رابطه کم خوابی و ریزش مو؛ دلایل و درمان ها

رابطه کم خوابی و ریزش مو

امروزه و بالا رفتن تنش های زندگی مدرن، خواب انسان ها به دلایل مختلفی آسیب دیده است. مسائلی مانند کار زیاد در شیفت های کاری غیر عادی، استفاده زیاد از تلفن های هوشمند و فضای مجازی و بیدار ماندن های طولانی تا نیمه های شب از دلایل خواب نامنظم می باشد.

بی خوابی و مشکلات خواب اگر طولانی مدت شود، می تواند تاثیرات نامطلوبی بر جسم و روان شخص بر جای بگذارد. یکی از این موارد، ریزش مو است. بهتر است که اشخاصی که با این مشکلات درگیر هستند، به متخصص خواب مراجعه کنند. در این مقاله می خواهیم به بررسی رابطه کم خوابی و ریزش مو بپردازیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.        

ریزش مو چیست؟

ریزش مو از آن دست مشکلاتی است که ممکن است تاثیر بدی بر اعتماد به نفس فرد بگذارد. این مشکل بسیار رایجی است که اغلب اوقات قابل درمان نیست. یکی از دلایل اصلی ریزش مو، مشکلات خواب است؛ مانند نداشتن خواب کافی و منظم. پس یک خواب با کیفیت بسیار اهمیت دارد و اگر شخصی به مشکلات خواب دچار شد، باید برای پیشگیری از بروز مشکلات بعدی، به پزشک خواب برای درمان بی خوابی مراجعه کند.

ما به شما مرکز درمان خواب اورا اسلیپ را پیشنهاد می دهیم. شما می توانید با بهترین متخصصین حوزه خواب و سلامتی برای معالجه مشکلات خواب و مو به این درمانگاه مراجعه کنید. در این مرکز زیر نظر دکتر فریبا معینی پور ، تحت درمان قرار می گیرید و می توانید از روش های روز دنیا در درمان مشکلات خواب خود بهره ببرید.

همان طور که گفتیم بی خوابی و ریزش مو رابطه مستقیمی دارند. استرس از عواملی است که به طور قطع هم بر خواب و هم بر ریزش موی شما تاثیر می گذارد. خواب امری ضروری برای بدن است. از این جهت که بدن توسط الکترولیت شارژ می شود و انرژی مورد نیاز بدن در شب را تامین می کند.

هر چه قدر این زمان کوتاه تر شود، به همان نسبت سیستم ایمنی بدن هم به هم می ریزد، بدن دچار ضعف شده و به دنبال آن توانایی لازم برای جذب مواد مغذی را نخواهد داشت. دو اتفاق بعد از این مسئله ممکن است پیش آید: اول به طبع سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری آسیب پذیر می شود.

دوم سیستم ایمنی بدن، به دلیل کاهش مواد مغذی مورد نیازش، تضعیف شده، به مرور زمان ریشه موها سست و ریزش مو اتفاق می افتد. در صورت ادامه این روند، شخص به طاسی دچار می شود. بنابراین بین کم خوابی و مشکلات خواب و ریزش مو رابطه ای قوی و مستقیم وجود دارد.

ریزش مو در مردان

دلیل اصلی ریزش مو در آقایان، آلوپسی آندروژنیک یا طاسی با الگوی مردانه است. این موضوع امری شایع بین آقایان است به طوری که حدود 25 درصد آقایان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. این مسئله برای آقایان بسیار آزاردهنده است زیرا قبل از 21 سالگی موها شروع به ریختن می کنند. لازم به ذکر است که ریزش مو و طاسی در زنان نیز اتفاق می افتد.

چه عوامل یا دلایلی باعث ریزش مو می شوند؟

ریزش مو دلایل محیطی و زنتیکی مختلفی دارد. این عوامل در مرحله اول باید ریشه یابی و سپس درمان شوند. هنوز دلیل اصلی ریزش موی زنان مشخص نیست. با این وجود هنگامی که شخص دچار مشکلات خواب می شود و نمی تواند خواب درستی داشته باشد، سطح استرس بالا می رود و شخص ممکن است دچار بیماری تلوژن افلوویوم ( طاسی منطقه ای ) شود. این بیماری شخص را دچار ریزش موی موقت می کند و موها به صورت پراکنده در روی سر به چشم می خورند.

پس استرس طولانی مدت، عملکرد پوست را هم مختل می کند و اثرات منفی بر آن می گذارد. استرس مستقیما بر روی فولیکول های مو تاثیر می گذارد.

تاثیر خواب بر ریزش مو

اگر شما نگران ریزش موی خود هستید، باید حتما کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید. هر نوع اختلالات خواب می تواند بر روی فولیکول های موی شما اثرگذار باشد.

