عوارض دستگاه سی پپ CPAP و جلوگیری از عوارض آن

عوارض دستگاه سی پپ CPAP

اگر اختلالات خواب مانند آپنه دارید و دستگاه سی پپ CPAP برای شما تجویز شده است، ممکن است متوجه برخی از عوارض جانبی آن شده باشید که همراه با پوشیدن آن است. شناخت این مشکلات می تواند به شما کمک کند تا راه حل هایی پیدا کنید تا بتوانید راحت سی پپ CPAP خود را بپوشید و خواب خوبی داشته باشید.

عوارض دستگاه سی پپ CPAP که بیشتر رایج است

اگرچه درمان سی پپ CPAP یکی از موفق‌ترین روش‌ها برای درمان آپنه خواب و کاهش علائم آن است، اما عوارض جانبی زیادی پس از استفاده از سی پپ CPAP ممکن است رخ دهد. اگر از ماسک سی پپ CPAP و دستگاه آن استفاده می کنید، ممکن است این مسائل برای شما آشنا به نظر برسد.

آئروفاژی

این اصطلاح پزشکی برای خوردن یا بلعیدن هوا است. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فشار سی پپ CPAP برای شما خیلی زیاد است و می‌تواند منجر به گاز و نفخ شود.

درد و ناراحتی

پوشیدن ماسک سی پپ CPAP گاهی اوقات می تواند باعث ناراحتی در هنگام تلاش برای خوابیدن شود. ماسک ممکن است حجیم و منقبض شود و شیلنگ می تواند مانع از خوابیدن در موقعیت هایی غیر از پشت شما شود. اگر فشار تجهیزات آپنه خواب خیلی زیاد باشد، بازدم نیز می تواند ناراحت کننده باشد.

کلاستروفوبیا

بسیاری از مردم هنگام استفاده از ماسک سی پپ CPAP احساس کلاستروفوبیک می کنند زیرا ماسک به خوبی در اطراف بینی شما قرار می گیرد. احساس کلاستروفوبیا برای کسانی که از ماسک تمام صورت استفاده می کنند که دور دهان و بینی شما قرار می گیرد می تواند بدتر باشد.

نشت ماسک

اگر ماسک سی پپ CPAP شما به درستی جا نیفتد یا به درستی تمیز نشود، می تواند باعث نشتی شود. هنگامی که نشتی وجود دارد، احتمال زیادی وجود دارد که دستگاه شما نتواند به فشار تنظیم شده خود برسد.

خشکی، گرفتگی بینی یا خونریزی بینی

خشکی یا گرفتگی بینی یک عارضه جانبی رایج سی پپ CPAP است زیرا هوا از دستگاه به داخل راه هوایی شما دمیده می شود. این جریان ثابت هوا نیز می تواند باعث خونریزی بینی شود.

تحریکات پوستی

از آنجایی که ماسک‌های سی پپ CPAP کاملاً روی صورت شما قرار می‌گیرند و به طور مکرر استفاده می‌شوند، پوست شما ممکن است تحریک شود. این عارضه جانبی می تواند منجر به تحریکات پوستی مانند راش یا زخم شود.

دهان خشک

ابتلا به خشکی دهان یکی دیگر از عوارض جانبی رایج برای کسانی است که ماسک تمام صورت دارند و همچنین بیمارانی که ماسک بینی دارند و از دهان خود تنفس می کنند.

عفونت ها

اگر دستگاه سی پپCPAP یا ماسک آن به طور معمول به درستی تمیز نشود، عفونت هایی مانند عفونت ریه یا سینوس ممکن است رخ دهد.

سردرد

اگرچه سردرد یک عارضه جانبی رایج سی پپ CPAP نیست، اما اگر فشار دستگاه خیلی بالا باشد یا اگر در سینوس‌های خود انسداد داشته باشید، ممکن است رخ دهد.

ناراحتی ریه

برخی از بیمارانی که از درمان CPAP استفاده می کنند از احساس سوزش در ریه ها شکایت دارند. این اغلب در نتیجه هوای خشک یا سرد استنشاق شده از ماسک است. این عارضه جانبی احتمالاً با استفاده از رطوبت گرم کاهش می یابد.

سرگیجه

برخی از سرگیجه پس از پوشیدن ماسک سی پپCPAP شکایت دارند. در حالی که مکانیسم این علامت به وضوح مشخص نیست، برخی معتقدند که این ممکن است به دلیل تغییر فشار در گوش میانی باشد. اگر به دلیل درمان CPAP باشد، علامت باید کوتاه مدت باشد.

