نایت گارد خروپف چیست

نایت گارد خروپف چیست

خروپف یکی از اختلالاتی است که برخی افراد هنگام خواب با آن مواجه می باشند. این اختلال گاهی باعث بروز مشکلات زیادی در زندگی و روابط فرد می شود. مشکلاتی که به تبع خروپف ممکن است بروز پیدا کند شامل بی خوابی، خستگی، عدم تمرکز حواس و … برای فرد و حتی اطرافیانی که شب ها کنار او می خوابند شود.

این مشکل به ظاهر ساده اگر به موقع پیگیری و درمان نشود ممکن است به زندگی فرد و همچنین روابط او با اطرافیان، علی الخصوص شریک زندگی اش صدمات زیادی بزند. چندین روش برای پیشگیری از خروپف وجود دارد. یکی از روش ها استفاده از نایت گارد خروپف می باشد. ولی نایت گارد خروپف چیست؟ با ما همراه باشید تا در ادامه با این وسیله ی کاربردی بیشتر آشنا شویم.

نایت گارد خروپف چیست؟

نایت گارد خروپف ابزاری کاربردی برای حفظ و کمک به سلامتی دندان و درمان خروپف می باشد. وظیفه اصلی این وسیله حفاظت از تنفس هنگام خواب می باشد. دندان قروچه کردن یکی از عادت های نامناسب و مضری است که برخی افراد به آن مبتلا هستند.

این عادت به مرور باعث می شود تا دندان های فرد آسیب ببیند و همچنین لثه ها نیز با گذشت زمان استحکام خود را از دست بدهند و پس از گذشت مدتی فرد با مشکلات دهان و دندان رو به رو شود. متخصصان حوزه سلامت برای پیشگیری از این عادت وسیله ای طراحی کرده اند که نایت گارد (محافظ شب) گفته می شود.

نایت گارد را هنگام خواب می بایست درون دهان و بر روی دندان ها قرار داد. این وسیله تمام فشار موجود به دندان ها و فک را در هنگام دندان قروچه به خود جذب می کند و همین عامل باعث می شود تا علاوه بر جلوگیری از آسیب به دندان ها، مجرای تنفسی فرد نیز به هنگام خواب باز بماند و از ایجاد خروپف پیشگیری شود. زیرا همانطور که می دانیم یکی از دلایل اصلی خروپف تنگ شدن و گاها مسدود شدن مجرای تنفسی می باشد.نایت کارد خروپف را حتما با نظر متخصص خواب تهیه نمایید

نایت گارد چه تاثیری در پیشگیری از خروپف دارد

بر اساس تحقیقات انجام شده خروپف زمانی ایجاد می شود که مجرای تنفسی شخص هنگام خواب تنگ و گاها به دلایل مختلفی مسدود می شود. یکی از این دلایل انبساط و شل شدن عضلات درون دهان می باشد. گاهی نیز زبان فرد به حالتی قرار می گیرد که راه تنفس را بسته و نفس کشیدن را سخت می کند در این هنگام جریان هوا ورود و خروج به سختی مسیر خود را طی کرده و باعث لرزش و ارتعاش قسمت هایی از دهان و بخصوص قسمت های نرم بافت گلو می شود. این پروسه باعث ایجاد خروپف در افراد هنگام خواب می شود.

طراحی نایت گارد، خصوصا مدل های سفارشی آن به نوعی است که در کنار حفاظت از دندان ها، از بسته شدن مجرای تنفسی نیز تا جلوگیری می کند که این عامل باعث می شود لرزش ها و ارتعاشات گفته شده اتفاق نیوفتاده و در نتیجه از ایجاد خروپف جلوگیری شود.

آیا نایت گارد می تواند در پیشگیری از ابتلا به آپنه تاثیرگذار باشد؟

تحقیقات نشان داده کسانی که خروپف شدیدی دارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به آپنه یا همان انسداد تنفسی قرار دارند. اگر بتوان با استفاده از نایت گارد خروپف شبانه را کاهش داده و به حداقل رساند، به تبع آن می توان تا حد زیادی از خطر ابتلا به آپنه خواب جلوگیری کرد و حتی می تواند درمان آپنه خواب بدون جراحی و خونریزی باشد. خروپف شدید و آپنه جز آن دسته از اختلالاتی می باشند که اگر مورد پیگیری و درمان قرار نگیرند خطر و آسیب های زیادی را برای فرد می توانند به همراه داشته باشند.

