اختلالات خواب و افسردگی بعد از زایمان در مادران

اختلالات خواب و افسردگی بعد از زایمان در مادران

وقتی کیت لاو در مورد روزهای آغازین زندگی پسرش فکر می‌کند، شغل پیشخدمتی تا ساعت 2 صبح را به یاد می‌آورد. او به خاطر می‌آورد که به خانه می‌آمد و به عنوان یک مادر خانواده با ناشناخته‌های بسیاری مواجه بود. او تنها بودن،‌ رویارویی با اثرات افسردگی بعد از زایمان و تاثیر بی خوابی‌های شبانه را به یاد می‌آورد.

او می‌گوید: «احساس می‌کردم که افسردگی مرا بلعیده است. چند ماه اول شاید تنها یک ساعت در شب می‌توانستم بخوابم.»

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها،‌ تقریبا از هر 8 مادر یک نفر افسردگی بعد از زایمان را تجربه می‌کند که بعد از زایمان آغاز می‌شود و می‌تواند برای مدت نامعلومی ادامه داشته باشد. این موضوع بر توانایی خواب مادر تاثیر می‌گذارد. همچنین می‌تواند اثر طولانی مدتی بر خواب نوزاد داشته باشد.

از آنجایی که برطرف کردن مشکل محرومیت از خواب مادر چالشی است که همه خانواده‌ها به دنبال راه حلی برای آن هستند،‌ اطمینان از این که همه خواب مورد نیاز بدنشان را دریافت کنند باید در مرکز توجه باشد.

هیچ کس خواب نبود

لاو می‌گوید او 12 سال قبل از تولد پسرش افسردگی را تجربه کرده بود. در آن زمان، او ساعت‌های طولانی می‌خوابید. لاو می‌گوید: «وقتی پسرم به دنیا آمد، استراتژی‌های مقابله‌ای من او را نیز تحت تاثیر قرار دادند.

او می‌خواست مثل من زیاد بخوابد و این موضوع هنوز هم در او دیده می‌شود. او تا به امروز تمایل به خواب بیش از حد دارد و این عدم احساس شادابی دوباره در صبح می‌تواند برای هر دو ما سخت باشد.»

این تاثیر بر روی مادران و نیز فرزندانشان در مطالعه‌ای در شانگهای بر روی 243 مادر چینی مطرح شد. علاوه بر یافتن ارتباطی بین خواب کوتاه در طول روز در نوزادان و افسردگی بعد از زایمان در مادران، محققان اثر عمیق‌تر آن بر روی نوزاد تا 3 سالگی را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج نشان دادند که اگر مادرانشان در عرض دو ماه پس از زایمان افسردگی پس از زایمان را تجربه کند، احتمال خواب کوتاه‌تر در روز و شب بیداری مداوم در کودکان بیشتر است.

اختلالات خواب و افسردگی بعد از زایمان در مادران

این مشکل از کجا شروع می‌شود؟

به افت ناگهانی هورمون درست بعد از زایمان دقت کنید. این افت هورمون با افسردگی بعد از زایمان و نیز محرومیت از خواب که ممکن است نتیجه برنامه خواب پراکنده و چالش برانگیز نوزاد باشد، در ارتباط است.

دکتر نیلونگ یاس، متخصص اطفال و مربی خواب می‌گوید: «این کمبود خواب برای نوزادان می‌تواند بعدها خطر سلامتی برای آن‌ها داشته باشد.»

اگر مادر در عرض دو ماه پس از زایمان، افسردگی پس از زایمان را تجربه کند، احتمال خواب کوتاه روزانه و شب بیداری مداوم در کودکان بیشتر است.

او می‌گوید: «کم خوابی برای بیشتر از 18 ساعت که در مادران جدید رایج است، معادل با 05/0 % سطح الکل در خون است. این تقریباً معادل با تاثیر حداقل یک نوشیدنی الکلی برای زنانی که 90 پوند یا بیشتر وزن دارند، است. به همین دلیل است که بسیاری از والدین مانند افراد مست راه می‌روند در حالی که انتظار می‌رود از نوزاد مراقبت کنند، رانندگی کنند و کار کنند.»

