روش درست خوابیدن برای جلوگیری از چروک صورت

روش درست خوابیدن برای جلوگیری از چروک صورت

این مسئله کاملا واضح و روشن است که برای داشتن یک پوست شفاف و زیبا، خواب کافی از فاکتورهای مهم می باشد. همین طور برعکس نداشتن یک روتین خواب منظم و کافی، به مرور زمان باعث ایجاد چین و چروک در صورت و از بین رفتن شادابی آن خواهد شد. کسانی که از کیفیت خواب خود راضی نیستند، می توانند با مراجعه به یک متخصص اختلالات خواب به دنبال درمان کم خوابی خود باشند.

در این مقاله می خواهیم به بررسی روش های درست خوابیدن برای جلوگیری از چروک صورت بپردازیم. با ما همراه باشید.

تاثیر انواع مدل های خوابیدن روی پوست صورت

خواب خوب و باکیفیت مستقیما بر روی پوست شما اثرش را خواهد گذاشت. اما برعکس این مسئله هم صدق می کند. هر شخصی به وضعیت خواب خاصی به مرور زمان عادت می کند و این وضعیت خوابیدن کاملا اثرش بر پوست مشخص می شود.

به عنوان مثال یک وضعیت خواب می تواند باعث چین و چروک شود و دیگری باعث جوش و آکنه صورت. ممکن است در اثر خوابیدن در یک پوزیشن غلط به مرور زمان یک طرف صورت تخت شود و یا پف چشم به وجود بیاید. پس وضعیت خواب ما مستقیما بر پوست صورت تاثیر دارد. برای این که از عوارض خواب نادرست پیشگیری کنید، باید به معایب و مزایای خواب هر وضعیت خواب آگاه باشید:

خوابیدن روی شکم

افرادی زیادی تمایل دارند که بر روی شکم خود بخوابند. اما این وضعیت، بدترین وضعیت خواب است. پوست شما هنگام خواب نیاز به تنفس دارد اما این وضعیت، از این کار جلوگیری می کند و با مسدود کردن فولیکول های پوست اجازه نمی دهد که اکسیژن مورد نیازش به آن برسد. این موضوع باعث می شود که منافذ پوست بسته شده و بر روی صورت خطوط چین و چروک و همچنین جوش صورت به وجود آید.

این وضعیت خواب موجب می شود که گردش خون به درستی انجام نشود و فشاری که به صورت وارد می شود، باعث پف چشم و زیر آن می شود. بنابراین در همه مدت خواب، کل ساختار صورت تحت فشار است و کم کم به مرور زمان چین و چروک های صورت به وجود می آیند. پس برای جلوگیری از همه عوارضی که در بالا ذکر شد، بهتر است که این حالت خواب را ترک کنید.

خوابیدن به پهلو

در این حالت پوست آسیب کمتری نسبت به حالت قبلی می بیند. هر چند حالت خواب ایده آلی نیست. زمانی که به یک سمت بدن فشار می آید، به همان صورت یک طرف صورت دچار چین و چروک می شود. اگر از کرم ها و محصولات مخصوص شب استفاده می کنید، این حالت خوابیدن باعث می شود که بر روی بالش مالیده شوند و جذب پوست نشوند.

طاق باز خوابیدن

خوابیدن به پشت، ایده آل ترین و درست ترین وضعیت خواب است. دراین حالت هیچ فشاری روی صورت وجود ندارد و به طبع چین و چروکی هم به وجود نخواهد آمد. پس صورت حالتی جوان تر و شفاف تر خواهد داشت.

در این حالت مایعات در اطراف چشم تجمع نمی کنند و چشم ها پف دار نمی شوند. این وضعیت خواب باعث می شود که صورت با روکش بالش برخوردی نداشته باشد؛ بنابراین هیچ جرم، آلودگی یا چربی بر روی پوست نخواهد نشست و جوش و التهاب هم به وجود نخواهد آمد. در این حالت پوست صورت کاملا در شب استراحت می کند. پس این روش خواب روشی عالی برای استراحت شبانگاهی پوستتان است!

خوابیدن به حالت استار فیش (Starfish)

خوابیدن در حالت استارفیش یا همان ستاره دریایی تا حدی شبیه خوابیدن به پشت است. در این حالت شخص دست های خود را به سمت بالا نگه می دارد که این کار باعث فشار روی اعصاب شانه ها می شود. با این حال این وضعیت خواب، از بروز چین و چروک پوست جلوگیری می کند و نسبت به خوابیدن روی شکم یا پهلو مناسب تر است.

