علت تپش قلب و لرزش بدن در خواب

علت تپش قلب و لرزش بدن در خواب

قلب مهم ترین عضو بدن می باشد که مستقیما بر حیات فرد اثر می گذارد و کوچک ترین خلل و از کار افتادگی در روند کار و سیستم آن می تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد. بنابراین اگر مشکل قلبی حتی به صورت خفیف دارید آن را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید.

این مشکل زمانی شدت می یابد که در هنگام خواب، زمانی که بیشتر عضو ها و سیستم های بدن از کار افتاده و در حالت خواب قرار دارند اتفاق بیفتد. بروز این عارضه در هنگام خواب معمولا با لرزشی خفیف در بدن همراه است.

این موضوع در خوش بینانه ترین حالت ممکن باعث بروز اختلالات خواب و بی خوابی می گردد و همین بی خوابی عوارضی مانند سکته دارد که می تواند به مراتب خطرناک تر باشد.

به همین دلیل اگر می خواهید تجربه یک زندگی با کیفیت را داشته باشید باید در اولین فرصت به درمان آن اقدام کنید. در ادامه مقاله مطالبی در مورد علت تپش قلب و لرزش بدن در خواب آورده شده که می توانید به بهره گیری از آن تا حدودی مشکل خود را حل کنید.

تپش قلب و لرزش بدن به چه حالتی گفته می شود؟

ممکن است فکر کنید تپش قلب تنها به زمانی گفته می شود که قلب شما ضربانی مضاعف داشته باشد یا در هر دقیقه بیش تر از حد معمول بزند. اما باید بدانید از نظر پزشکی تپش قلب در واقع به هر شرایطی گفته می شود که شما تندی ریتم قلب خود را بدون استفاده از هیچ وسیله خاصی حس کنید، زیرا در حالت طبیعی و معمول نباید این ضربان را متوجه شوید.

به این حالت از بدن پالپیتیشن یا همان تپش قلب می گویند که انواع مختلفی دارد از جمله ریتم تند ضربان، ریتم کند ضربان، ریتم هایی غیر طبیعی مانند PSTV یا AF و خطرناک تر از همه که مربوط به مشکلات بطنی و دهلیزی هستند به نام های PVS و PAS و در خانم ها شایع تر از آقایان می باشند.

شایع بودن این نوع تپش قلب در خانم ها به دلیل فشار عصبی، استرس و اضطراب و همچنین وجود سایر اختلالات روانشناختی است. سایر بیماری های زمینه ای مانند تیرئید نیز وجود این عارضه را تشدید می کند.

تپش قلب زمانی که شدید شده و از حالت عادی خود خارج شود همراه با لرزشی در عضلات بروز پیدا می کند که این عارضه را به شدت خطرناک کرده و ممکن است به درمان فوری پزشک نیازمند باشید.

علت تپش قلب و لرزش بدن در هنگام خواب

تپش قلب یکی از عوارض جانبی داروهای شیمیایی

تمام داروهای شیمیایی که برای درمان انواع بیماری های مختلف مصرف می شوند عوارضی به دنبال دارد، گاهی ممکن شدت این عوارض جانبی خطرناک تر از خود بیماری باشد. در برخی موارد  مصرف دارو ممکن است باعث ایجاد تپش قلب و لرزش بدن در هنگام خواب شود.

بنابراین توصیه می شود که داروها را بدون تجویز و نسخه پزشک مصرف نکنید و قبل از هر کاری از افراد متخصص کمک بگیرید. معمولا داروهایی که مربوط به درمان تیروئید یا سرما خوردگی هستند، عوارضی این چنینی دارند و خواب را کمی دچار مشکل می کنند اما آن چنان خطرناک نمی باشند.

تپش قلب به علت اضطراب و استرس بیش از حد

استرس و اضطرابی که روزانه با آن مواجه هستیم تا حدودی طبیعی می باشند، اما اگر از حالت طبیعی خود خارج شوند و همچنین در طولانی مدت ادامه داشته باشد تبدیل به یک معضل شده و مشکل ساز خواهند شد.

این اضطراب تمام جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و کیفیت آن را کاهش می دهد تا حدی که فرد دچار بیماری هایی نظیر تپش قلب شدید و لرزش بدن در خواب و بیداری می گردد.

بدین صورت که اضطراب خارج از حد معقول هورمون هایی در بدن ترشح می کند که فعالیت مغز و بدن را تا چند برابر بیشتر می کند، این افزایش ناگهانی عملکرد، لرزشی در بدن ایجاد کرده و همچنین ضربان قلب را از حالت طبیعی خارج می کند.

بخش عمده ای از مشکلات تپش قلب و لرزش بدن مربوط به همین عامل می باشد، شما باید بتوانید عواملی که باعث ایجاد چنین مشکلی می شوند را شناسایی و کنترل کنید. استرس و اضطراب ممکن است دلایل مختلفی همچون فشار تحصیلی و کاری بالا، عدم توانایی در کنترل بحران و مدیریت زندگی، مشکلات عاطفی و خانوادگی یا مالی باشد که علاوه بر ایجاد اختلال در روند خواب و بروز بی خوابی، باعث تپش قلب و لرزش بدن نیز می شوند.

