خواب های دوران بارداری به چه معناست و دلیل دیدن آن ها چیست

خواب های دوران بارداری به چه معناست و دلیل دیدن آن ها چیست

مردم دوست دارند در مورد چگونگی تغییر خواب شما با ورود نوزاد صحبت کنند، اما برای بسیاری، بارداری می‌تواند شب‌های شما را مدت‌ها قبل از تولد نوزاد دچارتغییراتی کند.

بین بی خوابی، خستگی، و عادت کردن به فکربچه ی در راه، و یا دادن این خبر به بقیه  شما را دچار اضطراب نیز بکند.

هر چه بیشتر احساس خستگی کنید، بدنتان بیشتر هوس یک استراحت شبانه خوب می کند. اما در حالی که افزایش خواب می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید، ممکن است متوجه شوید که شرایط متفاوت است حتی زمانی که کمی می خوابید. این یک تجربه رایج است که رویاها و خواب شما در دوران بارداری تغییر می کند.

در این مقاله آنچه شما باید در مورد انواع مختلف رویاها و تغییرات بارداری و همچنین چرایی رخ دادن آنها آورده شده است.

چه تفاوتی در رویاهای بارداری وجود دارد؟

تقریباً همه رویاهایی دارند. آنها اغلب در طول خواب ( REM )حرکت سریع چشم مرحله خواب مرتبط با رویا، رخ می دهند.

در طول رویاها، ممکن است تصاویری ببینید و احساساتی را احساس کنید، و برخی از رویاها حتی می توانند ایده هایی را در زمان بیداری شخص در ذهن او بربی انگیزند.

برخی از افراد پس از بیدار شدن از خواب رویاهای خود را به یاد می آورند، در حالی که برخی دیگر ممکن است چندین بار خواب ببینند، اما قادر به یادآوری یک خواب در صبح نیستند.

رویا دیدن بخشی طبیعی و سالم از خواب است. اما در دوران بارداری، ممکن است متوجه تفاوت در تعداد و نوع رویاهایی که می بینید شوید. این حالت غیر معمول نیست که بیشتر رویاهای خود را به خاطر بسپارید، رویاهای واضح تری را تجربه کنید و حتی با کابوس ها مبارزه کنید.

لیست زیر تغییرات متداول رویا در دوران بارداری است:

رویاهای واضح تر

برخی از افراد معمولاً در طول خواب عمیق رویاهای واضح می بینند. این می تواند شامل رویاهایی با احساسات قوی، شدید و تصاویر واضح باشد، و این رویاها ممکن است به نظر برسد که رویدادها واقعاً در حال وقوع هستند.

اما در حالی که رویاهای واضح می تواند در هر کسی رخ دهد، به نظر می رسد بارداری جرقه بیشتری از این نوع رویاها را ایجاد می کند. این رویاها به جای تصاویر مبهم که به سختی می توانید کنار هم قرار دهید، شبیه زندگی واقعی به نظر می رسند. شما ممکن است از این رویاها بیدار شوید و به یک لحظه نیاز داشته باشید تا بین رویا و واقعیت تمایز قائل شوید.

خواب دیدن بیشتر

برخی از زنان باردار معتقدند که در دوران بارداری رویاهای بیشتری می بینند. این امکان وجود دارد که آنها در یک چرخه خواب 8 ساعته بیشتر رویا بینند یا این افزایش ممکن است به دلیل خوابیدن یا چرت زدن ساعات بیشتری در روز باشد.

بارداری می تواند باعث خستگی شود. هر چه بیشتر بخوابید، احتمال اینکه رویا ببینید بیشتر می شود.

رویاهای مربوط به بارداری یا مادری

زندگی در بدن شما جریان دارد و طبیعتاً از پذیرایی از جدیدترین اعضای خانواده خود هیجان زده هستید.

به دلیل این هیجان و شاید کمی عصبی بودن، دیدن رویاهایی که شامل شما و نوزادتان می شود نیز طبیعی و معمول است.

