آیا خروپف به چشم آسیب می رساند؛ درمان ها و نکات

آیا خروپف به چشم آسیب می رساند؛ درمان ها و نکات

خروپف یکی از مشکلاتی است که افراد زیادی هنگام خواب با آن دست و پنجه نرم می کنند. این ناهنجاری گاها ضررهای زیادی برای سلامت فرد و آرامش او و اطرافیانش به همراه دارد. شاید باورش برایتان سخت باشد، ولی بر طبق تحقیقات انجام شده یکی از آسیب های خفیف خروپف متوجه چشم های تان می شود.

بله درست شنیدید خروپف به چشم های شما آسیب می رساند. ولی چون میزان آن کم و خفیف است اغلب متوجه آن نمی شوید. در این مقاله به معرفی خروپف و آپنه خواب می پردازیم و آسیب های آن را بررسی می کنیم.

خروپف چیست

خروپف صدایی است که گاهی بلند و گاهی آرام توسط برخی افراد در خواب ایجاد می شود. علت ایجاد این صدا انسداد گلو می باشد که مسیر ورود و خروج هوا از بدن است. این انسداد موقعی رخ می دهد که گلوی فرد هنگام خواب به طرز نامناسبی قرار گرفته باشد و فرد نتواند آزادانه نفس بکشد.

در این مواقع هوا هنگام خروج از مجرای تنفسی باعث لرزش قسمت نرم بافت گلو می شود. با لرزش و ارتعاش این قسمت ها همان صدایی که ما آن را به عنوان خروپف می شناسیم ایجاد می شود. در این بین برخی افرادی که عادت به خروپف دارند، مبتلا به آپنه یا همان وقفه تنفسی می باشند که دلیل اصلی آسیب به بدن وجود همین بیماری می باشد.

تعریف آپنه خواب

آپنه یا وقفه تنفسی نوعی بیماری است که در طی آن فرد هنگام خواب به یکباره دچار وقفه در تنفس می شود. این وقفه ممکن است یک بار و یا چندین بار در طول یک شب تکرار شود. آپنه بیماری خطرناکی به شمار می رود و اگر شخصی مبتلا به آن است باید در اولین فرصت برای درمان آپنه خواب اقدام کند. درمان این بیماری را می توان از طریق دکتر متخصص اختلالات خواب پیگیری نمود.

دو نوع آپنه خواب وجود دارد که در ادامه آنها را نام برده و ویژگی هرکدام را شرح می دهیم

آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی حالتی است که در آن تنفس فرد هنگام خواب بسیار ضعیف و حتی برای لحظه ای قطع می شود، علت آن هم بسته شدن مجرای تنفسی فرد به طور نسبی و گاها به طور کامل می باشد.

این پروسه گاهی یکبار و گاهی نیز امکان دارد چندین بار در طول یک شب تکرار شود. این وضعیت علاوه بر ایجاد صدای خروپف در افراد، باعث کمتر شدن تنفس و در پی آن کاهش سطح اکسیژن در بدن می شود

آپنه مرکزی خواب

این آپنه با نوع قبلی متفاوت است و در آن مغز به هنگام خواب به یکباره دستور تنفس نمی دهد و سیستم تنفسی برای مدتی از کار می افتد.

شاید مجرای تنفسی برعکس آپنه انسدادی کاملا باز باشد ولی شخص به دلیل عدم کارکرد سیستم تنفسی اش، نفس نکشد و اکسیژن بدن اش به شدت پایین بیاید. این نوع آپنه خواب معمولا به دنبال بیماری‌های جدی مانند آسیب به ساقه مغز(ناحیه ای که کنترل تنفس را بر عهده دارد) ایجاد می‌شود.

خروپف چگونه باعث آسیب به چشم ها می شود

چشم ها نیز به مانند بسیاری از قسمت های بدن ما نیاز به سوخت و ساز مواد غذایی دارند، این مواد غذایی که لازمه فعالیت هر عضله ای در بدن می باشد از طریق خونی که درون رگ های چشم در جریان هستند به این قسمت از بدن می رسند، ولی برای سوخت و ساز آن نیاز به وجود اکسیژن می باشد.

این اکسیژن از طریق دستگاه تنفسی وارد سیستم خون انسان می شود و با گردش خود به قسمت رگ های چشم رسیده و عمل سوخت و ساز را انجام می دهد.

