رابطه بی خوابی شبانه و جنسیت جنین چیست

رابطه بی خوابی شبانه و جنسیت جنین چیست

بی خوابی شبانه در بیش از 70 درصد زنان باردار، مخصوصا کسانی که در سه ماهه آخر بارداری خود هستند، به چشم می خورد. بی خوابی می تواند یکی از علائم بارداری باشد. بی خوابی پس از به دنیا آمدن نوزاد هم ادامه دارد.

پس مادران باید بتوانند در این مدت برنامه خواب درستی داشته باشند تا آسیب نبینند. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که آیا بین بی خوابی شبانه و جنسیت جنین رابطه ای وجود دارد یا خیر؟

بی خوابی بارداری

بی خوابی در دوران بارداری به 3 بخش تقسیم می شود:

سه ماهه اول

به دلیل تغییراتی در جنین که در حال تشکیل و خون سازی است، در بدن مادر هم تغییراتی به وجود می آید. این تغییرات را مادران قبلا تجربه نکرده اند. در سه ماهه اول ضربان قلب مادر افزایش پیدا می کند و بدن دچار تغییرات هورمونی می شود.

زنان در این دوران به دلیل مشکلاتی که پیدا می کنند، مجبورند مدام به سرویس بهداشتی بروند و همین مسئله خواب را برایشان سخت می کند. در واقع مشکلات خواب مادران، از سه ماهه اول شروع می شود.

سطح پروژسترون در دوران حاملگی افزایش می یابد. در هفته 36 سطح پروژسترون 10 برابر بیشتر از سطح اوج سیکل قاعدگی است. زنان در سه ماهه اول به دلیل خستگی و ضعف بدنی، در طی روز به طور مرتب چرت می زنند که باعث می شود شب ها نتوانند به درستی بخوابند.

سه ماهه دوم

شرایط کمی بهتر و آرام تر است

سه ماهه سوم

به دلیل بزرگ شدن تدریجی شکم، وضعیت حتی از سه ماهه اول هم سخت تر می شود.

مادران بارداری که از مشکل بی خوابی در این دوران رنج می برند، می توانند با مراجعه به یک متخصص خواب خواب خود را در این دوران بهبود ببخشند.

آیا کیفیت خواب می تواند نشانه دختر و یا پسر بودن جنین باشد؟

آیا کیفیت خواب می تواند نشانه دختر و یا پسر بودن جنین باشد؟

حال می خواهیم به طور مستقیم به این سوال پاسخ دهیم.

هیچ رابطه معناداری بین کیفیت خواب و جنسیت جنین در دوران بارداری کشف نشده است. زمان و میزان خستگی در هر خانم با توجه به شرایط جسمی اش متفاوت است.

برخی از زنان در سه ماهه دوم دچار خستگی می شوند و این حس تا ماه هفتم ادامه داشته و سپس از بین می رود. در شرایط عادی در سه ماهه دوم وزش خانم ها افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد و دچار کمردرد، ترش کردن غذا، گرفتگی عضلات پا و سندروم پای بی قرار خواهند شد.

البته این ها در هر خانم با توجه به شرایط بدنی متفاوت است.

وقتی جنین در داخل رحم حرکت می کند، نیاز به تخلیه مداوم ادرار دارید. پس همین مسئله مانع این می شود که شب ها خواب راحت تری داشته باشید. در نتیجه ممکن است نیاز داشته باشید که ساعات بیشتری را در تخت خواب بگذرانید تا از خستگی بدن خود بکاهید.

باور سنتی ای که وجود دارد، این است که زنانی که در دوران بارداری، تغییرات رفتاری از خود نشان نمی دهند، جنین پسر دارند و برعکس زنانی که تغییرات رفتاری قابل ملاحظه ای دارند، جنین دخترد ارند.

اما نکته اینجاست که بیشتر زنان در بارداری، تغییرات رفتاری از خود نشان می دهند و نمی توان با قطعیت جنسیت جنین را مشخص کرد.

دلیل این تغییرات رفتاری استرس های فیزیکی، خستگی، تغییرات هورمونی و عوامل دیگری است که به هیچ وجه با جنسیت جنین در ارتباط نیست.

پس بنابراین، تشخیص جنسیت از روی خواب مادر، را نه می توان رد کرد و نه تایید.

مادران در دوران بارداری، نیاز دارند که خواب خوبی داشته باشند تا هم به سلامت خود کمک کرده باشند و هم به سلامت جنین. پس اگر مشکل بی خوابی شما در این دوران شدید است، بهتر است که به یک متخصص خواب مراجعه کنید. ما به شما دکتر فریبا معینی پور را معرفی می کنیم که در مرکز درمانی خواب اورا اسلیپ به شما در تجربه خواب بهتر و درمان بیخوابی کمک می کنند.