خوابیدن به حالت جنینی (Fetal)

این حالتی است که اکثر افراد آن را برای خواب انتخاب می کنند. هر چند که حالت جنینی کمی باعث حس آرامش بخشی می شود، اما در طولانی مدت باعث درد در نواحی گردن و کمر و چروک شدن پوست می شود. این حالت فشار زیادی به پشت و کمر وارد می کند، مخصوصا هنگامی که زانوها و چانه را به سمت سینه خود نزدیک می کنید.

جنس روبالشی اهمیت زیادی دارد

ملافه ها و بالش های پنبه ای با این که راحت و نرم هستند، اما ممکن است با کشیده شدن روی صورت شما خراش های سطحی بیندازد در حالی که شما اصلا متوجه نمی شوید. روبالشی شما امکان این که در هنگام خواب راحت جابجا شوید و غلت بخورید را از شما می گیرد. بنابراین بهتر است جنس روکشی را انتخاب کنید که علاوه بر نرم بودن و راحت بودن، بتوانید راحت روی آن تکان بخورید و جابه جا شوید و اصطکاک خاصی روی پوستتان به وجود نیاورد.

پیشنهاد ما روبالشی ساتن و ابریشمی است که از چین و چروک پوست جلوگیری می کنند. این پارچه ها علاوه بر نرم و لطیف بودن، از اصطکاک پیشگیری می کند و طبیعتا خراشی روی پوست هم نمی اندازد. پوست شما به راحتی امکان سُر خوردن و جابجا شدن را دارد.

هم چنین سعی کنید طی یک روتین منظم روبالشی تان را تعویض و شستشو کنید. می توانید آخر هفته ها را به این کار اختصاص دهید. این کار به این دلیل است که هر شب پوست و موی شما با بالش در تماس است و به دلیل وجود روغن های اضافی پوست، میکروب ها، باکتری ها و غیره پوست شما مستعد جوش و آکنه خواهد شد.

اهمیت روبالشی از این بابت است که باعث می شود منافذ پوست شما سریع تر بسته شود، پوستتان دچار جوش و آکنه شود یا در مواردی کهیر بزند. پس اگر روبالشی شما کثیف یا زبر باشد، باعث آسیب رساندن به کلاژن پوست شده و باعث جوش صورت می شود. پارچه ضخیم با ردی که پر پوست شما بر جای می گذارد، بعد از مدتی چین و چروک ها را افزایش می دهد. پس باید روبالشی درست و نرمی انتخاب کنید که هم برای سلامت پوستتان مفید باشد و هم مو.

از قرار دادن دست بر روی صورت هنگام خواب جلوگیری کنید

اگر تمام نکات گفته شده در بالا را رعایت کنید، روبالشی خود را عوض کنید و مرتب آن را بشویید، وضعیت خواب مناسب را انتخاب کنید، از بالش مناسب استفاده کنید و خلاصه کاملا مراقب خود در حین خواب باشید، اما باز هم دست خود را روی پوست صورتتان قرار دهید، پوست شما تحت فشار قرار می گیرد. فشار دست روی پوست صورت درست مانند یک روبالشی سفت و سخت عمل می کند، یعنی باعث جمع شدن پوست آن ناحیه شده و به مرور زمان چین و چروک ها را بر روی پوستتان مشاهده می کنید.

پس تا جایی که می توانید، دستتان را دورتر از صورتتان نگه دارید و هیچ وقت هنگام خواب روی صورت قرار ندهید. این کار دقیقا روی پوست شما اصطکاک ایجاد می کند. اگر این کار را مکررا انجام دهید، تبدیل به عادتی ناخواسته می شود که ظاهر ناخوشایندی را برای پوستتان درست می کند. یک راه پیشنهادی این است که موقع خواب دست خود را درجایی مثلا زیر بالش تان قرار دهید تا هنگامی که در خواب هستید، به طور غیر ارادی به سمت صورتتان نرود.

چین و چروک های عمقی و ناهنجار:

 این چین و چروک ها از آن دست چروک های عمیقی هستند که به راحتی با چشم دیده می شوند. این چروک ها به شکل خطوط و شکن هایی در روی پوست هستند. این خطوط بیشتر در اطراف چشم، خط خنده، در پیشانی و روی گردن دیده می شوند و می توانند به مرور زمان به خطوط و حفره های عمیق تری هم تبدیل شوند. اگر این چروک در سنی نامعمول اتفاق بیفتد و شما در رابطه با ظاهر پوست خود نگران هستید، می توانید با مراجعه به متخصص پوست و مو (درماتولوژیست) به دنبال درمان پوست خود باشید. متخصص پوست با بررسی و ارزیابی شرایط پوستی شما، به شما برنامه های و راهکارهای دارویی و غیردارویی برای درمان چین و چروک های پوستی تان را به شما ارائه خواهد کرد.

