بهترین زمان خواب چه زمانی است؛ خواب و بیدارشدن

بهترین زمان خواب چه زمانی است

در یک دنیای ایده آل، این نعمت وجود دارد که زود بخوابید و زود از خواب بیدار شوید و انرژی لازم را برای یک روز پربار بدست آورید.

اما برخی از تعهدات مانند وظایف شغلی یا مراقبت از فرزندان، باعث می شوند که پایبند ماندن به فلسفه «زود خوابیدن، زود بیدرا شدن» دشوار شود.

وقتی صحبت از خواب به میان باشد، دو جنبه مهم وجود دارد: مقدار خواب و ثبات در زمان خواب.

رفتن به رختخواب وقتی هوا تاریک است این اطمینان را می دهد که به اندازه کافی استراحت خواهید کرد و نیز راحت تر به خواب می روید. برای جلوگیری از پیامدهای منفی کمبود خواب، مهم است که به طور منظم خواب کافی داشته باشید.

اگر به دنبال توصیه هایی برای برنامه خواب خود هستید، دستورالعمل های زیر را برای خواب ایده آل در نظر بگیرید.

بهترین ساعات خواب

در حالت ایده آل، افراد باید زودتر بخوابند و در ساعات اولیه صبح بیدار شوند. این الگو با تمایل بیولوژیکی ما برای تطبیق الگوی خواب با الگوی خورشید مطابقت دارد.

ممکن است متوجه شده باشید که به طور طبیعی بعد از غروب آفتاب احساس خواب آلودگی می کنید.

زمان دقیق به زمان بیدار شدن شما در صبح بستگی دارد. نکته دیگر میزان خواب مورد نیاز شما هر شب است.

بهترین زمان خواب چه زمانی است

ریتم شبانه روزی بدن چگونه کار می کند؟

ریتم شبانه روزی اصطلاحی است که برای توصیف برنامه زمانی خواب-بیداری طبیعی مغز مورد استفاده قرار می گیرد. ریتم شبانه روزی شبیه به ساعت داخلی بدن است.

همه افراد در یک بازه زمانی 24 ساعته دوره های طبیعی از کاهش هوشیاری و افزایش بیداری را تجربه می کنند. مردم در دو زمان بیشتر احساس خواب آلودگی می کنند: بین 1 بعد از ظهر و 3 بعد از ظهر و بین 2 صبح تا 4 صبح.

هرچه کیفیت خواب شما بهتر باشد، احتمال این که خواب آلودگی را در طول روز تجربه کنید کمتر می شود.

ریتم شبانه روزی همچنین زمان خواب طبیعی و زمان بیداری در صبح را به شما دیکته می کند. وقتی که به بیدار شدن و خوابیدن سر یک زمان معین در هر روز عادت کنید، مغز شما با این برنامه زمانی سازگار می شود.

در نهایت، متوجه خواهید شد که شب ها به راحتی می خوابید و روزها درست قبل از به صدا درآمدن زنگ ساعت بدون هیچ مشکلی از خواب بیدار می شوید.

اگر شیفت کاری نامنظم دارید یا در ساعات متفاوتی در طی هفته به رختخواب می روید، ریتم شبانه روزی شما تعادل خود را از دست خواهد داد. این می تواند منجر به دوره هایی از خواب آلودگی در طول روز شود.

بدن ما به چه میزان خواب نیاز دارد؟

بیشتر متخصصان توصیه می کنند که افراد بزرگسال به حداقل 7 ساعت خواب در شب نیاز دارند. در جدول زیر مقدار متوسط خواب بر اساس سن آورده شده است:

تولد تا 3 ماهگی14 تا 17 ساعت در کل
4 تا 12 ماهگی  12 تا 16 ساعت در کل
1 تا 2 سال11 تا 14 ساعت در کل
3 تا 5 سال10 تا 13 ساعت در کل
6 تا 12 سال9 تا 12 ساعت در کل
13 تا 18 سال8 تا 10 ساعت در کل
18 تا 60 سال7 ساعت یا بیشتر در شب
61 تا 64 سال7 تا 9 ساعت در شب
65 سال و بالاتر7 تا 8 ساعت در شب

چه زمانی باید بخوابم؟

بهترین زمان برای خواب شبانه، بازه زمانی است که بتوانید به میزان خواب توصیه شده بر اساس سن خود دست یابید. شما می توانید بهترین زمان برای خواب را بر اساس زمانی که باید صبح از خواب بیدار شوید، تعیین کنید؛ به اینصورت که آن را هفت ساعت به عقب بکشید.

