خروپف چیست و دلایل اصلی آن

خروپف چیست و دلایل اصلی آن

خروپف چیست؟

به طور کلی می توان ادعا کرد که تقریبا همه افراد گاهی در خواب خروپف می کنند، و اگر خروپف یک مسئله همیشگی در خواب شما نیست، اصلا نباید نگران باشید، اما اگر در وضعیتی هستید که مرتبا شب‌ها خروپف می کنید، و در اثر همین کیفیت خواب‌تان تحت تاثیر منفی قرار گرفته، باید بگوییم که باید نسبت به درمان خروپف خود اقدام کنید. خروپف شاید سبب شود تا در طول روز احساس خستگی کنید، و بی انرژی شوید، و حتی خروپف و اختلال خواب می تواند شما را فردی بداخلاق کند و سلامتی‌تان را با مشکلاتی مواجه کند.

در اثرات منفی خروپف بگوییم که حتی این مسئله می تواند، سبب بی خوابی و اذیت اطرافیان نیز گردد، و سبب بروز مشکلات جدی در روابط شما بشود، لذا بدانید که خوابیدن در اتاق مجزا، تنها راه حل درمان خروپف نمی باشد، بلکه راه حل‌های مفید فراوانی وجود دارد که می توانید از آنها ئر جهت درمان خروپف بهره ببرید.

خوب است بدانید که خروپف وقتی اتفاق می افتد که شما در حین خواب، این توانایی را ندارید تا هوا را به طور آزادی از بینی و حلق‌تان عبور دهید، که در اینصورت لرزش و ارتعاش بافت‌های موجود در راه تنفسی، خروپف را ایجاد می کند. معمولا آنهایی که دچار خروپف دائم هستند، افرادی می باشند که بینی و حلقشان دارای بافت اضافی است، و یا اینکه بافت شلی دارند، که همین سبب ارتعاش و تولید صدا می گردد. در بعضی مواقع موقعیت زبان‌ هم مانع تنفس راحت‌ می شود و خروپف را ایجاد می کند.

اگر دچار خروف هستید باید بگوییم که اصلا نگران نباشید، زیرا راه‌های زیادی پیش پای شما وجود دارد که بتوانید خروپف‌تان با توقف روبه رو کنید. فقط باید کمی صبر به خرج دهید و تحت نظر پزشک خروپف، علت را پدا کنید و آن را مورد بررسی قرار دهید.

 

علت‌ خروپف

هیچگاه نمی توانیم تنها یک دلیل را برای تمامی خروپف ها مطرح کنیم، و باید بگوییم که دلیل همه‌ یکسان نمی باشد، و دارای دلایل مختلفی در افراد هستند. این را بدانید که شما با تشخیص علت خروپف این توانایی را پیدا می کنید که راه حل مناسب آن را پیدا کنید، و با حذف آن خوابی راحت‌ و عمیق‌ را برای خود رقم بزنید. موارد زیادی ممکن است که سبب خروپف باشد، ما در ادامه به تعدادی از این عوامل اشاره می کنیم.

 

اضافه وزن و عدم تناسب اندام

وجود بافت چربی و همچنین انعطاف‌پذیر نبودن عضله، خروپف را رقم می زند. در مورد این مورد جالب است بدانید که حتی اگر به‌طور هم دچار اضافه وزن نباشید، اما در اطراف گردن‌ یا گلوی‌ خود، چربی زیادی داشته باشید، شاید به خروپف مبتلا شوید. با کمک کردن وزن و انجام ورزش های مستمر می توانید از شر خروپف رها شوید.

 

سن

سن یکی از عواملی می باشد که در ایجاد خروپف موثر است. خوب است بدانید که با رسیدن به میانسالی، حلق‌ انسان باریک‌تر می گردد، و خاصیت ارتجاعی عضله‌ حلق‌ کمتر می شود. شما به هیچ وجه نمی توانید با بالا رفتن سن خود مقابله کنید، اما این توانایی را دارید تا با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی همچون تغییر ساعت خواب و انجام ورزش‌های مربوط به حلق و گلو، مانع خروپف خود شوید.

 

ساختار بدنی

در مورد ساختار بدنی باید بگوییم که مردان در مقایسه با خانم ها، دارای راه‌های هوایی باریک‌تری می باشند، لذا بیشتر در معرض خروپف کردن قرار دارند. خیلی از مواردی که سبب خروپف می شوند معمولا ژنتیکی می باشند، که می توان از آنها به مسائلی همچون باریکی حلق، شکاف سقف دهان، بافت‌های لنفاوی بزرگ‌ شده اشاره کرد. شما قادر به تغییر ساختار بدنی و ژنتیکی خودتان نیستید، ولی می توانید با تغییر سبک زندگی و مراعات مواردی در جهت رفع خروپف خود تلاش کنید.

