چند روز بی خوابی باعث مرگ می شود؟

چند روز بی خوابی باعث مرگ می شود

همانطور که می دانید کم خوابی صدمات و آسیب های بسیاری به بدن وارد می کند و تا حد زیادی سلامتی فرد را به خطر می اندازد، این مسئله با بروز بی خوابی بیشتر خواهد شد و حتی ممکن است ادامه حیات بشر را با مشکل جدی روبه رو کند.

تمام اقدامات و کنش هایی که بدن برای حفظ سلامتی خود انجام می دهد از جمله ترمیم بافت ها و عضلات آسیب دیده، ترشح هورمون های اساسی مورد نیاز، دفع سموم و مواد زایدی که به هر دلیلی وارد بدن شده اند فقط در هنگام خواب امکان پذیر می باشد.

منظور از خواب، خواب با کیفیت و کافی شبانه می باشد و چرت های بین روز نمی تواند تاثیر چندانی در این امر داشته باشند. برخی بر این بر این باورند که می توانند با خوابیدن در طول روز بی خوابی شبانه خود را جبران کنند یا میزان آن بکاهند.

این دسته افراد باید بدانند تنها خواب شب می باشد که می تواند بدن را به مرحله بازسازی برساند و حتی ممکن است چرت های روزانه مختل کننده خواب با کیفیت شب باشند. در این صورت بدیهی است که بی خوابی می تواند تا چه حد خطرناک باشد، در ادامه به این سوال که چند روز بی خوابی باعث مرگ می شود پاسخ داده می شود؟

بی خوابی چیست؟

برای این که بدانیم بی خوابی چگونه باعث مرگ می شود در مرحله اول باید بدانید بی خوابی چیست و فرد چه زمانی و به چه علتی دچار بی خوابی می شود.

بی خوابی عبارت است از عدم توانایی برای ماندن در حالت خواب در مدت زمان مورد نظر، در یک توضیح دیگر بی خوابی حالتی است که فرد نمی تواند به خواب برود یا به سختی و بعد گذشت چند ساعت تلاش به حالت خواب می رود اما مکررا بیدار می شود و دیگر قادر به خوابیدن مجدد نمی باشد.

بی خوابی می تواند مقطعی باشد یعنی فقط چند شب و به علت یک رخ داد بد یا گذر یک حادثه تلخ اتفاق بیفتد. این نوع بی خوابی پس از گذشت چند روز و عادی شدن شرایط به خودی خود از بین می رود و به درمان خاصی نیاز ندارد.

اما نوع دیگر بی خوابی وجود دارد که بیش از چند هفته ادامه دارد و درمان آن قطعا نیازمند یک پروسه تخصصی می باشد. این نوع بی خوابی درواقع ریشه اکثر بیماری ها و مشکلات جسمی و روانی است و در برخی مواقع خود یکی از علائم بیماری خطرناک دیگری است. اگر دچار بی خوابی هستید یا نزدیکانتان از این مشکل رنج می برند بهتر است با مراجعه به متخصص خواب و مرکز درمان اختلالات خواب این مشکل را درمان کنید تا دچار عوارض آن که گاهی جبران ناپذیر هستند نشوید.

مرکز درمان اوراسلیپ بهترین مرکز شناخته شده در زمینه درمان اختلالات خواب و بی خوابی می باشد که با داشتن ده ها متخصص می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن مشکل شما را حل کند.(شماره های تماس در آخر مطلب)

بی خوابی چگونه باعث مرگ می شود؟

همانطور که که گفته شد بی خوابی ریشه اکثر مشکلات و بیماری های جسمی و روانی می باشد اما ادامه داشتن بی خوابی به تنهایی و مستقیما نمی تواند باعث مرگ شود.

بی خوابی در صورت ادامه داشتن باعث بروز علائمی عصبی در بیداری خواهد شد، هر قدر میزان و مدت بی خوابی در شما بیشتر باشد شما احساس بدتری خواهید داشت. ممکن است بعد از یک یا دو شب بی خوابی احساس ضعف، بی قراری، بی انگیزگی و کلافگی کنید.

این حالت پس از تجربه یک هفته بی خوابی حاد تر شده و علاوه بر آن دچار سردرد شدید خواهید شد. این سر درد خلق شما را به هم ریخته و ناخودآگاه میزان تحریک پذیری تان در برخورد با مسائل محیطی را بیشتر می کند و عصبی تر به نظر می رسید. در این حالت یا بیش از حد غذا می خورید و دچار اضافه وزن شده یا اشتهای ضعیفی پیدا می کنید و به شدت لاغر می شوید.

