علت آبریزش دهان در خواب و انواع درمان ها

علت آبریزش دهان در خواب و انواع درمان ها

هنگامی که از خواب بیدار می شوید و متوجه می شوید که بالش شما با آب دهان تان خیس شده است، ممکن است صحنه منزجرکننده و ناخوشایندی به نظر برسد. ریختن آب دهان بیشتر در خواب اتفاق می افتد به این صورت که آب دهان و بزاق تان در دهان شما جمع شده و مقداری از آن از دو طرف دهان شما به بیرون می ریزد.

در اصطلاح پزشکی به آب دهان زیاد “هایپرسلویشن” می گویند. در این مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که علت آبریزش دهان در خواب چیست؟

دلایل آبریزش دهان در خواب

خیلی از افراد ممکن است تجربه آبریزش دهان در خواب را داشته باشند. اما با دلایل و علت های آن آشنایی نداشته باشند. در زیر به بررسی علل ریزش آب دهان در خواب می پردازیم:

وضعیت نامناسب خواب:

این علت ساده ترین و شایع ترین دلیل آبریزش دهان در خواب است. زمانی که به پهلو و طرفین خود می خوابید، آب دهان و بزاق در یک طرف صورت جمع شده که مقدار اضافی آن از گوشه دهان خارج شده و روی بالش می ریزد.

سینوزیت یا گرفتگی بینی:

هنگام بسته شدن راه بینی شما و به هر دلیلی که باشد، شما ناچارا از راه دهان تنفس می کنید. پس دهان شما بزاق بیشتری تولید می کند که دهان و راه های تنفسی شما دچار خشکی نشود. در چنین حالتی بزاق اضافی از دهان شما به آرامی به بیرون می ریزد.

از دلایل معمول گرفتگی بینی می توان به حساسیت، سرماخوردگی و یا عفونت سینوس ها و سینوزیت اشاره کرد.

ترش کردن معده

این اختلال یکی از مشکلات گوارشی محسوب می شود که علت آن بازگشت اسید معده به مری است. این مسئله باعث حس گلودرد شده و شخص احساس می کند که چیزی در گلوی او وجود دارد. این موضوع ترشح زیاد آب دهان را به دنبال خواهد داشت.

اختلال در قورت دادن و بلع

اختلال در قورت دادن آب دهان ممکن است به دنبال بیماری هایی مانند ام اس، پارکینسون و بعضی از انواع سرطان مثل سرطان مری و سرطان حنجره ایجاد شود. به این اختلال “دیسفاژی” گفته می شود که همان اختلال در بلع است.

آپنه خواب

آپنه خواب یک اختلال خواب محسوب می شود که به وقفه تنفسی در خواب اطلاق می شود. این مشکل باید به طور جدی پیگیری شود و پس از تشخیص قطعی پزشک، درمان آپنه خواب هر چه سریع تر آغاز شود.

قطع شدن چند لحظه و چند ثانیه ای تنفس فرد در خواب ممکن است جان اش را به خطر بیندازد. این وقفه های تنفسی معمولا با صدای خرخر همراه می شود و فرد با احساس خفگی از خواب می پرد. این اختلال بیشتر در افراد با اضافه وزن بالا و سالمندان بیشتر است.

فلج شدن عضلات صورت

بیماری هایی مانند ام اس و دیگر بیماری های مربوط به اعصاب و همچنین سکته مغزی می توانند عضلات صورت را فلج کنند. در این صورت مشکل آبریزش دهان در خواب و یا حتی بیداری به هیچ وجه دور از ذهن نیست.

انگل

وجود انگل در دستگاه گوارشی به خصوص در اطراف ناف یا مقعد ممکن است از دلایل اختلال آبریزش دهان در خواب باشد.

رابطه جنسی دهانی

داشتن رابطه دهانی در حالی که هیچ یک از طرفین بهداشت جنسی را رعایت نکرده می تواند برای هر دو طرف عوارضی را در پی داشته باشد. این گونه روابط حتی ممکن است به حدی خطرناک شود که باعث سرطان حنجره شده که در پی آن مشکلاتی مانند آبریزش دهان در خواب هم اتفاق می افتد.

بزرگی لوزه سوم

بزرگی لوزه سوم موجب می شود که شخص ناخوداگاه از دهان تنفس کرده و در نتیجه دچار آبریزش دهان گردد.

عفونت معده

فرو بردن مداوم ترشحات بینی به سمت حلق و معده می تواند به مرور زمان باعث عفونت معده شود.

