آلرژی و حساسیت ها چگونه بر خواب تأثیر می گذارد؟

آیا با گرفتگی بینی از خواب بیدار می شوید یا در خواب عطسه می کنید؟ آلرژی چه فصلی باشد چه در تمام طول سال، میتواند آزاردهنده باشد.

تا 40 درصد از افراد از رینیت آلرژیک (آلرژی) رنج می برند. علائم  عبارتند از عطسه، خارش یا آبریزش بینی و آبریزش چشم و برای بسیاری از مبتلایان به آلرژی، خواب ضعیف نیز وجود دارد. افراد مبتلا به آلرژی بیش از دو برابر بیشتر از افراد بدون آلرژی در معرض بی خوابی قرار دارند.

آلرژی چگونه بر خواب تأثیر می گذارد؟

آلرژن ها وقتی وارد بینی می شوند، مجرای بینی شما را تحریک می کنند و علائم ناراحت کننده ای مانند احتقان بینی، عطسه و آبریزش چشم را ایجاد می کنند. این علائم بر توانایی تنفس آسان شما تأثیر می گذارد و در شب تشدید می شود، دو دلیلی که چرا آلرژی ها معمولاً منجر به کیفیت خواب ضعیف می شوند.

اگر آلرژی شما را در شب بیدار نگه می دارد، ممکن است خوابتان را از دست بدهید. بدون خواب خوب شبانه، در نهایت روز بعد احساس خستگی و کسالت می کنید.

خستگی می تواند عملکرد شما را در مدرسه و محل کار مختل کند و بر سلامت و رفاه شما تأثیر منفی بگذارد. خواب ضعیف همچنین اضطراب و استرس را تشدید می کند که به نوبه خود خوابیدن را سخت تر می کند.

آلرژی فقط بر توانایی شما برای به خواب رفتن تأثیر نمی گذارد  بلکه آنها همچنین در توانایی شما برای  ثبات خواب ماندن اختلال ایجاد می کنند.

افراد مبتلا به آلرژی ممکن است به دلیل گرفتگی بینی، عطسه یا سرفه در نیمه شب از خواب بیدار شوند. با گذشت زمان، این نوع کم خوابی ناشی از آلرژی به یک روتین منفی در زندگیتان ایجاد میکند  و یک چرخه معیوب ایجاد می‌کند که باعث می‌شود برخی  افراد به آرام‌بخش‌ها یا الکل  برای کمک به خوابیدن یا به خواب رفتن تکیه کنند .

چه نوع اختلالات خواب می تواند ناشی از آلرژی باشد؟

آلرژی می تواند تمام جنبه های خواب را تحت تاثیر قرار دهد. افراد مبتلا به رینیت آلرژیک به طور قابل توجهی بیشتر از مشکلات خواب رنج می برند، از جمله:

  • بی خوابی
  • مشکل در به خواب رفتن
  • مشکل در حالت  خواب ماندن(ثبات در خواب)
  • افزایش خروپف
  • افزایش خطر ابتلا به آپنه خواب
  • بازدهی خواب ضعیف
  • خواب کوتاه

در طول روز، مشکلات آنها تمام نمی شود. به احتمال زیاد در بیدار شدن مشکل دارند  و خستگی در روز و سردرد صبحگاهی و درد سینوسی را تجربه میکنند.

همچنین به نظر می رسد بین شدت آلرژی یک فرد و شدت مشکلات خواب آنها ارتباط مستقیم وجود دارد. به عبارت دیگر، هر چه علائم آلرژی آنها بدتر باشد، خواب آنها بدتر است.

برای برخی از افراد مبتلا به آلرژی، مشکل در خواب ممکن است به اختلالات خواب جدی تری تبدیل شود، مانند شب ادراری، بی خوابی، خواب ناآرام، خروپف، آپنه انسدادی خواب (OSA) و سایر اشکال تنفس اختلال در خواب.

ارتباط بین آلرژی‌هایی که باعث ایجاد یا بدتر شدن آپنه خواب می‌شوند، نگرانی های خاصی  را به وجود

می آورد، زیرا می‌دانیم که OSA می‌تواند منجر به در کاهش وزن، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ شود.

مطالعات اطفال نشان می دهد که آلرژی خطر آپنه انسدادی خواب را در میان کودکان 13 ساله افزایش می دهد. احتمال ابتلا به رینیت آلرژیک در کودکان مبتلا به اختلال تنفسی در خواب بیش از دو برابر بیشتر از کسانی است که آپنه خواب ندارند.

خواب ضعیف می تواند به ویژه برای کودکان مضر باشد مانند ، مشکلات رفتاری، مشکل در حافظه، تمرکز و بدتر شدن IQ شود.

