چرا با سردرد از خواب بیدار می شویم؟

چرا با سردرد از خواب بیدار می شویم

همه ما شب‌ها با این هدف که از خواب بیدار شویم، احساس آرامش، سرحال و آمادگی برای روز می‌کنیم. اما برای بسیاری از افراد، بیدار شدن با سردرد در این امر اختلال ایجاد می کند.

سردرد غیرمعمول نیست و بیدار شدن با آن نیز غیرمعمول نیست. دلایل مختلفی برای بیدار شدن با سردرد وجود دارد وپیدا کردن علت آن اولین قدم برای توقف آن است.

دلایلی که ممکن است با سردرد از خواب بیدار شوید:

تنش/استرس:

سردردهای تنشی معمولاً ناشی از استرس، اضطراب و افسردگی هستند. نه تنها فشاری کسل کننده و دردناک در سر خود خواهید داشت، بلکه به احتمال زیاد آن را در عضلات گردن و شانه خود نیز احساس خواهید کرد.

عدم خواب کافی

باعث اختلال در تولید هورمون و فشار خون می شود و باعث ایجاد استرس در بدن می شود که می تواند باعث سردرد شود.

خواب زیاد

گاهی اوقات خواب زیاد باعث می شود که صبحانه نخورید یا قبل از شروع سردرد قهوه خود را به موقع ننوشید.

وضعیت خواب

برخی از موقعیت‌های خواب می‌تواند منجر به وضعیت بد بدن و فشار بر گردن و شانه‌های شما شود.

استفاده نکردن از بالش مناسب برای موقعیتی که در آن می خوابید نیز می تواند به گردن و شانه های شما فشار وارد کند.

قند خون پایین

 اگر در تنظیم قند خون خود مشکل دارید، ممکن است با سردرد از خواب بیدار شوید. علائم دیگری که ممکن است همراه با سردرد باشد، احساس رطوبت یا عرق کردن هنگام بیدار شدن از خواب، حالت تهوع یا احساس لرزش است.

دندان قروچه (براکسیسم)

 فشردن یا ساییدن دندان ها در طول خواب می تواند باعث ایجاد تنش در فک و عضلات صورت شود و باعث شود با سردرد از خواب بیدار شوید. بسیاری از مردم از دندان قروچه خود بی خبرند.

بیشتر بخوانید : رابطه آپنه خواب و دندان قروچه چیست

سردردهای خوشه ای

 سردردهای خوشه ای معمولاً به صورت درد شدید در یک طرف سر، اغلب در اطراف یا پشت یکی از چشم ها توصیف می شود. اغلب اوقات ممکن است با گرفتگی یا آبریزش بینی همراه باشد و ممکن است چند روز طول بکشد.

خروپف / آپنه خواب

 خروپف در اثر باریک شدن راه های هوایی در هنگام خواب ایجاد می شود و گاهی اوقات خروپف نشانه آپنه انسدادی خواب (OSA) است.

آپنه خواب با تنفس کم عمق و بازه زمانی  آپنه (مکث در تنفس) مشخص می شود که می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. وقتی این اتفاق می افتد، سطح اکسیژن شما پایین است و ممکن است با نفس نفس زدن از خواب بیدار شوید.

به همین دلیل ممکن است استراحت شبانه خوبی نداشته باشید و در بسیاری از مواقع، فردی که آپنه خواب دارد حتی نمی داند که به آن مبتلا است.

این همچنین می تواند دلیلی برای بیدار شدن با سردرد باشد. اگر OSA درمان نشود، می تواند منجر به شرایط جدی تری شود، بنابراین اگر فکر می کنید ممکن است به آن مبتلا شوید، به پزشک خواب مراجعه کنید.

چرا با سردرد از خواب بیدار می شویم

سینوزیت / آلرژی التهاب و احتقان سینوس

می تواند منجر به سردرد شود. اغلب اوقات احتقان سینوس می تواند به آلرژی مرتبط باشد.

فشار خون بالا

 هنگامی که فشار خون بالا می رود، نیروی خون از طریق رگ های خونی می تواند باعث سردرد شود. فشار خون بالا می تواند یک عامل خطر برای سایر بیماری های جدی باشد، بنابراین باید توسط پزشک معالج شود.

ننوشیدن آب کافی

در طول روز می تواند باعث بیدار شدن شما با سردرد شود. این سردردها ممکن است با خستگی، خشکی دهان یا حالت تهوع نیز همراه باشد.

