علت بی خوابی صبحگاهی چیست و چه درمانی دارد

علت بی خوابی صبحگاهی چیست و چه درمانی دارد

حتما می دانید سلامتی مهم ترین سرمایه زندگی هر فردی می باشد که باید در حفظ آن کوشید. یکی از اقسام سلامتی خواب کافی و باکیفیت می باشد که به مراتب از ارزش بیشتری برخوردار است.

مشکلات زندگی، استرس و برخی عوامل باعث بی خوابی می شود. بی خوابی در صبح یکی از بدترین انواع بی خوابی است زیرا این عارضه بیشتر برای کسانی اتفاق می افتد که خواب شبانه باکیفیتی ندارند. به همین دلیل با بی خوابی در صبحگاه دچار مشکلات فیزیکی و روانی زیادی می شوند. در این مقاله علت بی خوابی صبحگاهی+ درمان اش را به صورت مفصل توضیح می دهیم.

بی خوابی صبحگاهی چیست؟

بی خوابی به زمانی گفته می شود که فرد توانایی خود را به هر دلیلی برای خوابیدن از دست می دهد. به طور کلی حالتی است که فرد قادر به خوابیدن نیست و نمی تواند از مزایای خواب کامل و با کیفیت بهره مند شود. این افراد پس از گذشت ساعاتی طولانی و تلاش بسیار برای خوابیدن موفق به این کار نمی شوند، در صورت موفقیت هم وارد مرحله عمیق خواب نخواهند شد و در همان مراحل سطحی باقی می مانند. پس از تجربه یک خواب سبک صبح خیلی زود بیدار شده و مجددا به حالت خواب باز نمی گردند.

در بی خوابی صبحگاهی، فرد در صبح دچار بی خوابی می شود. به این صورت که در شب نیز خواب کافی نداشته اما در صبح زود از خواب بلند می شود.

علت بی خوابی صبحگاهی

بی خوابی صبحگاهی در حقیقت نوعی کم خوابی است. تمام کسانی که به کیفیت زندگی خود اهمیت می دهند، باید برنامه منظمی برای خواب خود در نظر بگیرند تا بدین صورت سلامت جسم و روان آن ها تضمین شود. با این وجود عوامل زیادی هستند که مختل کننده ساعت بیولوژیکی بدن بوده و برنامه خواب را با اختلالات و مشکلات زیادی رو به رو می کنند. بی خوابی صبحگاهی یکی از تبعات و عوارض این نوع اختلالات می باشد.

در ادامه به چند عامل که باعث بی خوابی صبحگاهی می شود اشاره می کنیم:

استرس و اضطراب

با توجه به شرایط مختلف زندگی روزمره، وجود میزان کمی از حس اضطراب و استرس طبیعی می باشد. اما حد بالای استرس که علت های زیادی دارد از جمله فشار کاری یا تحصیلی، مختل کننده خواب شما است، به طوری که ممکن است بارها و بارها از خواب پریده و در نهایت زودتر از ساعت معمول بیدار شوید.

کمبود ملاتونین

در یک تعریف ساده می توان گفت ملاتونین هورمون خواب است. ترشح این هورمون در مغز باعث ایجاد حس خواب شده و فرد می تواند با داشتن حس آرامش بخوابد. کاهش ترشح این هورمون سبب بی خوابی مزمن و طولانی مدت می شود. بهم خوردن سطح توازن آن نیز باعث می شود فرد خواب کاملی را تجربه نکرده و صبح خیلی زود از خواب بیدار شود.

علت بی خوابی صبحگاهی

کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن

در برخی موارد علت این که فرد نمی تواند در ساعت تنظیم شده به طور کامل بخوابد، کمبود برخی مواد معدنی مانند ویتامین  E  D  وC می باشد. همه ما با ویژگی این دسته از ویتامین ها آشنایی داریم، اما از خاصیت خواب آوری آن ها آگاهی نداریم. بنابراین اگر می خواهید مشکل بی خوابی صبحگاهی خود را از بین ببرید از مصرف این مواد معدنی غافل نشوید.

داشتن رفتارها و عادات غلط

گاهی علت این که نمی توانید به اندازه کافی بخوابید یا این که صبح خیلی زود بیدار می شوید و دیگر قادر به خوابیدن مجدد نیستید، تنها عادت کردن به یک سری رفتارهای غلط مانند تماشای فیلم های ترسناک و چالش برانگیز یا خوردن نوشیدنی های الکی می باشد. بدیهی است که با تجدید نظر در سبک زندگی خود و انجام چند تغییر کوچک می توانید به راحتی این مشکل را حل کنید.