به عنوان مثال، اگر باید ساعت 6 صبح از خواب بیدار شوید، باید قبل از ساعت 11 شب به رختخواب بروید.

نکته دیگر این است که یک برنامه زمانی برای خواب خود ایجاد کنید که بتوانید به آن پایبند باشید، حتی در آخر هفته ها. تا دیر وقت بیدار ماندن و دیر بیدار شدن در آخر هفته ها ممکن است برنامه زمانی شما را به هم ریخته و بازگشت به آن در طول هفته برای شما دشوار شود.

عوارض جانبی کم خوابی

اگر در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید، نشانه ای از این است که در طول شب به اندازه کافی نمی خوابید. همچنین ممکن است تصادف، زودرنجی و فراموشی را تجربه کنید.

کم خوابی مستمر می تواند منجر به پیامدهای طولانی مدت برای سلامت شود. این پیامدها عبارتند از:

  • مستعد بیمار شدن
  • فشار خون بالا (پرفشاری)
  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • چاقی
  • افسردگی
بهترین زمان خواب چه زمانی است

عوارض جانبی زیاد خوابیدن

اگرچه عوارض جانبی کم خوابی مدت هاست که مورد بحث قرار گرفته و بیان شده اند، اما محققان در حال حاضر در حال بررسی عوارض جانبی خواب بیش از حد بر روی سلامتی هستند.

اگر متوجه شدید که به طور منظم به بیش از 8 تا 9 ساعت خواب نیاز دارید و شاید بیش از این مقدار به چرت زدن نیاز داشته باشید، این احتمال وجود دارد که بیش از حد می خوابید.

خوابیدن بیش از حد نیز مانند کم خوابی می تواند به عوارض جانبی منجر شود، ازجمله:

  • افسردگی
  • بیماری های قلبی عروقی
  • زودرنجی

اگرچه، این عوارض جانبی همیشه به خود خوابیدن بیش از حد مرتبط نمی شوند. خواب بیش از حد می تواند نشانه ای از وجود یک بیماری زمینه ای مرتبط باشد.

برخی از احتمالات عبارتند از:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • آپنه خواب
  • بیماری پارکینسون
  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • چاقی
  • اختلالات تیروئید
  • آسم

کلام آخر

به طور کلی، بهتر است شب ها زودتر به رختخواب بروید و هر روز زودتر از خواب بیدار شوید. با این وجود، این نوع برنامه زمانی خواب ممکن است برای همه مناسب نباشد.

بسیار مهم است اطمینان حاصل کنید که هر شب خواب کافی دریافت می کنید و خواب باکیفیتی دارید. با رفتن به رختخواب و بیدار شدن سر ساعت معین هر روز این را تضمین کنید.

اگر شب ها برای خوابیدن مشکل دارید یا با وجود پایبند بودن به یک برنامه زمانی خواب همچنان در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید، بهتر است با یک پزشک متخصص خواب مشورت کنید. این می تواند ناشی از کیفیت ضعیف خواب باشد که نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

درمان مشکلات خواب در اورا اسلیپ

اگر احساس می‌کنید که همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و در خوابیدن مشکل دارید، با ما تماس بگیرید.

ما در اورا اسلیپ می‌توانیم با همکاری شما و پزشک متخصص خواب دلیل اصلی مسائل خواب را شناسایی کنیم (فرقی نمی‌کند که حاد است یا مزمن) و یک برنامه شخصی‌سازی شده را مطابق با نیازهای شما ارائه دهیم.

تیم ما همراه با دکتر فریبا معینی پور تخصص لازم برای انواع درمان اختلالات خواب را در اختیار دارد مانند درمان بی خوابی، درمان خروپف و درمان آپنه خواب به روش جدید  و همینطور درمان جدید بیخوابی می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی بخوابید.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی هم اکنون با ما تماس بگیرید

منبع : healthline

بیشتر بخوانید :

بهترین زمان ورزش برای خواب بهتر چه زمانی است؟

بهترین ساعت خواب برای کودکان

چگونه خواب خود را تنظیم کنیم و یک روتین خواب منظم ایجاد کنیم

آیا خواب روز خواب شب را جبران می کند؟