افرادی که در طولانی مدت دچار اضطراب و استرس هستند به مراتب سریع تر از سایرین دچار بیماری های متخلف می گردند و این امر به علت ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می باشد. این افراد علائمی دارد که به آن ها اشاره خواهد شد:

  • مشکل داشتن در تنفس یا تنگی نفس
  • داشتن حالت تهوع به صورت دائم
  • مشکل داشتن در ناحیه سر یا به عبارتی سبکی سر
  • تحریک پذیری و نگرانی بیش از حد در مورد کوچک ترین مسئله

با وجود تمام عوارض اضطراب و استرس اگر قصد درمان خود را دارید می توانید به کلینک درمانی اوراسلیپ مراجعه کرده و این مشکل را حل کنید. این مرکز درمانی با داشتن متخصصین خواب و به کار گیری بهترین روش های درمانی می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن مشکلات خواب شما را درمان کند.

تپش قلب به علت کمبود یا بدهی خواب

یکی از مهم ترین عوامل بروز عارضه تپش قلب و لرزش بدن کمبود خواب یا بدهی خواب می باشد. به عبارت دیگر اگر فردی با توجه به نیاز و فعالیت های روزانه ای که دارد نتواند به اندازه کافی بخوابد دچار عوارض کم خوابی می شود که یکی از این عوارض تپش قلب و لرزش بدن می باشد.

البته کم خوابی تمام اجزای بدن را دچار مشکل می کند و این اختلال تنها بخشی از ده ها عوارض آن می باشد. از عوارض کم خوابی می توان به افسردگی، بی قراری، تحریک پذیری و پرخاشگری، اختلالات روانی و عصبی، فشار خون بالا، سکته و سرطان اشاره کرد.

اگر به هر دلیلی دچار اختلالات خواب هستید و نمی توانید آن طور که باید استراحت کنید توصیه می شود به بهترین مرکز درمانی که در این زمینه تخصص لازم را دارد مراجعه کنید. کلینیک درمان اختلالات خواب اوراسلیپ با داشتن ده ها متخصص و دکتر خواب بهترین مرکز درمان شناخته شده در این زمینه می باشد.

اگر هنوز مطمئن نیستید که دچار کمبود خواب هستید یا خیر، باید توجه کنید که علائمی همچون خستگی و کسالت بیش از حد، کاهش شدید کارایی و عملکرد ذهن مانند نداشتن تمرکز و کاهش قدرت یادگیری، بی انگیزگی و بی حوصلگی دارید.

در صورت داشتن این علائم باید بدانید شما دچار کمبود خواب هستید و در اولین فرصت باید به درمان خود اقدام کنید. برای این کار کلینیک درمانی اختلالات خواب اوراسلیپ بهترین گزینه است.

تپش قلب و لرزش بدن به دلیل انجام ورزش غیر اصولی و بدون برنامه

احتمالا شما نیز برای داشتن زندگی با کیفیت و سالم تر ساعتی از روز را صرف ورزش کردن و پیاده روی می کنید. ورزش کردن به خودی خود بسیار مهم و حیاتی می باشد و تنها راهی است که می توانید در کهنسالی نیز سرحال باشید.

اما اگر ندانید اصول ورزش و حرکات آن چیست نه تنها ورزش برای شما سلامتی به همراه ندارد بلکه صدمات زیادی به بدن وارد می کند. این صدمات ممکن است شکستگی یا در رفتی در اثر انجام ورزش های سنگین باشد اما منظور ما در این جا ایجاد مشکلاتی همچون تپش قلب شدید و لرزش بدن در هنگام خواب یا بیداری است.

اگر حرکات ورزشی حتی پیاده روی ساده را به صورت صحیح یا در حد تعادل انجام ندهید و بیشتر از حد توان خود پیش بروید ممکن است اثراتی مانند تپش قلب و لرزش بدن را به همراه داشته باشد.

ادامه داشتن این روند در طولانی مدت عملکرد قلب را دچار مشکل کرده و علاوه بر مختل کردن کامل یک خواب با کیفیت، فرد مبتلا را دچار سکته و مرگ زودرس می کند. برای این که بتوانید از ورزش کردن سود ببرید باید با یک متخصص در زمینه ورزش و سلامتی مشورت کرده سپس با توجه به توانایی خود به سراغ انجام حرکات ورزشی بروید.

تپش قلب و لرزش بدن به علت بیماری های جسمی

وجود برخی بیماری ها مانند دیابت نقشی مستقیم در بروز مشکلاتی مانند تپش قلب و لرزش بدن هنگام خواب دارد و مختل کننده خواب با کیفیت می باشد. البته تمام بیماری های قلبی و عروقی تا حدودی ریشه در دیابت دارند. در حقیقت شدت دیابتی که دارید و کم یا زیاد شدن قند خون در بدنتان می تواند منجربه استرس و اضطراب شده و همین امر تپش قلب و لرزش بدن در خواب را تشدید می کند.

