رابطه خروپف و سکته قلبی چیست

رابطه خروپف و سکته قلبی چیست

خروپف یکی از چند عارضه ای می باشد که در هنگام خواب رخ می دهد و ممکن است خواب راحت و با کیفیت را از شما و اطرافیانتان سلب کند. حدود بیش از 60 درصد افراد جامعه در هنگام خواب خروپف می کنند و بر این باورند که این عارضه خطرناک نمی باشد.

باید بدانید گاهی بر خلاف تصور غلط جامعه خروپف سبب بروز مشکلات جدی برای سلامت جسم و روان خواهد شد و حتی ممکن است جزء علائم بیماری های دیگری نظیر انواع سکته ها نیز باشد. بنابراین اگر شما یا یکی از نزدیکانتان دچار خروپف هستید برای کشف علت و درمان آن به دکتر متخصص خروپف مراجعه کنید.

در ادامه رابطه مستقیم خروپف و سکته قلبی مورد بحث قرار گرفته و راه درمان آن را بیان می کنیم.

خروپف چیست؟

خروپف صدای نسبتا بلند و خشنی است که در هنگام خواب از قسمت دهان یا بینی خارج می شود. علت این پدیده مسدود شدن مجرای اصلی عبور هوا در گلو بوده که به سختی از آن عبور می کند. به این دلیل در هنگام عبور هوا بافت های پشت گلو می لرزد، همین امر سبب تولید صدایی شده که به آن خروپف می گویند.

خروپف برای برخی افراد سبب بروز مشکلات و بیماری های مزمنی خواهد شد و در برخی موارد نیز نشانه وجود بیماری خاصی نظیر سکته قلبی می باشد. در موارد انگشت شماری نیز بی خطر بوده و فقط سبب آزار اطرافیان و افراد خانواده خواهد شد.

رابطه سکته قلبی و خروپف

همانطور که در مطالب بالا ذکر شد خروپف در برخی مواقع می تواند خطر آفرین باشد و فقط گاهی بی خطر و نتیجه رعایت نکردن بهداشت خواب است. نتیجه مطالعات نشان می دهد بین خروپف و سکته قلبی و مشکلات قلبی عروقی رابطه مستقیم وجود دارد.

بدین صورت که در افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند یا تجربه سکته قلبی داشته اند خروپف مشاهده می شود به عبارت دیگر خروپف یکی از علائم سکته و بیماری های قلبی است.

همچنین عارضه خروپف اگر خارج از حد طبیعی باشد یعنی در طولانی مدت و به صورت شدید ادامه داشته باشد سبب اختلال خواب و بی خوابی شده که این مشکل خود باعث بروز بیماری های زیادی می شود، یکی از انواع این بیماری ها سکته و بیماری های قلبی است.

مشکلات قلبی و عروقی یا سکته قلبی چیست؟

سکته قلبی که به آن حمله قلبی نیز گفته می شود به شرایطی گفته می شود که خون کافی و مورد نیاز به عضله قلب نرسد. به عبارت دیگر زمانی که قلب، خون کافی دریافت نکند سکته قلبی رخ می دهد و قلب برای مدتی از کار خواهد افتاد. البته باید ذکر شود حمله قلبی و سکته قلبی در بخش علت بروز آن کمی باهم تفاوت دارند.

بدین صورت که سکته قلبی طی فعالیت و کنش و واکنش ناقص الکتریکی بدن که جریان خون به قلب قطع می شود و قلب از کار می افتد رخ می دهد. اما حمله قلبی به دلیل مسدود شدن شریان های خونی متصل به قلب رخ می دهد. البته نرسیدن خون به قلب علت دیگری نیز دارد که کمتر شایع می باشد و آن اسپاسم و انقباض شدید و ناگهانی عروق می باشد و در جریان آن خون کافی به قلب منتقل نمی شود.