راه های درمان آبریزش دهان در خواب

درمان های خانگی

بزاق یک عنصر حیاتی در دهان شما است و نقش حیاتی در بدن شما به عهده دارد. مرکبات مانند لیمو می توانند آب دهان شما را رقیق کرده و باعث شوند که دهانتان بزاق بیشتری تولید کند. همچنین می توانید آب بنوشید تا دهان تان همیشه مرطوب بماند و بزاق کمتری تولید کند.

استفاده از دستگاه مندیبولار

وقتی این دستگاه را در دهان خود قرار می دهید باعث می شود که خواب راحت تری را تجربه کنید و در کل دهانتان بزاق کمتری تولید می کند.

دستگاه CPAP برای کاهش بزاق دهان

اگر آبریزش دهان شما ناشی از آپنه خواب باشد، باید هر چه سریع تر به دنبال راه درمان آن باشید. دستگاه CPAP به شما برای داشتن خواب عمیق تر کمک می کند و نشان می دهد که آیا خواب شما در وضعیت خوبی قرار دارد و تنفس درستی در حین خواب دارید یا خیر.

تزریق بوتاکس برای کاهش تولید بزاق

تزریق بوتاکس یک روش تهاجمی است که به غدد دور دهان شما تزریق خواهد شد. این کار غده های بزاق دهان را از انجام کار اضافی منع می کند. ناگفته نماند که این یک روش دائمی نیست.

جراحی برای رفع مشکل آبریزش دهان

در موارد شدیدتر و به توصیه پزشک، طی یک عمل جراحی، غده های بزاق شما از بدن شما خارج می شود. روش های جراحی در کل برای متوقف کردن تولید بزاق کارایی دارد اما تا حد امکان باید از آن دوری کرده و ابتدا راه های درمانی دیگر را امتحان کنید.

درمان های طبیعی و گیاهی

ممکن است درمان های شیمیایی و استفاده از داروها غیر ضرور بوده و هزینه های زیادی را روش دوش فرد مبتلا بگذارد. درمان های خانگی اغلب سالم تر هستند و ارزان تر تمام می شوند.

دارچین برای کاهش تولید بزاق

دارچین یکی از روش های رایج درمان بزاق زیاد است. دارچین ماده ای قدرتمند برای کاهش تولید بزاق است و فورا آن را قطع می کند. این ماده باید چند بار در روز و به عنوان چای مصرف کنید تا به تدریج بهبود پیدا کنید.

میخک برای کاهش بزاق دهان

میخک ادویه مفید دیگری است که می تواند برای جلوگیری از تولید بزاق استفاده شود. همچنین به دلیل وجود ترکیبات ضد التهاب و ضد باکتری، برای تخلیه میکروب ها از دهان بسیار مفید هستند. می توانید چند گل میخک را پودر کرده و سپس با آب گرم مخلوط کنید و به صورت چای روزانه بنوشید.

ماست برای کاهش بزاق دهان

ماست توانایی بالایی در تنظیم دستگاه گوارش دارد بعد از غذا برای کاهش آروغ به عنوان دسر بسیار کارامد است. همچنین ظرفیت بالایی برای کاهش بزاق دهان دارد. یک فنجان ماست شیرین بعد از غذا برای بهبود دستگاه گوارش و کاهش بزاق بسیار توصیه می شود.

نوشیدن آب کافی

این که همیشه بدن و دهان خود را مرطوب نگه دارید اهمیت زیادی دارد. هنگامی که آب می نوشید، آب با عبور از گلو، بزاق شما را کاهش می دهد و در نتیجه دهان شما بزاق کمتری تولید می کند.

زنجبیل برای کاهش بزاق دهان

زنجبیل یکی از مفیدترین راه ها برای کاهش بزاق دهان است. این ماده هم خاصیت ضد التهابی بالایی دارد و می تواند به عنوان یک ادویه مفید، در غذاها استفاده شود. همچنین این ماده میزان باکتری های مضر را کاهش می دهد.

زنجبیل را به تکه های نازک تقسیم کنید و یک تکه کوچک را در دهان خود قرار دهید. این کار را به صورت روزانه و مرتب تکرار کنید تا به کارایی زنجبیل پی ببرید.

نعناع برای کاهش بزاق دهان

نعناع به طور طبیعی باعث تازه شدن تنفس می شود و نقش مهمی در کاهش بزاق تولیدی دارد. بررسی ها نشان داده که نعناع توانایی تغییر مقدار بزاق دهان را دارد. برای گرفتن نتیجه بهتر، شما باید به صورت روزانه و مرتب برگ های نعنا را داخل دهان خود گذاشته تا تاثیر آن را مشاهده کنید.