نایت گارد خود را اشتباه انتخاب نکنید

باید هنگام خرید نایت گارد حواستان باشد که به اشتباه مدل ورزشی آن را انتخاب نکنید. مدل های ورزشی این وسیله با اینکه تشابه نام کاملا یکسانی با نایت گارد محافظ شب دارند، ولی برعکس این مدل در غالب اوقات برای دهان و دندان ضرر دارد. نایت گاردهای ورزشی که بیشتر برای انجام ورزش های رزمی کاربرد دارد، دندان ها و تا حدودی لثه ها را می پوشانند تا از آنها در مقابل ضربات بیرونی محافظت کند. 

این عمل باعث آسیب دیدن تدریجی دندان ها و لثه ها می شود، زیرا سیستم دهان و دندان ما طوری طراحی شده است که بزاق دهان به طور ثابت و پیوسته در حال گردش اطراف دندان ها و لثه و … باشد. ولی گاردهای ورزشی با پوشاندن کامل دندان ها و لثه ها از رسیدن بزاق به آنان جلوگیری نموده و باعث تجمع باکتری ها در آن ناحیه می شوند که این عامل به مرور زمان باعث عفونت این ناحیه می شود.

پس اگر قصد خرید نایت گارد خروپف را دارید، بهتر است آن را از یک مرکز معتبر تهیه کنید تا هم کیفیت بالا و هم استاندارد باشد. لازم به ذکر است که نایت گاردهای محافظ دندان که شب در داخل دهان قرار می گیرد، دارای سوراخ هایی در اطراف خود می باشد که مسیری برای رسیدن بزاق دهان به دندان ها و لثه ها باشند.

نایت گارد خروپف توسط چه موادی و چگونه ساخته می شود

نایت گارد خروپف را از موادی به نام رزین آکریلی می سازند، پروسه ی ساخت آن نیز به این صورت است که از دندان های فرد یک نمونه قالب به صورت دقیق برداشته می شود و از روی آن مدل گچی دندان ها ساخته می شود.

سپس بر طبق مدل گچی دندان با استفاده از موم سطح برخورد دندان ها که قسمت جونده نایت گارد می باشد را می سازند که قسمت اصلی نایت گارد نیز همین قسمت است. قسمت های کناری نایت گارد را صاف می سازند تا مزاحم حرکت فک نباشد. همچنین نایت گارد به صورت بسیار نازک طراحی می شود تا هنگام استفاده مزاحم فرد نباشد.

نایت گاردها به روش دیگری نیز ساخته می شوند، در این روش که روش وکیوم نام دارد، از ورقه های اتیلن ونیل که ضخامتی در حدود 3.8 میلی متر دارند، استفاده می شود.

روش ساخت در این مدل اینگونه است که مدل های گچی تهیه شده از قالب دندان ها را گذاشته و ورقه های اتیلن را با کمک دستگاه روی آن قرار می دهند تا شکل قالب را به خود بگیرند و سپس آن را روی دندان ها قرار داده ودندان های بالا و پایین را به هم نزدیک می کنند و پس از بررسی های دقیق آن قسمت هایی که مشکل دارند را نیز تنظیم می کنند.

نحوه مراقبت و نگهداری از نایت گارد خروپف

  • هنگام استفاده از نایت گارد سعی کنید از غذا خودن اجتناب کنید
  • پس از بیرون آوردن نایت گارد از دهان، آن را درون ظرف آب قرار دهید تا تغییر سایز ندهد
  • از فشار آوردن و خم کردن آن خودداری کنید
  • پس از هربار استفاده سعی کنید با آب تمییز و خمیردندان آن را شسته و تمییز کنید

مدل های گوناگون نایت گارد

محافظ های دهانی یا همان نایت گاردها دارای سه مدل مختلف می باشند که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم

نایت گارد آماده

این محافظ های دهانی از پیش ساخته شده و در سه سایز مختلف در فروشگاه های کالای پزشکی موجود می باشند. قیمت آنها به نسبت دو مدل بعدی ارزانتر هستند ، ولی امکان این که هیچ کدام از این سه سایز مناسب دهان شما نباشد نیز وجود دارد. در حالت یا می توانید به سراغ مدل های سفارشی بروید و یا با یک وسیله  تیز تغییراتی را در مدل آماده ایجاد کنید که سایزش مناسب شما شود.

