کدام ویتامین برای خواب مفید است؟

کدام ویتامین برای خواب مفید است؟

همانطور که می دانید یکی از نیازهای اساسی بدن برای تامین و حفظ سلامتی خود علاوه بر رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، خواب کافی می باشد. یک خواب خوب علاوه بر اینکه نیرو بخش و تامین کننده انرژی مورد نیاز است، باعث بهبود عملکرد مغز و دیگر سیستم های بدن از جمله سیستم ایمنی بدن نیز می شود.

چون تمام فعالیت های بدن در جهت بهبود و تقویت خود در زمان خواب امکان پذیر می باشد، در مقابل بی خوابی نیز موجب صدمات زیاد و گاه جبران ناپذیری می گردد. بی خوابی علت های گوناگونی دارد که گاهی مربوط به عوامل محیطی و بیرونی است و گاهی نیز به خود بدن بر می گردد و نتیجه برخی کمبود ها و نارسایی های درونی می باشد.

شایع ترین علتی که مربوط به خود بدن است، فقدان برخی مواد معدنی و ویتامین ها می باشد. در ادامه بیان می شود که در صورت نبودن چه ویتامین هایی فرد دچار بی خوابی شده و کدام ویتامین برای خواب مفید است؟

بی خوابی چیست و علت آن چه می باشد؟

بی خوابی در مقابل خواب کافی و با کیفیت قرار می گیرد و به حالتی گفته می شود که فرد قادر نیست بخوابد یا در مدت زمان طولانی در حالت خواب بماند. به عبارت دیگر عدم توانایی برای خواب بیدار شدن های مکرر در هنگام خواب و ناتوانی در خوابیدن مجدد و به طور کلی خوابی که باعث تجدید قوا نشود را بی خوابی می گویند. بی خوابی علت های مختلفی دارد از جمله:

  • اختلالات روانشناختی و عصبی مانند افسردگی و آلزایمر
  • آسیب ها و بیماری های جسمی مانند مشکلات قلبی، گوارشی و معده
  • اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی، خروپف و سندرم پای بی قرار
  • سبک زندگی ناسالم و داشتن برخی عادات غلط که ساعت زیستی طبیعی بدن را بهم میزند
  • رژیم غذایی ناسالم و به دنبال آن کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی در بدن

کدام ویتامین ها برای خواب مفید می باشد؟

ویتامینD

تقریبا همه ما با نقش ویتامینD در تقویت استخوان ها آشنایی داریم و می دانیم که برای داشتن استخوان بندی سالم و محکم تا چه اندازه به این ویتامین نیازمندیم. اما باید بدانید تقویت استخوان تنها مزیت آن نمی باشد، بلکه بر خلق و خو، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب و همچنین کیفیت و کمیت خواب تاثیر می گذارد.

نتیجه تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامینD باعث می شود که کمیت خواب کم شود یعنی فرد نتواند در مدت زمان مورد نیاز به طور کامل بخوابد. بنابراین توصیه می شود اگر دچار کمبود خواب هستید با توجه به نظر پزشک مصرف این ویتامین را در رژیم غذایی خود جای دهید.

ویتامین c

ویتامین C با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی تاثیر زیادی بر تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت بدن دارد. علاوه بر آن ویتامینC با اثرات مثبتی که بر مغز و عضلات می گذارد در بهبود کیفیت خواب نیز موثر می باشد. از دیگر کارایی های این ویتامین درمان اختلال وقفه تنفسی در خواب یا همان آپنه انسدادی می باشد.

آپنه انسدادی یکی از شایع ترین اختلالاتی است که مانع داشتن یک خواب خوب می گردد و به مرور زمان علاوه بر بی خوابی، مشکلات مربوط به قلب را نیز به همراه خواهد داشت. اگر دچار آپنه انسدادی می باشید باید بدانید که نیازمند درمان تخصصی در این زمینه هستید، زیرا این اختلال به مراتب خطرناک تر از سایر اختلالات خواب است و منجربه قطع تنفس در خواب می شود این مسئله می تواند گاهی مرگ بار باشد. یکی از کارهایی که مرکز اوراسلیپ در آن فعالیت می کند، درمان آپنه خواب می باشد و شما می توانید با مراجعه به اورا اسلیپ به راحتی آپنه انسدادی خود را درمان کنید.

ویتامین E

ویتامینE یک آنتی اکسیدان قوی می باشد که تقویت سلول ها پرداخته و بدین ترتیب بافت های آسیب دیده را درمان می کند. همچنین این ویتامین عوارض مربوط به بی خوابی و مشکلات ناشی از آن را نیز بهبود می بخشد. یکی از مشکلاتی که بی خوابی برای فرد به وجود می آورد کاهش شدید و چشم گیر حافظه می باشد.

