اسپری ضد خروپف چیست

اسپری ضد خروپف چیست

اسپری ضد خروپف چیست

خروپف در خواب یکی از شایع ترین اختلالات خواب است. بسیاری از بزرگسالان و حتی کودکان در هنگام خواب خروپف می کنند. این صدای آزاردهنده، برای افرادی که در کنار یکدیگر می خوابند، مشکلی بزرگ محسوب می شود و باعث دست کشیدن افراد بسیاری از بستر واتاق مشترک شان می گردد. متاسفانه عوارض خرناس کشیدن غیرطبیعی و پر سرو صدا، به شکایت همسر و هم اتاقی محدود نمی شود و خواب آلودگی در طول روز، تحریک‌پذیری و افسردگی از نشانه های مزمن این اختلال به ظاهر ساده است.

از گذشته تا به امروز، دستگاه ها، قرص ها و روش های بسیاری برای درمان خروپف ارائه شده که ادعا می کنند، می توانند خوابی راحت، عمیق و کافی را به استفاده کننده هدیه دهند. ولی پیش از استفاده از هر دستگاه و راه حلی بهتر است علل ایجاد خروپف شبانه خود را بشناسیم تا بهترین رویکرد را برای توقف آن اتخاذ کنیم.

 

چرا خروپف می کنیم؟

خروپف اغلب به دلیل ضعف ماهیچه گلو، بافت های منسجم گلو، مسدود شدن مسیر تنفسی در بینی و چند علت فیزیکی دیگر در مسیر راه های هوایی ایجاد می شود. این یک پدیده فیزیولوژیکی است که لرزش سقف دهان و ارتعاش بافت نرم دستگاه تنفسی در مسیر تنفسی ایجاد می شود. در این حالت ریه‌ها در برابر مجرای هوایی انسداد داشته و عضلاتی که باید مسیر ورود هوا را باز نگه دارند، شل شده و استحکام خود را از دست داده اند. بنابر این ریه‌ها هوا را به داخل کشیده و با لرزش کام دهان یا همان سقف دهان و نیز بافت های شل شده عضلات، صدای خرخر تولید می شود.

ادامه دار شدن این وضعیت کم خوابی یا بدخوابی را به دنبال دارد و می تواند به مشکلات قلبی، و یا حتی به افزایش فشار خون منجر گردد. همچنین خروپف مکرر، ممکن است نشانه آپنه خواب باشد که برای سلامتی نیازمند درمان آپنه خواب است. اینکه به اندازه کافی و هشت ساعت در شبانه روز بخوابید اما بدون هیچ دلیلی احساس خستگی و فشار خون بالا و سردرد را تجربه کنید به آپنه خواب دچار شده اید. این مشکل می تواند بیماری های نظیر رفلکس اسید معده، سکته مغزی، مشکلات قلبی، دیابت، تکرر ادرار را در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : درمان خروپف به شیوه مدرن

 

عواملی که باعث ایجاد خروپف هستند؟

خیلی از افراد، موقع خوابیدن به پشت دچار خروپف می شوند که این نوع خروپف به راحتی وبا تغییر وضعیت در خوابیدن یا به عبارتی به پهلو شدن متوقف می شود. گاهی اوقات هم خروپف بدون هیچ علت خاصی رخ می‌دهد، اما بعضی عوامل آن را شدت می بخشند. از جمله این عوامل می‌توان، به موارد زیر اشاره کرد:

– داشتن اضافه وزن
– مصرف نوشیدنی‌های الکلی
– مصرف داروهای ضد‌حساسیت
– آسم یا آسم آلرژیک
– مصرف دخانیات
– بالارفتن سن

 

بینی و راه های هوایی چگونه موجب ایجاد خروپف می شوند؟

یکی از عوامل مهم خروپف، التهاب راه های بینی و هوایی است که به دلیل آن تنفس محدود شده و منجر به تولید صدای خرخر می شود. دلیل این صدا هم آن است که هوا سعی دارد، راه خود را در مسیر تنگ و باریکی باز کند و باعث می شود که بافت اطراف راه مجرای هوا با یکدیگر برخورد پیدا کنند. همچنین یکی دیگر از دلایل التهاب راه های هوایی، افزایش مقدار مخاط یا موکوس مجرای تنفس است که بیش از حد و بسیار غلیظ بوده و ممکن است موجب چسبندگی بافت راه هوایی به یکدیگر شود.

– اگر علت و شروع خروپف از بینی شما باشد، می توانید بینی خود را با آب نمک رقیق شستشو دهید، از بخور گرم قبل از خواب استفاده کنید یا یک دوش آب داغ بگیرید.

 

اسپری ضد خروپف چیست؟

قطره Asonor حاوی برخی از مواد گیاهی است که به نحوی شگفت انگیز با هم ترکیب شده اند و می توانند به کاهش التهاب راه های بینی و گلو کمک کنند. به کمک این اسپری و قطره، قادر خواهید بود، تنفسی راحت وخوابی لذت بخش ‌تر را تجربه کنید. کافی ست چند پاف از اسپری یا چند قطره از قطره ضد خروپف Asonor را در هر یک از سوراخ‌های بینی خود بچکانید؛ تا تنفسی آرام و کامل داشته و از صدای خروپف خود، در طول شب بیدار نشوید.

 

مقالات بیشتر :

خروپف چیست و دلایل اصلی آن

خروپف شدید نشانه چیست؟

خروپف در خواب نشانه چیست

خطرات عدم درمان خروپف

تاثیر درمان خروپف در زندگی مشترک