با ادامه داشتن بی خوابی فراتر از یک هفته مشکلات عصبی جدی تری از جمله توهم، هذیان گویی و پارانوئی خود را نشان می دهند. بدین صورت مرگ می تواند یکی از نتایج بی خوابی باشد، سیستم ایمنی بدن بر اثر بی خوابی تا حد قابل توجهی ضعیف می شود و همین ضعف زمینه بروز انواع بیماری های کشنده را فراهم می کند.

از سوی دیگر اگر بی خوابی با بیماری دیگری به نام آشفتگی خواب در فردی ظاهر شود به مرور زمان تبدیل به مهم ترین عامل بروز مرگ زودرس می گردد.

رابطه آشفتگی خواب و بی خوابی:

گاهی ممکن است فردی به علت های مختلفی دچار بی خوابی شود و ادامه داشتن این امر سبب بروز آشگفتی خواب گردد. آشفتگی خواب به حالتی گفته می شود که فرد در همان مدت زمان کمی که خوابیده دچار حرکات غیر قابل پیش بینی و عجیب و همچنین گاهی جنون آمیز مانند حرف زدن، حرکت کردن، کتک زدن و آسیب رساندن به اطرافیان خود شود.

منظور از خوابیدن در این جا خواب کوتاه مدتی است که هنوز به مرحله عمیق نرسیده و در واقع مغز و  بدن به طور کامل خاموش نشده اند، این خواب هیچ تاثیر مثبتی بر روی بدن نداشته و حتی ممکن است به سیستم عصبی مرکزی آسیب برساند. زمانی که فرد دچار آشفتگی خواب می باشد دچار علائمی همچون دشواری در کنترل کردن حرکات بدن، عدم توانایی در انجام فعالیت و عملکردهای معمولی مانند گوارش و تنظیم دمای طبیعی بدن می گردد.

طبق نظر متخصصان فعال در این زمینه این بیماری تاثیرات مخرب جدی بر روی مغز گذاشته و دچار سکته مغزی شوند، همانطور که می دانید آمار مرگ بر اثر سکته مغزی روزبه روز در حال افزایش است. از سوی دیگر مغز افراد مبتلا با تاثیر پذیری از این بیماری دچار مشکلات نورونی شده و سیستم عصبی آن ها آسیب می بیند که در کنار کمبود خواب احتمال بروز مرگ را تشدید می کند.

با توجه به تاثیرات و عوارض بی خوابی و آشفتگی خواب عاقلانه ترین کار این است که در اولین فرصت به درمان بیخوابی و این بیماری بپردازید. مرکز اوراسلیپ با توجه به تجربه ای که در درمان این گونه مشکلات دارد بهترین راهکار درمانی می باشد که شما می توانید انتخاب کنید.

دلایل بروز بی خوابی و روش های درمان آن

فشار عصبی و استرس

اگر استرس درمان نشود و ادامه داشته باشد به یک عادت همیشگی تبدیل شده و بر تمام جنبه های زندگی اثر خواهد گذاشت که یکی از آن ها مختل شدن خواب با کیفیت و بروز عوارض آن می باشد. اساسا شما هر قدر برای خوابیدن تلاش کنید با داشتن استرس، فشار عصبی و اضطراب نمی توانید بخوابید.

فشار عصبی و استرس باعث فعال شدن هر چه بیشتر مغز شما می گردد و تمرکز ذهن برای خواب را از بین می برد. برای این که بتوانید خواب راحتی داشته باشید باید ریشه بروز استرس و اضطراب را کشف کرده و از بین ببرید.

وجود بیماری های عصبی و روانی مانند افسردگی

نتیجه تحقیقات نشان می دهد که رابطه بین بی خوابی و بیماری های عصبی که شایع ترین آن ها افسردگی است، مستقیم و دو طرفه می باشد. به گونه ای که وجود هر کدام احتمال بروز دیگری را تشدید می کند و بالعکس درمان هر یک از آن ها باعث بهبود دیگری می گردد.

به طور مثال ثابت شده است که بی خوابی یکی از علائم افسردگی است و در عین حال کسانی که دچار بی خوابی هستند احتمال ابتلای آن ها به افسردگی تا سه برابر نسبت به دیگران افزایش می یابد. بی خوابی دقیقا قبل از افسردگی شروع شده و تا درمان قطعی آن ادامه خواهد داشت، در واقع ادامه داشتن بی خوابی در طولانی مدت علت بروز افسردگی است.

با این وجود اکثر افراد جامعه نسبت به این موضوع بی توجه بوده و اقدامی در جهت درمان خود انجام نمی دهند. باید بدانید مرکز اوراسلیپ با داشتن مجرب ترین متخصصین و با به کار گیری بهترین راهکارهای درمانی از جمله روش رفتار شناختی می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین نتیجه را در جهت درمان به شما بدهد.