نداشتن نظم در انجام کارها

اگر نتوانید بین فعالیت های روزمره خود نظم لازم را برقرار کنید و کارها را در زمان مقرر انجام ندهید، مجبور خواهید شد برنامه خواب خود را بهم بریزید و کمتر بخوابید.

بیماری ها و صدمات جسمانی

آسیب دیدگی و برخی بیماری های جسمانی، دردها و مشکلاتی را به همراه دارند که کم ترین عارضه آن بهم خوردن ساعت تنظیم شده خواب می باشد. تا زمانی که این مشکلات به طور کامل درمان نشود، روند خواب نیز به حالت طبیعی باز نمی گردد.

مشکلات عصبی و بیماری های روانی

مشکلات روانی و عصبی مانند اسکیزوفرنی و حملات پانیک نیز از عوامل مختل کننده خواب کامل و با کیفیت می باشند. این نوع آسیب های روانی نه تنها بر خواب صبحگاهی بلکه بر تمام جنبه های زندگی شخصی و اجتماعی افراد تاثیرات منفی می گذارد.

عوارض کم خوابی یا بی خوابی صبحگاهی

  • عوارض روانشناختی بی خوابی:
  • افسردگی
  • تحریک پذیری در برخورد با مسائل سطحی
  • تغییرات خلق و خو
  • ترس های شدید
  • کاهش حافظه و به مرور آلزایمر
  • کاهش تمرکز و یادگیری

عوارض جسمی بی خوابی صبحگاهی و کم خوابی

  • بروز بیماری های قلبی و عروقی
  • تشدید ناراحتی های گوارشی
  • بروز ناراحتی های معده
  • خستگی و کسالت مفرط
  • چاقی و اضافه وزن
  • افزایش فشار خون

راه های درمان بی خوابی صبحگاهی

تغییر رژیم غذایی

اولین کاری که می توانید برای درمان بی خوابی صبحگاهی خود انجام دهید، تغییر رژیم غذایی است. در یک کلام باید گفت خوراکی هایی که باعث ایجاد اختلال در خواب می شوند یا به گونه ای بی خوابی را افزایش می دهند از برنامه غذایی خود حذف کنید. باید بدانید علت بسیاری از کم خوابی ها بخصوص بی خوابی صبحگاهی، نداشتن یک تغذیه خوب یا به عبارتی مصرف غذاهای مضر است.

کاهش مصرف کربوهیدرات و قند

در اولین قدم باید مصرف کربوهیدرات ها و قند را کنترل کنید. برای این کار خوردن قند را به حداقل رسانده و مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات را به ساعات روز منتقل کنید. خوردن این مواد در هنگام شب باعث می شود بدن و ذهن تمرکز خود برای خواب را از دست داده و نتواند در همان ساعت تنظیم شده به طور کامل بخوابد.

علت بی خوابی صبحگاهی

افزایش مصرف کلسیم و منیزیم

اگر مدت زمان طولانی است که از بی خوابی صبحگاهی رنج می برید، سعی کنید مصرف غذاهایی که به داشتن خواب عمیق کمک می کند را بیشتر کنید. چربی های سالم می تواند تاثیر گذار باشد، این مواد در خوراکی هایی مانند ماست موجود است. چربی های سالم سرشار منیزیم و پتاسیم و انواع دیگر ویتامین ها از جمله E و C هستند. این مواد میزان استرس را کم کرده و خواب را افزایش می دهد.

کنترل میزان استرس و اضطراب

دومین کاری که لازم است برای داشتن خواب کافی انجام دهید، کنترل مخرب ترین پدیده ای است که به طور معمول همیشه وجود دارد. شما تا زمانی که ندانید علت استرسی که هر روزه به میزان زیادی آن را تحمل می کنید چیست نمی توانید کاری برای درمان آن انجام دهید.

