عوارض درمان خروپف با لیزر؛ روش اشتباه درمان

عوارض درمان خروپف با لیزر؛ روش اشتباه درمان

برای درمان خروپف روش های متعددی وجود دارد که با توجه به شدت خروپف و میزان خطرناکی آن، پزشک متخصص یکی از آنان را پیشنهاد می دهد. جراحی از روش های خطرناک درمان است زیرا همیشه با عوارضی همراه می باشد. در شرایط بسیار حاد ممکن است پزشکان با جراحی موافقت کنند اما امروزه کمتر متخصصی از جراحی حرف می زند.

دلیل مخالفت بسیاری از پزشکان حرفه ای با جراحی آن است که بسیاری از جراحی ها به نتیجه مطلوب منجر نمی شود. یکی از این جراحی ها، جراحی با لیزر برای درمان خروپف است. در این مقاله به بررسی روش درمان خروپف با لیزر و دلایل ناکارآمدی این روش می پردازیم. در ادامه خروپف را معرفی و روش های متعدد درمان آن را معرفی می کنیم.

چرا خروپف می کنیم؟

خروپف در مفهوم عام، صدایی است که از گلوی فرد خوابیده خارج می شود. این صدا گاهی بسیار بلند است و دیگران را آزار می دهد یا باعث بیدار شدن خود شخص می شود. در مفهوم خاص اما خروپف، انسداد مجاری تنفسی است که در موارد شدید بسیار خطرناک است. خروپف به دلیل شل شدن عضلات بالایی کام انسان است که شل شده و جلوی نفس کشیدن در خواب را می گیرند.

اگر خروپف بصورت دائمی در فرد تکرار شود بیماری محسوب می شود. با این حال خروپف ناشی از سرماخوردگی یا مصرف دارو که موقتا ایجاد شده و پس از یک دوره برطرف می شود، عادی است. معمولا خروپف در مردان بیشتر از زنان است و در سنین بالاتر از 40 شایع تر می باشد.

خروپف مستمر گاهی به آپنه خواب نیز تعبیر می شود. آپنه خواب انسداد مجاری هوا بصورتی است که فرد را از خواب بیدار می کند. وقتی میزان اکسیژن در بدن کم می شود و مجاری تنفسی جلوی نفس کشیدن در خواب را گرفته اند، مغز دستور بیدار شدن و رفع مشکل می دهد. گاهی نیز مغز دستور بیدار باش نمی دهد که سبب مرگ در خواب می شود.

روش های درمان خروپف

درمان خروپف با روش های زیادی امکان پذیر است. تغییر سبک زندگی مانند ورزش کردن، کاهش مصرف سیگار و مواد الکلی، به پهلو خوابیدن و از بالش بلندتر استفاده کردن، خالی کردن مخاط بینی و مرطوب نگه داشتن هوای خانه از روش های ساده برای کنترل خروپف است. البته این روش های در موارد خفیف کارساز است و برای موارد شدید باید به سراغ پزشک رفت.

استفاده از نایت گارد یا دستگاه CPAP از روش های پزشکی درمان خروپف است. جراحی با لیزر نیز یکی از روش هایی است که امروزه در سایت های زیادی برای درمان خروپف بیان می شود. در زیر نگاهی کامل به این جراحی و دلایل اشتباه این درمان می پردازیم.

چرا جراحی با لیزر اشتباه است؟

روش جراحی با لیزر برای درمان خروپف مدتی است که در سایت های مختلف تبلیغ می شود. کسانی که این روش را پیشنهاد می دهند معتقدند که این روش مناسب ترین روش برای درمان است. اما از عوارض این موضوع حرفی نمی زنند. برای آشنایی با این نوع جراحی باید بدانید که زبان کوچک و بافت نرم کام در جراحی با لیزر سوزانده می شود. گفته شده این روش تاثیری دائمی دارد اما متخصصین قطعیت آن را تایید نمی کنند.

متخصصین بر این باورند که روش جراحی با لیزر تسکین و درمان موقت ایجاد می کند و پس از مدتی خروپف های بدتری در فرد بروز می کند. مشکل آپنه خواب که یک مشکل انسدادی در مجاری تنفسی است به گفته دکتر یاهودا فینکلشتاین، پزشک محقق بیمارستان مایر، درمان با روش لیزر فقط برای تعداد معدودی کارساز بوده است و بیشتر افرادی که چنین جراحی ای داشته اند پس از مدتی مشکل خود را با شدت بیشتری تجربه کردند. مشکل تنفس و تغییر صدای گلو، همچنین وجود زخم در داخل دهان و نای، از مواردی است که توسط لیزر ایجاد می شود.

روش LAUP یا همان جراحی لیزر، از نظر دکتر متخصص آکادمی پزشکی خواب آمریکا نیز مورد تایید نیست. دکتر فینکلشتاین متخصص خواب در این آکادمی در سال 2000، با مطالعه و بررسی 26 مریض که از روش لیزر برای درمان استفاده کرده بودند، به این نتیجه رسید که در این افراد خروپف با وخامت بیشتری بوجود آمده است. در برخی موارد حتی مشکل انسداد مجاری تنفسی بیمار برطرف نشده و فقط برای مدتی کاهش یافته است.

دکتر فینکلشتاین همچنین اذعان کرد که در برخی از بیماران کیفیت صدای خروپف کاهش یافته اما درمان نشده است. این متخصص آکادمی خواب همچنین در ادامه گفته است که جراحی لیزر برای یک سوم از بیماران موفقیت آمیز بوده است و در مابقی با شکست مواجه شده ایم. بنابراین روش LAUP جراحی لیزر برای درمان آپنه خواب مناسب نیست.