محققان بر اساس نتایج به دست آمده از تاثیرات ویتامینE بر عملکرد مغز بیان کرده اند که این ماده بیشترین نقش را بازگردانی و تقویت حافظه دارد. علاوه بر این در واقع بیشترین کارایی ویتامین E درمان بیماری سندرم پای بی قرار است که این عارضه یکی از مهم ترین موانع خواب می باشد. اگر دچار بی خوابی و به دنبال عوارض مربوط به بی خوابی هستید توصیه می شود در مرحله نخست از متخصص خواب مشاروه گرفته و سپس بهترین روند درمان را در پیش بگیرید.

ویتامین B6

در حقیقت ویتامین B6 در تمام جنبه ها و فعالیت های بدن نقش دارد. مهم ترین اثر بخشی مثبت آن تقویت ظرفیت شناختی مغز و سیستم ایمنی بدن می باشد، همچنین کیفیت خواب و خواب دیدن نیز تا حد زیادی به این نوع ویتامین بستگی دارد. یعنی کسانی که دارای منابع غنی ویتامینB6 هستند رویاهای بیشتری می بینند و می توانند به راحتی آن ها را به خاطر بیاورند.

نقش دیگر این ویتامین ایجاد توازن ترشح میان هورمون های ملاتونین و سروتونین می باشد که هر دوی آن ها در داشتن خواب منظم و با کیفیت، خلق و خوی شاد، کاهش علائم افسردگی و رفع استرس نقش اساسی دارد.

خواب با کیفیت به چه خوابی گفته می شود؟

قاعدتا خواب با کیفیت به خوابی گفته می شود که فرد پس بیدار شدن احساس نشاط و سرحالی داشته باشد. در واقع خواب باید باعث رفع خستگی انباشته شده ناشی از فعالیت های روزانه باشد و انرژی از دست رفته را باز گرداند. زندگی طبیعی انسان به سه بخش تقسیم شده که یک سوم آن به خواب اختصاص دارد. در این بین کیفیت دو سوم دیگر آن به صورت کاملا مستقیم به این بخش وابسته است.

متخصصان خواب بر این باورند هر شخصی که خواب با کیفیتی نداشته باشد قطعا از زندگی سالم و طبیعی بی بهره خواهند بود. مقدار خواب توصیه شده به طور میانگین برای هر فرد بالغ 7 ساعت متوالی در هنگام شب می باشد. این بدان معناست که خواب روز به هیچ وجه نمی تواند جایگزین خوبی برای خواب شبانه باشد.

فواید خواب با کیفیت و سالم

ممکن است همه ما از اهمیت خواب سالم و با کیفیت آگاه باشیم، اما اگر بدانید یک خواب خوب بر کدام بخش های بدن تاثیر مثبت می گذارد با اشتیاق بیشتری از این بخش مراقبت می کنید. از جمله مزایای خواب خوب و با کیفیت:

خواب باعث بهبود حافظه می گردد

فرایند خواب بسیار عجیب است به گونه ای که ذهن به طرز شگفت انگیزی مجموعه ای از فعالیت ها را از خود نشان می دهد، به عبارت دیگر به گونه ای خاص مشغول تجزیه و تحلیل است. ذهن در طول خواب می تواند خاطرات را مرور کند بدین ترتیب حافظه تقویت می شود. عملکرد دیگر ذهن در هنگام خواب تثبیت کردن آنچه که با قصد یادگیری وارد ذهن شده می باشد. در واقع برای این که بتوانید آن چه آموخته اید را بهتر یاد بگیرید باید کمی بخوابید تا ذهن بتواند آن را در حافظه تثبیت کند.

خواب راهی برای افزایش طول عمر

خواب با کیفیت با تنظیم کردن سیستم بدن و به تعادل رساندن آن تاثیر مثبتی بر تمام جنبه های زندگی می گذارد. اکثر بیماری های جسمی و روانی نتیجه بی خوابی یا اختلالات خواب است و اگر این مشکل درمان شود، فرد می تواند به راحتی و در بالاترین کیفیت به زندگی خود ادامه دهد.

اگر به هر دلیلی دچار اختلالات خواب یا بی خوابی هستید می توانید با مراجعه به پزشکان خواب و مراکز درمان اختلالات خواب این عارضه را درمان کرده و به زندگی طبیعی خود بازگردید. کلینیک درمان اختلالات خواب با داشتن ده ها متخصص در این زمینه می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن بی خوابی شما را درمان کند.