قطع کردن مصرف قند

برای کم کردن تولید بزاق، باید مصرف قند را محدود کرده و از خوردن غذاها و خوراکی های شکردار اجتناب کنید.

لیمو برای کاهش بزاق دهان

لیمو علاوه بر همه فوایدی که دارد، به تولید بزاق هم کمک می کند. این ماده به تنظیم بزاق دهان کمک می کند. برای کنترل تولید بزاق شما می توانید با مکیدن لیمو تولید بزاق اضافی را کاهش دهید.

دانه قهوه برای کاهش بزاق

دانه های قهوه بزاق را جذب می کند و دهان شما را خشک نگه می دارند. دانه های قهوه را تمیز کنید و بر روی زبان خود بگذارید تا به تدریج تاثیر آن را مشاهده کنید.

راه های دیگر برای درمان آبریزش دهان در خواب

  • سینوس هایتان را تمیز کنید: یکی از دلایل آبریزش دهان در خواب، گرفتگی بینی است. تمیز کردن و باز کردن سینوس های بینی  می تواند راه خوبی برای رهایی از خیس شدن هر شب بالش تان باشد. یک حمام داغ بینی را تمیز می کند و باعث می شود تا شب خواب راحت تری را تجربه کنید. روغن های گیاهی به ویژه روغن های حاوی اکالیپتوس هم به شما در تنفس آسان تر کمک می کنند.

در کل اگر دچار عفونت تنفسی هستید، حتما هر چه سریع تر به دنبال درمان آن باشید.

  • تغییر حالت خواب: خوابیدن به پشت باعث می شود که همه ی بزاق های داخل دهانتان باقی بماند و بیرون نریزد. اما اگر به روی شکم یا یکی از پهلوها بخوابید، بزاق جمع شده در دهان ممکن است به بیرون بریزد.
  • وزن خود را کاهش دهید: بیشتر افرادی که به آپنه خواب مبتلا هستند، درگیر اضافه وزن هستند. پس کنترل وزن اضافی نقش مهمی در کیفیت خواب شما خواهد داشت.
  • از ابزارهای مخصوص استفاده کنید:  دکتر می تواند ابزار دهانی مناسبی به شما پیشنهاد دهد تا دهان بهتر بسته شود و به عمل بلع کمک کند.
  • داروهایتان را چک کنید: بعضی داروها بزاق دهان را بیشتر می کنند؛ مانند بعضی آنتی بیوتیک ها.
  • سرتان را بالا بگذارید: بالش خود را طوری تنظیم کنید که سرتان را بالا نگه دارد. این کار به کم شدن خروج بزاق دهانتان کمک می کند.
  • مراجعه به متخصص خواب : متخصص خواب به طور تخصصی با آزمایش هایی که وجود دارد علت دقیق این مشکل را پیدا کرده و نسبت به درمان آن اقدام می کند

کلام آخر

آبریزش دهان در خواب ممکن است صحنه ناراحت کننده ای را پس از بیدار شدن برایتان رقم بزند. . این مسئله دلایل زیادی دارد که اکثرا ناشی از وضعیت عصبی، اختلال در خواب و یا دیگر شرایط پزشکی است.

برای کنترل این مشکل باید ابتدا تشخیص درست داده شود، علت آن پیدا شود و در نهایت به درمان مناسب آن برسد.. در مرکز درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ پزشکان مختصص و دکتر فریبا معینی پور حضور دارند که با معاینه شما دلایل آبریزش دهانتان در خواب را شناسایی و درمان می کنند. این کلینیک بهترین مرکز درمانی برای مشکلات خواب می باشد که درمان خروپف و درمان بی خوابی را بدون درد و خون ریزی و با استفاده از دیوایس دهانی انجام می دهد و در تهران واقع است. برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان با ما تماس بگیریدو

شماره های تماس :

سوالات متداول

ساده ترین و شایع ترین دلیل آبریزش دهان در خواب چیست؟

وضعیت نامناسب خواب ساده ترین علت آبریزش دهان در خواب است. بنابراین بهتر است که به پشت خوابیده شود.

چه درمان های گیاهی برای رفع این مشکل توصیه می شود؟

استفاده از زنجبیل، نعنا، قهوه، دارچین، لیمو، ماست، میخک و همچنین نوشیدن آب کافی همگی می توانند در کاهش تولید بزاق موثر باشند.

مقالات مرتبط :

دلایل احساس خفگی در خواب

بی خوابی شبانه نشانه چیست؟