نکاتی برای بهتر خوابیدن با آلرژی

خوابیدن با آلرژی ممکن است سخت باشد، اما ممکن است. در اینجا هفت نکته برای مقابله با آلرژی و داشتن خواب بهتر آورده شده است.

آلرژی و حساسیت ها چگونه بر خواب تأثیر می گذارد

از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

دستگاه های تصفیه هوا  می توانند به بهبود خواب افراد مبتلا به آلرژی و بدون آلرژی کمک کنند. آنها به پاکسازی هوای اتاق خواب شما از مواد آلرژی زا معمولی خانگی مانند کپک، گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی و حتی گرده هایی که از بیرون وارد محیط خانه می شوند کمک می کنند.

درها و پنجره های خود را ببندید

اگر پنجره‌های خود را در طول روز باز بگذارید، مواد حساسیت‌زا را به خانه خود دعوت می‌کنید. از سوی دیگر، درها و پنجره‌های بسته می‌توانند تا حد زیادی مواد آلرژی‌زا را در بیرون و دور از اتاق خواب شما حفظ کنند.

مبلمان خود را تا حد امکان عاری از گرد و غبار نگه دارید

اکثر مردم از میزان زباله و گرد و غبار جمع شده در گوشه و کنار اتاق تعجب می کنند. از پرده های سنگین و اثاثیه داخلی در اتاق خواب خودداری کنید. 

برای جلوگیری از به دام افتادن گرد و غبار، برای ملحفه ها و روبالشی خود از پارچه های محکم بافته شده استفاده کنید. از مواردی مانند حیوانات عروسکی، گل های تقلبی و کتاب های قدیمی در اتاق خواب خودداری کنید.

آلرژی و حساسیت ها چگونه بر خواب تأثیر می گذارد

حیوانات خانگی را از اتاق خواب خود دور نگه دارید

مو و شوره حیوان خانگی دو آلرژن رایج هستند که بر خواب تأثیر می‌گذارند، بنابراین خوابیدن در اتاقی جدا از حیوان خانگی ممکن است به کاهش آلرژی شما در شب کمک کند.

بیرون از اتاق خوابتان یک تخت راحت به آنها بدهید. فقط مطمئن شوید که بعد از تماس  با بدن آنها پوستتان را بشویید!

روال لباسشویی خود را تغییر دهید

پس از گذراندن وقت در خارج از منزل، به خصوص در روزهایی که تعداد گرده‌ها زیاد است، هنگامی که به داخل خانه می‌روید، لباس‌های خود را در بیاورید و مستقیماً در لباس‌شویی قرار دهید. در صورت امکان از خشک کن استفاده کنید.

دوش قبل از خواب

دوش گرفتن قبل از خواب به شستن گرده ها کمک می کند. دوش گرفتن را بخشی از روتین قبل از خواب خود قرار دهید.

داروهای ضد آلرژی را در شب مصرف کنید

اگر در حال حاضر داروهای آلرژی خود را صبح مصرف می کنید، آن را به شب تغییر دهید. با این حال، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. این تضمین می کند که دوز دارو به جای اینکه در نیمه های شب از بین برود، هنوز در سیستم شما باقی بماند.

با پزشک خود صحبت کنید

پزشک شما  می تواند برخی از گزینه های درمانی را بر اساس نوع آلرژی شما با شما در میان بگذارد. داروهای بدون نسخه، داروهای تجویزی و تغییرات سبک زندگی وجود دارد که می تواند تسکین دهنده باشد.

کلام آخر

برای درک بهتر مشکل خواب بهتر است به متخصص اختلالات خواب مراجعه شود.

اگر مشکلات خواب کیفیت زندگی شما را کم کرده است و آشفتگی های شما را زیاد کرده دیگر نگران نباشید ما در کنار شما هستیم. در مرکز خواب اورا اسلیپ همراه با دکتر فریبا معینی پور یکی از بهترین پزشکان خواب در ایران اماده حل مشکلات خواب شما هستیم.

بیشتر مراجعان ما نگران درمان های نادرست و دردناک هستند اما در مرکز ما درمان بی خوابی، درمان خروپف و درمان آپنه خواب با روش های جدید و بدون درد و با استفاده از دیوایس دهانی انجام می شود.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید

منبع : sleepfoundation

خواب خوبی داشته باشید

بیشتر بخوانید :

چگونه وضعیت بدن بر کیفیت خواب در بزرگسالان و کودکان تأثیر می‌گذارد

چگونه نور آبی بر خواب تأثیر می گذارد

چگونه در گرما بخوابیم و تاثیر گرما بر خواب چیست.

تاثیر نور خورشید بر خواب و نکات خواب بهتر در تابستان