 

نحوه خوابیدن

گاهی اوقات تنها دلیل خروپف می تواتند نحوه و وضعیت خوابیدن شما باشد. اینکه در چه حالتی می خوابید، باید بگوییم که صاف به پشت خوابیدن سبب شل و رها شدن حلق و انسداد راه‌های هوایی می گردد و خروپف را ایجاد می کند، شما با خوابیدن به پلوی راست و چپ می توانید مانع بروز خروپف شوید

 

مشکلات بینی

خب طبیعی است که انسداد راه‌های هوایی و یا گرفتگی بینی، انجام عملیات تنفس را با سختنی روبه رو می کند، این حالت را شاید در هنگام سرماخوردگی و کیپ شدن بینی تجربه کرده باشید، در این حالت استنشاق به سختی رخ می دهد، و با خلا در گلو، خروپف ایجاد می شود.

 

مصرف الکل و سیگار

مصرف نوشیدنی های الکلی، و همینطور دخانیات همچون سیگار می تواند عامل ایجاد خروپف شبانه باشد. و همچنین در بعضی مواقع استفاده از داروهای آرامبخش‌ها مثل لورازپام (Ativan) و دیازپام (Valium)، هم خروپف را برای فرد ایجاد می کند، و تمام اینها با شل کردن عضلات، سبب بروز خروپف می شوند.

 

تشخیص دلیل خروپف و درمان مناسب

با توجه و بررسی الگوها و نمونه‌های خروپف، می توانید دلایل آن را برای خود مشخص کنید، و در این بررسی شما حتی قادر به تشخیص عواملی می شوید که سبب شدت و ضعف خروپف می گردند و راه مقابله و حذف آن را پیدا می کنید. پیشنهاد ما به شما این است که برای شناسایی مدل اصلی خروپف‌تان، هر شب، شرایط را مورد یادداشت قرار دهید و آنها را بررسی کنید.

 

نحوه خروپف‌ بیانگر علت خروپف می باشد

نحوه خروپف می تواند علت خروپف را برای شما واضح کند. جالب است بدانید که اگر با دهان بسته مشغول خروپف می شوید، شاید بیانگر این باشد که از وجود مشکلی در زبان خود رنج می برید، ولی اگر در هنگامی که دهانتان باز است خروپف می‌کنید، این احتمال می رود که علت خروپف به بافت‌های حلقتان ارتباط داشته باشد. اگر تنها زمانی که به پشت می خوابید، خروپف از شما صادر می شود، باید بگوییم که نگران نباشید و خروپف خفیفی دارید، و این امکان برای شما وجود داردی تا با تغییر الگوی خواب و سبک زندگی، آن را برطرف کنید، ولی اگر در هر وضعیتی که می خوابید، خروپف مسئله همیشگی شماست باید بگوییم که دلیل خروپف‌تان جدی‌ می باشد، و نیازمند درمان تحت نظر پزشک خروپف و اختلال خواب است.

 

راهکارهایی برای درمان خروپف

در حال حاضر شاهد آن هستیم که ابزارهای فراوان و عجیبی جهت درمان خروپف در دسترس عموم مردم قرار دارد، و هر روز هم این قضیه رو به افزونی است، لذا پیدا کردن راه حل درست و مناسب ظاهرا کاری سخت به نظر می رسد. در مورد این ابزار باید بگوییم که خیلی از آنها، دارای پشتوانه‌ علمی نمی باشند، اما در مقابل باید بدانید که شما با فراگیری تکنیک‌ها و راهکارهای زیادی که مورد تایید علمی هم می باشد می توانید خروپف خود را از بین ببرید.

قابل ذکر است که جهت درمان خروپف، تمامی افراد را نمی توان به یک شیوه درمان کرد، بنابراین لازم است اگر خود متخصص این امر نیستید حتما در بکارگیری شیوه های درمانی از پزشک متخصص خروپف کمک بگیرید.

خروپف چیست و دلایل اصلی آن

درمان‌های زمان خواب برای جلوگیری از خروپف

 

وضعیت خوابیدن‌تان را تغییر دهید

نحوه خواب خود را تغییر دهید، اگر سرتان خیلی پایین قرار دارد بدانید که اگر چند سانتیمتر سر را بالاتر قرار دهید، انجام تنفس برای شمات راحت تر می شود، و در این حالت زبان و آرواره‌تان راحت‌تر به سمت جلو حرکت می کند. شما می توانید با استفاده از بالشتهایی که مانع موج‌دار شدن عضلات گردن‌تان می‌شوند، مانع خروپف شوید.

 

محافظ دهان یا گارد دندانی را امتحان کنید

محافظ دندانی شبیه محافظ دهان ورزشی می باشد، و با جلو آوردن فک پایین و زبان‌ در خواب، راه‌های تنفسی را برای شما باز می کنند. محافظ دندانی وسیله ایست که باید دندانپزشک، برای شما طراحی کند و بسازد، که این امر ممکن است هزینه زیادی را برای شما ایجاد کند، اما کیت‌های ارزان‌تری در بازار موجود است که استفاده از آنها هم مفید است.