تنگی نفس

در حالی که یکی دیگر از عوارض جانبی رایج CPAP شکایت از تنگی نفس است، این احساس معمولاً حسی است. این فقط احساس عدم دریافت هوای کافی است زیرا یک دستگاه سی پپ CPAP کاربردی هرگز مقدار هوایی را که می توان استنشاق کرد کاهش نمی دهد.

حتی اگر عوارض جانبی استفاده از تجهیزات آپنه خواب وجود دارد، مهم است که با ادامه استفاده از آن مطابقت داشته باشید. استفاده نکردن از ماسک و دستگاه CPAP طبق تجویز می تواند باعث مشکلات سلامتی بزرگتر و شدیدتر مانند خستگی، فشار خون بالا، آریتمی قلبی، نارسایی قلبی، حمله قلبی یا سکته شود.

عوارض دستگاه سی پپ CPAP و جلوگیری از عوارض آن

درمان جایگزین سی پپ CPAP بدون عوارض

دستگاه سی پپ با اینکه فواید بسیاری دارد اما بسیار بزرگ است و اینکه تمام شب یک ماسک بزرگ همراه با لوله هایی روی صورت تان باشد ناراحت کننده است. یکی از جدید ترین درمان خروپف و آپنه خواب استفاده از دیوایس دهانی است. این دستگاه در دهان قرار می گیرد و طبق ساختار فک قالب گیری و ساخته می شود و انداره بسیار کوچکی دارد و راه تنفس را در تمام طول شب باز نگه می دارد

برای تهیه آن با ما تماس بگیرید.

نحوه جلوگیری از عوارض جانبی سی پپ CPAP

اگر هر یک از عوارض جانبی CPAP ذکر شده در بالا را تجربه می کنید، هنوز درمان را رها نکنید. راه حل هایی برای این مشکلات رایج وجود دارد. این استراتژی های مختلف را برای کاهش یا متوقف کردن کامل عوارض جانبی امتحان کنید.

CPAP خود را به طور منظم تمیز کنید

مطمئن شوید که ماسک و دستگاه سی پپ CPAP شما تمیز هستند. مهم است که تمیز کردن ماسک، لوله و محفظه آب را به یک عادت منظم تبدیل کنید تا از تجمع باکتری یا قارچ جلوگیری کنید.

ماسک سی پپCPAP و محفظه مرطوب کننده باید روزانه با آب و صابون ملایم تمیز شود. علاوه بر این، باید تمام قسمت ها را در سرکه و آب خیس کنید و از یک قسمت سرکه به سه قسمت آب استفاده کنید.

این روال را یک بار در هفته دنبال کنید. همچنین دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده مانند پاک‌کننده CPAP وجود دارد که در صورت مشکل در رعایت این برنامه تمیز کردن، می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

از مصرف فرآورده های روغنی خودداری کنید

محصولات روغنی مانند آرایش یا مرطوب کننده می توانند یکی از دلایل اصلی عوارض جانبی سی پپ CPAP باشند. قبل از استفاده از ماسک، هر یک از این محصولات را از صورت خود پاک کنید. در غیر این صورت، اگر روزانه تمیز نشود، روغن روی ماسک رسوب می کند.

مطمئن شوید که ماسک مناسب را دارید

ماسک های CPAP به صورت ماسک بینی، ماسک تمام صورت و بالش بینی در دسترس هستند زیرا یک نوع ماسک برای همه مناسب نیست. قبل از انتخاب ماسک، چند فاکتور وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

تنفس دهانی، کلاستروفوبیا، وضعیت خواب و فشار دستگاه از موارد مهمی هستند که باید ارزیابی شوند. این موارد باید قبل از انتخاب نوع ماسکی که باید استفاده کنید، با پزشک خود در میان گذاشته شود.

رطوبت ساز خود را بررسی کنید

اگر عوارض جانبی CPAP مربوط به تحریک تنفسی، خشکی دهان، خشکی بینی یا خونریزی بینی دارید، رطوبت ساز خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند. همچنین، همانطور که قبلا ذکر شد، مطمئن شوید که آن را به طور منظم تمیز می کنید.

