

خروپف یا  (Snoring)به صدای بلند و ناهنجاری گفته می شود که در هنگام خواب از دهان یا گلو خارج می شود. این صدا حالت خرخر مانندی دارد که دلیل آن لرزش بافت های گلو می باشد. نکته ای که وجود دارد این است که برخلاف تصور بعضی، خروپف فقط در هنگام خواب عمیق اتفاق می افتد ولی این تصور اشتباه است. خروپف می تواند در هر مرحله ای از خواب رخ دهد.

خروپف مشکل شایعی در انسان هاست. حدود 50 درصد مردان بالای هجده سال و 40 درصد زنان با این مسئله درگیر هستند که رده سنی بین 40 تا 60 سال را در برمی گیرد. این مسئله در کودکان هم اتفاق می افتد به طوری که حدود 10 تا 12 درصد از کودکان به این امر دچارند. با این که خروپف برای خود شخص امری بی ضرر است اما ممکن است برای دیگران پدیده ای آزار دهنده باشد. اما در بعضی از افراد خر و پف نشان از اختلالی پزشکی به نام آپنه انسدادی خواب یا OSA دارد که باید حتما تحت نظر پزشک درمان شود. در ادامه متن با عوامل ایجاد خروپف و عوارض آن با ما همراه باشید.

 

علت های خروپف

خروپف می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند شکل دهان و سینوس ها ، خوردن الکل ، انواع حساسیت ها و آلرژی ها ، سرماخوردگی و اضافه وزن. هنگامی که خواب شما از مرحله خواب سبک به خواب عمیق تبدیل می شود ، عضلات زبان ، سقف دهان و گلو ریلکس می شوند. این بافت ها تا حدی می توانند آرام شوند که جریان عبور هوا بسته شده و به لرزش بیفتند. هر چقدر که مسیر عبور جریان هوا کوچک تر و باریک تر باشد ، قدرت و نیروی بیشتری برای عبور جریان هوا نیاز است که این مسئله باعث بیشتر شدن این لرزش شده و خروپف های بلندتری را موجب می شود.

 

عوامل ایجاد خروپف در خواب

مواردی که باعث خروپف در خواب می شود عبارتند از:

 

مشکل مادر زادی در دهان یا ایراد بر اثر اتفاقات ناگوار : برخی از افراد در زمان تولد دچار مشکلاتی در ناحیه دهان خود هستند. این مشکلات ممکن است در سنین خاصی مشخص شود یا این که در ابتدای تولد معلوم باشد. به هر حال با گذشت عمر این مشکل بیشتر بروز می کند. در مواردی که مشکل در سن خاصی بروز می کند معمولا اندام های تنفسی مخصوصا عضلات کام انسان شل می شود و این شل شدن با عبور جریان هوا باعث می شود تا صدایی در موقع خواب ایجاد نماید.

خوردن الکل قبل از خواب : خوردن الکل قبل از خواب می تواند موجب واکنش عضلات گلو شود و آنها را شل کند. این شل شدگی در طول خواب باعث ایجاد صدا در گلو می شود.

مشکلات حساسیت و حلق و بینی : بسته شدن راه تنفس در بینی هم می تواند باعث خروپف شود.

اختلالات خواب : نداشتن خواب کافی باعث مشکلاتی در گلو و عضلات آن می شود.

حالت خواب : خوابیدن به پشت احتمال خر و پف را افزایش داده و باعث کوچکتر شدن راه تنفس می شود.

سن بالا : با بالا رفتن سن افراد ، الگوی خواب هم تغییر می کند. برای مثال ، ممکن است مدت طولانی تری نیاز داشته باشند تا به خواب بروند و در نتیجه هنوز خستگی را در خود حس می کنند. همچنین بالا رفتن سن باعث لطیف شدن عضلات زبان و گلو شده، لرزشی خفیف در حین تنفس ایجاد کرده و بالطبع باعث بروز خر و پف می شود.

اضافه وزن : چاقی و اضافه وزن سلامت افراد را از همه جنبه ها به خطر می اندازد و باعث ایجاد خروپف می شود. این مسئله بافت عضلات را تضعیف کرده ، موجب تغییراتی در بافت گلو و گردن شده و عامل ایجاد صداهایی حین خواب در گلو می شود.

حجیم شدن غدد لنفاوی و لوزه : این مسئله باعث بسته شدن راه تنفس می شود و سرفه های مکرر را به دنبال دارد.