مرکز درمان اختلالات خواب اوراسلیپ دارای بهترین متخصصین در زمینه درمان بی خوابی، درمان اپنه خواب و درمان خروپف و دیگر مشکلات خواب است که می تواند به شما کمک کند. در این مرکز دکتر فریبا معینی پور حضور دارند

مصرف مکمل

قدم بعدی که برای رفع بی خوابی صبحگاهی و کمبود خواب می توانید بردارید، تامین کمبودهایی است که بدن شما به طور طبیعی دچار آن می باشد. اگر متوجه شدید بی خوابی شما ناشی از کمبود ملاتونین بدن است، توصیه می شود با نظر پزشک مصرف مکمل ها را در رژیم غذایی خود جای دهید. ویتامین B12 نیز یکی دیگر از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که خواب آور می باشد. همان طور که در بالا اشاره شد مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم یا قرص های آن نیز می تواند در داشتن خواب کامل و درمان اختلالات خواب تاثیر گذار باشد.

تغییر سبک زندگی و عادات غلط

اگر می خواهید زندگی با کیفیت تری داشته باشید که خواب نیز جز آن است، دیر یا زود باید سبک زندگی خود را تغییر داده و عادات بد را حذف کنید. اولین کاری که لازم است انجام دهید این است که محیط خانه خود را کمی دستکاری کنید. مثلا:

  • اگر عادت دارید محیط خانه تان گرم باشد باید تجدید نظر کنید، زیرا گرما باعث خواب آلودگی مفرط در هنگام بیداری شده و ساعت خواب را بهم می ریزد. اما بودن در محیط کمی خنک تر می تواند سیستم بدن شما را تنظیم کرده و عملکرد آن را افزایش دهد. بدین ترتیب در طول روز سرحال بوده و در وقت خواب به طور کامل می خوابد و دیگر دچار بی خوابی صبحگاهی نخواهید شد.
  • یکی دیگر از عادات غلطی که از بین برنده خواب کافی می باشد، این است که شما اکثر اوقات کارهای عقب افتاده خود را به شب موکول می کنید. یعنی به جای این که در هنگام روز تمام مسائل را حل کنید، استرس انجام ندادن آن ها را در طول خواب تحمل می کنید. داشتن یک برنامه ریزی خوب می تواند بی خوابی صبحگاهی شما را درمان کرده و خواب شما را تنظیم کند.
  • اجتناب از انجام برخی فعالیت های غیر ضروری تنش زا مانند فیلم دیدن یا برخی تفریحات ناسالم نیز می تواند در بهبود وضعیت خواب شما موثر باشد.

کلام آخر

ممکن است اکثر افراد جامعه از نقش خواب در تامین و حفظ سلامتی آگاهی نداشته باشند، از این رو ارزش چندانی نیز برای آن قائل نیستند. این افراد به طور حتم در طول روز دچار مشکلاتی از قبیل کسالت، سرگیجه، سردرد و گاهی نیز توهم می شوند. علاوه بر آن این دسته افراد بیش از سایرین درگیر بیماری هستند، زیرا تنها یکی از عوارض کم خوابی یا بی خوابی صبحگاهی ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است.

بدیهی است که با ضعف سیستم ایمنی، زمینه بروز انواع بیماری ها فراهم می شود. اگر می خواهید روز بهتری را تجربه کنید و در کل زندگی با کیفیت تری داشته باشید باید به مسئله خواب کامل اهمیت بدهید و همه چیز را برای داشتن خواب کافی فراهم کنید.

در این راستا باید تمام مشکلاتی که به نحوی مختل کننده خواب هستند را با طی کردن بهترین راهکار درمانی از بین ببرید. مرکز خواب اوراسلیپ می تواند تمام مشکلات خواب از جمله بی خوابی صبحگاهی شما را به وسیله بهترین متخصص خواب درمان کند. بریا دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

علت بی خوابی صبحگاهی چه می باشد؟

بی خوابی در هنگام صبح یکی از عوارض و تبعات اختلالات خواب می باشد که فرد مبتلا تا زمانی که به طور کامل به درمان آن ها نپرداخته، در کل شبانه روز قادر به استراحت و خواب نمی باشد.

بهترین راهکار درمان بی خوابی صبحگاهی چیست؟

نمی توان به طور قطع یک راهکار را به عنوان بهترین روش درمان بی خوابی معرفی کرد، زیرا اثر گذاری هر روش به شرایط بدنی فرد مبتلا، علت بروز و شدت اختلال وی بستگی دارد. برای این که بدانید کدام راهکار برای شما مناسب است باید به متخصص خواب در این زمینه مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید :

چرا بی خوابی باعث سردرد می شود؛ علت و درمان

کمبود چه ویتامینی باعث بی خوابی می‌شود؟

تاثیر سنبل الطیب بر بی خوابی

آیا آپنه خواب قابل درمان است؟