در مطالب قبل به این موضوع اشاره کردیم که آپنه یا همان وقفه تنفسی (که خروپف گاهی جز نشانه های اصلی آن است)، جز بیماری هاییست که مانع از تنفس صحیح هنگام خواب می شود، همین موضوع می تواند باعث شود هنگامی که فرد به دلیل آپنه اکسیژن خون اش پایین می آید علاوه بر دیگر اعضا، چشم هایش نیز تا حدودی آسیب ببیند.

این آسیب به اندازه ای نیست که باعث نابینایی فرد شود، ولی بهتر است با درمان به موقع آپنه از بروز این اتفاق نیز جلوگیری نمود.

ضعف در چشم ها یکی از مشکلاتی است که خروپف و آپنه خواب در بدن ایجاد می کنند. هر چند این ضعف در منطقه چشم ناچیز است اما باید برای جلوگیری از مشکلات بیشتر به فکر درمان آن باشیم. با شناسایی آپنه خواب و درمان به موقع آن سطح اکسیژن بدن به حالت عادی برمی گردد.

علائم وجود آپنه خواب در افراد

آپنه جز آن دسته از بیماری هایی است که علائم متعددی در افراد مبتلا دارد. چند نمونه از این علائم شامل موارد زیر می شود.

  • سردرد هنگام بیدار شدن از خواب
  • احساس خستگی و بی حالی به همراه خواب آلودگی در طول روز
  • خروپف های شبانه به طور مکرر
  • از خواب پریدن همراه با احساس خفگی
  • خواب بی قرار و آشفته هنگام شب
  • خستگی چشم و پرش پلک

خطر ابتلا به آپنه در چه افرادی بالاتر است

بر اساس تحقیقات انجام شده خطر ابتلا به آپنه انسدادی در کسانی که وزن بالایی دارند و دارای چربی و حجم زیادی در ناحیه گلوی خود می باشند بیشتر از بقیه می باشد. هچنین کسانی که راه گلوی شان کوچکتر از حد طبیعی است، یا بافت پشت گلوی شان بیشتر است نیز در معرض خطر بیشتر نسبت به سایرین می باشند.

گاها دیده شده کسانی که دارای زبان بزرگ با حجم بالا هستند نیز دچار آپنه انسدادی هنگام خواب می شوند و از این بابت در معرض خطر قرار دارند. برخی دیگر از کسانی که خطر ابتلا به آپنه انسدادی در آنها بالا است، کسانی هستند که عادت به مصرف سیگار دارند، همچنین اشخاصی که دیابت دارند و نیز کسانی که فشار خون بالا دارند در معرض ابتلا به بیماری آپنه انسدادی می باشند.

در مورد آپنه مرکزی عوامل ابتلا به آن متفاوت است. این بیماری معمولا در سن بالا در برخی  افراد ظاهر می شود. اکثرا نیز مردان در خطر ابتلا به آن قرار دارند و بدن خانم ها در ابتلا به این بیماری مقاومت بالاتری از خود نشان می دهند. آپنه مرکزی در اکثر موارد با بیماری های دیگر همراه می باشد که از آن جمله می توان، نارسایی احتقانی قلب، نارسایی کلیه، کم کاری تیروئید، بیماری های عصبی مانند پارکینسون و … را نام برد.

خطر آسیب به چشم در افراد مسن بخاطر خروپف

افراد مسن به دلیل دچار شدن به آپنه خواب و خروپف بیشتر در معرض ضعف بینایی قرار دارند. دلیل این امر آن است که خروپف در این افراد شایع است. بسیاری به این موضوع توجه نمی کنند که چشم انسان در سنین بالا خود به خود ضعیف می شود.

حال خروپف می تواند این مشکل را سرعت بخشد. اگر کسی دچار خروپف شده و به خاطر سن بالا ضعف چشم هم دارد باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کند. زیرا چشم ها از مهم ترین قسمت های بدن است و ضعف آن باعث کاهش عملکرد می شود.

روش هایی برای پیشگیری و درمان خروپف

در زیر به برسی بعضی از روش های درمان خروپف می پردازیم

کاهش وزن

اضافه وزن و چاقی همواره یکی از عوامل ایجاد بیماری در انسان می باشد. یکی از تبعات اضافه وزن و چربی های اضافی در اطراف گلو، ایجاد خروپف هنگام خواب می باشد. معمولا مسیر تنفس در کسانی که وزن زیادی دارند به نسبت بقیه دچار تنگی بیشتری می باشد که گاهی هنگام خواب دچار انسداد می شود.

این عامل دلیل اصلی خروپف می باشد. با کاهش وزن و آب کردن چربی های اضافی دور گلو می توان تا حد زیادی خروپف را از بین برد.