خواب ناسالم خود علائم افسردگی را تشدید می‌کند. مطالعه‌ای در سال 2018 دریافت که علائم افسردگی بعد از زایمان در صورتی که مادر نتواند یک برنامه خواب عادی داشته باشد، بدتر می‌شوند. لازم به ذکر است که برنامه خواب مادر به شدت به برنامه خواب نوزاد گره خورده است. زنانی که مشکلات خواب در شب و بیدار ماندن در طول روز را گزارش کردند، دوره‌های طولانی‌تری از افسردگی را تجربه کردند.

همچنین می‌تواند باعث بیدار ماندن سایر اعضای خانواده در طول شب شود.

جید کرنی، یک تاجر و مادر اهل نیویورک می‌گوید که افسردگی بعد از زایمان موجب کم خوابی شدید بعد از تولد فرزند اولش شد. با تولد فرزند دوم این کم خوابی بیشتر شد.

کرنی گفت: «نوزاد من کولیک داشت و در سه ماه اول اصلاً نخوابید. کودک 3 ساله من در آن زمان، که اکنون 4 ساله است، سعی می‌کرد بفهمد که چرا نوزاد در خانه گریه می‌کند. او نمی‌توانست بخوابد، من نمی‌توانستم بخوابم، پدرش نمی‌توانست بخوابد. هیچ کس در خانه خواب نبود.»

اختلالات خواب و افسردگی بعد از زایمان در مادران

مقابله با مشکلات خواب اجتناب‌ناپذیر که با مادر شدن همراه است

تصور همه ما ممکن است این باشد که این کم خوابی تا حدودی طبیعی است.

کیت کریپکه، روان‌درمانگر ناظر ارشد و مدیر مؤسس مرکز سلامتی پس از زایمان در بولدر می‌گوید: «بسیاری از مادرانی که با آن‌ها کار می‌کند تصور می‌کنند که نمی‌خوابند.» مطالعه‌ای بیان می‌کند که مادران با افسردگی بعد از زایمان در شبانه روز حدود 80 دقیقه کمتر از سایرین می‌خوابند.

این بی خوابی بعد از زایمان هزینه‌ای دارد.

دکتر نیلونگ یاس، متخصص اطفال و مشاور خواب می‌گوید: «والدین ممکن است این نگرش را داشته باشند که باید این کار را به تنهایی انجام دهند، اما باید کمک بخواهند و متوجه شوند که والدین بودن یک دوی سرعت نیست، بلکه یک ماراتن است.»

کریپکه می‌گوید: «ما از اصطلاح کم خوابی یا محرومیت از خواب به گونه‌ای استفاده می‌کنیم که انگار مهم نیست، اما کم خوابی بدون افسردگی و اضطراب رخ نمی‌دهد. هدف اصلی ما این است که مطمئن شویم مادران خواب کافی دریافت می‌کنند تا مغز آن‌ها بتواند کار کند و نسبت به عوامل استرس‌زا که در روزهای اول مادر شدن تجربه می‌کند، مقاومت نشان دهد.»

این مشکلات ممکن است بدتر شوند. کریپکه می‌گوید چالش‌های سلامت روان مادر دلیل اصلی مشکلات سلامت روان نوزاد در افرادی است که به کلینیک او مراجعه می‌کنند.

او می‌گوید: «وقتی از مادرها حمایت می‌کنیم، این تنها حمایت از آن‌ها نیست، بلکه حمایت از سلامت روان نوزادان و کودکان آن‌هاست.»

همانطور که گفته شد، والدین ممکن است این نگرش را داشته باشند که باید این کار را به تنهایی انجام دهند، اما باید کمک بخواهند و متوجه شوند که والدین بودن یک دوی سرعت نیست، بلکه یک ماراتن است.

اضطراب وارد بحث می‌شود

کرنی می‌گوید شب‌های بی خوابی او با بیدار شدن در اثر حملات پانیک ناشی از اضطراب همراه بود. بعد از یک سطح مشخصی از خستگی، کرنی به یاد می‌آورد که این اختلال در عملکرد به خارج از محیط خانه نیز کشیده شد. او می‌گوید: «تعامل من در محیط کار وحشتناک بود. در انجام تمام کارها با شکست روبرو می‌شدم.»