آسیب های جسمانی و درد های مزمن

هر گونه درد، آسیب و صدمه ای که به هر ناحیه از بدن شما وارد می شود مختل کننده خواب می باشد، این مسئله زمانی که قسمت سر شما آسیب ببیند جدی تر شده و بیشتر بروز پیدا می کند. مسئله این است که درد زمان خواب شما را تشخیص نمی دهد و هر زمان که بخواهد ظاهر شده و شما را دچار مشکل می کند که البته شدت آن در هنگام شب بیشتر خواهد شد.

علاوه بر اقسام دردها و آسیب های جسمانی مختلف، انواع بیماری ها از جمله رفلاکس معده، بیماری های قلبی، سرطان ها و آلزایمر نیز شما را ساعت ها بیدار نگه می دارند و خواب را از بین می برند. تنها راه درمان این بی خوابی درمان تمام صدمات و بیماری های جسمانی می باشد.

عوارض جانبی انواع داروها

داروها برای درمان انواع بیماری ها تجویز می شوند و در واقع ماهیت درمانی دارند اما باید بدانید برخی داروها عوارضی دارند که به مراتب بدتر از خود بیماری می باشد.

با این وجود هیچ دارویی نمی تواند آسیب جدی به بدن برساند مگر این که بدون تشخیص و تجویز پزشک یا بیشتر از دوز تعیین شده مصرف شود. در نهایت ممکن است بی خوابی شما به گونه ای شدت یافته باشد که برای درمان طیف خاصی از داروها تجویز گردد.

بهتر است قبل از آن که به دارو درمانی روی بیاورید با مراجعه به مرکز اوراسلیپ به صورت تخصصی به درمان اختلالات خواب و بی خوابی خود بپپردازید و علت اصلی بروز آن را به درستی تشخیص دهید و سپس بهترین روش درمان را انتخاب و طی کنید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله بیان شد خواب یکی از اساسی ترین نیاز های بدن انسان می باشد که تا حدودی نسبت به آن بی توجه بوده ایم. این بی توجهی ممکن است به علت عدم آگاهی از مزایای خواب با کیفیت و عوارض خطرناک بی خوابی بوده باشد.

به طور کلی می توان گفت ریشه انواع بیماری های روانی و عصبی و شماری از مشکلات جسمی مانند افسردگی، اختلالات خلقی، بیماری های قلبی بی خوابی می باشد. بدیهی است که با از بین بردن مشکلات خواب و بی خوابی می توان این دسته از بیماری ها را درمان کرد.

بی خوابی مستقیما نمی تواند باعث مرگ شود اما ادامه داشتن این مشکل و بی توجهی به آن با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن زمینه بروز انواع بیماری ها را فراهم کرده که برخی از آن ها به راحتی موجب مرگ افراد مبتلا می گردند.

بنابراین اگر شما یا یکی از نزدیکانتان دچار بی خوابی هستید قبل از این عوارض آن بروز پیدا کند و شما را دچار مشکلات جدی تری کند بهتر است با مراجعه به مرکز درمان اختلالات خواب اوراسلیپ که از بهترین مراکز درمان می باشد به درمان خود اقدام کنید. در ایم مرکز دکتر فریبا معینی پور حضور دارد.

این مرکز با داشتن بهترین متخصصین خواب می تواند به حل انوع مشکلات مربوط به خواب مانند: درمان خروپف، درمان آپنه خواب و سایر اختلالات خواب که پروسه خواب را دچار مشکل می کند را عمیقا برسی و برطرف کند. با ما تماس بگیرید و از مشاوره های تلفنی استفاده کنید.

شماره های تماس:

سوالات متداول

آیا بی خوابی می تواند باعث مرگ شود؟

خیر، مطالعات نشان می دهد که بی خوابی نمی تواند به صورت مستقیم باعث مرگ افراد شود بلکه زمینه بروز انواع بیماری ها را فراهم می کند. برخی از این بیماری ها باعث بروز مرگ زودرس می گردد.

بهترین راهکار درمان بی خوابی چیست؟

بهترین راهکار درمان بی خوابی تشخیص درست علت اصلی آن می باشد. این کار با مراجعه به بهترین متخصصان و مراکز درمانی امکان پذیر می باشد.

مقالات بیشتر :

چگونه خواب خود را تنظیم کنیم ؟

آیا آپنه خواب باعث مرگ می شود

عوارض کم خوابی چیست؛ علت، انواع و درمان

عوارض و مضرات بی خوابی شبانه