همچنین کاهش دادن ناگهانی قند خون در بدن باعث بروز حالت تهوع و سردرد های شدید می شود، بنابراین اگر علائم دیابت را دارید قبل از آن که دچار مشکلات شدید تری شوید باید آن را درمان کنید.

خواب های آشفته و کابوس عامل دیگر عارضه تپش قلب و لرزش بدن

شاید ندانید اما یکی از عوامل بروز تپش قلب و لرزش بدن در هنگام خواب دیدن خواب های بد و کابوس می باشد. بخشی از علت های بروز کابوس نیز به فعالیت هایی که در طول بیداری انجام داده اید و این که چه اتفاقات تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشته اید باز می گردد.

زمانی که شما کابوس می بینید، عملکرد قلبتان افزایش پیدا کرده و ضربان آن به شدت زیاد می شود. با افزایش تپش قلب لرزشی در بدن ایجاد می شود و شما به طور ناگهانی از خواب بیدار می شوید. به طور معمول کابوس ها در یک بازه زمانی کوتاهی رخ می دهند و پس از مدتی از بین می روند و خواب شما روند طبیعی خود را دنبال می کند.

اما اگر بیش از دو بار در هفته اتفاق بیفتد تبدیل به یک عارضه جدی شده و باید تحت درمان قرار بگیرید. کلینیک اوراسلیپ به صورت تخصصی به درمان تمام مشکلاتی که به نوعی به خواب مربوط می شود پرداخته و شما می توانید هر اختلال خوابی که دارید را با مراجعه به این مرکز درمان کنید.

معمولا لرزش بدن و تپش قلب به صورت هم زمان رخ می دهد و علت های یکسانی نیز دارد و در صورت درمان یکی از آن ها دیگری نیز از بین می رود.

تپش قلب و لزرش بدن به علت داشتن یک رژیم غذایی نا سالم

علت دیگر بروز تپش قلب و لرزش بدن در هنگام خواب زیاده روی در خوردن برخی مواد غذایی مانند نوشیدنی های کافئین دار یا سوء مصرف ترکیبات شیمیایی نظیر نیکوتین می باشد. اگر می خواهید خوابی راحت داشته باشید که سلامتی شما را تضمین کند باید یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید و برخی عادات غلط را کنار بگذارید.

اما اگر مصرف برخی مواد غذایی مانند کافئین برای شما جنبه درمانی دارد مثلا همیشه دچار کسالت و خواب آلودگی هستید و با خوردن قهوه می خواهید این حالت را از بین ببرید، توصیه می شود قبل از درمان های خود سرانه علت بروز مشکل خود را ریشه یابی کنید.

مرکز اوراسلیپ با داشتن تخصص در زمینه درمان بی خوابی، درمان خروپف و درمان آپنه خواب می تواند راهکار مناسبی برای از بین بردن مشکلات و بیماری هایی با طیف روانی باشد.

کلام آخر

تپش قلب و لرزش بدن یکی از شایع ترین عوامل مختل کننده خواب می باشد. زمانی که شما دچار این دو عارضه می شوید کم ترین مشکلی که با آن رو به رو هستید بی خوابی است.

تپش قلب در خواب می تواند خطرناک باشد زیرا در برخی افراد احتمال سکته قلبی را افزایش می دهد. اما اگر تنها نتیجه تپش قلب و لرزش بدن بی خوابی باشد نیز می تواند تبدیل به یک مشکل قابل توجه شود. زیرا بی خوابی عوارض بی شماری از جمله افسردگی، اختلالات روانی، سکته قلبی و مغزی، مشکلات گوارشی و دیابت دارد که با شدت یافتن آن مرگ زودرس را به همراه خواهد داشت.

تپش قلب و لرزش بدن معمولا به صورت هم زمان رخ می دهند به این دلیل که علت یکسانی دارند. مهم ترین علت بروز این دو عارضه اضطراب و مشکلات عصبی می باشد که باید ریشه یابی شوند.

تنها کاری که لازم است برای درمان انجام دهید مراجعه به مراکز درمانی می باشد. مرکز اوراسلیپ با داشتن متخصص خواب، بهترین راهکارهای درمانی را برای درمان اختلالات خواب ارائه می دهد که شما می توانید با توجه به مشکل خود روش درمانی مختص خود را همراه دکتر فریبا معینی پور دنبال کنید. برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ماتماس بگیرید

سوالات متداول

علت بروز تپش قلب و لرزش بدن در خواب چیست؟

این دو عارضه علت یکسانی دارند و شایع ترین آن اضطراب و استرس و همچنین اختلالات عصبی می باشد.

چگونه می تواند از بروز تپش قلب و لرزش بدن در هنگام خواب جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری و درمان این دو عارضه باید عواملی که سبب بروز آن ها می شوند را شناسایی کرده و کنترل کرد.

مقالات بیشتر:

بی خوابی شبانه نشانه چیست؟

عوارض قرص خواب آور چیست