علت چروک شدن پوست چیست؟

چین و چروک در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود مه برخی از آن ها را می توان کنترل کرد و کاهش داد اما برخی هم اجتناب پذیر و غیر قابل کنترل اند:

سن :

طبیعتا با افزایش سن، پوست هم شادابی و شفافیت و انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و مسملما شکننده تر و حساس تر می شود. با افزایش سن، روغن های طبیعی پوست کمتر تولید می شوند و به مرور پوست خشک تر شده چین و چروک زیادتری بیدا می کند. پس از آن، چربی لایه زیرین پوست کمتر شده و نهایتا از بین می رود. همین مسئله کمبود چربی، پوست را شل و آویزان نشان می دهد و در نتیجه، شکل ظاهری پوست شیارها و حفره های ایجاد شده روی پوست، بیش از پیش نمایان می شوند.

قرار گرفتن در معرض نور ماورای بنفش

از علل اولیه چین و چروک و پیری زودرس پوست، اشعه ماورای بنفش است. قرار گرفتن مستقیم و محافظت نشده در معرض اشعه ماورای بنفش، بافت متصل پوست و کلاژن پوست را در هم می شکند. اگر بافت متصل پوست به درستی کار نکند، پوست هم انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و آن گاه حالت شل پیدا می کند. هم چنین در نتیجه این فرایند، پوست دچار چین و چروک زودرس می شود.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات و مواد مخدر روند پیری پوست را تسریع می کند و از عوامل مهم چین و چروک های پوستی است. این مسئله ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که در جریان خون رسانی به پوست اختلال ایجاد می شود.

کلام آخر

احتمالا بعد از خواندن این مقاله متوجه شده اید که خواب دومین عامل چین و چروک پوست بعد از تابش نور خورشید است. خواب از این جهت اهمیت دارد که شما حدودا نصف عمر خود را در خواب به سر می برید و باید به همه جوانب آن اهمیت بدهید.

حالت خواب درستی را انتخاب کنید، بالش و روبالشی مناسب و صحیح داشته باشید و مهم تر از همه ساعت خوابتان را تنظیم کنید تا دچار بی خوابی نشوید. بی خوابی هم از عوامل اصلی چین و چروک پوستی است.

اگر به هر نوع از مشکلات خواب دچار هستید و از کیفیت خواب خود ناراضی می باشید، باید به یک متخصص خواب مراجعه کنید. در مرکز درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ پزشکان متخصص و دکتر فریبا معینی پور حضور دارند که با معاینه شما دلایل مشکلات خواب را شناسایی و درمان می کنند مانند : درمان بی خوابی، درمان خروپف و درمان آپنه خواب این مرکز بهترین مرکز درمانی برای مشکلات خواب می باشد که در تهران واقع است. در این مرکز از روش های غیر جراحی و بدون درد (دیوایس دهانی) استفاده می شود

همچنین بخش مشاوره آنلاین این کلینیک به شما راهنمایی های لازم را ارائه می دهند. برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

بهترین حالت خوابیدن برای جلوگیری از چروک پوست کدام است؟

بهترین روش خواب، خوابیدن به پشت است. در این حالت پوست با بالش برخوردی ندارد و مسلما اصطکاکی هم ایجاد نخواهد شد.

چرا جنس روبالشی اهمیت زیادی دارد؟ بهترین جنس پارچه برای آن چیست؟

همه آدم ها در شب نیاز دارند که تکان بخورند، جا به جا شوند و غلت بزنند. اگر جنس پارچه ضخیم و زبر باشد، کشیدگی و اصطکاک صورت و پارچه، خطوط و رد ریزی بر پوست برجای می گذارد که بعضا قابل دیدن نیستند. این خطوط به مرور زمان تبدیل به چروک های پوستی می شوند. پس باید جنس پارچه نرم و لطیفی را انتخاب کرد. بهترین روکش بالش، روکش های ساتن و ابریشمی هستند که بسیار نرم اند و اصطکاک ایجاد نمی کنند.

مطالب بیشتر :

چگونه خواب خود را تنظیم کنیم ؟