حمل نوزاد احتمالاً چیزی است که شما اغلب هر روز به آن فکر می کنید، بنابراین تعجب آور نیست که این افکار در هنگام خواب نیز رخ دهند. این می تواند به معنای رویاهایی باشد که در مورد کودک شما در حال به دنیا آمدن است یا رویاهایی که کودک خود را در آغوش گرفته اید.

برخی از زنان نیز رویاهایی می بینند که کودکشان با آنها صحبت می کند، رویاهایی در مورد نامگذاری کودک خود و رویاهایی در مورد جنسیت کودک خود می بینند.

خواب های دوران بارداری

رویاهای اضطرابی

اگر رویاهای مبتنی بر اضطراب نیز دارید تعجب نکنید.

آماده شدن برای بچه دار شدن وقت و انرژی زیادی از شما می گیرد. و همانطور که هیجان زده هستید، ممکن است کمی هم نگران باشید.

رویاها می توانند بینشی در مورد برخی از بزرگترین نگرانی ها و اضطراب های شما ارائه دهند. این می تواند اضطراب در مورد مسائل مالی کودک خود و یا  سایر کودکان تازه متولد شده باشد. و ممکن است در مورد زایمان اضطراب داشته باشید

با این حال همه چیز در ذهن شما طبیعی است، که مغزتان به نگرانی‌های شما دست بزند و رویاها اضطراب و ترس‌های شما را برجسته کنند.

به یاد آوردن رویاها آسان تر است

در دوران بارداری، ممکن است یادآوری برخی از رویاهایتان برای شما آسان تر باشد. قبل از بارداری، شاید در به خاطر سپردن رویاهای خود در صبح مشکل داشتید. حتی ممکن است متقاعد شده باشید که اصلاً خواب ندیده اید.

همه اینها می تواند در دوران بارداری تغییر کند، زمانی که شما پس از بیدار شدن از خواب بیشتر به خاطر می آورید.

کابوس ها

همانطور که در دوران بارداری می توانید رویاهای شاد و هیجان انگیز داشته باشید، احتمال دیدن کابوس در دوران بارداری نیز وجود دارد.

همانطور که اشاره شد کابوس های بارداری غیر معمول نیستند و این کابوس ها معمولاً توسط احساسات شما ایجاد می شوند. این می تواند ترس یا اضطراب در مورد زایمان یا اتفاقی برای نوزاد باشد.

این کابوس ها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند. ممکن است در خواب ببینید که کودک خود را زمین می گذارید یا به معنای واقعی کلمه کودک خود را از دست

می دهید. یا اگر در گذشته سقط جنین داشته اید، ممکن است رویاهایی در مورد تکرار این اتفاق داشته باشید. خواب های گم شدن یا به دام افتادن نیز در دوران بارداری رایج است.

این نوع رویاها طبیعی هستند، اما می توانند ناراحت کننده و آزاردهنده باشند.

خواب های دوران بارداری به چه معناست و دلیل دیدن آن ها چیست

چرا تغییرات رویا در دوران بارداری اتفاق می افتد؟

تغییرات رویا در دوران بارداری توضیحات ممکن زیادی دارد و همانطور که احتمالاً مشکوک هستید، تغییرات هورمونی یک عامل بزرگ است.

نوسانات هورمونی در دوران بارداری می تواند تاثیر زیادی بر بدن شما داشته باشد. به دلیل  همین تغییرات هورمونی است که برخی از زنان باردار دچار نوسانات خلقی می شوند.

به علاوه، تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش خستگی شود، به این معنی که احتمالاً بیشتر می‌خوابید و بنابراین رویاهای بیشتری می‌بینید.

برخی از تئوری ها نشان می دهد که رویاپردازی نحوه ذخیره خاطرات است. به گفته بنیاد ملی خواب، از بسیاری جهات، رویاها به عنوان درمان عمل می کنند.