خواب باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

یک خواب با کیفیت تا حد زیادی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. بدین صورت که چون ترشخ هورمون های مورد نیاز بدن در هنگام خواب امکان پذیر می باشد بدن به طور خودکار ایمن شده و هر سم و ویروسی که وارد شده را دفع می کند. بدین ترتیب بدن در مقابل انواع بیماری های عفونی مقاوم می شود.

خواب باعث درمان اختلالات عصبی و افسردگی می گردد

هنگامی که مغز شما خواب با کیفیت دریافت نکند زمان کافی برای انجام فعالیت های خود را ندارد و عملکرد پایینی خواهد داشت بدین ترتیب در زمان بیداری با مشکل روبه رو خواهید شد. یکی از فعالیت هایی که مغز در هنگام خواب انجام می دهد پردازش احساسات است، ذهن به زمان نیاز دارد تا بتواند به صورت صحیح و مناسب به تمام داده های دریافتی پاسخ دهد.

اگر به اندازه کافی نخوابید واکنش های تنشی مغز افزایش پیدا کرده و حالت حجومی خواهید داشت، به عبارت دیگر سیستم عصبی به شدت تحریک پذیر خواهد شد. ادامه این روند انواع مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی، توهم و اسکیزوفرنی را به دنبال خواهد داشت این در حالی است که خواب خوب می تواند راه حل تمام این مشکلات باشد.

خواب باعث بهبود بیماری ها و آسیب های جسمانی می شود

در هنگام خواب می باشد که بدن شروع به ترمیم بافت ها، عضلات و سلول های آسیب دیده خود می کند، به همین دلیل است خواب نقش مهمی در بهبود آسیب های جسمانی دارد. علاوه بر آن در هنگام خواب بدن فرصت این را پیدا می کند که با تنظیم گلوکز سطح قند خون را در حالت نرمال نگه دارد. بدین ترتیب از بروز بیماری هایی مانند فشار خون، قند خون و دیابت جلوگیری می کند.

کارایی دیگر خواب این است که به تقویت عروق خونی پرداخته و بیماری های قلبی مانند سکته را بهبود بخشیده یا از بروز آن جلوگیری می کند. از سوی دیگر خواب کافی با تنظیم کردن توازن هورمون های بدن اشتهای کاذب و پر خوری را کاهش داده و مانع اضافه وزن و چاقی می شود.

کلام آخر

در این مقاله در مورد نقش خواب بر سیستم بدن مطالبی بیان شد و دریافتیم که خواب با کیفیت و کافی چقدر می تواند مفید باشد. خواب در تمام جنبه های زندگی از جمله سلامت جسم و روان تاثیر مثبتی دارد، البته منظور از خواب، خواب کافی و مناسب در هنگام شب می باشد.

همچنین به یاد داشته باشید همانطور که بی خوابی عوارضی به دنبال دارد خواب زیاد نیز مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. بی خوابی علت های مختلف دارد که برخی از آن ها مربوط به خود بدن می باشد، یعنی بدن دچار یک سری کمبود ها و آسیب هایی است که مانع خواب می گردند. یکی از شایع ترین موانع خواب که به خود بدن مربوط می شود کمبود برخی ویتامین ها نظیر ویتامین D، B، E و B6 می باشد، هر یک از این ویتامین ها نقش اساسی در داشتن خواب خوب و با کیفیت دارد.

گاهی این ویتامین خاصیت آرامش بخشی داشته و تمرکز ذهن برای خواب را تقویت می کند گاهی نیز با درمان برخی اختلالات خواب، بی خوابی را درمان می کند. اما درمان بی خوابی به وسیله مصرف ویتامین نوعی درمان مقطعی می باشد و توصیه می شود.

برای درمان قطعی بی خوابی و اختلالات خواب خود به مراکز درمانی فعال در این زمینه مراجعه کنید. مرکز درمانی اوراسلیپ به صورت تخصصی به درمان اختلالات خواب پرداخته و بهترین مرکز درمانی شناخته شده در زمینه خواب است که می توانید با مراجعه به آن به راحتی به درمان تمام مشکلات خواب خود بپردازید. در این مرکز دکتر فریبا معینی پور حضود دارد. برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

کدام ویتامین ها برای داشتن خواب خوب مفید است؟

مصرف ویتامین هایی از گروه B6، D، C و E می تواند به شما برای داشتن خوابی خوب از نظر کمی و کیفی کمک کند.

خواب خوب به چه خوابی گفته می شود؟

به طور کلی خواب خوب به خواب با کیفیتی گفته می شود که بدن بتواند در طول آن تمام فعالیت های خود را در جهت حفظ سلامت انجام دهد. خوابی که باعث تجدید قوا یا تامین انرژی مورد نظر شود.

مقالات بیشتر:

کمبود چه ویتامینی باعث بی خوابی می‌شود؟

چگونه خوابی بدون استرس داشته باشیم؟