بهترین روش درمان خروپف

در پزشکی امروزه به کسانی که از آپنه خواب رنج می برند توصیه می شود یک راه بی خطر را تجربه کنند. این افراد می توانند با دیواس دهانی که یک وسیله راحت و کاربردی ست براحتی مشکل تنفس خود را برطرف نمایند. متخصصان دیواس دهانی را قطعی ترین روش برای درمان دائمی آپنه خواب و خروپف می دانند. این دیواس دارای ویژگی های زیر است:

  • کوچک و کاربردی
  • عدم ایجاد حساسیت
  • سهولت در استفاده
  • درمان قطعی خروپف

تمام ویژگی های بالا باعث شده است تا این روش در کل جهان مورد تایید قرار بگیرد و استفاده شود. متخصصان خواب در مرکز پزشکی اورا اسلیپ بهترین روش درمان را برای خروپف مطابق با استانداردهای جهانی، دیواس دهانی پیشنهاد می کنند. این پزشکان با توجه به مطالعات جهانی در زمینه اختلالات خواب، به این نتیجه رسیده اند که جراحی نتوانسته است درمان مناسبی برای خروپف باشد و عوارض زیادی دارد.

دیواس دهانی نه تنها به درمان آپنه خواب کمک می کند بلکه یک وسیله قطعی برای جلوگیری از انسداد مجاری تنفسی محسوب می شود که به بیماران زیادی کمک کرده است.

نتیجه گیری

همانطور که در بالا اشاره شد روش جراحی با لیزر درمان قطعی برای خروپف محسوب نمی شود. این نتیجه توسط متخصصان بزرگی بیان شده است که مدت های زیادی به مطالعه این روش پرداخته اند. از عوارض درمان با لیزر می توان به نابودی بی بازگشت بافت های کام و زبان کوچک در دهان اشاره کرد. 

همچنین بعد از مدتی صداهای بدتری از گلو شنیده می شود. درمان کوتاه مدت برای خلاص شدن از خروپف و آپنه خواب کارساز نیست و باید بصورت قطعی و دائمی این کار صورت بگیرد.

به همین خاطر در مرکز خواب اورا اسلیپ پزشکان متخصص، پس از بررسی بیماری شما سعی در درمان شما با بهترین روش و کمترین زمان و هزینه را دارند. برای مراجعه به متخصص خروپف می توانید به سایت اورا اسلیپ مراجعه کنید و در مجهزترین کلینیک خواب ایران همراه با دکتر فریبا معینی پور درمان شوید. به راحتی و با تماس با ما می توانید این دیوایس دهانی را تهیه کنید و برای همیشه از دست خروپف و آپنه خواب راحت شوید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

خروپف چطور باعث بیماری بدن می شود؟

خروپف به دلیل انسداد مجاری تنفسی ایجاد شده و اجازه ورود اکسیژن کافی را به بدن نمی دهد. در موارد حادتر این کار باعث آسیب رسیدن به سلول های مغز می شود. انسداد مجاری تنفسی اگر بصورت آپنه مرکزی خواب باشد ممکن است فرد را در خطر جدی مرگ قرار دهد زیرا دستور تنفس از مغز به عضلات دهان صادر نمی شود.

روش درمان خروپف با لیزر چرا هنوز وجود دارد؟

متاسفانه برخی هنوز بر این باورند که درمان با لیزر روشی قطعی است. هر چند که این روش در درصد کمی از افراد موفق بوده است اما در بسیاری موارد جامعه پزشکان آن را منع می کنند. دلیل این امر هم سوزاندن برگشت ناپذیر بافت دهانی است که حالا به هر دلیلی شل شده است. این روش زخمی در دهان ایجاد می کند که اگر خروپف را درمان نکند بصورت دائمی در دهان می ماند. فروشندگان دستگاه لیزر و برخی پزشکان که به دنبال سود بردن از طریق جراحی هستند از این روش حمایت می کنند اما این روش بسیار برای بیمار خطرناک است.

چه روش هایی برای درمان خروپف بجز جراحی وجود دارد؟

روش های ساده برای خروپف خفیف وجود دارد. مثلا تغییر در رویکرد زندگی می تواند به درمان خروپف کمک کند. نوع غذایی که مصرف می کنیم تا ورزش و سبک خوابیدن مان در شب، کاهش مصرف سیگار و الکل، رفع اشکالات بینی یا دیواره آن، همگی ساده اما کاربردی هستند. در نوع شدید خروپف که ممکن است آپنه خواب باشد، روش های پزشکی مناسب نایت گارد و دستگاه CPAP است که بواسطه فشار هوا در دستگاه تنفسی، خروپف را درمان می کند.

آیا دیواس دهانی برای درمان خروپف کارساز است؟

بله، دیواس دهانی مورد تایید متخصصین خواب است و بهترین وسیله برای درمان خروپف می باشد. این دستگاه با قرار گیری در دهان بیمار به او در راحت نفس کشیدن کمک می کند. از طرفی به دلیل سهولت استفاده و عدم نیاز به جراحی، عوارض لیزر و دیگر جراحی ها را ندارد. در واقع مانند عینک که بینایی را بهتر می کند، دیواس دهانی هم نفس کشیدن را راحت تر می کند.

بهترین مرکز درمان خروپف و اختلالات خواب کجاست؟

مرکز درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ در تهران، بهترین مرکز برای درمان خروپف است که دارای کادر مجرب و تجهیزات پیشرفته می باشد. این مرکز از پزشکان فوق تخصص در زمینه اختلالات خواب بهره می برد و بهترین روش های درمان را به بیماران پیشنهاد می دهند.

بیشتر بخوانید :

خطرات و عوارض جراحی زبان کوچک

تاثیر درمان خروپف در زندگی مشترک

خروپف و آپنه خواب باعث مشکلات گوارشی می شوند