او این شرایط را طوفان هرج و مرج می‌نامد.

کرنی می‌گوید: «به یاد می‌آورم که از ماشین پیاده می‌شدم و برای چند لحظه هیچ ایده‌ای نداشتم که کجا هستم. می‌دانم این اتفاق به دلیل کمبود خواب برای من رخ می‌داد. افسردگی بعد از زایمان موجب اضطراب شدید در من شده بود و من نمی‌توانستم بخوابم.»

کریپکه می‌گوید با بررسی کارهای کلینیک آموخته است که خواب اولین چیزی است که مادران مضطرب را درگیر می‌کند. حدود 50% از افراد مبتلا به اضطراب از اختلال افسردگی نیز رنج می‌برند. کرپیکه می‌گوید ما تا وقتی که احساس امنیت نکنیم، نمی‌خوابیم. اگر سیستم عصبی ما آشفته باشد، بدن ما آمادگی خواب را نخواهد داشت و به طور قطع برای خوب خوابیدن آماده نخواهد بود.

فاکتورهای دیگر می‌توانند در ایجاد این احساس نقش داشته باشند. کرنی متوجه شد که حمایت از مادران سیاه پوست در سیستم مراقبت‌های بهداشتی، به ویژه در مورد سلامت روان به دلیل انگ فرهنگی و نابرابری وجود ندارد. احتمال کمتری وجود دارد که مادران سیاه پوست به دنبال درمان افسردگی پس از زایمان نسبت به مادران غیرسیاه پوست باشند.

کرنی می‌گوید: «برخی از ما خشونت و احساس ناامنی را تجربه کرده‌ایم. بنابراین ما در طی دوران بعد از زایمان، ما نه تنها به شیوه‌ای که سایر مادران خسته هستند خسته می‌باشیم، بلکه به دلیل این که حمایت عاطفی از ما نمی‌شود نیز احساس خستگی می‌کنیم.»

وقتی از مادر حمایت می‌کنیم، فقط از مادر حمایت نمی‌کنیم. ما از سلامت روان نوزادان و کودکان حمایت می‌کنیم. – کیت کریپکی، مرکز سلامتی پس از زایمان

همچنین ممکن است فشارهای ناشی از محیط کار (یا کار نکردن) و از دست دادن بخشی از هویت خود نیز وجود داشته باشد. بر اساس تحقیقات نیویورک تایمز، میانگین سنی مادران برای اولین بار در آمریکا از 21 سال در سال 1980 به 26 سال در سال 2016 افزایش یافته است.

کریپکه می‌گوید: «وقتی زنانی را می‌بینیم که در سنین بالا باردار می‌شوند،‌ به احتمال زیاد این زنان در مشاغل خود به درجات بالایی دست یافته‌اند. ممکن است این سوال برایشان مطرح شود که چکار باید بکنم؟ بعد از زایمان، زندگی این زنان به طرز چشمگیری تغییر می‌کند که خود می‌تواند باعث افسردگی و محرومیت از خواب شود.»

اختلالات خواب و افسردگی بعد از زایمان در مادران

از بین بردن باورهای غلط و یافتن حمایت

کریپکه می‌گوید که یکی از مهم‌ترین باورهای غلط در مورد مادری که هر نوع تغییر خلق و خو یا سلامت روان را تجربه می‌کند این است که او مادر بدی است. به ما گفته شده است که مادرهای خوب مادرانی هستند که این وظیفه جدید خود را دوست دارند، اما همیشه این چنین نیست. یک مادر می‌تواند در لحظاتی احساس عصبانیت، افسردگی یا دلخوری از کودک خود داشته باشد، اما این به این معنا نیست که او مادر بدی است. اما مطمئنا می‌تواند احساس شرم در او ایجاد کند.

به دلیل فرضیه‌های بدنامی که در مورد بعد از زایمان وجود دارد،‌ بسیاری از دستاوردهای مادران جدید و خوابشان از تحصیلات ناشی می‌شود. این امر ناشی از تاکید بر بهداشت خواب برای مادران است که به آن‌ها کمک می‌کند تا در توانایی خود برای استراحت کردن و انتقال این حس به فرزندشان اطمینان داشته باشند.