رویاها می توانند به شما در پردازش اطلاعات و درک بهتر احساساتتان کمک کنند. بنابراین جای تعجب نیست که تجربه شدید احساسی بارداری می تواند منجر به رویاهای مکرر و به یاد ماندنی شود.

در صورت بروز مشکل چه کاری می توانید انجام دهید؟

رویاها و کابوس‌های مکرر مبتنی بر اضطراب در دوران بارداری می‌تواند یک تصادف باشد، یا می‌تواند راه مغز شما برای آشکار کردن نوعی ترس باشد.

یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با این است که  می توانید مشکلتان را با پزشک متخصص خواب یا دوست خود در میان بگذارید یا می توانید رویاهای خود را یادداشت کنید.

صادق بودن و گشاده رویی در مورد برخی از بزرگترین ترس های شما می تواند اضطراب را در چشم انداز قرار دهد. هنگامی که احساسات خود را با دیگران در میان می‌گذارید، آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا متوجه شوید که نگرانی‌هایتان طبیعی است و در بیشتر موارد، چیزی برای نگرانی ندارید.

گاهی اوقات اختلال در الگوی خواب نیز می تواند باعث تغییر رویاها شود. برای کمک به مبارزه با این مشکل، برنامه خواب خود را دنبال کنید و برای داشتن خوابی با کیفیت اقدامات لازم را انجام دهید.

نکات مهم خواب

قبل از خواب مایعات ننوشید تا از میل به ادرار کردن در نیمه شب جلوگیری کنید . (در زمان بارداری این فشار روی مثانه افزایش میابد).

اتاق خود را تاریک، ساکت و در دمای راحت نگه دارید.

تلویزیون را خاموش کنید، پرده ها را بکشید و وسایل الکترونیکی را از اتاق خارج کنید.

در حالی که اگر خسته هستید چرت زدن در طول روز اشکالی ندارد، از چرت زدن های طولانی که می تواند شما را در شب بیدار نگه دارد، اجتناب کنید.

قبل از خواب برای ایجاد حس  آرامش راه حلی پیدا کنید. این راه حل ها ممکن است به معنای لذت بردن از یک کتاب، تنفس عمیق، حمام یا دوش گرفتن، یا گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش مورد علاقه‌ تان باشند.

کلام آخر

تغییر رویاها در دوران بارداری کاملا طبیعی است. اما اگر احساس می‌کنید که خواب‌هایتان نشان‌دهنده یک مشکل اساسی است یا باعث ناراحتی می‌شود، با پزشک خواب یا مشاور خود صحبت کنید. آنها به نگرانی های شما گوش می دهند و به شما کمک می کنند تا هر ترس یا اضطرابی را درک کنید.

اگر مشکلات خواب کیفیت زندگی شما را کم کرده است و آشفتگی های شما را زیاد کرده دیگر نگران نباشید ما در کنار شما هستیم. در مرکز خواب اورا اسلیپ همراه با دکتر فریبا معینی پور یکی از بهترین پزشکان متخصص خواب در ایران اماده حل مشکلات خواب شما هستیم. بیشتر مراجعان ما نگران درمان های نادرست و دردناک هستند اما در مرکز ما درمان بی خوابی با روش های جدید و بدون درد و با استفاده از دیوایس دهانی انجام می شود.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید

منبع : healthline

رویاهای شیرینی داشته باشید.

بیشتر بخوانید :

عوارض خروپف در زمان بارداری

آیا خواب آلودگی در بارداری طبیعی است؟

علت بی خوابی در هفته اول بارداری

آیا بی خوابی از علائم بارداری است و چرا خواب تغییر می‌ کند؟

رابطه بی خوابی شبانه و جنسیت جنین چیست

دلایل و درمان بی‌خوابی در بارداری؛خانگی و پزشکی

بی خوابی بعد از زایمان، علت و درمان