برای درمان بی‌خوابی چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید؟

  • استرس و اضطراب را از زندگی خود دور کنید
  • زمان شام خوردن خود را تا حد ممکن طولانی کنید و غذا را خوب بجوید
  • از نوشیدنی های کافئین دار و شکلات دوری کنید
  • در زمان نزدیک به خواب، مایعات کمتر مصرف کنید
  • یک برنامه روتین و منظم برای خواب خود ترتیب دهید
  • به خود آرامش بدهید
  • فضای راحتی برای خواب فراهم کنید
  • از داروهای خواب آور استفاده نکنید
  • اگر خوابتان نمی‌برد از رختخواب بلند شوید و مجددا در صورت خواب آلوده شدن، به رخت خواب برگردید
  • میزان خواب خود را محاسبه نکنید
علل اختلال خواب در بارداری

علل اختلال خواب در بارداری

تغییرات هورمونی

تغییرات سطح هورمون ها، یکی از اصلی ترین دلایل بی خوابی در این دوران است. هورمون پروژسترون در این دوران به سطح بالایی می رسد و این مسئله می تواند سبب بروز خواب آۀودگی شدید در سه ماه اول بارداری شود.

این تغییرات هورمونی ممکن است بر عضلات هم تاثیر بگذارد به حدی که در باعث خروپف حین خواب و در زنان با اضافه وزن، سبب بروز آپنه انسدادی خواب شود. افزایش سزح هورمون ها می تواند منجر به تضعیف عضلات مجاری ادرار و تکرر ادرار هم شود.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب برای ماردان باردار، به خصوص کسانی که بارداری اولشان را تجربه می کنند، امری طبیعی است. همین استرس  می تواند سبب بی خوابی شود. این استرس ممکن است ناشی از احساس نگرانی از سالم بودن جنین، ترس از آینده فرزند خود و دیگذ احساسات شبیه به این باشد.

این استرس می تواند هم شما و هم همسرتان را در طول شب بیدار نگه دارد.

آپنه‌ی خواب

مادران باردار نیس از خطر آپنه خواب در امان نیستند. آپنه انسدادی خواب (وقفه تنفسی) اختلالی است که در آن مسیر تنفسی فرد بسته شده و این اتفاق در هنگام خواب ممکن است باعث بیداری های مکرر در شخص و در نتیحه احساس خستگی و خواب آلودگی در روز بعد شود.

مشکل اختلال در اکسیژن رسانی به جنین در حال رشد هم آسیب می زند. این اتفاق در زنان بارداری که مشکل اضافه وزن دارند شایع تر و خطرناک تر است. درمان آپنه خواب را حتما به صورت جدی پیگیری کنید.

آپنه خواب در زنان باردار بیشتر ناشی از گرفتگی دائمی بینی به دلیل تغییرات هورمون ها و همچنین افزایش وزن باشد. از نتایج آزاردهنده آپنه خواب، خروپف مکرر همراه با صداهای بلند و طولانی و نفس نفس زدن ناشی از حس خفگی در خواب است که برای اطرافیان شما بسیار آزاردهنده می باشد.

افزایش اندازه‌ ی شکم

بدیهی ترین دلیل مشکلات خواب در دوران بارداری، افزایش انداره شکم مادر در سه ماهه دوم و سوم بارداری است که باعث می شود مادر نتواند در هر حالت خوابی به راحتی بخوابد.

در این دوران زنان باید به گونه ای بخوابند که به رحم فشار نیاید. زیرا فشار به رحم باعث فشار بر روی رگ های اصلی گردش خون، اختلال در خون رسانی و پس از آن حس سرگیجه، تنگی نفس و حالت تهوع خواهد شد.

ماردان باردار در سه ماهه سوم در اکثر مواقع یا در طول شب بیدارند یا اگر هم به خواب روند، خواب کم عمقی را تجربه خواهند کرد.

تکرر ادرار

افزایش حجم خون در دوران بارداری، باعث می شود تا کلیه ها برای فیلتر کردن حجم زیاد خون، بیشتر کار کنند و در نتیجه نیاز به دفع مکرر ادرار هم افزایش می یابد. از طرف دیگر رشد جنین و فشار بر روی مثانه هم تکرر ادرار را افزایش خواهد داد. این اتفاق در سه ماهه اول و سوم بارداری رخ می دهد.