وقتی می‌توانیم تعاریف پیرامون یک مادر خوب بودن را دوباره آموزش دهیم، پنجره‌هایی جدیدی برای اولویت‌بندی چیزهایی مانند خواب باز می‌شود. این حمایت و پشتیبانی به دو صورت کار می‌کند. دکتر یاس می‌گوید سیستم‌های حمایتی در مراحل اولیه زندگی یک کودک، به خصوص وقتی که مادر از افسردگی بعد از زایمان رنج می‌برد، کلید هستند.

او می‌گوید: «در هفته‌های اول بعد از به دنیا آمدن نوزاد، صرف‌نظر از این که مادر از افسردگی بعد از زایمان رنج می‌برد یا نه، تمرکز بر اطمینان از مراقبت کافی از نوزاد و بهبود مادر است. بسیاری از عادت‌ها و برنامه‌های خواب به محض به وجود آمدن ثبات در این بخش قابل اجرا هستند.»

به گفته کریپکه، استفاده از استراتژی‌های درمان رفتاری شناختی به مادرها برای مقابله با علائم بی خوابی مرتبط با افسردگی که می‌تواند از استرس دائمی در مورد این که مادر بدی هستند، ‌نشئت گیرد کمک کند.

وقتی می‌توانیم تعاریف پیرامون یک مادر خوب بودن را دوباره آموزش دهیم، پنجره‌هایی جدیدی برای اولویت‌بندی چیزهایی مانند خواب باز می‌شود. کیت کریپکه، مرکز سلامتی پس از زایمان

کریپکه می‌گوید ما تمرینات ذهن آگاهی زیادی در مورد بی خوابی با مراجعه‌کنندگان خود انجام می‌دهیم، بنابراین آن‌ها می‌توانند مسیر خود را بیابند و آنقدر آرام شوند که به راحتی بخوابند. اگر مادر بتواند به خود بیاموزد که بخوابد،‌ می‌تواند همین آموزش را به فرزند خود نیز منتقل کند.

او می‌گوید: «کودکان از ما تقلید می‌کنند. اگر ما در زندگی خود سالم باشیم، کودک فضای بیشتری برای سالم بودن در زندگی خواهد داشت.»

لاو می‌گوید که وضعیت خوابش بهتر شده است، اما همچنان باید روی آن کار کند. او بدترین دوران افسردگی بعد از زایمان را پشت سر گذاشته است، اما می‌تواند احساس انزوا و ناامیدی را که در اوایل مادری تجربه کرده بود به یاد بیاورد.

کلام آخر

کیفیت خواب مادر بر سلامتی کودکتان هم تاثیر گذار است اگر احساس می‌کنید که خواب‌هایتان نشان‌دهنده یک مشکل اساسی است یا باعث ناراحتی می‌شود، با پزشک خواب یا مشاور خود صحبت کنید. آنها به نگرانی های شما گوش می دهند و به شما کمک می کنند تا هر ترس یا اضطرابی را درک کنید.

اگر مشکلات خواب کیفیت زندگی شما را کم کرده است و آشفتگی های شما را زیاد کرده دیگر نگران نباشید ما در کنار شما هستیم. در مرکز خواب اورا اسلیپ همراه با دکتر فریبا معینی پور یکی از بهترین پزشکان متخصص خواب در ایران اماده حل مشکلات خواب شما هستیم. بیشتر مراجعان ما نگران درمان های نادرست و دردناک هستند اما در مرکز ما درمان بی خوابی و دیگر اختلالات خواب با روش های جدید و بدون درد و با استفاده از دیوایس دهانی انجام می شود.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید

منبع : sleepfoundation

بیبشتر بخوانید :

خواب های دوران بارداری به چه معناست و دلیل دیدن آن ها چیست

تاثیر موسیقی بر خواب؛ فواید و چه موسیقی مناسب است

بی خوابی بعد از زایمان، علت و درمان

آیا خواب آلودگی در بارداری طبیعی است؟

عوارض خروپف در زمان بارداری