 

به جای اینکه به پشت بخوابید، به پهلو بخوابید

برای رهایی از خروپف به پشت نخوابید، بلکه در وضعیتی بخوابید که به پخلو باشید، و برای اینکه در هنگام خواب هم دوباره در حالت خوابیدن به پشت قرار نگیرید می توانید، روی کمر شلوار یا بالای تی‌شرت‌تان یک توپ تنیس را قرار دهید، تا زمانی که در خواب بدون اختیار روی کمرتان چرخیدید، وجود توپ تنیس سبب اذیتتان شود، و دوباره به سمت پهلو قرار بگیرید.

 

پاک‌سازی مجراهای بینی

اگر دچار گرفتگی در بینی‌ هستید، می توانید قبل از خواب، سینوس‌هایتان با محلول آب نمک بشورید. سینوس‌واش، اسپری ضد احتقان بینی یا قطره‌ی بینی هم در این زمینه می تواند برای شما مفید باشد، و حالتی را ایجاد کند تا در خواب بتوانید راحت‌تر تنفس کنید. شما باید نسبت به مواردی که در مقابل آنها دارای آلرژی هستید، دوری کنید تا راه تنفسیتان با مشکل گرفتگی مواجه نشود.

 

هوای اتاق خواب‌تان را مرطوب نگه دارید

از مواردی که می تواند در درمان خروپف موثر واقع شود این است که دمای اتاق خوابتان مناسب باشد. خوابیدن در هوای خشک غشای بینی و حلق را مورد تحریک قرار می دهد و سبب خروپف می گردد. اگر مشکلی که سبب خروپف می شود التهاب بافت‌های بینی شما می باشد، استفاده از یک دستگاه رطوبت‌ساز می تواند کمک خوبی به شما نماید.

 

تغییرات سبک زندگی برای توقف خروپف

وزن کم کردن: بافت چربی در پشت گلو را کم می کند، و سبب کاهش خروپف و توقف آن می شود.

اگر سیگار می کشید : خروپف هم می تواند یک مسئله طبیعی باشد، زیرا سیگار سبب تحریک غشای بینی و حلق می گردد، و آنها را با التهاب و تورم مواجه می کند، و با انسداد راه هوایی، خروپف را ایجاد می کند.

مصرف الکل و قرص های خواب و آرام‌بخش : سبب شل شدن عضلات گلو می شوند، و تنفس را با اختلال مواجه می کنند. شما باید دارو را تحت نظر و تجویز پزشک مصرف کنید، زیرا

برخی داروها : سبب خواب خیلی عمیقی می شوند، و حتی خروپف را تشدید می کنند.

خوردن وعده‌های غذایی سنگین : یا مصرف یک سری از غذاهای خاص هم ممکن است علت خروپف شود، شما با حذف آنها و برقراری فاصله مناسب از زمان صرف شام تا خوابیدن می توانید از بروز خروپف در خواب جلوگیری کنید.

ورزش کردن : خروپف را با کاهش خوبی روبه رو می کند، زیرا وقتی شما با ورزش کردن عضلات بدن‌تان همچون بازوها، پاها و شکم را قوی می کنید، در واقع به تقویت و انعطاف‌پذیری عضلات گلوی‌تان هم می پردازید، که همین می تواند سبب این باشد که خروپف‌تان کمتر و یا قطع شود. همچنین با انجام تمرین‌های خاص می‌توانید تقویت عضلات گلوی‌تان را هم رقم بزنید.

 

کلام نهایی

همه افراد خروپف می کنند، اما اگر خروپف موضوعی است که مرتبا با آن مواجهید، و سبب کاهش کیفیت خواب‌تان شده است، باید بگوییم که لازم و ضروری است که حتما نسبت به درمان آن اقدام کنید. خروپف عامل خستگی های شما در طول روز می باشد، و حتی این اختلال خواب در مواردی شما را فردی بداخلاق نشان می دهد و تمرکز حواستان را از شما می گیرد. و در نهایت بگوییم که اگر به طور دائمی با خروپف دست و پنجه نرم می کنید خوب است که هرچه زودتر تحت نظر یک پزشک اختلالات خواب قرار بگیرید و نسبت به درمان آن اقدام کنید، زیرا خروپف شدید مسئله ای نیست که بتوانید به راحتی از آن عبور کنید، چرا که کم توجهی به آن ممکن است عوارض بدی را برایتان ایجاد کند.

 

مقالات بیشتر:

خروپف شدید نشانه چیست؟

خروپف در خواب نشانه چیست

خطرات عدم درمان خروپف