مشکل وقفه در تنفس : این اختلال باعث می شود شخص قادر به تنفس صحیح حین خواب نباشد و این مسئله مشکلاتی در بافت گلو به وجود آورده ، بافت آن را تخریب می کند و راه هوا را مسدود می کند و باعث افت میزان اکسیژن شده و این موضوع می تواند شب های زیادی مکررا اتفاق بیفتد. هنگامی که راه عبور جریان هوا باریک تر می شود ، مغز به بدن سیگنال هایی ارسال می کند تا بدن برای دریافت اکسیژن بیشتر آماده شود. بنابر این فرد ناخودآگاه از خواب بیدار می شود بدون اینکه خودش دلیلی برای آن داشته باشد.

 

علاوه بر موارد بالا ، عوامل دیگری نیز در خروپف کردن نقش دارند که عبارت اند از :

  • وجود لوزه سوم
  • انحراف تیغه بینی یا پولیپ بینی
  • آپنه انسدادی خواب یا OSA
  • چاقی در ناحیه گردن
  • مصرف الکل قبل از خواب
  • کشیدن سیگار زیاد قبل از خواب
  • انواع حساسیت ها و بیماری هایی مانند سرما خوردگی و آنفولانزا
  • مصرف داروهای ضد حسیاست ، ضد سرماخوردگی و داروهای خواب آور
  • استفاده از بالش های بسیار نرم
  • خوابیدن به پشت
  • اضافه وزن بیش از حد
  • افزایش سن و نرم شدن بافت گلو
  • بارداری
  • دوران یائسگی
  • داشتن سابقه خانوادگی آپنه انسدادی خواب و خروپف

 

عوارض خروپف

درست است که خروپف در برخی موارد بی ضرر است، اما قطعا باعث آزار و اذیت اطرافیانتان می شود. اما اگر این مسئله به دلیل آپنه انسدادی خواب یا همان OSA باشد ، می تواند شما را در معرض عوارض بیشتر و جدی تری قرار دهد. خروپف سبک به طور کل در خواب شما اختلال ایجاد نمی کند اما عوارض زیر را به دنبال دارد:

  • نداشتن تمرکز کافی در طول روز
  • احساس مداوم خواب آلودگی در هنگام روز
  • احساس عصبانیت و پرخاشگری و ناامیدی
  • خطر ابتلا به فشار خون بالا و سکته های قلبی و مغزی
  • افزایش احتمال ناهنجاری های رفتاری مانند پرخاشگری و کندی یادگیری در کودکان مبتلا به OSA
  • افزایش ضریب خطای رانندگی منجر به تصادف به دلیل نداشتن خواب کافی

 

کلام آخر

خروپف یک مشکل بسیار شایع است که هم بزرگسالان و هم کودکان می توانند درگیر آن شوند. با تغییر سبک زندگی و کاهش وزن میتوان تا حدودی آن را کاهش داد. بر خلاف تصور عموم ، خروپف فقط در مرحله خواب عمیق اتفاق نمی افتد و در هر مرحله احتمال اتفاق افتادن آن وجود دارد. روش های زیادی برای درمان آن وجود دارد که گیره خروپف یکی از آن هاست. برای گرفتن نتیجه بهتر بهتر است به متخصص خروپف مراجعه نمایید.

اما چون خروپف مشکلی است که عمدتا مرتبط با دهان است. در کلینیک خواب اورا اسلیپ  دکتر فریبا معینی پور حضور دارند که با معاینه دقیق ، دلایل خروپف شما را شناسایی و درمان می کنند. این کلینیک بهترین مرکز درمان اختلالات خواب می باشد که در تهران واقع شده است.

 

سوالات متداول

  • استفاده از گیره بینی خروپف چه مزایایی دارد؟

گیره بینی خروپف می تواند مسیر عبور جریان هوا از بینی را بازتر کند و به تنفس کمک نماید. به کاهش و رفع برخی خروپف های خفیف کمک می کند. با گیره خروپف می توان استفاه از روش تنفس از دهان را کاهش داد و به جای آن با بینی نفس کشید. همچنین این گیره می تواند مانع از خشکی دهان شود زیرا راه عبور هوا از بینی راحت تر است.

 

  • روش استفاده از گیره تنفسی خروپف به چه صورت است؟

روش استفاده از گیره تنفسی به این شکل است که 10 دقیقه قبل از خواب باید در بینی خود قرار داده و این عمل حدود 2 هفته بصورت مداوم تکرار شود. با این گیره بسیاری از کسانی که مشکل خروپف داشته اند توانسته اند تا حدودی آن را کنترل کنند.

 

مقالات مرتبط : 

خطرات و عوارض عدم درمان خروپف برای سلامتی

عوارض درمان خروپف با لیزر

چگونه درمان خروپف باعث کاهش وزن می شود