ترک کافئین یا دارو

اگر به مصرف کافئین یا داروی دیگری وابسته هستید، هر لحظه از شب ممکن است با سردرد از خواب بیدار شوید که نشانه ترک است.

عادات سبک زندگی

عادات سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و الکل می تواند باعث سردرد صبحگاهی شود. سایر مواد شیمیایی مانند عطرها نیز می تواند عاملی برای در نظر گرفتن باشد.

کافئین بیش از حد

 در حالی که مقداری کافئین در حد اعتدال می تواند خوب باشد یا حتی به عنوان درمانی برای سردرد عمل کند، مصرف بیش از حد کافئین در طول روز می تواند باعث بیدار شدن شما با سردرد یا میگرن شود.

چرا با سردرد از خواب بیدار می شویم

 اگر با سردرد از خواب بیدار شده اید چه کاری باید انجام دهید:

اگر فشار خونتان بالا است، قند خونتان پایین یا بالا است، یا خروپف می کنید و فکر می کنید ممکن است آپنه خواب داشته باشید، برای کمک به پزشک متخصص خواب مراجعه کنید.

روی داشتن یک روال خواب منظم کار کنید. سعی کنید هر روز در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید و حداقل ۷ ساعت بخوابید.

سعی کنید وضعیت های دیگری را برای خوابیدن امتحان کنید و یا از بالش های خاص که هر کدام متناسب با انواع سلیقه ی افراد طراحی شده اند استفاده کنید.

آرامش :

استرس یکی از دلایل رایج بیدار شدن از خواب با سردردهای تنشی است. مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق و ماساژ درمانی می تواند به کاهش استرس کمک کند.

اگر دندان قروچه میکنید، از محافظ شب استفاده کنید تا از فشردن دندان‌ها جلوگیری کنید. اگر مطمئن نیستید که دندان قروچه می کنید یا نه، ممکن است این امکان وجود داشته باشد، پس با پزشک خود صحبت کنید.

هیدراته بمانیدک هیدراته ماندن در طول روز می تواند کمک کننده باشد بدین معنا که در طی روز به میزان کافی آب بنوشید اما توصیه قبل از خواب زیاد آب ننوشید تا بتوانید در طول شب بدون بیدار شدن استراحت کنید.

از مصرف الکل و سیگار بپرهیزید.

از استفاده ی هرگونه ماده  شیمیایی یا عطری که احتمالاً باعث سردرد شما می شود خودداری کنید.

اگر فکر می کنید ممکن است مربوط به سینوس یا آلرژی باشد، از یک ضداحتقان یا آنتی هیستامین استفاده کنید. توجه داشته باشید که  قبل از شروع یک داروی جدید با پزشک خود صحبت کنید.

از غذاهای خاص خودداری کنید. به گفته بنیاد ملی، غذاهایی وجود دارند که ممکن است باعث سردرد شوند. این غذاها عبارتند از:

پنیرهای چدار، امانتالر، استیلتون، بری و کامبرت و پنیرهایی مانند آمریکایی، کوتیج، پنیر خامه ای و Velveeta

  • شکلات
  • غذاهای تخمیر شده
  • کره بادام زمینی
  • نان های خاصی حاوی پنیر یا شکلات
  • برخی از لوبیاها مانند لوبیا لیما، فاوا و نخود برفی
  • غذاهای حاوی MSG
  • چندین گوشت فرآوری شده مانند بولونیا، پپرونی، سالامی و هات داگ
  • مرکبات و موز
  • خامه ترش
  • الکل
  • کافئین

معمولاً برای کسی که با سردرد از خواب بیدار می شود، علت آن خیلی خطرناک نیست. اما در موارد نادر، سردرد می تواند نشانه ای از شرایط جدی تری باشد، بنابراین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

اگر مشکلات خواب کیفیت زندگی شما را کم کرده است و آشفتگی های شما را زیاد کرده دیگر نگران نباشید ما در کنار شما هستیم. در مرکز خواب اورا اسلیپ همراه با دکتر فریبا معینی پور یک از بهترین پزشکان متخصص خواب در ایران اماده حل مشکلات خواب شما هستیم. بیشتر مراجعان ما نگران درمان های نادرست و دردناک هستند اما در مرکز ما درمان خروپف با روش های جدید و بدون درد و با استفاده از دیوایس دهانی انجام می شود.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید

منبع : sleepassociation

خواب خوبی داشته باشید.

بیشتر بخوانید :

چرا بی خوابی باعث سردرد می شود؛ علت و درمان