تنگی نفس

با رشد جنین و بزرگ شدن رحم، شکم برای داشتن فضای بیشتر به دیافراگم فشار آورده و تنفس شما را در هنگام خواب و قرار گرفتن در حالت افقی کمی مشکل می‌کند.

گرفتگی عضلات پا و کمردرد

افزایش وزن در این دوران، فشار زیادی روی عضلات پا و کمر شما اعمال خواهد کرد. در دوران بارداری هورمون ریلاکسین ترشح می شود که باعث شل شدن رباط های بدن خواهد شد.

در نیمه دوم بارداری شاهید این اتفاق هستیم. به دلیل اینکه گرفتگی عضلانی در شب بیشتر رخ می دهند، برای خانم باردار هم باعث بروز مشکلات خواب خواهد شد.

سوزش سر دل و یبوست

با توجه به تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری، عملکرد دستگاه گوارش مختل شده و باعث می شود که غذا در معده و روده باقی مانده و هضم نشود که منجر به یبوست و سوزش معده می شود.

زمانی که محتویات داخل معده به بالا و داخل مری بر می گردد، سوزش معده رخ می دهد. در دوران بارداری بخاطر بزرگتر شدن اندازه رحم این فشار بیشتر شده و سوزش سردل نیز افزاش می یابد. این سوزش سردل باعث اختلال در خواب فرد می شود.

کابوس های شبانه

مشکلات خواب ممکن است ناشی از عوامل دیگری هم باشند. خیلی از مادران باردار تجربه رویاهایی که بسیار شبیه به واقعیت بوده اند و حتی کابوس را داشته اند. همین مسئله آن ها را بد خواب کرده است.

گرفتگی بینی

گرفتگی بینی در زنان باردار، ناشی از ترشح هورمون استروژن است. این هورمون حجم خون را افزایش داده که در نتیجه باعث خشکی بینی، التهاب و تورم در آن ناحیه خواهد شد.

سندرم پای بی ‌قرار

احساس ناخوشایند در پاها مثل خارش، درد و سوزن سوزن شدن پاها در حدود 15 درصد زنان باردار اتفاق می افتند. در سه ماهه سوم بارداری زنان تجربه این اتفاق را که سندروم پای بی قرار نام دارد را تجربه می کنند که ممکن است با فقر آهن در ارتباط باشد. این مشکل در هنگام می تواند خواب را مختل کند.

خستگی

بدون شک در سه‌ماهه‌ی اول بارداری (12 هفته اول) با وجود 10 تا 12 ساعت خواب شبانه، احساس خستگی و سستی را تجربه خواهید نمود. این روال یک مسئله طبیعی است و در طول بارداری با استراحت، وضعیت بهتر خواهد شد.

کلام آخر

همه زنان در طول بارداری، تغییرات هورمونی را تجربه می کنند که باعث تغییراتی در خلق و خو و الگوهای رفتاری آنان می شود. هنوز هیچ نظریه قطعی مبنی بر رابطه بین کیفیت خواب شبانه و جنسیت جنین وجود ندارد. بنابراین نمی تاون این مسئله را رد یا تایید کرد.

مشکلات خواب به دلایل مختلف در این دوران برای همه مادران باردار اتفاق می افتد. اگر شخصی در دوران بارداری خود مشکل بی خوابی شدید داشت می تواند به یک متخصص اختلالات خواب مراجعه کند. در مرکز درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ پزشکان متخصص حضور دارند که با معاینه شما دلایل بی خوابی تان را شناسایی و درمان می کنند. این کلینیک بهترین مرکز درمانی برای مشکلات خواب و درمان خروپف می باشد که در تهران واقع است.

همچنین بخش مشاوره آنلاین این کلینیک به شما راهنمایی های لازم را ارائه می دهند.برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

 دلایل بی خوابی زنان در دوران بارداری چیست؟

تغییرات هورمونی، استرس و اضطراب، آپنه خواب، افزایش اندازه شکم، تکرر ادرار، تنگی نفس، گرفتگی عضلات پا و کمردرد، سوزش سر دل و یبوست، کابوس های شبانه، سندروم پای بی قرار، گرفتگی بینی و خستگی از عوامل بی خوابی مادران باردار هستند.

مشکل بی خوابی زنان باردار از چه زمانی شروع می شود؟

این مشکل از سه ماهه اول به دلیل تغییرات هورمونی شروع می شود.

بیشتر بخوانید :

آیا خواب آلودگی در بارداری طبیعی است؟

عوارض خروپف در زمان بارداری

دلایل و درمان بی‌خوابی در بارداری