بین سه موضوع ریزش مو، استرس و بی خوابی رابطه مستقیم و قوی ای وجود دارد. هر یک از سه ضلع این مثلث بر دیگری تاثیرگذار است. معمولا این چرخه به این صورت است که استرس موجب بی خوابی و بی خوابی باعث ریزش مو می شود. این چرخه مخرب در صورتی که کنترل نشود، می تواند روند فزاینده و رو به رشدی داشته باشد. اما اگر هر کدام از این موارد را کنترل کنید، کنترل 2 عامل دیگر هم آسان تر خواهد شد.

ریزش مو حتما با خودش استرس به همراه خواهد آورد. آمارها نشان می دهد که 50 تا 70 درصد مردانی که به ریزش مو دچار هستند، از استرس ناشی از کچل شدن رنج می برند. زنان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین ریزش مو با هر شدتی که باشد، بار روانی برای فرد به همراه دارد.

ملاتونین و ریتم شبانه روزی

چرخه فولیکول مو، یعنی تبدیل از آناژن به تلوژن و برعکس، توسط ریتم شبانه روزی بدن کنترل می شود. این ریتم مانند یک ساعت داخلی عمل کرده و بر بسیاری از فرایندهای زیستی بدن شما مانند حس هوشیاری، حس خستگی یا خواب، نظارت و کنترل دارد.

تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شده، نشان داده که اگر در چرخه خواب شبانه روزی اختلال ایجاد شود، در ریتم شبانه روزی و سلول های بنیادی فولیکول مو هم اختلال ایجاد خواهد شد. همچنین تحقیقات حاکی از این است که اختلال در خواب و بی خوابی، باعث ریزش مو می شود و رابطه ای قوی بین این دو فاکتور برقرار است.

در موضوع ریزش مو، هورمون ملاتونین نقش پررنگی دارد. این هورمون در بیشتر فرایندهای بدن تاثیرگذار است اما معروفیت آن به خاطر تاثیرگذاری بر ریتم شبانه روزی بدن و چرخه خواب و بیداری است.

شواهد نشان می دهند که این هورمون، بر روی چرخه شبانه روزی فولیکول های مو کنترل دارد. اضافه بر این، از این هورمون برای درمان ریزش مو هم استفاده می شود. با این وجود، اثر کاهنده ملاتونین بر روی ریزش مو توسط محققان تایید شده است اما به دلیل طولانی بودن فرایند تحقیقات آزمایشگاهی، زمان بیشتری طول خواهد کشید تا پزشکان آن را به عنوان داروی ریزش مو تجویز کنند.

عوارض بی خوابی بر موها

  • از درخشندگی موها کاسته می شود
  • حجم موها کاهش پیدا می کند
  • در روی پوست سر موهای پراکنده با حجم کم دیده می شود
  • خط رویش مو به مرور دورتر می شود
  • فولیکول های مو نهفته می شود

تنها راه کاهش این مشکلات، ایجاد اصلاحاتی در سبک زندگی و به ویژه الگوی خواب می باشد. توصیه پزشکان این است که حتما 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید. این کار برای جلوگیری از پیری زودرس بسیار توصیه می شود. اگر هم به مسکلات خواب دچار هستید و نمی توانید خواب منظم و کافی داشته باشید، حتما به یک متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید. هر چه زودتر این کار را انجام دهید، از بروز عوارض بعدی جلوگیری خواهید کرد.

نکاتی برای کسانی که بر اثر بی خوابی دچار ریزش مو شده اند:

  • سعی کنید برای خواب خود یک برنامه منظم داشته باشید و به آن پایبند باشید. با این روش به مرور خوابتان تنظیم می شود.
  • کار کردن شبانه باعث ریزش مو می شود. پس سعی کنید که ساعات کاری شبانه تان را کم کرده و به جای آن به استراحت بپردازید. زود خوابیدن، بسیار برای بدن مفید است.
  • محرک هایی که قبل از خواب ممکن است باعث پراندن خوابتان شود را از اطراف خود دور کنید. مانند تلویزیون یا لپتاپ که نور شدیدی هم دارند. همچنین کشیدن سیگار قبل از خواب یا گوش دادن به موسیقی با صدای بلند باعث بی خوابی می شود.
  • بالشی با روکش ساتن ابریشمی انتخاب کنید. روکش نخی می تواند باعث گره خوردن موها شده و احتمال شکستگی تارهای مو را افزایش دهد.
  • تا جایی که می توانید خود را از استرس دور نمایید. از ورزش هایی مثل یوگا و مدیتیشن برای آرامش خود کمک بگیرید. همچنین ترک سیگار راه خوبی برای کاهش استرس است.

