چگونه درمان خروپف باعث کاهش وزن می شود

تاکنون حتماً متوجه‌ی تاثیر ساعات بیداری بر سلامت و اهداف کاهش وزن خود شده‌اید. اما ساعات خواب نیز بر کاهش وزن تاثیرگذار هستند.

به طور خاص، خروپف کردن: به گفته‌ی آکادمی گوش و حنجره‌شناسی آمریکا، حدود 45 درصد از افراد بزرگسال آمریکا هرزگاهی خروپف می‌کنند و خروپف کردن برای 25 درصد از آن ها به صورت یک عادت درآمده است. اما داشتن اضافه وزن، شما را در معرض خروپف کردن و آپنه خواب، اختلالی که در آن تنفس ناخودآگاه در طول شب متوقف می‌شود، قرار می‌دهد.

 

چرا خروپف می‌کنیم؟

این اتفاقی است که می‌افتد: دکتر استیوم آلتچالر از مرکز درمانی خواب Mayo در رانچستر توضیح می‌دهد؛ زمانی که می‌خوابیم، عضلات مسیر هوا به طور طبیعی آرام می‌شوند. در برخی از افراد، این عضلات آنقدر آرام می‌شوند که وقتی نفس می‌کشید، بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و وقتی هوا از آن‌ها عبور می‌کند، دیواره‌ها دچار ارتعاش می‌شوند (بنابراین، صدای خروپف کردن شنیده می‌شود). در آپنه خواب، مسیر هوا ممکن است به طور کامل بسته شود.

دکتر آلتچالر توضیح می‌دهد: زمانی که اضافه وزن پیدا می‌کنیم، چربی اضافی در سراسر بدن از جمله زبان جمع می‌شود. این چربی اضافی، مسیر هوا را تحت فشار قرار می‌دهد و اذیت می‌کند؛ بدان معنی که وقتی دیواره‌های مسیر هوا آرام هستند، ما بیشتر در معرض خطر خروپف کردن قرار داریم زیرا هوا از مسیر گلو عبور می‌کند.

در صورتی که آپنه خواب درمان نشود، منجر به مشکلات خواب بیشتر و همچنین افزایش وزن می‌گردد. آن حتی ممکن است شما را در معرض بیماری‌های خطرناک‌ جدی‌تری از قبیل بیماری قلبی قرار دهد. و خود خروپف کردن هم می‌تواند در عدم توانایی در کاهش وزن نیز موثر باشد. دلیل آن را در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

چگونه درمان خروپف بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارد؟

 

بدن، کالری کمتری در طول شب می‌سوزاند.

به گفته‌ی دکتر راج داسگوپتا از آکادمی مرکز خواب آمریکا و استادیار مرکز بالینی در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس، زمانی که خروپف می‌کنید یا دچار کاهش جریان هوا به خاطر آپنه خواب می‌شوید، احتمال از خواب بیدار شدن در طول شب بیشتر می‌باشد که می‌تواند منجر به کاهش زمان سپری شده در مرحله‌ی عمیق و نیروبخش خواب به نام حرکت چشم سریع (REM) و افزایش زمان سپری شده در مراحل خواب سبک شود.

علاوه بر مزایای نیروبخش و احیاآوری که دارد، خواب REM زمانی رخ می‌دهد که فعالیت مغز و سوختن کالری در بالاترین سطح هستند. بدن شما در طول خواب REM، مقدار زیادی گلوکز و انرژی مصرف می‌کند و همچنین خواب هم می‌بیند.

به گفته‌ی دکتر داسگوپتا، یک فرد 150 پوندی که خواب مناسب و کافی دارد، می‌تواند حدود 50 تا 60 کالری در طول یک شب، عمدتاً در خواب REM بسوزاند. اما دکتر داسگوپتا توضیح می‌دهد: در صورتی که مشکل تنفس به دلیل نوعی اختلال خواب را تجربه می‌کنید، ماندن در خواب REM می‌تواند دشوار باشد. این به معنی سوزاندن کالری‌های کمتر است.