نایت گارد (boil and bite)

این محافظ ها و جنسی که در آنها استفاده شده، به نوعی ساخته شده اند که قابلیت تغییر و همسان سازی با دندان های شما را دارند. نحوه ی آن هم به این شکل است که شما این گارد را از داروخانه یا فروشگاه کالای پزشکی تهیه می کنید، سپس آن را به خانه برده و اندازه آن را تست می کنید، اگر کوچک یا بزرگ بود کافی است آن را درون آب داغ بیاندازید، پس از آنکه استحکامش را کمی از دست داد می توانید آن را درآورده و درون دهان خود بگذارید تا مطابق سایز دهان و دندان های شما شکل گرفته و محکم شود.

این مدل گاردها برای کسانی که دوست ندارند هزینه ی زیادی برای خرید مدل های سفارشی از جیب پرداخت کنند و از طرفی هم مدل های آماده سایز دهان شان نیست، بسیار مناسب می باشد. برخی شرکت‌ها نیز پیشنهاد می‌کنند قالب گرفته شده از دندان ‌هایتان را برایشان پست کنید تا گارد سفارشی را از روی آن تهیه کنند. فارق از هزینه این مدل گاردها، کیفیت و استاندارد بودن آنها مورد تردید می باشد.

نایت گاردهای سفارشی

این مدل محافظ های دندان بهترین و مناسب ترین مدل نایت گارد می باشند. این گارد ها در مطب های دندانپزشکی و توسط پزشک متخصص با اندازه گیری دقیق فک و دهان و دندان ها ساخته می شود، به همین علت هنگام استفاده از این مدل گاردها به هیچ عنوان اذیت نشده و کاملا احساس راحتی می کنید.

کلام پایانی

نایت گارد وسیله ای مفید و کاربردی برای حفاظت از دندان ها و پیشگیری از خروپف و آپنه خواب هنگام خواب می باشد. این وسیله با باز نگه داشتن مجاری تنفسی و جلوگیری از تنگ شدن و انسداد آن هنگام خواب باعث پیشگیری از ایجاد خروپف در شخص می گردد.

یکی از مراکزی که تخصص خاصی در طراحی و ساخت نایت گاردهای سفارشی دارد، اورا اسلیپ می باشد. در این مرکز فوق تخصصی نایت گارد های سفارشی با نام دیگر دیوایس دهانی با بهترین کیفیت مواد، توسط خانم دکتر فریبا معینی پور طراحی و ساخته می شود که تا به حال بالاترین آمار رضایت مشتری را به همراه داشته است.

اگر شما نیز به دنبال یک نایت گارد مناسب با بالاترین کیفیت هستید، می توانید با مراجعه به ما دیوایس دهانی مناسب خود را تهیه کنید. برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

آیا عادت کردن به نایت گارد سخت است؟

عادت کردن به نایت گار آنطور که فکر میکنید کار سختی نیست، بخصوص اینکه این وسیله بسیار ظریف و نازک ساخته می شود تا هنگام قرارگیری در دهان موجب بی قراری فرد نشود. ولی بحرحال به مانند هر جسم خارجی دیگری که بدن برای عادت به آن نیازمند زمان می باشد، عادت کردن به استفاده از نایت گارد نیز خصوصا هنگام خواب کمی زمان می برد. ولی از این بابت نگران نباشید مزایای استفاده از این وسیله به کمی اذیت شدن می ارزد.

آیا نایت گارد ورزشی را می توان هنگام خواب استفاده کرد؟

خیر . نایت گارد ورزشی به علت طراحی ساخت اش به نوعی می باشد که دندان ها و لثه ها را کامل می پوشاند و مانع از رسیدن بزاق به سطح لثه و دندان ها می شود. اگر نایت گارد ورزشی را برای مدتی نسبتا طولانی استفاده کنید، احتمالا دچار عفونت لثه و همچنین بوی بد دهان شوید. پس سعی کنید برای پیشگیری از دندان قورچه و خروپف هنگام خواب از نایت گارد مخصوص شب استفاده کنید

مقالات بیشتر:

تاثیر خروپف و درمان آن در زندگی مشترک

عوارض درمان خروپف با لیزر

خطرات و عوارض عدم درمان خروپف برای سلامتی