سعی کنید در لوله گرم کن تغییرایجاد کنید

لوله گرم کن هوای عبوری از CPAP را گرم می کند و می تواند دمای آن را بهبود بخشد. لوله، فیلتر و ماسک بخشی از لوازم CPAP هستند.

داروی سینوس را در نظر بگیرید

اگر سینوس های شما مسدود شده است، با پزشک خواب خود صحبت کنید تا ببیند آیا به داروی سینوس نیاز دارید تا CPAP شما موثرتر عمل کند و عوارض جانبی را کاهش دهد.

سعی کنید از موانع ماسکی استفاده کنید

ایجاد یک مانع بین ماسک CPAP و پوست شما می تواند به تحریکات پوستی مانند زخم و بثورات کمک کند. موانعی وجود دارد که می توانید خریداری کنید که گاهی اوقات با ژل یا پارچه ساخته می شوند. یک نوار ضد حساسیت نیز می تواند برای ایجاد یک مانع کار کند.

مطمئن شوید که بند ماسک درست باشد

اگر بند ماسک شما خیلی سفت باشد می تواند باعث تحریک پوست شود. اگر خیلی شل باشد، می تواند باعث نشتی شود. برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی غیرضروری CPAP، زمان بگذارید تا مطمئن شوید که بند ماسک به درستی محکم شده باشد.

عوارض دستگاه سی پپ CPAP و جلوگیری از عوارض آن

تنظیم فشار سی پپ CPAP برای جلوگیری از عوارض جانبی آن

اگر روش‌های دیگر برای از بین بردن عوارض جانبی سی پپ CPAP مؤثر واقع نشدند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که فشار دستگاه CPAP را تنظیم کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام تنظیم فشار به خاطر بسپارید.

مطمئن شوید که از فشار صحیح استفاده می کنید

مطمئن شوید فشار روی دستگاه فشاری است که برای شما تجویز شده است. اگر چنین است و هنوز در هنگام بازدم، بلعیدن هوا مشکل دارید یا احساس می‌کنید فشار ممکن است خیلی بالا باشد، با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا تنظیمات فشار سی پپ نیاز به تغییر دارد یا خیر.

ممکن است به فشار جدیدی نیاز داشته باشید

اگر اخیراً تغییراتی در سبک زندگی خود داشته اید، مانند ترک سیگار یا الکل، افزایش یا کاهش وزن، یا تغییراتی در وضعیت پزشکی زمینه ای خود (مانند دیابت)، برخی از علائم اولیه OSA ممکن است به دلیل تنفس اختلال خواب باقیمانده ظاهر شوند.

این تغییرات در شیوه زندگی یا وضعیت پزشکی شما ممکن است نیاز به تنظیم فشار جدید برای CPAP یا BiPAP شما داشته باشد. با پیشرفت‌های فناوری، یک آزمایش OSA تایید شده توسط FDA که می‌تواند در خانه شما انجام شود و نتایج آن توسط یک پزشک معتبر از راه دور تفسیر شود.

سعی کنید از Ramp در دستگاه خود استفاده کنید

هنگامی که از رمپ روی تجهیزات آپنه خواب خود استفاده می کنید، دستگاه CPAP شما با فشار کمتری شروع به کار می کند و به تدریج افزایش می یابد تا به فشار تنظیم شده شما برسد. استفاده از این تکنیک تدریجی می تواند سطح راحتی شما را افزایش دهد و همچنین به شما کمک می کند تا هر بار که ماسک خود را می پوشید عادت کنید.

همیشه قبل از ایجاد هر گونه تغییر در روال CPAP خود با پزشک خود صحبت کنید. از آنجایی که عوارض جانبی آپنه خواب بر عوارض جانبی CPAP استفاده از ماسک و دستگاه CPAP بیشتر است، یافتن راه حلی مهم است تا بتوانید راحت و مداوم CPAP خود را بپوشید.

کلام آخر

دستگاه سی پپ CPAP علاوه بر فوایدی که دارد عوارض جانبی هم به همراه دارد که می تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. در مرکز درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ که در آن دکتر فریبا معینی پور حضور دارند از دستگاه دیوایس دهانی استفاده می شود که از جدید ترین روش های درمان است، با دیوایس دهانی می توایند خواب آرام و با کیفیتی داشته باشید بدون هیچ عوارض جانبی.

برای مشاوره تلفنی و دریافت نوبت با ما تماس بگیرید

منبع : sleepassociation

بیشتر بخوانید :

خطرات و عوارض جراحی زبان کوچک