 

هورمون‌های گرسنگی فعال‌تر می‌شوند.

دکتر داسگوپتا می‌گوید: خواب نامناسب می‌تواند سطوح دو هورمون مرتبط به تنظیم وزن را تغییر دهد. اولین هورمون، لپتین نام دارد – هورمونی که باعث می‌شود احساس رضایت داشته باشیم. هورمون بعدی، گرلین است – هورمونی که باعث می‌شود احساس گرسنگی داشته باشیم. ما هورمون لپتین را در مراحل عمیق خواب ترشح می‌کنیم و بدنمان هورمون گرلین را زمانی که از خواب محروم می‌شویم، ترشح می‌کند.

بنابراین اگر برانگیختگی حاصل از خروپف مانع از خواب عمیق می‌شود و ما به اندازه‌ی کافی استراحت نمی‌کنیم، هورمون‌هایمان برای روز بعد به شدت فعال می‌شوند (به خاطر سطح بالای هورمون گرلین، ما دلمان می‌خواهد میان وعده‌های بیشتری بخوریم).

 

شما انگیزه‌ی کمتری برای حرکت کردن دارید.

دکتر آلتچالر می‌گوید: هر چیزی که در پیوستگی خواب شما اختلال ایجاد کند، می‌تواند منجر به احساس خستگی در طول روز شود. این موضوع، انجام کارهایی که برای کاهش وزن می‌کنیم را دشوار می‌سازد. در مجموع، چقدر می‌تواند ورزش کردن دشوار باشد وقتی که به تنها چیزی که نیاز دارید، تخت خوابتان است؟ حتی یک مطالعه‌ی کوچک از دانشجویان دانشگاه منتشر شده در خواب و ریتم بیولوژیکی در سال 2017 نشان داد که کاهش عملکرد می‌تواند تاثیر منفی بر فاکتورهایی از قبیل زمان واکنش و سختی یک حرکت ورزشی بگذارد. (این تجربه‌ای نیست که دلتان می‌خواهد هنگام حفظ یک عادت سالم از حرکت داشته باشید).

 

میل شدید به غذاهای شیرین و چرب پیدا می‌کنید.

اگر احساس می‌کنید که بعد از یک خواب شبانه‌ی نامناسب، همیشه میل خوردن بیسکویت یا پیتزا داری، بدانید که تنها نیستید. خستگی و بی‌رمق بودن باعث می‌شود تا بدن برای خوردن غذاهای دارای کالری بالا، شیرین و چرب اشتیاق داشته باشد. چرا؟ دکتر داسگوپتا دلیل آن را توضیح می‌دهد: بدنتان، خواب‌آلود است و برای به دست آوردن انرژی به مقدار زیاد گلوکز نیاز دارد.

«اگر شریک زندگیتان متوجه شده است که در طول خواب نفستان بند می‌آید یا خروپف کردن بر زندگی روازنه‌تان تاثیر گذاشته است، حتماً به یک متخصص اختلالات خواب به منظور تشخیص  اختلالات خواب مراجعه نمایید.»

 

کلام آخر 

همانطور که در بالا دیدیدم درمان خروپف تا حد زیادی می تواند ما را به هدف کاهش وزن بیشتر کمک کند یا از افزایش وزش جلوگیری کند. برای درمان آپنه خواب، خروپف و اختلالات خواب می توانید به کلینک های خواب مراجعه کنید. ما در کلینک خواب اورا اسلیپ با حضور دکتر فریبا معینی پور در کنار شما هستیم تا خواب راحت و با کیفیتی داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

 

مقالات بیشتر:

جراحی با لیزر؛ روش اشتباه درمان خروپف!

تاثیر خروپف و آپنه خواب روی مشکلات گوارشی

تاثیر درمان خروپف در زندگی مشترک

عوارض خروپف در زمان بارداری

خطرات عدم درمان خروپف