تغییر عادت در خوابیدن

یکی از اقداماتی که تا حد زیادی از ایجاد خروپف جلوگیری می کند، به پهلو خوابیدن می باشد. تجربه نشان داده است اشخاصی که هنگام خواب عادت دارند که به پهلو بخوابند، معمولا خروپف نمی کنند و خواب راحت تری را تجربه می کنند. مجاری تنفسی هنگام خوابیدن به پهلو بهترین حالت خود را دارند و مسیر تنفس نیز کاملا باز می ماند.

برعکس کسانی که به پشت می خوابند به علت نوع قرار گیری سر و گلو، گاها دچار تنگ شدن مجاری تنفسی می شوند که این عامل دلیل ایجاد خروپف در افراد می شود. کسانی که عادت به خوابیدن با روی شکم دارند نیز از شر خروپف در امان هستند.

دوری از نوشیدنی ها و مشروبات الکلی

نوشیدنی های الکلی باعث انبساط و شل شدن عضلات در بدن می شوند. یکی از علل ایجاد خروپف نیز شل شدن عضلات دهان و گلو می باشد که خود باعث تنگی مسیر تنفس می گردند. بر همین اساس اگر می خواهید از شر خروپف در امان باشید، سعی کنید خوردن این مدل نوشیدنی ها را به چند ساعت قبل از خواب محدود کنید.

حمام قبل از خواب

اگر علت خروپف شما بسته بودن بینی تان به دلیل سرما خوردگی و … باشد، استفاده از حمام و سونای بخار می تواند کمک شایانی به حل این مشکل کند. همچنین تجربه نشان داده است که حمام قبل از خواب باعث رها شدن انرژی های اضافی بدن و خوابی راحت و آسوده می شود. پس دوش آب داغ را قبل از خواب فراموش نکنید.

کلام آخر

خروپف یکی از نشانه های آپنه یا همان وقفه تنفسی می باشد، آپنه نیز جز بیماری هایی است که روی سیستم تنفسی بدن هنگام خواب تاثیر می گذرد. یعنی کسی که مبتلا به آپنه باشد، امکان دارد برخی شب ها یا هر شب هنگام خواب دچار توقف در تنفس برای مدتی کوتاه شود.

همین توقف باعث می شود سطح اکسیژن در بدن فرد و بخصوص اکسیژن خون پایین آمده و به این دلیل برخی اجزای بدن آسیبی جزئی ببینند. چشم نیز یکی از این اجزای در معرض خطر می باشد، زیرا نیاز اساسی به اکسیژن دارد. برای پیشگیری از این اتفاق، شما نیاز دارید تا بیماری آپنه خود را درمان کنید.

اگر برای بهبود و درمان بیماری آپنه و درمان خروپف خود به دنبال مرکز درمانی می گردید، ما به شما مرکز درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ را پیشنهاد می دهیم. این مرکز با حضور بهترین متخصصین حوزه خواب و دکتر فریبا معینی پور استفاده از جدیدترین روش های روز دنیا در درمان خواب، آماده کمک و ارائه مشاوره به شما مخاطبین عزیز می باشد.

شماره های تماس :

سوالات متداول

آیا خروپف باعث آسیب به چشم می شود؟

خروپف به تنهایی باعث آسیب رسیدن به چشم نمی شود. علت اصلی در این زمینه آپنه خواب می باشد که خروپف می تواند یکی از نشانه های اصلی ابتلا به آن باشد. آپنه خواب به این دلیل که به طور موقت مانع از رسیدن اکسیژن به خون می شود و چشم نیز جز اعضایی است که نیاز اساسی به اکسیژن دارد، امکان آسیب دیدن چشم به دلیل ابتلا به آپنه وجود دارد.

آیا بیماری آپنه قابل درمان است ؟

 خوشبختانه آپنه خواب جز آن دسته از بیماری هایی است که قابلیت درمان و حتی گاها پیشگیری را دارد. بیمارانی که مبتلا به آپنه انسدادی و یا مرکزی هستند با انجام برخی اقدامات می توانند از ابتلا به آپنه پیشگیری کنند از جمله این اقدامات، کاهش وزن، ترک مصرف الکل، و به پهلو خوابیدن و … می باشد. چنانچه با انجام این اقدامات نتیجه ای حاصل نشد می توان با مراجعه به دکتر خواب جهت درمان آن اقدام نمود.

بیشتر بخوانید :

تاثیر درمان خروپف در زندگی مشترک

تاثیر خروپف و آپنه خواب روی مشکلات گوارشی

عوارض خروپف در زمان بارداری