ترک عادات مخرب موثر بر خواب

  • اگر جزو کسانی هستید که باید تا دیروقت بیدار بیمانید و کار کنید، ممکن است خواب شما به دلیل هورمون هایی که غدد فوق کلیوی ترشح می کند، و همچنین اعصاب سمپاتیک، مختل شود. وقتی که این هورمون ها ترشح می شوند، مغز نمی تواند دستور خواب صادر کند و شخص دچار بی خوابی می شود. همچنین اجازه ندهید بدنتان بیش از حد خسته شود.
  • وسایل الکترونیکی مثل تلویزیون و موبایل را حتی الامکان قبل از خواب از خود دور نگه دارید. این وسایل میدان های مغناطیسی تولید می کنند و سبب بی خوابی می گردند. پس آن ها را یا خاموش کنید یا در فاصله 4 متری خود قرار دهید.
  • موهای خود را به سمت عقب شانه نزنید و همچنین مدل دم اسبی نبندید. این مدل بستن مو، فشار کاذبی به موها وارد می کند و باعث شکستگی تارهای مو می شود. همان طور که گفتیم یک روکش ابریشمی گزینه بسیار خوبی برای بالش است. با این ر وکش از آسیب به موهایتان جلوگیری می کنید و خواب راحت تر و بی دغدغه تری خواهید داشت.
  • اگر زندگی پر استرسی دارید، حتما دلایل و عوامل استرس خود را پیدا کنید. استرس از عوامل مهم بی خوابی قلمداد می شود. ترک سیگار و مواد مخدر می تواند کمک بزرگی به از بین رفتن استرس شما کند.
  • هیچ وقت با معده پر نخوابید. غذایی که به صورت هضم نشده در معده شما می ماند، بی خوابی تان را افزایش می دهد. پس حتما چندین شاعت قبل از خواب، برای مثال ساعت 8 شام سبک و سالم میل کنید.
  • مواد قندی می توانند با تاثیر بر بروی تنظیمات شیمیایی بدن باعث بی خوابی گردند. پس هنگام خواب از خوردن این مواد خودداری کنید.
  • قبل از خواب از نوشیدن کافئین اجتناب کنید. این مواد به دلیل داشتن کافئین خواب شما را کم می کند. همچنین نوشیدن مقدار زیاد آب قبل از خواب، باعث ادرار مکرر شده و به این ترتیب نیاز است که مکررا از خواب بیدار شوید و این روی کیفیت خواب شما اثرگذار است.
  • خوراکی هایی مانند چیپس و ترشی به دلیل داشتن نمک دریایی که یک ماده محرک است، مورد علاقه خیلی ها است. پس سعی کنید قبل از خواب از خوردن این خوراکی ها تا حد امکان جلوگیری کنید.

کلام آخر

به دلیل تنش هایی که در زندگی انسان ها وجود دارد، ممکن است خواب به دلایل مختلف، مورد آسیب قرار گرفته باشد. یک خواب منظم و باکیفیت، تاثیر زیادی بر شروع یک روز عالی خواهد داشت. اما برعکس مشکلات خواب و بی خوابی تاثیرات بدی بر جسم و روان شما برجای می گذارد و به مرور زمان باعث پیری زودرس خواهد شد.

یکی از ده ها مشکل جسمی که بی خوابی مسبب آن است، ریزش مو است که چه در آقایان و چه در خانم ها اتفاق می افتد و در هر دو باعث کاهش اعتماد به نفس می گردد. پس بهتر است که ابتدا دلایل بی خوابی تان را شناسایی و سپس به دنبال درمان آن بروید تا از بروز تبعات بعدی آن پیشگیری کنید.

برای این کار می توانید به یک متخصص خواب مراجعه کنید. در مرکز درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ پزشکان متخصصی حضور دارند که با معاینه شما دلایل بی خوابی تان را شناسایی و درمان می کنند. این کلینیک بهترین مرکز درمانی برای مشکلات خواب مانند: درمان خروپف و درمان آپنه خواب می باشد که در تهران واقع است. همچنین این مرکز از روش های بدون درد و خون ریزی و دیوایس دهانی استفاده می کند.

همچنین بخش مشاوره آنلاین این کلینیک به شما راهنمایی های لازم را ارائه می دهند. برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی تماس بگیرید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

کدام هورمون در ریزش مو نقش پررنگی دارد؟

هورمون ملاتونین. این هورمون بر بیشتر فرایندهای بیولوژیکی بدن اثرگذار است.

بی خوابی چه عوارضی بر روی موها در پی خواهد داشت؟

از درخشندگی آن ها می کاهد، حجم مو را کم می کند، خط رویش مو عقب تر می رود و موها به صورت پراکنده در سراسر سر دیده می شوند.

مقالات بیشتر:

عوارض کم خوابی چیست؛ علت، انواع و درمان

آیا کم خوابی باعث افسردگی می شود؟