هنگامی که فردی دچار سکته قلبی یا حمله قلبی شده باشد ناراحتی یا درد شدیدی در ناحیه قفسه سینه برای چند دقیقه متمادی احساس می کند. این درد در ناحیه سمت چپ قفسه سینه بوده که ممکن است برای چند دقیقه آرام شده و باز هم ادامه داشته باشد.

ناراحتی که فرد در طی سکته قلبی احساس می کند ممکن است به صورت حس فشار از داخل قفسه سینه، حس سنگینی بر روی قفسه سینه، درد شدید و گاهی خفیف یا احساس گیجی باشد. البته باید در نظر داشته باشید گاهی دلایلی غیر از سکته قلبی وجود دارد که سبب این ناراحتی ها و مشکلات در قفسه می شود.

علائم دیگر سکته قلبی:

  • احساس سبکی سر یا ضعف
  • عرق سرد و حس سرما
  • حس درد و ناراحتی در گردن و فک و پشت و عضلات نزدیک قلب
  • حس درد و ناراحتی در یک بازو یا هردو و همچنین شانه
  • احساس درد در قفسه سینه به صورتی که احساس نفس تنگی دارید. اما گاهی حس سخت نفس کشیدن ممکن است قبل درد و ناراحتی در قفسه سینه رخ دهد.
  • داشتن حالت تهوع و استفراغ شدید
  • خروپف شدید در هنگام خواب
  • اختلالا خواب مانند تنگی نفس در هنگام خواب
  • بی خوابی یا بیدار شدن های مکرر از خواب: درمان بی خوابی را حتما پیگیری نمایید

سایر عوارض خروپف که مانند سکته قلبی خطرناک است

خواب تا حد زیادی با حفظ سلامتی بدن در ارتباط می باشد و نداشتن خواب باکیفیت و کافی نیز با بروز انواع بیماری های جسمی و روانی مرتبط است. بنابراین هر گونه مشکل در خوابیدن و اختلال در خواب باید شناخته و درمان شود. در ادامه چند نمونه از عوارض خروپف ذکر شده است:

خروپف سبب بروز وقفه تنفسی در هنگام خواب می شود

به دلیل اینکه خروپف در نتیجه مسدود شدن برخی مجاری تنفسی رخ می دهد، نادیده گرفتن و ادامه داشتن آن سبب تنگی نفس و وقفه تنفسی در هنگام خواب می شود. برخلاف تصور عموم که فکر می کنند این مشکل فقط در افراد مسن بروز پیدا می کند، باید بدانید که وقفه تنفسی در هنگام خواب به دلیل خروپف رده سنی خاصی ندارد و در تمام سنین مشاهده شده است

این عارضه نه تنها سبب بروز بی خوابی و عوارض آن می شود بلکه احتمال ابتلا به بیماری های خطرناک دیگر همچون سکته قلبی را افزایش می دهد. بنابراین اگر دچار وقفه تنفسی در خواب هستید باید به پزشک خواب مراجعه کنید.

خروپف باعث بروز اختلالات عصبی و روانی خواهد شد

خروپف در صورت تداوم و در طولانی مدت سبب سلب آرامش خواب خواهد شد. بدین ترتیب فردی که دچار خروپف در هنگام خواب می شود نمی تواند وارد مرحله عمیق خواب شود و با ادامه داشتن این روند خواب با کیفیت شبانه به کلی مختل خواهد شد.

اگر فردی نتواند در هنگام شب خواب عمیق و با کیفیتی را تجربه کند هنگام روز و بیداری در برخورد با مسائل محیطی انرژی لازم را نخواهد داشت و به مرور دچار بیماری های عصبی و روانی مانند افسردگی خواهد شد. بهتر است هرچه زودتر برای درمان خروپف اقدام نمایید.

خروپف باعث چاقی و اضافه وزن خواهد شد

خروپف با ایجاد اختلالات خواب سبب بی خوابی مزمن خواهد شد و این بی خوابی به مرور زمان باعث اضافه وزن و چاقی و همچنین عوارض مربوط به آن خواهد شد. بدین گونه که بی خوابی و اختلالات خواب ناشی از خروپف شدید باعث ایجاد حس کسالت و خمودی می شود و فرد مبتلا دیگر قادر به انجام هیچگونه فعالیت های جسمانی نیست.

از سوی دیگر بی خوابی و وقفه در خواب سطح متازول هورمون های بدن که مربوط به چاقی است را از بین می برد و سبب ایجاد اشتهای کاذب می شود. این افزایش اشتهای شدید و عدم فعالیت جسمانی به مروز زمان چاقی و اضافه وزن را به همراه دارد.

خروپف باعث اختلال حواس و کاهش تمرکز خواهد شد

داشتن خواب خوب در هنگام شب تا حد زیادی تمرکز ذهن را در مقابله با مسائل محیطی افزایش می دهد. در مقابل نداشتن خواب با کیفیت به هر دلیلی که یکی از آن ها خروپف می باشد عملکرد ذهن را در هر زمینه ای از جمله تمرکز، یادگیری و حافظه کاهش می دهد. همین امر سبب بروز بحران و مشکلاتی در کار، تحصیل و شغل می شود. از سوی دیگر تصادفات جاده ای نیز به میزان قابل توجهی به مسئله خواب مربوط می شود.

خروپف ممکن است باعث مرگ زودرس شود

افرادی که به دلیل خروپف دچار وقفه تنفسی می شوند، احتمال بروز مرگ زودرس در آن ها تا 40 درصد بیشتر از افراد دیگر می باشد. از سوی دیگر سکته قلبی و مغزی که در نتیجه اختلالات خواب همچون خروپف اتفاق می افتد نیز این خطر را تشدید می کند.

کلام آخر

می توان گفت خواب مهم ترین بخش زندگی می باشد که نقشی حیاتی در ادامه بقاء و حیات بشر دارد. همانطور که می دانید در هنگام خواب فعالیت بدن در جهت ترمیم و بازسازی بافت های آسیب دیده و مهم بدون هیچ گونه دارو و مواد تقویتی آغاز می شود که در هیچکدام از اوقات بیداری چنین عملکردی ندارد، به همین دلیل از نظر تمام متخصصان خواب مسئله مهمی می باشد که باید توجه لازم را نسبت به آن داشت.

در این بین مشکلات زیادی وجود دارد که باعث بروز اختلالات خواب و بی خوابی می شود و یک خواب با کیفیت، کافی و مورد نیاز بدن را از بین می برد. به دلیل نقش مهمی که خواب برای سلامتی دارد هرگونه اختلال خواب را باید شناخت و درمان کرد.

یکی از این اختلالات که به تنهایی می تواند بیماری های زیادی ایجاد کند خروپف است و بیش از نیمی از افراد جامعه تا حدودی درگیر آن بوده و نسبت به آن بی توجه هستند.

توصیه می شود اگر شما یا یکی از اطرافیان تان دچار چنین اختلالاتی هستید برای جلوگیری از مشکلات و عوارضی که به دنبال خواهد داشت، به بهترین مرکز درمان اختلالات خواب مراجعه کرده و به درمان آن اقدام کنید. بهترین مرکز درمانی فعال در این زمینه کلینیک خواب اوراسلیپ می باشد. که در آن دکتر فریبا معینی پور حضور دارد

شماره های تماس :

سوالات متداول

آیا خروپف می تواند به تنهایی عارضه خطرناکی باشد؟

بله خروپفی که خارج از حد طبیعی باشد، یعنی به مراتب شدیدتر و طولانی تر باشد سبب بروز بیماری های خطرناکی همچون سکته قلبی می شود.

بهترین راه درمان خروپف چست؟

از آن جا که گاهی خروپف باعث بیماری های زیاد جسمی و روانی می شود و همچنین گاهی نیز خود نشانه وجود بیماری دیگری است، بهترین راهکار درمانی مراجعه به مراکز درمان متخصص در این زمینه می باشد.

بیشتر بخوانید :

خطرات عدم درمان خروپف

تاثیر درمان خروپف و کاهش وزن